Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 6HP automaattien vaihtologiikka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    ZF 6HP automaattien vaihtologiikka

    ZF:n 6HP19 vaihteistossa ollut adaptaatioiden nollauksen jälkeen hieman erikoinen vaihtologiikka. Loivaan ylämäkeen ajaessa laatikko on muutaman kerran tehnyt niin, että vaihtaa pienemmän vaihteen ja parin sekunnin päästä jälleen isomman ja toistanut tätä soutamista kaksi-kolme kertaa. Lisäksi laatikko pitää mielestäni muutenkin isompaa vaihdetta pidempään kuin ennen. 1300rpm kuulostaa omasta mielestä aika pienille kierroksille bensa autolle tasamaalla ajettaessa.

    Sen verran taustaa, että adaptaatiot nollattiin laatikon öljyjen vaihdon yhteydessä. Öljyt vaihdoin koska sähköliittimen läpivienti alkoi vuotamaan. Huuhtelu vaihtoa en tehnyt, koska laatikko oli huuhdeltu 10tkm aiemmin. Tuolloin en vain tajunnut vaihtaa tuota läpivientiä. Öljyinä oli molemmilla kerroilla Ravenolin 6HP öljy ja suodatin uusittiin molemmilla kerroilla.

    Edellisellä kerralla adaptaatioiden nollauksen jälkeen tällaista ongelmaa ei ollut. Onko tuo sopeutusajosta niin tarkka vai saako laatikko moottorilta väärää dataa jonka se nyt ottaa käyttöön kun vanhat oppimiset on nollattu? Vai onko ongelma laatikon puolella? Kierrosten humppaamista muuten ei juurikaan ole. Kylmällä moottorilla alle 1500rpm on ihan pientä liikettä kierroslukumittarissa, mutta sekin loppuu kun laatikko hieman lämpenee.
    BMW 530iA Touring -05
  • Latvus
    Newbiemmer
    • May 2019
    • 2
    • Tampere

    #2
    Tulee ehkä vähän myöhässä, mutta:
    Nollattiinko parametrit täysin vai nollattiinko vain ajotavan oppimiset. Jos täysi nollaus tehty, niin sen jälkeen tulee suorittaa adaptaatioajo. Jos pelkät laatikon oppimat kuskin ajotavat, niin tuo ei pitäisi laatikon toimintaan sekoittavasti vaikuttaa.

    Noiden oireiden perusteella saattaisin kuitenkin epäillä, että öljyä tuli laatikkoon liian vähän.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Jäänyt näköjään itsekin vastaamatta tähän kun syy aikoinaan löytyi. Silloin kun vaihteisto toimi epäloogisesti, moottori ei lämmennyt koskaan normaaliin käyntilämpötilaan. Kun tämän vian sai korjattua pois, on vaihteistokin taas toiminut ilman edes takaisin tapahtuvia vaihtoja.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎