Announcement

Collapse
No announcement yet.

GS6-37BZ tai DZ M5X-moottorin perään: HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3397
    • Kotka

    GS6-37BZ tai DZ M5X-moottorin perään: HOWTO

    Näitä juttuja on useampi ihminen multa kysellyt, joten ajattelin tehdä tällaisen ohjeen 6-vaihteisen GS6-37BZ tai GS6-37DZ -Laatikon liittämisestä M50- tai M52-moottorin perään. Oma tietous koskee pääasiassa E30-mallia, mutta samat hommat pätevät pääosin myös E36-mallissa ja soveltaen muissa. Jos huomaatte korjattavaa tai täydennettävää, niin kertokaa ihmeessä. Monesti kuulee sanottavan, että laatikko sopii bolt-on, mutta kyllä siinä on aika monta pientä muokkausta ja huomioitavaa juttua.

    Alkuun vähän tietoa laatikosta. GS6-37 on 6-vaihteinen ZF:n valmistama laatikko. BZ-versio löytyy muun muassa E46 330i 6-vaihteisesta mallista ja monista N5X-koneisista uudemmista bemareista. DZ-versio taas on uudemmissa 4-sylinterisissä dieseleissä vakiona, kunnes korvautui automaattilaatikolla. Näillä versioilla on eroina pienten vaihteiden välityssuhteet ja kytkinkotelon laipan kulma. M5X ja N5X -koneiden kallistuskulma on 30 astetta pystysuorasta ja dieseleiden (samoin kuin M20:n) kallistuskulma on 20 astetta pystysuorasta. Laippojen kallistuksessa on siis 10 asteen ero ja DZ-laatikko M5X -koneen perään pultattuna tulee 10 astetta vinoon.

    Välitykset:
    GS6-37DZ: 5.14, 2.83, 1.79, 1.26, 1.00, 0.85.
    GS6-37BZ: 4.32 2.46 1.66 1.23 1.00, 0,85

    Huom! Vaihteiden 1-3 välityksissä on pieniä eroja eri mallien välillä. Laatikon mallin perässä oleva nelikirjaiminen koodi kertoo tarkemman mallin.

    Vertailuksi S5D-320Z, eli usein käytetty 5-v ZF, joka löytyy esim E36 328i:stä:
    4.20, 2.49, 1.66, 1.24, 1.00

    Bensaversion välitykset ovat siis lähelle samat kuin 5-vaihteisessa ja kuudes vaihde on ylivaihde. Dieselin laatikossa taas vaihteet 1-3 ovat reilusti lyhyemmät ja vasta viides ja kuudes ovat samat kuin BZ:ssa


    Tarvittavat muutokset M5X-koneeseen sovitettaessa:

    Linkki omaan kuvakansiooni, jossa laatikon sovitukseen liittyviä kuvia.
    Transmission is a ZF GS6-37BZ 6 speed box from an E9X. Swap requires various small modifications.


    Kytkinkopan laippa

    Neljä isoa lohkoon tulevaa pulttia ja startin paikka sopivat suoraan. Öljypohjaan tulevat pienemmät pultit voivat olla eri kohdassa riippuen laatikon ja öljypohjan alkuperästä. Niille voi porata uudet reiät joko kytkinkoppaan tai öljypohjaan. Itse porasin kytkinkoppaan.


    Silmälaakeri

    Kytkinakseli on GS6-laatikossa lyhyempi kuin vanhemmissa bmw:n laatikoissa. Silmälaakeri on uudemmissa bemareissa vauhtipyörässä, ei kampiakselissa. Kytkinakseli ulottuu vain muutaman millin kampiakselissa olevan silmälaakerin pesään, jolloin se ei yllä vakiopaikassa olevalle silmälaakerille. Tähän on kolme mahdollista ratkaisua:

    1. Osta vauhtipyörä, jossa on silmälaakerin paikka. Vauhtikseen tuleva laakeri on neulalaakerimallinen ja sen varaosanumero on 21207536792. Yleensä se taitaa tulla vauhtipyörän mukana.

    2. Sorvaa kampiakselin päähän holkki, joka tulee ahdistussovitteella silmälaakerin pesään, ja jossa on pesä yllä mainitulle neulalaakerille.

    3. Käytä vakiota leveämpää 13-millistä kuulalaakeria silmälaakerina ja asenna se laakerilukitteen kanssa niin, että se jää n. 3-5 mm ulos kampiakselin laakeripesästä. Laakerin malli on 63002-2RS. Huom. toisissa kampiakseleissa silmälaakerin sovite alkaa kuulemma vasta syvemmältä ja pesä on väljä siitä aivan suuaukolta. Tällaisessa kampiakselissa tätä konstia ei voi käyttää.


    Vauhtipyörä

    Koska kytkinakseli on lyhyempi, ei näiden laatikoiden kanssa voi käyttää litteää kovaa vauhtipyörää, kuten esim. M20-mallista, vaan vauhtipyörän täytyy olla kaksoismassaversio tai sellaisen mitoilla tehty. M52B28 vakio kaksoismassapyörä sopii, jos silmälaakeri on kampiakselissa. Myös 228-milliset vauhtikset, kuten M52B25 tai M50B25 sopivat periaatteessa, mutta kytkinlevyn löytäminen saattaa aiheuttaa päänvaivaa. Jos haluat käyttää silmälaakerillista vauhtipyörää, se löytyy esim. malleista E46 330i 6-v, tai X3 6-v (21207533868).


    Kytkin

    GS6-37 -laatikon kytkinakselin booritus on tyypiltään 26,5x29- 22N, eli 22-urainen hieno boori. Siis erilainen kuin vanhemmissa laatikoissa käytetty 10-urainen. (ja erilainen kuin isommassa 6-v laatikossa, GS6-53:ssa) Kytkinlevy täytyy valita sen mukaan. Pelkkä levy marmoritiskiltä maksaa kohtuuttomasti. Tässä omat ehdotukseni eri tyyppisiin ratkaisuihin:

    Vakio massalevy ja paineasetelma: Luk 641110710
    Löytyy parhaimmillaan hyvinkin edukkaasti. Halvemmalla kuin pelkkä levy marmorilta. Asetelma on itsestään säätyvä (SAC), eli se pitää pitää jännityksessä tai esijännittää, jos sen irrottaa ja käyttää uudelleen. Siihen on omat työkalunsa, mutta kuulemma iso ulosvetäjä toimii. Tämä setti kannattaa melkein ostaa, vaikka tarvetta olisi pelkästään massalevylle.

    SRE massalevy: 981864-999515

    Kova vauhtipyörä, jousitettu kytkinlevy ja asetelma: Valeo 835101
    Vauhtis on kaksoismassapyörän mitoilla tehty ja saman painoinen. Setti on parhaimmillaan hyvin edullinen ja uskoisin, että vauhtista keventämällä hyvä aihio vapariviriin. Pelkkä levy ja asetelma numerolla 828511

    Kestävä jousitettu levy turbokäyttöön: GS6-37 ACT jousitettu kytkinlevy 240mm

    Sintterilevyjä löytyy hyvin, kun hakee halkaisijalla ja boorimäärällä

    Muita paineasetelmia ja levyjä löytyy tietysti. M54B30 asetelman pulttijako on sama kuin M52B28 ja kytkinlevy on saman paksuinen. 240 mm kytkimiä löytyy parhaiten boorista johtuen.


    Painelaakeri:

    Näissä saattaa olla pieniä eroja. Oma laatikkoni on peräisin E90:stä ja E46 330i painelaakeri ei mahtunut kytkinakselin holkin päälle. Jouduin käyttämään E90 laakeria.


    vaihdekepin vivustot

    Minkään mallin osat eivät sovi suoraan E30 tai E36 koriin. Parhaiten selviää, kun muokkaa laatikkoon kuuluvia osia. Kepin kannatinta ja yhdystankoa saa lyhentää reippaasti ja sivusuunnassa pitää tehdä pieni korjaus, että keppi osuu oikein. Käytettäessä DZ-laatikkoa, joutuu laatikon asentovirheen takia tekemään vivustoihin enemmän mutkaa. Huomioi, että laatikon takapää on niin takana, että vaihdekepin alasilmä saattaa ottaa kiinni kardaanin etupään pultinkantoihin.


    Laatikon takakannatin

    GS6-37 on n. 105 mm pidempi kuin S5D-320Z. Kannatinta pitää muokata. Korista löytyy sopivalta kohtaa paikat automaattilaatikon kannattimelle ja ainakin E30 korissa kannattimen muokkaus on melko pieni operaatio. Jos löytyy automaattilaatikon kannatin, sitä voi koittaa sovitella. Saattaa sopia hyvinkin tai sitten ei. Itselläni ei ollut mallattavaksi. Varmista, että laatikon ulostulolaippa osoittaa tarkasti kohti kannatinlaakeria, että kumilimppu ei joudu jännitykselle. DZ-laatikon asentovirhe tietysti huomioitava.


    Kumilimppu, eli kardaanin rättinivel

    GS6-37 -laatikoissa on käytössä sama 96mm pulttikehällä oleva "iso" kumilimppu kuin 5-v ZF:ssä, eli 26117511454


    Kardaani

    Kardaanin suhteen on E30 (ja E36) korissa kaksi vaihtoehtoa: E36 325iA tai sitten esim. 328i kardaani lyhennettynä. 325iA kardaani on isolla rättinivelellä ja n. 140 mm lyhyempi kuin 328i kardaani. GS6-37BZ laatikon pituus on 635 mm ja S5D 320Z laatikon pituus 530 mm. Koska laatikoiden pituusero on vain 105 mm, jää keskiliitos paljon lyhyemmältä matkalta booreilleen. E36 korissa boorit jäävät sisäkkäin 22,5mm. E30 korissa E36 koneen korvilla laatikon ja perän välinen etäisyys on vähän lyhyempi ja keskiliitos menee booreilleen n. 30 mm.

    Tehokkaammassa turboautossa tekisin kardaanin lyhentämällä, jolloin sen saa optimipituiseksi ja boorit kunnolla sisäkkäin. E30-korissa kardaanin keskilaakeri on vaihdettava E30-malliseen. Huom, osta vuosimallin mukaan, koska sitä on kahta mallia: keskeinen ja epäkeskeinen.


    Eri E36-mallien kardaanien tietoja:
    E36 325i: 26111227445, 1512 mm, pieni limppu
    E36 328i: 26111227283, 1492 mm, iso limppu
    E36 325iA: 26111227003, 1355 mm, iso limppu
    E36 328iA: 26111227441, 1345 mm, iso limppu tai
    26111227376, 1211 mm iso limppu (ehkä. En tiedä, minkä laatikon kanssa tämä lyhyt kardaani on käytössä)
    E36 M3 3,0: 26112227222, 1469 mm, iso limppu, cv-nivel
    E36 M3 3,2 (6-v Getrag manuaali): 26112227975 tai myöhemmin 26112228805, 1367 mm, iso limppu, cv-nivel


    Pituudet ovat nimellisiä pituuksia keskiliitosen suunnitellulla asennolla. En ole sataprosenttisen varma, onko mitassa mukana kumilimppu. Ainakin niistä näkee eri kardaanien väliset pituuserot.



    E36 M3 3,2 kardaani voisi sopia hyvinkin, jos takanivelen tai perän laipan vaihtaisi.
    Last edited by Skarpa; 27-08-2021, 07:25.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5128
    • Pirkkala

    #2
    Hyvää työtä.

    Kirjoitusvirhe rivillä 16 muuta B-->D

    Ja toinen asia: tarkoitatko että -765 asetelma käy m50/52 vauhtikseen vai käsitinkö väärin? Siihenhän se ei käy.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3397
      • Kotka

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Hyvää työtä.

      Kirjoitusvirhe rivillä 16 muuta B-->D

      Ja toinen asia: tarkoitatko että -765 asetelma käy m50/52 vauhtikseen vai käsitinkö väärin? Siihenhän se ei käy.
      Korjataan. Meinasin, että sama 765:lle tehty vauhtis sopii, kunhan on korkeaa mallia, mutta sehän nyt on muutenkin selvää.
      Last edited by Skarpa; 04-08-2018, 00:02.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • biemer
        Newbiemmer
        • Mar 2018
        • 22
        • suomi

        #4
        Hyvää infoa, kiitos. Onko bensakoneiden m5x ja n5x kallistuskulmat mitattu vai onko tietoja jossain daten pdf-tiedostossa? Joissakin bensa benareissa on ollut noita gs6 dz laatikoita. Olisiko tiedossa vielä gs6-37bz/dz laatikoiden tarkkaa mittaa kytkinkopasta vetolaippaan?

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3397
          • Kotka

          #5
          Originally posted by biemer View Post
          Hyvää infoa, kiitos. Onko bensakoneiden m5x ja n5x kallistuskulmat mitattu vai onko tietoja jossain daten pdf-tiedostossa? Joissakin bensa benareissa on ollut noita gs6 dz laatikoita. Olisiko tiedossa vielä gs6-37bz/dz laatikoiden tarkkaa mittaa kytkinkopasta vetolaippaan?
          M10, M20, M30, M50/M52 ja M51 kallistuskulmat ovat varmistettuja tehtaan tiedoista. En ole itse mitannut. M54 ja N53 dataa en ole löytänyt, mutta harrastajien kokemukset osoittavat, että kulma on sama 30 astetta, kuin M50/M52. Tuossa linkki M52 tekniseen dataan:
          https://www.e30.de/fotostory/f01134/f01134.htm

          N-sarjan moottoreista tiedän valitettavan vähän, mutta löytämäni tieto viittaa siihen, että BMW on pitkälti käyttänyt vakioita kallistuskulmia moottoreissa. Jos mitään tarkentavaa tietoa löytyy, niin päivitän mielelläni omia tietojani ja tätä ketjua.

          Tässä on lista eri malleissa käytetyistä GS6-37 versioista. Tosin tuo on wikipediasta:



          GS6-37BZ pituus on 635 mm
          S5D 320Z pituus 530 mm (ei minun mittaamani)
          Last edited by Skarpa; 06-09-2018, 14:34.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • reQQ
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 4
            • Finland

            #6
            Pituusero?

            On kyllä hyvä infopaketti. Olen kuullut myös juttua, että dz ja bz mallien kytkinakseleissa olisi piituuseroa keskenään. Onko tästä jollaki faktaa?
            e46 330i m-sport2 touring

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3397
              • Kotka

              #7
              Originally posted by reQQ View Post
              On kyllä hyvä infopaketti. Olen kuullut myös juttua, että dz ja bz mallien kytkinakseleissa olisi piituuseroa keskenään. Onko tästä jollaki faktaa?
              En ole löytänyt mitään sitä väitettä tukevaa, mutta en voi vahvistaa vääräksikään. Jos joku mittaa dz-laatikosta etäisyyden kytkinkopan laippapinnasta kytkinakselin päähän, niin saadaan varmistettua. E90 GS6-37BZ laatikossa etäisyys on 26 mm ja S5D-320Z laatikossa 5,5 mm. Nämä mitat siis silmälaakeriin menevän kapean osan päähän. Silmälaakerin kaula on saman pituinen 5-v ja 6-v laatikossa.

              Olen kuullut väitteen, että joihinkin malleihin olisi ollut saatavissa 6-vaihteista ZF:ää vanhemman mallisella 10-boorisella kytkinakselilla, mutta en ole löytänyt vahvistusta. E36 3,2 M3:ssa on 10-urainen kytkinakseli, mutta laatikko on 6-v Getrag.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • ^Tonix^
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 636
                • Vaasa

                #8
                GS6 37BZ 6 vaihteen välitys 0,851 ainakin mitä itse olen asiaa tutkinut kuin olen laatikkoa laittamassa omaan 318is:ään. En tiedä löytyykö myös muita välityksiä mutta ei oo ainakaan sellaista tietoa vielä tullut vastaan.
                e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                E30 318is
                E36 M3 Coupe

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3397
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by ^Tonix^ View Post
                  GS6 37BZ 6 vaihteen välitys 0,851 ainakin mitä itse olen asiaa tutkinut kuin olen laatikkoa laittamassa omaan 318is:ään. En tiedä löytyykö myös muita välityksiä mutta ei oo ainakaan sellaista tietoa vielä tullut vastaan.
                  Olet aivan oikeassa. Tuo on virheellisestä lähteestä tuo 0.83. Eri versioiden välillä muuten näyttäisi olevan pieniä eroja 1-3 vaihteiden välillä.

                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • e34touringmies
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 84
                    • Turku

                    #10
                    E34

                    Erittäin hyvää tietoa, hienoa kun joku viitsii koota tietoja ja jakaa muille

                    Onko kukaan (varmasti on) sovittanut gs6-37 laatikoita e34 korimalliin lähinnä m50 moottorin perään?

                    Comment

                    • afrojack
                      Newbiemmer
                      • Nov 2017
                      • 19
                      • nurmes

                      #11
                      Tässäpä ois kuva miten jää gs6-37dz laatikko ja 325ia kardaani. Elikkä 22.5 mm menee boorit sisäkkäin eli ei hirveesti..

                      Edit: ja kyseessä siis e36 koppa
                      Attached Files

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3397
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by afrojack View Post
                        Tässäpä ois kuva miten jää gs6-37dz laatikko ja 325ia kardaani. Elikkä 22.5 mm menee boorit sisäkkäin eli ei hirveesti..

                        Edit: ja kyseessä siis e36 koppa

                        Vähän naftihan tuo on. Päivitän tiedon aloituspostaukseen. E30:ssä E36 koneen korvilla taitaa mennä vähän enemmän sisäkkäin. Laitan kuvan ja mitan lähikuukausina.
                        Last edited by Skarpa; 20-12-2018, 10:03.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • rungo
                          BTCF Member
                          • Nov 2019
                          • 88
                          • Helsinki

                          #13
                          Ketään koe sovittanut e46 320da kardaania ?

                          Isolla limpulla, takana 4 pulttinen kiinnitys, ja liku keskellä.
                          Pituus on realoem mukaan 1398mm

                          Perän laipan pulttit molemmissa m10, mutta pulttikehän halkaisijasta en ole varma.

                          Eli 43mm pidempi kuin tuo jo sovitettu 325ia kardaani, vai pohjaako liu'un boorit jo tuossa kohtaa, laskujen mukaan boorit menis sen 65,5mm sisäkkäin.
                          Last edited by rungo; 27-10-2020, 17:17.

                          Comment

                          • Arde92
                            BTCF Member
                            • Aug 2010
                            • 1328
                            • Lohtaja/keski-pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by rungo View Post
                            Ketään koe sovittanut e46 320da kardaania ?

                            Isolla limpulla, takana 4 pulttinen kiinnitys, ja liku keskellä.
                            Pituus on realoem mukaan 1398mm

                            Perän laipan pulttit molemmissa m10, mutta pulttikehän halkaisijasta en ole varma.

                            Eli 43mm pidempi kuin tuo jo sovitettu 325ia kardaani, vai pohjaako liu'un boorit jo tuossa kohtaa, laskujen mukaan boorit menis sen 65,5mm sisäkkäin.
                            Taisin jatkaa omaa 325ia kardaania 25mm. muistaakseni 40mm olis ollu jo liikaa :think
                            E39 M5 Titansilber<------
                            F11 530D Spacegray
                            E36 323i M-sport Med Hölsteri
                            Ex :E61 525D Lci Carboni
                            Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
                            Ex :E61 530XD Monacoblau<------
                            Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
                            Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3397
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by rungo View Post
                              Ketään koe sovittanut e46 320da kardaania ?

                              Isolla limpulla, takana 4 pulttinen kiinnitys, ja liku keskellä.
                              Pituus on realoem mukaan 1398mm

                              Perän laipan pulttit molemmissa m10, mutta pulttikehän halkaisijasta en ole varma.

                              .
                              Eli 43mm pidempi kuin tuo jo sovitettu 325ia kardaani, vai pohjaako liu'un boorit jo tuossa kohtaa, laskujen mukaan boorit menis sen 65,5mm sisäkkäin.
                              Veikkaan, että perän laippa on sopiva. Yleensä bemarilla ei ole ollut erityistä pakkoa muuttaa toimivaa mitoitusta. 43mm voi olla kyllä liikaa pituuseroa. Kardaanin urosbooriosa on n. 100 mm pitkä. 325iA kardaani menee n. 30 mm booreilleen. Teräksisen naarasboorin lisäksi urosboorille tulee n. 20-25 mm pitkä muoviholkki + mutteri, jolloin 320dA kardaanissa boorit ovat varmasti aika lailla pohjassa, jos mahtuukaan. Varmasti ihan hyvä lähtökohta ja kokeilemisen arvoinen kyllä.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎