Näitä juttuja on useampi ihminen multa kysellyt, joten ajattelin tehdä tällaisen ohjeen 6-vaihteisen GS6-37BZ tai GS6-37DZ -Laatikon liittämisestä M50- tai M52-moottorin perään. Oma tietous koskee pääasiassa E30-mallia, mutta samat hommat pätevät pääosin myös E36-mallissa ja soveltaen muissa. Jos huomaatte korjattavaa tai täydennettävää, niin kertokaa ihmeessä. Monesti kuulee sanottavan, että laatikko sopii bolt-on, mutta kyllä siinä on aika monta pientä muokkausta ja huomioitavaa juttua.
Alkuun vähän tietoa laatikosta. GS6-37 on 6-vaihteinen ZF:n valmistama laatikko. BZ-versio löytyy muun muassa E46 330i 6-vaihteisesta mallista ja monista N5X-koneisista uudemmista bemareista. DZ-versio taas on uudemmissa 4-sylinterisissä dieseleissä vakiona, kunnes korvautui automaattilaatikolla. Näillä versioilla on eroina pienten vaihteiden välityssuhteet ja kytkinkotelon laipan kulma. M5X ja N5X -koneiden kallistuskulma on 30 astetta pystysuorasta ja dieseleiden (samoin kuin M20:n) kallistuskulma on 20 astetta pystysuorasta. Laippojen kallistuksessa on siis 10 asteen ero ja DZ-laatikko M5X -koneen perään pultattuna tulee 10 astetta vinoon.
Välitykset:
GS6-37DZ: 5.14, 2.83, 1.79, 1.26, 1.00, 0.85.
GS6-37BZ: 4.32 2.46 1.66 1.23 1.00, 0,85
Huom! Vaihteiden 1-3 välityksissä on pieniä eroja eri mallien välillä. Laatikon mallin perässä oleva nelikirjaiminen koodi kertoo tarkemman mallin.
Vertailuksi S5D-320Z, eli usein käytetty 5-v ZF, joka löytyy esim E36 328i:stä:
4.20, 2.49, 1.66, 1.24, 1.00
Bensaversion välitykset ovat siis lähelle samat kuin 5-vaihteisessa ja kuudes vaihde on ylivaihde. Dieselin laatikossa taas vaihteet 1-3 ovat reilusti lyhyemmät ja vasta viides ja kuudes ovat samat kuin BZ:ssa
Tarvittavat muutokset M5X-koneeseen sovitettaessa:
Linkki omaan kuvakansiooni, jossa laatikon sovitukseen liittyviä kuvia.
Kytkinkopan laippa
Neljä isoa lohkoon tulevaa pulttia ja startin paikka sopivat suoraan. Öljypohjaan tulevat pienemmät pultit voivat olla eri kohdassa riippuen laatikon ja öljypohjan alkuperästä. Niille voi porata uudet reiät joko kytkinkoppaan tai öljypohjaan. Itse porasin kytkinkoppaan.
Silmälaakeri
Kytkinakseli on GS6-laatikossa lyhyempi kuin vanhemmissa bmw:n laatikoissa. Silmälaakeri on uudemmissa bemareissa vauhtipyörässä, ei kampiakselissa. Kytkinakseli ulottuu vain muutaman millin kampiakselissa olevan silmälaakerin pesään, jolloin se ei yllä vakiopaikassa olevalle silmälaakerille. Tähän on kolme mahdollista ratkaisua:
1. Osta vauhtipyörä, jossa on silmälaakerin paikka. Vauhtikseen tuleva laakeri on neulalaakerimallinen ja sen varaosanumero on 21207536792. Yleensä se taitaa tulla vauhtipyörän mukana.
2. Sorvaa kampiakselin päähän holkki, joka tulee ahdistussovitteella silmälaakerin pesään, ja jossa on pesä yllä mainitulle neulalaakerille.
3. Käytä vakiota leveämpää 13-millistä kuulalaakeria silmälaakerina ja asenna se laakerilukitteen kanssa niin, että se jää n. 3-5 mm ulos kampiakselin laakeripesästä. Laakerin malli on 63002-2RS. Huom. toisissa kampiakseleissa silmälaakerin sovite alkaa kuulemma vasta syvemmältä ja pesä on väljä siitä aivan suuaukolta. Tällaisessa kampiakselissa tätä konstia ei voi käyttää.
Vauhtipyörä
Koska kytkinakseli on lyhyempi, ei näiden laatikoiden kanssa voi käyttää litteää kovaa vauhtipyörää, kuten esim. M20-mallista, vaan vauhtipyörän täytyy olla kaksoismassaversio tai sellaisen mitoilla tehty. M52B28 vakio kaksoismassapyörä sopii, jos silmälaakeri on kampiakselissa. Myös 228-milliset vauhtikset, kuten M52B25 tai M50B25 sopivat periaatteessa, mutta kytkinlevyn löytäminen saattaa aiheuttaa päänvaivaa. Jos haluat käyttää silmälaakerillista vauhtipyörää, se löytyy esim. malleista E46 330i 6-v, tai X3 6-v (21207533868).
Kytkin
GS6-37 -laatikon kytkinakselin booritus on tyypiltään 26,5x29- 22N, eli 22-urainen hieno boori. Siis erilainen kuin vanhemmissa laatikoissa käytetty 10-urainen. (ja erilainen kuin isommassa 6-v laatikossa, GS6-53:ssa) Kytkinlevy täytyy valita sen mukaan. Pelkkä levy marmoritiskiltä maksaa kohtuuttomasti. Tässä omat ehdotukseni eri tyyppisiin ratkaisuihin:
Vakio massalevy ja paineasetelma: Luk 641110710
Löytyy parhaimmillaan hyvinkin edukkaasti. Halvemmalla kuin pelkkä levy marmorilta. Asetelma on itsestään säätyvä (SAC), eli se pitää pitää jännityksessä tai esijännittää, jos sen irrottaa ja käyttää uudelleen. Siihen on omat työkalunsa, mutta kuulemma iso ulosvetäjä toimii. Tämä setti kannattaa melkein ostaa, vaikka tarvetta olisi pelkästään massalevylle.
SRE massalevy: 981864-999515
Kova vauhtipyörä, jousitettu kytkinlevy ja asetelma: Valeo 835101
Vauhtis on kaksoismassapyörän mitoilla tehty ja saman painoinen. Setti on parhaimmillaan hyvin edullinen ja uskoisin, että vauhtista keventämällä hyvä aihio vapariviriin. Pelkkä levy ja asetelma numerolla 828511
Kestävä jousitettu levy turbokäyttöön: GS6-37 ACT jousitettu kytkinlevy 240mm
Sintterilevyjä löytyy hyvin, kun hakee halkaisijalla ja boorimäärällä
Muita paineasetelmia ja levyjä löytyy tietysti. M54B30 asetelman pulttijako on sama kuin M52B28 ja kytkinlevy on saman paksuinen. 240 mm kytkimiä löytyy parhaiten boorista johtuen.
Painelaakeri:
Näissä saattaa olla pieniä eroja. Oma laatikkoni on peräisin E90:stä ja E46 330i painelaakeri ei mahtunut kytkinakselin holkin päälle. Jouduin käyttämään E90 laakeria.
vaihdekepin vivustot
Minkään mallin osat eivät sovi suoraan E30 tai E36 koriin. Parhaiten selviää, kun muokkaa laatikkoon kuuluvia osia. Kepin kannatinta ja yhdystankoa saa lyhentää reippaasti ja sivusuunnassa pitää tehdä pieni korjaus, että keppi osuu oikein. Käytettäessä DZ-laatikkoa, joutuu laatikon asentovirheen takia tekemään vivustoihin enemmän mutkaa. Huomioi, että laatikon takapää on niin takana, että vaihdekepin alasilmä saattaa ottaa kiinni kardaanin etupään pultinkantoihin.
Laatikon takakannatin
GS6-37 on n. 105 mm pidempi kuin S5D-320Z. Kannatinta pitää muokata. Korista löytyy sopivalta kohtaa paikat automaattilaatikon kannattimelle ja ainakin E30 korissa kannattimen muokkaus on melko pieni operaatio. Jos löytyy automaattilaatikon kannatin, sitä voi koittaa sovitella. Saattaa sopia hyvinkin tai sitten ei. Itselläni ei ollut mallattavaksi. Varmista, että laatikon ulostulolaippa osoittaa tarkasti kohti kannatinlaakeria, että kumilimppu ei joudu jännitykselle. DZ-laatikon asentovirhe tietysti huomioitava.
Kumilimppu, eli kardaanin rättinivel
GS6-37 -laatikoissa on käytössä sama 96mm pulttikehällä oleva "iso" kumilimppu kuin 5-v ZF:ssä, eli 26117511454
Kardaani
Kardaanin suhteen on E30 (ja E36) korissa kaksi vaihtoehtoa: E36 325iA tai sitten esim. 328i kardaani lyhennettynä. 325iA kardaani on isolla rättinivelellä ja n. 140 mm lyhyempi kuin 328i kardaani. GS6-37BZ laatikon pituus on 635 mm ja S5D 320Z laatikon pituus 530 mm. Koska laatikoiden pituusero on vain 105 mm, jää keskiliitos paljon lyhyemmältä matkalta booreilleen. E36 korissa boorit jäävät sisäkkäin 22,5mm. E30 korissa E36 koneen korvilla laatikon ja perän välinen etäisyys on vähän lyhyempi ja keskiliitos menee booreilleen n. 30 mm.
Tehokkaammassa turboautossa tekisin kardaanin lyhentämällä, jolloin sen saa optimipituiseksi ja boorit kunnolla sisäkkäin. E30-korissa kardaanin keskilaakeri on vaihdettava E30-malliseen. Huom, osta vuosimallin mukaan, koska sitä on kahta mallia: keskeinen ja epäkeskeinen.
Eri E36-mallien kardaanien tietoja:
E36 325i: 26111227445, 1512 mm, pieni limppu
E36 328i: 26111227283, 1492 mm, iso limppu
E36 325iA: 26111227003, 1355 mm, iso limppu
E36 328iA: 26111227441, 1345 mm, iso limppu tai
26111227376, 1211 mm iso limppu (ehkä. En tiedä, minkä laatikon kanssa tämä lyhyt kardaani on käytössä)
E36 M3 3,0: 26112227222, 1469 mm, iso limppu, cv-nivel
E36 M3 3,2 (6-v Getrag manuaali): 26112227975 tai myöhemmin 26112228805, 1367 mm, iso limppu, cv-nivel
Pituudet ovat nimellisiä pituuksia keskiliitosen suunnitellulla asennolla. En ole sataprosenttisen varma, onko mitassa mukana kumilimppu. Ainakin niistä näkee eri kardaanien väliset pituuserot.
E36 M3 3,2 kardaani voisi sopia hyvinkin, jos takanivelen tai perän laipan vaihtaisi.
Alkuun vähän tietoa laatikosta. GS6-37 on 6-vaihteinen ZF:n valmistama laatikko. BZ-versio löytyy muun muassa E46 330i 6-vaihteisesta mallista ja monista N5X-koneisista uudemmista bemareista. DZ-versio taas on uudemmissa 4-sylinterisissä dieseleissä vakiona, kunnes korvautui automaattilaatikolla. Näillä versioilla on eroina pienten vaihteiden välityssuhteet ja kytkinkotelon laipan kulma. M5X ja N5X -koneiden kallistuskulma on 30 astetta pystysuorasta ja dieseleiden (samoin kuin M20:n) kallistuskulma on 20 astetta pystysuorasta. Laippojen kallistuksessa on siis 10 asteen ero ja DZ-laatikko M5X -koneen perään pultattuna tulee 10 astetta vinoon.
Välitykset:
GS6-37DZ: 5.14, 2.83, 1.79, 1.26, 1.00, 0.85.
GS6-37BZ: 4.32 2.46 1.66 1.23 1.00, 0,85
Huom! Vaihteiden 1-3 välityksissä on pieniä eroja eri mallien välillä. Laatikon mallin perässä oleva nelikirjaiminen koodi kertoo tarkemman mallin.
Vertailuksi S5D-320Z, eli usein käytetty 5-v ZF, joka löytyy esim E36 328i:stä:
4.20, 2.49, 1.66, 1.24, 1.00
Bensaversion välitykset ovat siis lähelle samat kuin 5-vaihteisessa ja kuudes vaihde on ylivaihde. Dieselin laatikossa taas vaihteet 1-3 ovat reilusti lyhyemmät ja vasta viides ja kuudes ovat samat kuin BZ:ssa
Tarvittavat muutokset M5X-koneeseen sovitettaessa:
Linkki omaan kuvakansiooni, jossa laatikon sovitukseen liittyviä kuvia.
Kytkinkopan laippa
Neljä isoa lohkoon tulevaa pulttia ja startin paikka sopivat suoraan. Öljypohjaan tulevat pienemmät pultit voivat olla eri kohdassa riippuen laatikon ja öljypohjan alkuperästä. Niille voi porata uudet reiät joko kytkinkoppaan tai öljypohjaan. Itse porasin kytkinkoppaan.
Silmälaakeri
Kytkinakseli on GS6-laatikossa lyhyempi kuin vanhemmissa bmw:n laatikoissa. Silmälaakeri on uudemmissa bemareissa vauhtipyörässä, ei kampiakselissa. Kytkinakseli ulottuu vain muutaman millin kampiakselissa olevan silmälaakerin pesään, jolloin se ei yllä vakiopaikassa olevalle silmälaakerille. Tähän on kolme mahdollista ratkaisua:
1. Osta vauhtipyörä, jossa on silmälaakerin paikka. Vauhtikseen tuleva laakeri on neulalaakerimallinen ja sen varaosanumero on 21207536792. Yleensä se taitaa tulla vauhtipyörän mukana.
2. Sorvaa kampiakselin päähän holkki, joka tulee ahdistussovitteella silmälaakerin pesään, ja jossa on pesä yllä mainitulle neulalaakerille.
3. Käytä vakiota leveämpää 13-millistä kuulalaakeria silmälaakerina ja asenna se laakerilukitteen kanssa niin, että se jää n. 3-5 mm ulos kampiakselin laakeripesästä. Laakerin malli on 63002-2RS. Huom. toisissa kampiakseleissa silmälaakerin sovite alkaa kuulemma vasta syvemmältä ja pesä on väljä siitä aivan suuaukolta. Tällaisessa kampiakselissa tätä konstia ei voi käyttää.
Vauhtipyörä
Koska kytkinakseli on lyhyempi, ei näiden laatikoiden kanssa voi käyttää litteää kovaa vauhtipyörää, kuten esim. M20-mallista, vaan vauhtipyörän täytyy olla kaksoismassaversio tai sellaisen mitoilla tehty. M52B28 vakio kaksoismassapyörä sopii, jos silmälaakeri on kampiakselissa. Myös 228-milliset vauhtikset, kuten M52B25 tai M50B25 sopivat periaatteessa, mutta kytkinlevyn löytäminen saattaa aiheuttaa päänvaivaa. Jos haluat käyttää silmälaakerillista vauhtipyörää, se löytyy esim. malleista E46 330i 6-v, tai X3 6-v (21207533868).
Kytkin
GS6-37 -laatikon kytkinakselin booritus on tyypiltään 26,5x29- 22N, eli 22-urainen hieno boori. Siis erilainen kuin vanhemmissa laatikoissa käytetty 10-urainen. (ja erilainen kuin isommassa 6-v laatikossa, GS6-53:ssa) Kytkinlevy täytyy valita sen mukaan. Pelkkä levy marmoritiskiltä maksaa kohtuuttomasti. Tässä omat ehdotukseni eri tyyppisiin ratkaisuihin:
Vakio massalevy ja paineasetelma: Luk 641110710
Löytyy parhaimmillaan hyvinkin edukkaasti. Halvemmalla kuin pelkkä levy marmorilta. Asetelma on itsestään säätyvä (SAC), eli se pitää pitää jännityksessä tai esijännittää, jos sen irrottaa ja käyttää uudelleen. Siihen on omat työkalunsa, mutta kuulemma iso ulosvetäjä toimii. Tämä setti kannattaa melkein ostaa, vaikka tarvetta olisi pelkästään massalevylle.
SRE massalevy: 981864-999515
Kova vauhtipyörä, jousitettu kytkinlevy ja asetelma: Valeo 835101
Vauhtis on kaksoismassapyörän mitoilla tehty ja saman painoinen. Setti on parhaimmillaan hyvin edullinen ja uskoisin, että vauhtista keventämällä hyvä aihio vapariviriin. Pelkkä levy ja asetelma numerolla 828511
Kestävä jousitettu levy turbokäyttöön: GS6-37 ACT jousitettu kytkinlevy 240mm
Sintterilevyjä löytyy hyvin, kun hakee halkaisijalla ja boorimäärällä
Muita paineasetelmia ja levyjä löytyy tietysti. M54B30 asetelman pulttijako on sama kuin M52B28 ja kytkinlevy on saman paksuinen. 240 mm kytkimiä löytyy parhaiten boorista johtuen.
Painelaakeri:
Näissä saattaa olla pieniä eroja. Oma laatikkoni on peräisin E90:stä ja E46 330i painelaakeri ei mahtunut kytkinakselin holkin päälle. Jouduin käyttämään E90 laakeria.
vaihdekepin vivustot
Minkään mallin osat eivät sovi suoraan E30 tai E36 koriin. Parhaiten selviää, kun muokkaa laatikkoon kuuluvia osia. Kepin kannatinta ja yhdystankoa saa lyhentää reippaasti ja sivusuunnassa pitää tehdä pieni korjaus, että keppi osuu oikein. Käytettäessä DZ-laatikkoa, joutuu laatikon asentovirheen takia tekemään vivustoihin enemmän mutkaa. Huomioi, että laatikon takapää on niin takana, että vaihdekepin alasilmä saattaa ottaa kiinni kardaanin etupään pultinkantoihin.
Laatikon takakannatin
GS6-37 on n. 105 mm pidempi kuin S5D-320Z. Kannatinta pitää muokata. Korista löytyy sopivalta kohtaa paikat automaattilaatikon kannattimelle ja ainakin E30 korissa kannattimen muokkaus on melko pieni operaatio. Jos löytyy automaattilaatikon kannatin, sitä voi koittaa sovitella. Saattaa sopia hyvinkin tai sitten ei. Itselläni ei ollut mallattavaksi. Varmista, että laatikon ulostulolaippa osoittaa tarkasti kohti kannatinlaakeria, että kumilimppu ei joudu jännitykselle. DZ-laatikon asentovirhe tietysti huomioitava.
Kumilimppu, eli kardaanin rättinivel
GS6-37 -laatikoissa on käytössä sama 96mm pulttikehällä oleva "iso" kumilimppu kuin 5-v ZF:ssä, eli 26117511454
Kardaani
Kardaanin suhteen on E30 (ja E36) korissa kaksi vaihtoehtoa: E36 325iA tai sitten esim. 328i kardaani lyhennettynä. 325iA kardaani on isolla rättinivelellä ja n. 140 mm lyhyempi kuin 328i kardaani. GS6-37BZ laatikon pituus on 635 mm ja S5D 320Z laatikon pituus 530 mm. Koska laatikoiden pituusero on vain 105 mm, jää keskiliitos paljon lyhyemmältä matkalta booreilleen. E36 korissa boorit jäävät sisäkkäin 22,5mm. E30 korissa E36 koneen korvilla laatikon ja perän välinen etäisyys on vähän lyhyempi ja keskiliitos menee booreilleen n. 30 mm.
Tehokkaammassa turboautossa tekisin kardaanin lyhentämällä, jolloin sen saa optimipituiseksi ja boorit kunnolla sisäkkäin. E30-korissa kardaanin keskilaakeri on vaihdettava E30-malliseen. Huom, osta vuosimallin mukaan, koska sitä on kahta mallia: keskeinen ja epäkeskeinen.
Eri E36-mallien kardaanien tietoja:
E36 325i: 26111227445, 1512 mm, pieni limppu
E36 328i: 26111227283, 1492 mm, iso limppu
E36 325iA: 26111227003, 1355 mm, iso limppu
E36 328iA: 26111227441, 1345 mm, iso limppu tai
26111227376, 1211 mm iso limppu (ehkä. En tiedä, minkä laatikon kanssa tämä lyhyt kardaani on käytössä)
E36 M3 3,0: 26112227222, 1469 mm, iso limppu, cv-nivel
E36 M3 3,2 (6-v Getrag manuaali): 26112227975 tai myöhemmin 26112228805, 1367 mm, iso limppu, cv-nivel
Pituudet ovat nimellisiä pituuksia keskiliitosen suunnitellulla asennolla. En ole sataprosenttisen varma, onko mitassa mukana kumilimppu. Ainakin niistä näkee eri kardaanien väliset pituuserot.
E36 M3 3,2 kardaani voisi sopia hyvinkin, jos takanivelen tai perän laipan vaihtaisi.
Comment