Flywheel timing pin - BMW No. 11.2.300.
Tension gauge - BMW No. 11.2.080.
Camshaft setting tool - BMW No.11.3.190.
Temperature sensor - BMW No. 11.5.060.
Tuohon M40-koneeseen sitä 90 asteen sääntöä ei voi soveltaa, koska siinä on 2 kiristinrullaa, joten hihnalla ei ole tarpeeksi pitkää sivua josta taivuttaa. Itse tein seuraavan ohjeen mukaan kiristämisen, kun sitä erikoistyökalua ei ole käytettävissä. Eli kiristimessä on kuusiokoloavaimelle sopiva reikä. Tuohon reikään kuusiokoloavain. Ja kuusiokoloavaimen varresta 85mm päästä siitä kiristimen lukitusruuvin reijästä vedetään jousivaa'alla 2.0kg voimalla. Ja sitten kiristetään sen rullan lukitusruuvi. Saatiinkos tuosta selvää. Tuonkin remminvaihdon jälkeen on jo ajettu jotain 25000km, joten aikalailla kohdallaan oli. Ja tuo m40 on tosiaankin tarkka sen remmin kireyden suhteen.
BMW Rennsport Racing Motorsport Club
BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!
edellinen oli aivan oikeilla jäljillä.. Haynesin korjausoppaasta jota löytyy esim. motonetistä josta ostin itse löytyy ohjeet erikoistyökalujen tekoon (joita nokan paikallaanpito/vauhtipyöränlukitus työkalut) ja sama 2kg jousivaa-alla veto 85mm päästä tosta kuusiokoloavaimen varresta.. Ei vaikea homma ja tossa kirjassa kohtuu hyvät ohjeet jos osaa englantia. Mulla katkesi kiristimen "keskiö" pultti joka menee kiristimen läpi minkä päässä olevaa kiristysmutteria yritin avata eli kannataa varautua moiseen. toi pultti ei tosiaan kallis bemarilla mutta ei korvattavissa ellei omista sorvia .. mulla meni hihnanvaihtoon noin.8 tuntia joka sisälsi osien pesut ym. ihmettelyt. Vanha hihna oli aika rispaantunut ja ajettu huoltokirjan mukaan 60tkm että varmaan toi 40tkm on ihan maksimi ajomäärä..
mulla meni hihnanvaihtoon noin.8 tuntia joka sisälsi osien pesut ym. ihmettelyt. Vanha hihna oli aika rispaantunut ja ajettu huoltokirjan mukaan 60tkm että varmaan toi 40tkm on ihan maksimi ajomäärä..
Tuon remmin asennuksen tein naapurin 316i:hin kansiremontin yhteydessä. Viimeisen merkinnän mukaan edellisellä remmillä olisi ajettu 23tkm, mutta kas kummaa olipas toistakymmentä hammasta häipynyt hihnasta, joten kansi auki ja venttiilien oikaisua oli ohjelmassa. Joten kaikki M40 koneisen omistavat: VAIHTAKAA SE REMMI AJOISSA. Pelkästään tiivisteisiin, pultteihin ja remmiin (ja kiristäjiin) menee noin 200eur. Ja lisäksi sitten mitä menee kannen ja venttiilien kunnostamiseen (omalla osalla noista ei tarvi huolehtia, kun kaverilla on mira ja venttiilinhiomakone).
BMW Rennsport Racing Motorsport Club
BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!
No niin nyt alkaa kuulostamaan oikeilta ohjeilta.
Olisiko kenelläkään linkkiä noihin Haynesin sivuihin joissa nuo erikoistyökalut tehdään?
Oli nimittäin ongelmia nokan ajoituksen kanssa ja taisi mennä vähän myöhäselle kun moottorin luonne muuttui alavääntöisestä laiskasti kierroksia ottavasta enemmän yläkierroskoneeksi. No, sopii paremmin mun ajotyylille :lol:
Pitää stekata hihnan kireys noilla ohjeilla....niin millä moottorin lämpötilalla tuo kotitekosäätö suositellaan tehtäväksi?
Olihan se 6-koloavaimenreiästä 85mm päässä 2 kg vai kiristinpyörän keskipisteestä 85mm etäisyydellä 2 kg?
Pitää stekata hihnan kireys noilla ohjeilla....niin millä moottorin lämpötilalla tuo kotitekosäätö suositellaan tehtäväksi?
Olihan se 6-koloavaimenreiästä 85mm päässä 2 kg vai kiristinpyörän keskipisteestä 85mm etäisyydellä 2 kg?
Niin tuo kiristyshän on tarkoitettu tehtäväksi remmin vaihdon yhteydessä, eli kylmään koneeseen. Tuosta Haynesin kuvasta ei oikein ota selvää. Itse otin tuon mitan siitä kiristinpultin reijästä, joka ei ole sen kiristimen keskipisteessä.
BMW Rennsport Racing Motorsport Club
BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!
Eilen kattelin tuota hihnankiristystä ihan käytännössä ja lopputuloksena oli että pirun tiukalle tulee tuolla 2 kg vedolla ( mitä Haynes suosittaa ) hihna olemaan :!:
Sillä kireydellä kyllä laakerit on ohjaimista ja kiristimestä vainaat hyvin nopeesti.
Otin maalaisjärjen käyttöön ja löysäsin aika reilusti, niin että hihna kääntyy 45 astetta pidemmältä sivulta suht pienellä sormivoimalla.
Vissiin se kuva 85mm päässä 6-koloavaimen reijästä 2 kg voimalla (avain kohdistettuna kantta kohti ) ei ihan pidä paikkaansa.
edelliseen autooni vaihdoin 40tkm:n välein, auto siis e36 316i ja kone m40, ihan vaan käsituntumalla kiristin! mut ei kyllä kannata ajaa 40 tkm enempää!
Mitens m20b20 moottorin jakohihnan vaihto? Pitää vähän purkaa hilppeitä edestä... entäs itse hihnan vaihto?
Sama kiinnostais muakin. Kuinka paljon uskaltaa ajaa, tai montako vuotta (kun itsellä tulee vain 10tkm/v)?
Motonetissä jakohihnasarja muistaakseni alle 50e, jossa kiristimet ja hihna. Onko noista kokemusta?
Oiskohan jollain jonkunnäköistä ohjetta, mitä kaikkea kannattaa purkaa ts miten helpoin tehdä? Tartteeko jotain erityistyökaluja? Kokemusta on vain rellujen :oops: jakohihnojen vaihdosta...
Eilen kattelin tuota hihnankiristystä ihan käytännössä ja lopputuloksena oli että pirun tiukalle tulee tuolla 2 kg vedolla ( mitä Haynes suosittaa ) hihna olemaan :!:
Sillä kireydellä kyllä laakerit on ohjaimista ja kiristimestä vainaat hyvin nopeesti.
Otin maalaisjärjen käyttöön ja löysäsin aika reilusti, niin että hihna kääntyy 45 astetta pidemmältä sivulta suht pienellä sormivoimalla.
Vissiin se kuva 85mm päässä 6-koloavaimen reijästä 2 kg voimalla (avain kohdistettuna kantta kohti ) ei ihan pidä paikkaansa.
No jos ei pidä, niin ei sitten. Mutta tuolla ohjeella kiristin naapurin autoon, ja onhan tuo sen remminvaihtovälin kestänyt. Pitäisi kohta taas vaihtaa. Niin ja sinnehän laitetaan tietenkin uudet rullat ja kiristin, vai kuinka?? Ja ei se liian löysälläkään saa olla. Niin että huolettomia kilometrejä vaan.
BMW Rennsport Racing Motorsport Club
BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!
Mitens m20b20 moottorin jakohihnan vaihto? Pitää vähän purkaa hilppeitä edestä... entäs itse hihnan vaihto?
Sama kiinnostais muakin. Kuinka paljon uskaltaa ajaa, tai montako vuotta (kun itsellä tulee vain 10tkm/v)?
Motonetissä jakohihnasarja muistaakseni alle 50e, jossa kiristimet ja hihna. Onko noista kokemusta?
Oiskohan jollain jonkunnäköistä ohjetta, mitä kaikkea kannattaa purkaa ts miten helpoin tehdä? Tartteeko jotain erityistyökaluja? Kokemusta on vain rellujen :oops: jakohihnojen vaihdosta...
Kesällä tuli hihna vaihdettua m20b25:een, uudet kamat ostin juuri Motonetistä, Gatesin remmi ja SKF:n kiristin ja hinta 47e. Paketissa tulee myös hyvät kuvalliset ohjeet vaihtoon ja ainakin e34:ssä on tilaa suorastaan ruhtinaallisesti tehdä vaihto, mitään erikoistyökalua ei muistaakseni tarvita. Samalla kannattaa tsekata vesipumpun kunto, näppärä vaihtaa samalla.
E34:ssä purkaa piti ainakin: Tuulettimen tunneli, visko, vesiletku(ja), alasiivapyörä, asentotunnistin, virranjakajankoppa+pyörijä ja jakopäänkopat.
Comment