Announcement

Collapse
No announcement yet.

-Ajotietokone-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Otetaampa nyt esim.tämä steptronic...Ostaisitko muuten todellakin ebay:sta bemun steptronic automaattilooran??? No, pointtihan on siinä että ebay on yksityisten välinen kauppapaikka jossa toimii yksityisten pelisäännöt. Samat pelisäännöt saat ostoilmoituksella tässä foorumissa tai Keltaisessa Pörssissä. Jos jokin menee vikaan, on ainoa vaihtoehto niellä tappio. Steptronicin kohdalla tämä tietää lisäksi vähän pirusti hukkaanheitettyjä työtunteja. Pitkässä juoksussa tämä toki siltikin kannattaa jos vertailu suoritetaan uuteen alkuperäisosaan koska tavara ja myyjät yksityistenkin välisessä kaupassa on 95%:sti sitä mistä sovitaan. Kaupan epäonnistumisen mahdollisuus kasvaa potenssiin aina jos/kun kyseessä on osa joka näennäisestä samankaltaisuudestaan huolimatta omaa kymmeniä tai jopa satoja erilaisia vuosimalli/tyyppi sopivuusristiriitoja kuten nyt käyttämässämme steptronic esimerkissä.
    En tiedä kuinka paljon jossain ajotietokoneessa on eri variantteja, mutta ymmärtänet pointin. No, kysymyshän on riskistä ja lähinnä siitä mitä riskittömyydestä haluaa maksaa. 99% varmuus saavutetaan ostamalla uusi alustanumerola tilattu alkuperäisvaraosa, mutta tämä "riskittömyys" maksaakin sitten maltaita. Tämän ja yksityisen kaupan välissä on Kotimainen takuupurkuosa. Lyhyempi takuu sekä suurempi mahdollisuus epäsopivan osan saamiseen ja tätäkautta hukkaanheitettyjen työtuntien siis riski kasvaa, suhteessa alkuperäisosaan. Jos kuitenkin uusi alkuperäisosa on erityisen arvokas(steptronic mallista riippuen n.7000e) tai haluttu osa on yleesäkkin tulossa elinkaareltaan jo muutenkin "käytetyn" kategoriaan, on takuupurkuosa usein järkevin kompromissi riskinoton suhteen. Kannattaa huomioida että varaosahaun nettiosaluettelot edustavat reaalista ajankohtaisesta varaosakannasta ehkä 50-60%:ia. Eli kannattaa jättää puhelimitse varaosahaku mikäli tarvitsemaa osaa ei löydy. Toisaalta Suomessa autopurkamoita on useita kymmeniä/toista sataa jotka eivät kuulu takuupurkaamokeskittymään vaan toimivat itsenäisesti. Tämä ei kuitenkaan vaikuta takuukysymyksiin.
    Normaali steptronic takuupurkaamohinta jolla takuukauppaa oikeasti tehdään on muuten bensakoneisten 1300-1600e ja isojen diesel-laatikoiden 1600-2200e. Yksityiset kaupat tässä maassa tehdään 700-1000e:n haarukassa. Tästä voi sitten laskeskella Ebay kaupan loppuhinnan(+rahti Suomeen) ja sen riskin suhdetta Suomalaiseen takuuosaan.

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4338
      • Turku

      #17
      Autoni vasemman etusumarin vieressä näyttäisi olevan jonkinlainen lämpöanturi. Mikä sen tarkoitus on, tarvitseeko moottorin ohjaus sen informaatiota, vaiko kenties tuulilasin pesimet?

      Kojelaudasta löytyy analoginen kello, joka ei tietenkään tarvitse lämpösignaalia, mutta entä jos laittaisin sen tilalle ajotietokoneen, osaisiko se käyttää lämpöanturia hyväkseen?

      Comment

      • rocroc
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 573
        • keminmaa

        #18
        Se on ulkolämpöanturi ajotietokoneelle, eli ajotietokone käyttäisi sen signaalia hyväkseen.

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #19
          Hemi:

          en tiedä Suomen hintatasoa ko. laatikoista yksityisten välisissä kaupoissa, mutta tarjosin ebaytä yhdeksi vaihtoehdoksi muiden sekaan. Käytettyjen tavaroiden ostaminen on vähä kuin sijoittaminen: korkeamman voiton tavoittelu (vrt. halvempi osa) kulkee käsi kädessä korkeamman riskin kanssa. Ei riskiä ei suurta voittoa/säästöä. Jokaisen pitää tehdä hinta- ja riskivertailut itse...
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Juuri näin, mutta silloin pitää etukäteen olla tiedossa jokaisen valitun vaihtoehdon kokonaikulut ilman haveri/epäsopivuus-skenaariota. Eli jos Ebayn lähdöt Saksassa tai Ruotsissa on steptronicille 600-800e, se ei vielä välttämättä tarkoita tehtyjen kauppojen hintaa. Tästä on vielä hiukan matkaa siihen kun laatikko on tallinlattialla. Ennen kuin ollaan siis tässä pisteessä, on laatikolle tullut varmasti hintaa tuo 800e-1000e. Ok, Suomessa yksityisten väliset kaupat liikkuu satkun/kaksi korkeammalla tasolla, mutta käytännössä näiden laatikoiden historia/toimivuus on kohtuullisen hyvin tiedossa joten myyjä yleensä antaa tässä hintatasossa laatikolle toimintatakuun. Jos jotain tapahtuu Saksalaiselle Ebay laatikolle, on kaupan purku käytännössä usein mahdotonta. Eli jos puhutaan n.satasen/kahden reaalista hintaerosta em.vaihtoehdoissa on kunkin omassa valinnassa kumman riskitason valitsee. Riskivalintahan on selvä jos/mikäli erotus olisi 800e vs.2500e jos raha menee omasta taskusta. Tuo 2500e on muuten ns.vakuutusyhtiöhinta jolla ei kukaan yksityinen laatikkoaan osta eikä sitä myyjä tälle ryhmälle tarjoakkaan. Normaali takuupurkaamohinta tehdyissä kaupoissa on n.1000e alempi.

            Comment

            • lubino
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 33
              • kempele

              #21
              ajotietokone

              Tossa ylempänä kysyttiin tietokoneen sopivuudesta eri malleihin, kai se iso kone periaatteessa käy kaikkiin mutta jos autossa ei ole ollut kuin analoginen kello niin se kehys ( missä mankka ja kello on ) pitää kanssa vaihtaa syvempään.
              Koneita on kahta eri mallia: Se missä on ns. chippi siellä itse koneen takana ja malli misssä kone ottaa auton tiedot mittaristosta.( iso mittaristo)
              Se chippi on eri malleilla erilainen ja kertoo esim. tankin tilavuuden konemallin välitykset ym.
              On tossa sellanen itelläkin nurkissa jos kiinnostaa.( malli missä ei ole chippiä).

              T.J
              7.62mm one size. Fits all.

              Comment

              • VNT
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1410
                • Tuusula

                #22
                Autossani (525tds touring -93) on pieni ajotietokone.
                Mitä muutoksia vaatii asentaa iso ajotietokone?

                Löytyykö esim. johtosarja isolle ajotietokoneelle valmiina?

                Mistä tiedän millainen ajotietokone täytyy ostaa, sellainen jossa on chippi itsessään, vai sellainen joka saa tiedon mittaristosta?
                -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                Comment

                • VNT
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1410
                  • Tuusula

                  #23
                  Tuli sitten ostettua tuollainen ajotietokone:


                  Toivottavasti sopii vanhan tilalle.
                  Otin vanhan pienen ajotietokoneen jo irti, ja liitin oli täysin samanlainen kuin tuossa isossa. Onko asennus ihan plug and play, vai tuleeko jotain ongelmia? Puuttuuko esim. jotain antureita tai johtoja autostani?
                  -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4338
                    • Turku

                    #24
                    Kävin kysymässä uuden OBC:n hintaa E34:n Metro-autosta. Hinnaksi ilmoitettiin järkyttävät 1000€, joten taitaa jäädä ostamatta.

                    Mun autossa on se viisarikello, ja sen takana liitin, johon tulee vain kolme piuhaa, joten se ei käy suoraan ajotietokoneelle. Mutta siitä selviää kun vaihtaa johdotukset sellaiseen jossa kaikki 25-26 piuhaa tulee vihreälle liittimelle.

                    No nyt viesti tuli oikeaan threadiin.

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4338
                      • Turku

                      #25
                      Otin tuossa koiran sängyllä kuvan, josta näkee millaisesta johtosarjasta on kyse. Siinä on mukana mm yksi liitin mittaristolle, kaiuttimille moninapaliittimet, liitin etulasien katkaisijalle ja taskulampun pistoke.
                      Johtosarjat on luonnollisesti mallikohtaisia, eli kannattaa katsoa mistä ja minkä vuotisesta autosta sellaisen ottaa. Toinen vaihtoehto on ottaa jostain johtosarjasta obc:n piuhat ja kytkeä ne oman auton johtosarjaan oikeisiin paikkoihin, mutta se on jo hieman työläämpi operaatio.

                      Edit:Obc:n vihreä liitin on tuo punaisella ympyröity.
                      Attached Files
                      Last edited by jani73; 31-05-2005, 20:13.

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4338
                        • Turku

                        #26
                        OBC:n koodiplugi modaus

                        Gunnar väittää nettisivullaan, että kaikki e34 isot obc:t on samanlaisia muuten paitsi että näissä karvalakkimalleissa on se liitin koodiplugia varten.

                        No koska näitä 518 ja 520 obc:a on käytettynä vähemmän liikkeellä, Gunnar kertoi mielenkiintoisen jutun. Hommaa mikä tahansa obc iv ja autoosi sopiva koodiplugi.
                        Sitten otat obc:n auki ja juotat sinne sopiviin reikiin liitinriman, johon voit työntää sen koodiplugin. Vielä kun puukotat kotelon takaosaan sopivan kokoisen reiän plugille, kaikki alkaa olla valmista.


                        http://gunnar525.de/screwings/bc4_einbau.pdf Obc:n asennus
                        http://gunnar525.de/screwings/bc4_um...ierstecker.pdf OBC:n modaus

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4338
                          • Turku

                          #27
                          Eilen sain lopulta vaihdettua sen johtosarjan, ei mikään tunnin homma, mutta kyllä se sinne meni.
                          Kokeilin heti tietysti miten obc toimii. No eihän se toiminut alkuunkaan, ainoastaan ne näppäinten valot paloi, muuten kone oli pimeä. No sitten palasin kotiin lievästi pettyneenä ja nettiin etsimään vinkkiä.

                          Lopulta löysin vinkin, jossa neuvottiin katkaisemaan piuha 17 ja liittämään se piuhaan 9 mielellään sulakkeen kautta.
                          Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

                          No tein niin ja liitin obc:n taas autoon ja sitten virrat päälle...yes, maagiset PPPP-kirjaimet tuli näyttöön, eli kaikki toimii toistaiseksi.
                          Toivottavasti koodiplugi tulee pian, niin pääsee viimeistelemään asennuksen.

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4338
                            • Turku

                            #28
                            Nyt workkii

                            Tänään sain viimeinkin koodiplugin, enkä turhia odotellut sen asentamisessa.
                            En tehnyt sitä aukkoa obc:n taakse, vaan sain plugin asennettua koneen sisälle siten, että taivutin niitä kuutta juottamaani pinniä niin paljon alaspäin kuin oli mahdollista. Näin koodiplugi makaa vinossa emolevyä vasten ja kotelo meni hienosti kiinni.
                            Ja kaikki toimii niinkuin pitääkin.

                            Ihmetyttää vaan hieman se, että minkä vuoksi tehtaalla oli asennettu ulkolämpötilan anturi autoon, kenties vahingossa?
                            No, pääasia että sekin toimii, eikä tarvitse alkaa asentelemaan sitäkin.

                            Comment

                            • Laakeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 983
                              • Rovaniemi

                              #29
                              Nyt alko mullakin kiinnostamaan tuon obc:n asennus. Voisitko kertoa, et mitä kaikkia jouduit vaihtamaan, että sait sen sinne. Jostain luin, että kojelaudastakin pitäis vaihtaa se kehys missä mankka ja kello on. Tietty jos hintoja viittit myös pistää, niin jättebra. Minkä johtosarja tuohon kannattaa sitten hankkia, kyseessähän on m50b20 koneella varustettu -91:nen, jossa on motometerin mittaristo ilman ajotietokoneen tukea(käsittääkseni, kun vain kaksi liitintä) Hyllyssä on toinen mittaristo, jossa on se koodiplugikin (oikea vieläpä) Käykö tuo sitten suoraan, pitääkö sen olla se vanhan mallin iso musta palikka vai tuollanen pieni ja vihreä palikka, niinkuin uudemmassa mittaristossa? Onko tuossa obc:ssä sitten se check control vai mikä olikin? Hiukan ketuttanut tuo karvalakkimalli, mutta ei näemmä olekkaan mikään ongelma
                              E34 S38B38
                              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                              2gen RAM 5.9 cummins

                              Comment

                              • jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4338
                                • Turku

                                #30
                                Luepa tuo juttu lävitse, niin pääset vähän jyvälle.
                                Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


                                Ota ensin kello irti ja katso montako johtoa siihen vihreään liittimeen tulee. Jos siihen tulee vain kolme johtoa, sinun pitää uusia se johtosarja, mutta jos siihen tulee enemmän ~20kpl johtoja, johtosarjaa ei tarvitse uusia.

                                520 ajotietokone ei ole yhteydessä mittaristoon, eikä siten saa tietoa koodiplugilta, vaan se koodiplugi pitää asentaa ajotietokoneeseen. Ajotietokoneita on kahta malllia, toisessa on paikka plugille (näitä on vähemmän liikkeellä käytettyinä) ja toisessa ei, mutta sen pystyy aika helposti sinnekin lisäämään.

                                Check controllia ajotietokoneessa ei ole, eikä sitä kovin helpolla taida autoon saada asennettuakaan.
                                Ostin romikselta johtosarjan jossa oli gongi mukana 40€, radiokehys jonkun euron, ajotietokoneen hinnat 50-200€ (uusi 1050€) ja koodiplugi bmw:n tiskiltä 50€.
                                Lisäksi saattaa vaatia lämpöanturin etuhelmaan jollei se ole jo valmiina.
                                Jos sun auto on valmistettu 9/90-9/92 välillä ja on manuaalivaihteinen, johtosarjan osanumero on 61 11 8 351 747.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎