Tulipa tuossa vaihdettua maanantai-illan ratoksi etuputket + katti baijerilaiseen. Tietysti urakan aikana otin vanhasta putkesta lambdan pois ja siirsin uuteen. Mötikkää ihmetellessäni tuli mieleen, että mitä ainetta se on ? Mikä se rakenne on ja miten se toimii ? Ei se kovin kummoiselta vaikuttanut, sellainen tutti
Yritin etsiä topikkia aiheesta, mutta kahdeksannen hakusivun jälkeen menetin pitkäjänteisyyteni...
Lamdba-anturi -mikä / mitä se on ?
Collapse
X
-
Pikainen Googletus:
Lambda-anturi koostuu elektrolyytistä, elektrodista ja lämmityselementistä. Elektrolyytin muodostaa sormustimen muotoinen kaasutiivis keraaminen elementti, joka on valmistettu zirconium dioksidista ja yttrium oksidista. Elektrolyytin kummallakin puolella on elektrodikerros joka muodostuu ohuesta(5-10um) kaasua läpäisevistä platinakerroksesta. Elektrolyytti erottaa toisen ulkoilman kanssa kosketuksissa olevan elektrodin toisesta joka on pakokaasun kanssa kosketuksessa. Pakokaasun kanssa kosketuksissa oleva elektrodi on pinnoitettu ohuella (50-300um esim. magnesium spinelli) suojakerroksella. Keraamisen elementin keskellä(sisällä) on lämmityselementti joka pitää anturin toimintalämpätilassa silloin, kun moottori käy hitaasti tai muuista syistä pakokaasut ovat 'viileitä'. Keraamisen elementin suojana on metallilieriö jossa on vinot aukot joista pakokaasu pääsee kosketukseen elementin kanssa, suojan tarkoitus on suojata elementtiä mekaanisilta vaurioilta sekä lämpörasituksilta. Anturin toimintalämpätila on 300-850C, pieniä ajanjaksoja se kestää 950C läpmätiloja, tällä hetkellä anturien kestoikä on n.2000 tuntia (>100 000km). Anturi on toimintavalmis n.30 sekkunnin kuluttua, kun lämmityselementtiin on kytketty virta. Kun elektrodien kanssa kosketuksissa olevan kaasun happiatomien määrä on erisuuri syntyy elektrodien välille jännite ero, josta voidaan päätellä pakokaasun sisältämän hapen määrä. Kun lambda=0.95 on pakokaasussa 0.2-0.3 painoprosesnttia happea, tämä kertoo minkätasoisesta tekniikasta on kyse. Uudempaa tekniikka edustaa levymäinen lambda-anturi, siina aktiivinen elementti on monikerroslevy(kuten monikerrospiirilevy), etuina on humattavasti yksinkertaisempi valmistusprosessi. Samaan 'levyyn' voidaan integroida useita lambda-antureita sekä lämpöanturin joiden yhteiskäytöllä saadaan paljon tarkemmin määritettyä todellinen seossuhde.
Comment
-
Suattaapi olla, että tämä linkki löytyisi jostain palstan kätköistä, mutta helpotetaan etsintää.
Tietoa lambda-antureistaE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Ohhoh, johan oli teknistä tietoa ! Kiitokset vain. Hevimiehen teksti on varmaan hyvinkin tyhjentävä, mutta sulattelen sitä vielä hetken (=kaivan sana- ja kemiankirjan esille)
Se oli kyllä tiedossa, mitä se lambda tekee, mutta tuli siinä putkipihdeillä sitä irroittaessa mieleen, että kuinkakohan herkkä vekotin se on
Tällä hetkellä: E39 525d ´04
Kauniina muistona:E30 325i ///M-Technic II vm. -89
Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
E34 '89 525i.
Comment
-
Kohonnut kulutus, tyhjäkäynti hummaa. Vikakoodeista voi myös lukea toimiiko lambda oikein vai ei. Vikakoodien luvusta searchilla. Lisäksi E30 voi ainakin lukea diagnostiikka liittimestä virran navasta 19.Originally posted by kaappimistä sitten huomaa et se on rikki?"Position One, Position One"
Punainen miesten voimisteluauto

BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18
Comment
-
tyhjäkäynti hummaa, eli kierrokset ei pysy paikoillaan vai???Originally posted by XhawkKohonnut kulutus, tyhjäkäynti hummaa. Vikakoodeista voi myös lukea toimiiko lambda oikein vai ei. Vikakoodien luvusta searchilla. Lisäksi E30 voi ainakin lukea diagnostiikka liittimestä virran navasta 18.
Comment
-
Originally posted by AcS325Itse just eilen vaihdatin uuden lambdan... Kesti se melko tarkkaan vuoden... Boschin tuote... Ajoin sillä 40tkm... V****U! No onneks osan takuu korvas.
Onko sulla M50 kone -91 tai -92???Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment
-
Jääkö lamdbaan "muistiin" ne arvoasetukset niin, että vaikka vaihdoin rikkinäisen etuputken, niin se mötikkä ei "tajua" arvojen muuttuneen ? Pitääkö se jotenkin nollata ja miten ? Arvot ja päästöt on ihan keturallaan kun vaihdoin haitaristaan rikki olleen etuputken ehjään.Tällä hetkellä: E39 525d ´04
Kauniina muistona:E30 325i ///M-Technic II vm. -89
Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
E34 '89 525i.
Comment
-
Lambdassa ei oo muistia, mutta auton älyboksissa tietääkseni on, eli sielä minne lambda tietojaan kertoo. Boksi "oppii" ajotavasta ja varmaan lambdan tuloksista yms, ja säätää seosta sen mukaan tms. Nollaus tapahtuu ilmeisesti pitämällä autoa tietty aika ilman sähköä eli akku irti, mutta tästä voi joku homman tehnyt kertoa enemmän..Originally posted by JinxJääkö lamdbaan "muistiin" ne arvoasetukset niin, että vaikka vaihdoin rikkinäisen etuputken, niin se mötikkä ei "tajua" arvojen muuttuneen ? Pitääkö se jotenkin nollata ja miten ? Arvot ja päästöt on ihan keturallaan kun vaihdoin haitaristaan rikki olleen etuputken ehjään.
Comment
-
Jos olet pitkään ajanu etuputki paskana huonolla tuurilla katti on kyrvähtäny,koska lambda on ilmottanu boxille koneen käyvän laihalla ja boxi on tarjonnu rikkaampaa seosta.Lambda voi olla täysin ehjä,eikä tyhjäkäynnin humpaus ole mikään varma tieto että lambda on paskana!Originally posted by JinxArvot ja päästöt on ihan keturallaan kun vaihdoin haitaristaan rikki olleen etuputken ehjään.Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!
Comment
Comment