Eikös yleismittarin "piippaus" toiminnolla voi selvittää onko anturi ehjä? Ajattelin vaan kun mulla on 2 uutta joista toinen piippaa ja toinen on mykkä... Piippaava on bosch ja mykän merkistä en ole kuullutkaan
Eikös yleismittarin "piippaus" toiminnolla voi selvittää onko anturi ehjä? Ajattelin vaan kun mulla on 2 uutta joista toinen piippaa ja toinen on mykkä... Piippaava on bosch ja mykän merkistä en ole kuullutkaan
Ei selviä. Jos tuon mikälie anturin resistanssi on ääretön niin siinä ei johdot kulje edes anturille asti tai on anturin sisällä poikki.
Toimiva ABS anturi antaa vastusarvon n 0,7-1,5kohm luokkaa rikkinäiset ovat 20Mohm luokkaa tai ääretöntä riippuu vähän mittarista.
Myös tarvike antureissa olen törmännyt monessa että ovat olleet Mohm luokkaa vaikka ovat uusia, eikä järjestelmä voi niillä toimia.
Vastusmittaus a) on syytä suorittaa ainoastaan induktiivisille tunnistimille b) ei kerro yhtään mistään mitään muun tyyppisissä tunnistimissa (vastusmittaus voi jopa rikkoa tunnistimen).
Jos tunnistin on induktiivinen, vastusmittauksella mitataan ainoastaan tunnistimen käämi (ettei se ole poikki tai vuoda maihin). Se, että käämin resistanssi on OK, ei tarkoita sitä, että tunnistin olisi ehjä ja toimisi oikein.
Melko oleellista on muuten (ennen mittaamista) ymmärtää mitä on mittaamassa, miksi ja miten mittaustulosta tulisi tarkastella.
Selvitä kytkentäkaavioista minkätyyppinen tunnistin on kyseessä, niin voin kertoa miten sellaista voidaan mitata.
ABS anturi perustuu anturin sisäiseen käämiin ja magneettikentän muutokseen. Käämin resistanssi on suoraan suhteessa siihen minkälaisen jännitteen se tuottaa järjestelmään. Tämän tyyppisen anturin pystyy todentamaan resistanssi mittauksella 99% varmuudella.
Jos anturi on ehjä mutta vika on hammaspyörässä tai anturi on väärässä asennossa tätä et resistanssi mittauksella pysty 100% todentamaan, mutta tässäkin resistanssimittaus rengasta pyörittäen kertoo riittävän paljon.
On olemassa erityyppisiä läheisyys antureita joista kaikki eivät ole todennettavissa pelkällä resistanssi mittauksella, vaan tarvitaan oskiloskooppia, kuten monet nokka-akselin asennontunnistimet.
Tärkeää on tietää mitä ollaan mittaamassa ja mitä arvoja sieltä kuuluisi tulla. Pelkkä automiehen kyllä se piippas tai oli siellä jotain arvoja ni ehjä kai se sit on ei riitä.
ABS anturi perustuu anturin sisäiseen käämiin ja magneettikentän muutokseen. Käämin resistanssi on suoraan suhteessa siihen minkälaisen jännitteen se tuottaa järjestelmään. Tämän tyyppisen anturin pystyy todentamaan resistanssi mittauksella 99% varmuudella.
Jos anturi on ehjä mutta vika on hammaspyörässä tai anturi on väärässä asennossa tätä et resistanssi mittauksella pysty 100% todentamaan, mutta tässäkin resistanssimittaus rengasta pyörittäen kertoo riittävän paljon.
On olemassa erityyppisiä läheisyys antureita joista kaikki eivät ole todennettavissa pelkällä resistanssi mittauksella, vaan tarvitaan oskiloskooppia, kuten monet nokka-akselin asennontunnistimet.
Tärkeää on tietää mitä ollaan mittaamassa ja mitä arvoja sieltä kuuluisi tulla. Pelkkä automiehen kyllä se piippas tai oli siellä jotain arvoja ni ehjä kai se sit on ei riitä.
Kannattaa kerrata vielä vähän tällaisen induktiivisen pyörintänopeustunnistimen rakennetta ja toimintaa, sekä siihen liittyvää ohjainlaitteen käsittelyelektroniikkaa (Schmitt-trigger). Mikäli väität kelan resistanssin olevan suoraan verrannollinen siihen indusoituvaan jännitteeseen, kannattaisi ehkä kerrata myös ainakin sähkömagneettiseen induktioon liittyviä fysiikan oppeja.
Tällaisia tunnistimia joista puhut, ei ole muuten käytännössä käytetty enää missään ajoneuvosovelluksissa noin 15-20 vuoteen.
Alkuperäisen postaajan ajoneuvon ABS-tunnistimen tyyppi ja sille oikea mittausmenetelmä selviäisi edelleenkin ajoneuvon tarkemmilla tiedoilla. Jos kyseessä on vähänkään "uudempi" E39 DSC:llä, on kyseessä lienee Hall-tunnistin, jollaisen tässä tapauksessa mittaa oskilloskoopilla, tai välttävästi yleismittarilla (DC jännitemittauksella).
Kun kyse on siitä että voitko testata induktiivisen abs anturin resistanssi mittauksella niin kyllä voit. Tiedän sen verran enemmän sähkötekniikasta ettei tarvi tänne tula pätemään vaan pyrin antamaan käytännön läheisiä vinkkejä auton vianhakuun. Ps tää ei oo suomi24
Kun kyse on siitä että voitko testata induktiivisen abs anturin resistanssi mittauksella niin kyllä voit. Tiedän sen verran enemmän sähkötekniikasta ettei tarvi tänne tula pätemään vaan pyrin antamaan käytännön läheisiä vinkkejä auton vianhakuun. Ps tää ei oo suomi24
Annoit mittausohjeen tietämättä edes minkätyyppinen tunnistin on kyseessä. DSC:llä varustettujen ajoneuvojen tunnistin voi jopa rikkoutua mikäli tuota "käytännön läheistä" ohjettasi noudatetaan.
Minulla ei ole tarvetta pätemiseen. Oikaisin mahdollisesti virheellisen mittausohjeesi ja lupauduin avustamaan mittauksen suorittamisessa kädestä pitäen, heti kun tunnistintyyppi on selvitetty.
Edelleenkään, induktiivista tunnistinta ei voi 100% varmuudella diagnosoida resistanssimittauksella. Olen aikoinaan törmännyt lukuisiin induktiivisiin tunnistimiin, joiden kelan resistanssi on ollut OK, mutta ulostulosignaalin amplitudi on jäänyt liian alhaiseksi (suoraan tunnistimen päästä mitattuna). Vika ei ole ollut hammaskehän ja tunnistimen välisessä ilmavälissä. En ole keksinyt tähän muuta syytä, kuin kestomagneetin heikkeneminen tai asemoinnin muutos tunnistimen sisällä syystä tai toisesta.
Jos anturi näyttää resistanssilla 1kohm luokkaa on se todnäk ehjä jos jotain muuta niin viallinen.
Yleismittarin resistanssi alueen 0,45v jännite tuolla alueella, maksimissaan 1,3v, ja maksimi oikosulkuvirta 200mikroamppeeria ei ole itselläni yhtään anturia särkenyt
Comment