GS6-37BZ tai DZ M5X-moottorin perään: HOWTO
Collapse
X
-
Omaan E30 suunnitteilla M54 ja GS6-17BG. N52 poikien mukaan pitäs tän lootan mennä vaihteiston takakannakkeen kanssa bolton. Tuli tilattua toi valeon kaksoismassapaketti M54 koneeseen autodocista (400e), mukana tullut painelaakeri on aavistuksen väljempi kytkinakselin holkin päällä verrattuna laatikon mukana tulleeseen painelaakeriin. Pieni väljyys ei varmasti haittaa. Mitä työsylinteriä käytit?
-
Ok. Kiitos infosta. Täytyy laittaa sit tähänkin mun E39:iin X3 tai X5 kaksimassavauhtipyörä+kytkin.Originally posted by energy View PostMulla on tuossa sigun avossa juurikin tuo valeon kova vauhtipyörä + kytkin b30 perässä. Paino on kaksoismassan luokkaa ja ei kolkata ollenkaan. Tuo kova vauhtipyörä aiheuttaa paljon virheellistä nakutunnistusta, eli sen puolesta sitä ei voi suositella. Toki aina voi ajaa viinalla ja ottaa nakutunnistuksen pois käytöstä
Mulla on sellaisen kytkinsetti E28:ssa, jossa on M54B30 ja G-powerin remmiahdin ja hyvin on toiminut eikä ole lipsunutkaan
Leave a comment:
-
Mulla on tuossa sigun avossa juurikin tuo valeon kova vauhtipyörä + kytkin b30 perässä. Paino on kaksoismassan luokkaa ja ei kolkata ollenkaan. Tuo kova vauhtipyörä aiheuttaa paljon virheellistä nakutunnistusta, eli sen puolesta sitä ei voi suositella. Toki aina voi ajaa viinalla ja ottaa nakutunnistuksen pois käytöstäOriginally posted by poke View PostOnko joku käyttänyt kovaa vauhtipyörää näiden 6v laatikoiden kanssa? Kolkattaako laatikko vapaalla tyhjäkäynnillä kuten M52:n perässä 5v kolkatti kun oli M20 vauhtipyörällä.
Toinen kysymys. Mitähän M54B30 tykkää jäykästä vauhtipyörästä? Tuleekohan värinöitä?
Tuo Valeon jäykkä vauhtis taitaa kuitenkin olla painoltaan lähellä orggis kaksimassavauhtista?
Leave a comment:
-
Onko joku käyttänyt kovaa vauhtipyörää näiden 6v laatikoiden kanssa? Kolkattaako laatikko vapaalla tyhjäkäynnillä kuten M52:n perässä 5v kolkatti kun oli M20 vauhtipyörällä.Originally posted by naikou View PostSellainen vauhtipyörä mikä tarkoitettu alkuperäisen M52 kaksoismassan tilalle pitäisi sopia jos kerran aloituspostausessa mainittu pitää paikkansa eli ”m52b28 vakio vauhtipyörä käy”
Aloitupostauksessa vielä tällainenkin:
Kova vauhtipyörä, jousitettu kytkinlevy ja asetelma: Valeo 835101
Vauhtis on kaksoismassapyörän mitoilla tehty ja saman painoinen. Setti on parhaimmillaan hyvin edullinen ja uskoisin, että vauhtista keventämällä hyvä aihio vapariviriin. Pelkkä levy ja asetelma numerolla 828511
Toinen kysymys. Mitähän M54B30 tykkää jäykästä vauhtipyörästä? Tuleekohan värinöitä?
Tuo Valeon jäykkä vauhtis taitaa kuitenkin olla painoltaan lähellä orggis kaksimassavauhtista?
Leave a comment:
-
Sellainen vauhtipyörä mikä tarkoitettu alkuperäisen M52 kaksoismassan tilalle pitäisi sopia jos kerran aloituspostausessa mainittu pitää paikkansa eli ”m52b28 vakio vauhtipyörä käy”
Aloitupostauksessa vielä tällainenkin:
Kova vauhtipyörä, jousitettu kytkinlevy ja asetelma: Valeo 835101
Vauhtis on kaksoismassapyörän mitoilla tehty ja saman painoinen. Setti on parhaimmillaan hyvin edullinen ja uskoisin, että vauhtista keventämällä hyvä aihio vapariviriin. Pelkkä levy ja asetelma numerolla 828511
Last edited by naikou; 26-01-2025, 18:33.
Leave a comment:
-
Omat suunnitelmat meni uusiksi ja nyt olisi haussa M52 ja GS6-37BZ välille kevyt vauhtipyörä ja kytkin-yhdistelmä. Googlettaminen tuottaa paljon tuloksia, mutta jotenkin ei vaan synny käsitys, että mikä on se bolt-on -paketti. Onko kellään tietoa varmasti toimivasta paketista?
Vaihtoehtona on marssia Lensulle ja pyytää lyhentämään kytkinkoppaa 8mm ja mennä M20 pyörällä ja kytkimellä. Mutta onhan se vähän hölmön kuuloista.
Leave a comment:
-
Näin ehdin jo itsekin tuumimaan. Onko tuollaisia epäkeskeisiä puslia myynnissä erikseen? Menisi varmaan aika kohdilleen, kun kääntäisi vaan pystyasentoon tuon sivuttaissädön loven. Toinen kysymys: mitenkä tuollaisen vakionopeusnivelellä olevan kardaanin pituus katsotaan oikein? Mitataan vaihdelaatikon ja perän laippojen väli ja verrataan lepoasennossa olevaan kardaanin pituuteen?Tuon mallisessa kardaanissa ei ole säädettävää booritusta, mutta pituus tuntui jonkin verran antavan periksi vakinopeusnivelestä, kun sitä painoi paikalleen.
Leave a comment:
-
Perää voi tiputtaa apurunkoon nähden shimmeillä ja epäkeskeisellä takakannakkeen puslalla. Tietty vetoakselien nivelien kulmat menee vähän huonommaksi, jos on madallettu muutenkin.Originally posted by bmwcruiser View PostHellou!
Täällä menossa gs6-37dz - laatikon asennus E30 koriin, jossa M50 moottori. Olen tämän asennuksen ajatustasolla aloittanut jo viitisen vuotta sitten ja tullut silloin hommanneeksi E36 M3 3.2 kardaanin. Eilen sovittelin paikalleen ja pituus näyttäisi käyvän omassa setupissa bolt on. Kyseinen kardaani on vakionopeusnivelellä ja isolla pyöreällä takalaipalla. Vaihdoin perään myös ison laipan, jotta kardaani sopii kiinnityksiltään. Laippa on vaan sen verran jytäkkä, että ei mahdu pyörimään vaan ottaa kiinni taka-akselin kardaaniaukon yläreunaan. Perää hieman löysäämällä sain asennon korjattua niin, että pyörii. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan ja kuinka ratkaissut sen?
Leave a comment:
-
Hellou!
Täällä menossa gs6-37dz - laatikon asennus E30 koriin, jossa M50 moottori. Olen tämän asennuksen ajatustasolla aloittanut jo viitisen vuotta sitten ja tullut silloin hommanneeksi E36 M3 3.2 kardaanin. Eilen sovittelin paikalleen ja pituus näyttäisi käyvän omassa setupissa bolt on. Kyseinen kardaani on vakionopeusnivelellä ja isolla pyöreällä takalaipalla. Vaihdoin perään myös ison laipan, jotta kardaani sopii kiinnityksiltään. Laippa on vaan sen verran jytäkkä, että ei mahdu pyörimään vaan ottaa kiinni taka-akselin kardaaniaukon yläreunaan. Perää hieman löysäämällä sain asennon korjattua niin, että pyörii. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan ja kuinka ratkaissut sen?
Leave a comment:
-
Mulla on tässä kesän aikana tarkoitus toteuttaa M20 + litteä vauhtipyörä + Sachs 618 + GS6-37BZ naittaminen yhteen. Saa nähdä muuttuuko teoriat todeksi. Mittailujen perusteella pitäisi onnistua, kun lyhennyttää GS-askin kytkinkoteloa 8mm Lensulla.
Kampiakselin päässä on muutaman millin jatkoholkki, missä Opelin neulalaakeri. Tällä kytkinakseli ylttää keskittämään kampuran päästä.
Sama konsepti toimisi sitten ihan vastaavasti M5X-moottorin perään.
👍 2Leave a comment:
-
Mulla tulossa M52b25 perään tuollainen gs6-37bg. Vauhtipyörää olen tässä metsästänyt ja arvelin vaihtoehdoksi tällaista: https://pmcmotorsport-shop.com/produ...g-15-76lb.html
Tämä omasta mielestä pitäisi käydä, valmistajalta sain kuitenkin vastaukseksi että tämä on suunniteltu käytettäväksi 5-vaihteisen laatikon kanssa. Miten nämä 5 ja 6 vaihteiset laatikot eroavat niin merkittävästi että tämä ei kävisi?
Leave a comment:
-
Mulla on parista 37DZ:sta kokemusta, niin väittäsin että on about perus getragin ja 320Z:n väliltä nopeus. En mitään varttimailia yms. ole ajanu, mutta mitä olen tuolla ajanut, niin isompaa pykältäminen menee nopeasti, mutta pienempää pykälää ei vaihda yhtä nätisti kuin 320Z. Vähän takertelee siinä.Originally posted by turbobliz View PostOnko tämmöinen 37BZ kuinka nopea tai hidas pykältää tositoimissa ? Pohdin kustannustehokasta ratkaisua ratakäyttöön. Välityksethän on ihan ok, jos on laajavääntöinen kone.
Leave a comment:
-
Onko tämmöinen 37BZ kuinka nopea tai hidas pykältää tositoimissa ? Pohdin kustannustehokasta ratkaisua ratakäyttöön. Välityksethän on ihan ok, jos on laajavääntöinen kone.
Leave a comment:
-
Ainakin M-sarjan myllyissä on vielä vauhtipyöräkin sama kytkimen koosta ja muusta riippumatta. Paineasetelman jäykkyys ja kytkinlevyn koko vaan vaihtelee koneiden välillä.
BTW tuossa on mitat silmälaakerin holkille jos joku haluaa tehdä itse: https://drive.google.com/file/d/16Tm...ew?usp=sharing
Ei minun käsialaa, mutta noista mitoista tehty on mulla paikallaan.Last edited by Pazi88; 20-04-2022, 11:51.
Leave a comment:
-
Onhan niissä eroja, vaikka olisi 240mm kytkin, jo kuvissakin on ero nähtävissä, niin varmaan myös tuntumassa ja väännön kestossa. Huonosti löytyy tietoa spekseistä.
Se myös, kun näissä pienissä (130i/Z4) on 228mm kytkin.
Syytä siihen olen ihmetellyt, nykyään kääntynyt sille kannalle, että kevyet autot ei tarvii niin jämyä kytkintä. Tarvikevalmistajat tarjoaa tähän 130i:hin 240mm kytkintä, mutta on eri osanumerolla kuin 330i tai 530i, sekä muut N52b30 käyttävät. Kuvissa eri näköiset levyt ja asetelmat, ainakin SACHS tekeleet.
Valeo tarjoaa samaa sigle-konversaatiota kaikille n52:lle jotka käyttää ZF lootaa, eli sopinee fyysisesti. Luulin aluksi, että jotain muuta eroa laatikoissa ja siksi pienempi kytkin.Last edited by TuoAntti; 20-04-2022, 10:06.
Leave a comment:
Leave a comment: