Luulisi tuon 240mm vakiokytkimenkin pitävän varsin pitkälle?
Ainakin m52 240mm pelaa jonkun matkaa jopa ahdetussa
GS6-37BZ tai DZ M5X-moottorin perään: HOWTO
Collapse
X
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostSe riippuu myös onko minkä koneen jatkeena. Kutosen ja kasin perässä vähemmän metelöi kuin nelosen.
Ja jos vauhtipyörä on painava, se hillitsee sitä vähän
Ite kysymykseen en osaa vastata juuri 37bz osalta
N52 perään tulossa. Rupes kytkimen piru luistamaan jos 2000rpm kohdalta painaa kaasua enemmän. Helpoin ois laittaa vakiokamat, mutta jos joskus virittää enemmän tai muuten käyttää väärin kytkintä, niin hieman kestävämpi saisi olla.
Kahteen V8:lla ja 6 lovisella getragilla olevaan autoon oon kevyen pyörän laittanut. Tuleehan siinä selvä rallatus, eikä ollut eroa vaikka toiseen tuli jousitettu levy. Jos yhtään saman tyylinen mekkala tulee tuosta n52+37bz, niin kaksoismassalla voisi mennä.
Aika huonosti löytyy infoa, miten saisi sopimaam hieman jämymmät osat, esim. N54 tai jonku isomman manuaalidieselin perästä.
Asiaa vielä sotkee se, että alunperin 130i/Z4 on 228mm kytkin ja muut N52b30 koneiset on 240mm kytkimellä. Tähän kokoeroon en ole vastausta löytänyt, samoin 130i/Z4 vaihdelaatikko on omalla osanumerolla, verrattuna useimpiin muihin n52b30 oleviin jossa "sama" laatikko. Lopun kirjaimissa on eroa, TJES, yms. mutta mikä se ero on käytännössä.
Vaikeeksi menee, tai siis asian teen.
Last edited by TuoAntti; 19-04-2022, 16:28.
Leave a comment:
-
Se riippuu myös onko minkä koneen jatkeena. Kutosen ja kasin perässä vähemmän metelöi kuin nelosen.Originally posted by bemmeri View PostNostetaan ylöspäin ja samalla kysäistään.
Rallattaako miten tuo 37BZ laatikko kovalla vauhtipyörällä?
Vähän kahden vaiheilla, laittaako kovan pyörän, vaikka tuon valeon hieman kevennettynä vai normaalin kaksoismassan.
Ja jos vauhtipyörä on painava, se hillitsee sitä vähän
Ite kysymykseen en osaa vastata juuri 37bz osalta
Leave a comment:
-
Kiitoksia spekseistä. Itselle tulossa 39dz laatikko, joka on 575mm pitkä, noilla yllä olevilla + omat laskelmat niin sopiva kardaani tolle setille löytyis e46 320ia.
joka 1441mm pitkä, Arde92 kardaanin muutosten perusteella, toi olis n. 1mm vs 37dz vastaava, eli luulis toimivan suoraan.
Katsotaan miten istuu kunhan saan tollaisen käsiini.
Leave a comment:
-
Veikkaan, että perän laippa on sopiva. Yleensä bemarilla ei ole ollut erityistä pakkoa muuttaa toimivaa mitoitusta. 43mm voi olla kyllä liikaa pituuseroa. Kardaanin urosbooriosa on n. 100 mm pitkä. 325iA kardaani menee n. 30 mm booreilleen. Teräksisen naarasboorin lisäksi urosboorille tulee n. 20-25 mm pitkä muoviholkki + mutteri, jolloin 320dA kardaanissa boorit ovat varmasti aika lailla pohjassa, jos mahtuukaan. Varmasti ihan hyvä lähtökohta ja kokeilemisen arvoinen kyllä.Originally posted by rungo View PostKetään koe sovittanut e46 320da kardaania ?
Isolla limpulla, takana 4 pulttinen kiinnitys, ja liku keskellä.
Pituus on realoem mukaan 1398mm
Perän laipan pulttit molemmissa m10, mutta pulttikehän halkaisijasta en ole varma.
.
Eli 43mm pidempi kuin tuo jo sovitettu 325ia kardaani, vai pohjaako liu'un boorit jo tuossa kohtaa, laskujen mukaan boorit menis sen 65,5mm sisäkkäin.
Leave a comment:
-
Taisin jatkaa omaa 325ia kardaania 25mm. muistaakseni 40mm olis ollu jo liikaa :thinkOriginally posted by rungo View PostKetään koe sovittanut e46 320da kardaania ?
Perän laipan pulttit molemmissa m10, mutta pulttikehän halkaisijasta en ole varma.
Eli 43mm pidempi kuin tuo jo sovitettu 325ia kardaani, vai pohjaako liu'un boorit jo tuossa kohtaa, laskujen mukaan boorit menis sen 65,5mm sisäkkäin.
Leave a comment:
-
Ketään koe sovittanut e46 320da kardaania ?
Eli 43mm pidempi kuin tuo jo sovitettu 325ia kardaani, vai pohjaako liu'un boorit jo tuossa kohtaa, laskujen mukaan boorit menis sen 65,5mm sisäkkäin.Last edited by rungo; 27-10-2020, 17:17.
Leave a comment:
-
Originally posted by afrojack View PostTässäpä ois kuva miten jää gs6-37dz laatikko ja 325ia kardaani. Elikkä 22.5 mm menee boorit sisäkkäin eli ei hirveesti..
Edit: ja kyseessä siis e36 koppa
Vähän naftihan tuo on. Päivitän tiedon aloituspostaukseen. E30:ssä E36 koneen korvilla taitaa mennä vähän enemmän sisäkkäin. Laitan kuvan ja mitan lähikuukausina.Last edited by Skarpa; 20-12-2018, 10:03.
Leave a comment:
-
-
E34
Erittäin hyvää tietoa, hienoa kun joku viitsii koota tietoja ja jakaa muille
Onko kukaan (varmasti on) sovittanut gs6-37 laatikoita e34 korimalliin lähinnä m50 moottorin perään?
Leave a comment:
-
Olet aivan oikeassa. Tuo on virheellisestä lähteestä tuo 0.83. Eri versioiden välillä muuten näyttäisi olevan pieniä eroja 1-3 vaihteiden välillä.Originally posted by ^Tonix^ View PostGS6 37BZ 6 vaihteen välitys 0,851 ainakin mitä itse olen asiaa tutkinut kuin olen laatikkoa laittamassa omaan 318is:ään. En tiedä löytyykö myös muita välityksiä mutta ei oo ainakaan sellaista tietoa vielä tullut vastaan.
Leave a comment:
-
GS6 37BZ 6 vaihteen välitys 0,851 ainakin mitä itse olen asiaa tutkinut kuin olen laatikkoa laittamassa omaan 318is:ään. En tiedä löytyykö myös muita välityksiä mutta ei oo ainakaan sellaista tietoa vielä tullut vastaan.
Leave a comment:
-
En ole löytänyt mitään sitä väitettä tukevaa, mutta en voi vahvistaa vääräksikään. Jos joku mittaa dz-laatikosta etäisyyden kytkinkopan laippapinnasta kytkinakselin päähän, niin saadaan varmistettua. E90 GS6-37BZ laatikossa etäisyys on 26 mm ja S5D-320Z laatikossa 5,5 mm. Nämä mitat siis silmälaakeriin menevän kapean osan päähän. Silmälaakerin kaula on saman pituinen 5-v ja 6-v laatikossa.Originally posted by reQQ View PostOn kyllä hyvä infopaketti.
Olen kuullut myös juttua, että dz ja bz mallien kytkinakseleissa olisi piituuseroa keskenään. Onko tästä jollaki faktaa?
Olen kuullut väitteen, että joihinkin malleihin olisi ollut saatavissa 6-vaihteista ZF:ää vanhemman mallisella 10-boorisella kytkinakselilla, mutta en ole löytänyt vahvistusta. E36 3,2 M3:ssa on 10-urainen kytkinakseli, mutta laatikko on 6-v Getrag.
Leave a comment:
-
Pituusero?
On kyllä hyvä infopaketti.
Olen kuullut myös juttua, että dz ja bz mallien kytkinakseleissa olisi piituuseroa keskenään. Onko tästä jollaki faktaa?
Leave a comment:
Leave a comment: