Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys ABS-anturista! E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Niko-
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 16
    • Vantaa

    Kysymys ABS-anturista! E39

    Eikös yleismittarin "piippaus" toiminnolla voi selvittää onko anturi ehjä? Ajattelin vaan kun mulla on 2 uutta joista toinen piippaa ja toinen on mykkä... Piippaava on bosch ja mykän merkistä en ole kuullutkaan
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by -Niko- View Post
    Eikös yleismittarin "piippaus" toiminnolla voi selvittää onko anturi ehjä? Ajattelin vaan kun mulla on 2 uutta joista toinen piippaa ja toinen on mykkä... Piippaava on bosch ja mykän merkistä en ole kuullutkaan
    Ei selviä. Jos tuon mikälie anturin resistanssi on ääretön niin siinä ei johdot kulje edes anturille asti tai on anturin sisällä poikki.

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Toimiva ABS anturi antaa vastusarvon n 0,7-1,5kohm luokkaa rikkinäiset ovat 20Mohm luokkaa tai ääretöntä riippuu vähän mittarista.
      Myös tarvike antureissa olen törmännyt monessa että ovat olleet Mohm luokkaa vaikka ovat uusia, eikä järjestelmä voi niillä toimia.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Tai sitten rikkinäisen anturin vastus voi olla huomattavasti ehjää vähemmän ja ei toimi.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Tai sitten rikkinäisen anturin vastus voi olla huomattavasti ehjää vähemmän ja ei toimi.
          Pointtina siis että varmaa tulosta tuosta ei yleismittarilla saa.

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            Kyllä saa varman tuloksen yleismittarilla mutta ei piipparilla.
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Kyllä saa varman tuloksen yleismittarilla mutta ei piipparilla.
              Jos aivan varman tuloksen haluaa pitää olla oskilloskooppi.
              Kelvatkoon kuitenkin tuo vastuksen mittauskin varmasta tiedosta.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11089
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Jos aivan varman tuloksen haluaa pitää olla oskilloskooppi.
                Niin vaikka vastusmittaus näyttäiskin oikeita lukemia, ei se takaa et sieltä tulee signaalia kun rengas pyörii.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  #9
                  Vastusmittaus a) on syytä suorittaa ainoastaan induktiivisille tunnistimille b) ei kerro yhtään mistään mitään muun tyyppisissä tunnistimissa (vastusmittaus voi jopa rikkoa tunnistimen).
                  Jos tunnistin on induktiivinen, vastusmittauksella mitataan ainoastaan tunnistimen käämi (ettei se ole poikki tai vuoda maihin). Se, että käämin resistanssi on OK, ei tarkoita sitä, että tunnistin olisi ehjä ja toimisi oikein.

                  Melko oleellista on muuten (ennen mittaamista) ymmärtää mitä on mittaamassa, miksi ja miten mittaustulosta tulisi tarkastella.
                  Selvitä kytkentäkaavioista minkätyyppinen tunnistin on kyseessä, niin voin kertoa miten sellaista voidaan mitata.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #10
                    ABS anturi perustuu anturin sisäiseen käämiin ja magneettikentän muutokseen. Käämin resistanssi on suoraan suhteessa siihen minkälaisen jännitteen se tuottaa järjestelmään. Tämän tyyppisen anturin pystyy todentamaan resistanssi mittauksella 99% varmuudella.

                    Jos anturi on ehjä mutta vika on hammaspyörässä tai anturi on väärässä asennossa tätä et resistanssi mittauksella pysty 100% todentamaan, mutta tässäkin resistanssimittaus rengasta pyörittäen kertoo riittävän paljon.

                    On olemassa erityyppisiä läheisyys antureita joista kaikki eivät ole todennettavissa pelkällä resistanssi mittauksella, vaan tarvitaan oskiloskooppia, kuten monet nokka-akselin asennontunnistimet.

                    Tärkeää on tietää mitä ollaan mittaamassa ja mitä arvoja sieltä kuuluisi tulla. Pelkkä automiehen kyllä se piippas tai oli siellä jotain arvoja ni ehjä kai se sit on ei riitä.
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • walde
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 947
                      • Melkein Espoo

                      #11
                      Originally posted by Scitso View Post
                      ABS anturi perustuu anturin sisäiseen käämiin ja magneettikentän muutokseen. Käämin resistanssi on suoraan suhteessa siihen minkälaisen jännitteen se tuottaa järjestelmään. Tämän tyyppisen anturin pystyy todentamaan resistanssi mittauksella 99% varmuudella.

                      Jos anturi on ehjä mutta vika on hammaspyörässä tai anturi on väärässä asennossa tätä et resistanssi mittauksella pysty 100% todentamaan, mutta tässäkin resistanssimittaus rengasta pyörittäen kertoo riittävän paljon.

                      On olemassa erityyppisiä läheisyys antureita joista kaikki eivät ole todennettavissa pelkällä resistanssi mittauksella, vaan tarvitaan oskiloskooppia, kuten monet nokka-akselin asennontunnistimet.

                      Tärkeää on tietää mitä ollaan mittaamassa ja mitä arvoja sieltä kuuluisi tulla. Pelkkä automiehen kyllä se piippas tai oli siellä jotain arvoja ni ehjä kai se sit on ei riitä.
                      Kannattaa kerrata vielä vähän tällaisen induktiivisen pyörintänopeustunnistimen rakennetta ja toimintaa, sekä siihen liittyvää ohjainlaitteen käsittelyelektroniikkaa (Schmitt-trigger). Mikäli väität kelan resistanssin olevan suoraan verrannollinen siihen indusoituvaan jännitteeseen, kannattaisi ehkä kerrata myös ainakin sähkömagneettiseen induktioon liittyviä fysiikan oppeja.

                      Tällaisia tunnistimia joista puhut, ei ole muuten käytännössä käytetty enää missään ajoneuvosovelluksissa noin 15-20 vuoteen.

                      Alkuperäisen postaajan ajoneuvon ABS-tunnistimen tyyppi ja sille oikea mittausmenetelmä selviäisi edelleenkin ajoneuvon tarkemmilla tiedoilla. Jos kyseessä on vähänkään "uudempi" E39 DSC:llä, on kyseessä lienee Hall-tunnistin, jollaisen tässä tapauksessa mittaa oskilloskoopilla, tai välttävästi yleismittarilla (DC jännitemittauksella).
                      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Kun kyse on siitä että voitko testata induktiivisen abs anturin resistanssi mittauksella niin kyllä voit. Tiedän sen verran enemmän sähkötekniikasta ettei tarvi tänne tula pätemään vaan pyrin antamaan käytännön läheisiä vinkkejä auton vianhakuun. Ps tää ei oo suomi24
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        • walde
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 947
                          • Melkein Espoo

                          #13
                          Originally posted by Scitso View Post
                          Kun kyse on siitä että voitko testata induktiivisen abs anturin resistanssi mittauksella niin kyllä voit. Tiedän sen verran enemmän sähkötekniikasta ettei tarvi tänne tula pätemään vaan pyrin antamaan käytännön läheisiä vinkkejä auton vianhakuun. Ps tää ei oo suomi24
                          Annoit mittausohjeen tietämättä edes minkätyyppinen tunnistin on kyseessä. DSC:llä varustettujen ajoneuvojen tunnistin voi jopa rikkoutua mikäli tuota "käytännön läheistä" ohjettasi noudatetaan.

                          Minulla ei ole tarvetta pätemiseen. Oikaisin mahdollisesti virheellisen mittausohjeesi ja lupauduin avustamaan mittauksen suorittamisessa kädestä pitäen, heti kun tunnistintyyppi on selvitetty.

                          Edelleenkään, induktiivista tunnistinta ei voi 100% varmuudella diagnosoida resistanssimittauksella. Olen aikoinaan törmännyt lukuisiin induktiivisiin tunnistimiin, joiden kelan resistanssi on ollut OK, mutta ulostulosignaalin amplitudi on jäänyt liian alhaiseksi (suoraan tunnistimen päästä mitattuna). Vika ei ole ollut hammaskehän ja tunnistimen välisessä ilmavälissä. En ole keksinyt tähän muuta syytä, kuin kestomagneetin heikkeneminen tai asemoinnin muutos tunnistimen sisällä syystä tai toisesta.
                          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                          Comment

                          • -Niko-
                            Newbiemmer
                            • Oct 2013
                            • 16
                            • Vantaa

                            #14
                            Eli kyseessä on vuosimallin 1999 E39 jossa on ABS-anturin liittimessä 2 urospinniä.

                            Comment

                            • Scitso
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 2816
                              • Kuusankoski

                              #15
                              Jos anturi näyttää resistanssilla 1kohm luokkaa on se todnäk ehjä jos jotain muuta niin viallinen.

                              Yleismittarin resistanssi alueen 0,45v jännite tuolla alueella, maksimissaan 1,3v, ja maksimi oikosulkuvirta 200mikroamppeeria ei ole itselläni yhtään anturia särkenyt
                              E34 525i Touring -96 "Iris"
                              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                              E61 530d Touring -04

                              ex. E39 520ia Touring -98
                              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                              ex. E28 520i -82

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎