Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kummaa vikaa 320TIC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soiled
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3216
    • Mystinen Kuopio

    Kummaa vikaa 320TIC

    Elikkäs eilen sain oman m20b20 jetronikki vehkeen tulille uudella ahtimella ja testailun/säädön tuoksinnassa tuli vikaa.
    Ajelin muutamia kilometrejä normaalisti ja välillä otin testivetoja pakoiltaan ja vauhdista, että näki vähän miten ahdin pelaa ja mukavasti se toimikin. Kunnes pikkuisen kiihdytin kolmosella, että paineet nousi johonkin 0,5bar ja pykälsin vapaalle, että rullaan tyhjäkäynnillä yhdelle levikkeelle jossa käännän auton. Sitten huomasinkin, että bemu oli sammunut ja ei enää lähteny startaamalla käyntiin---> hinutuksella tallin pihaan ja miettimään/etsimään vikaa.
    Tuli jonkin aikaa säppäiltyä ja kokeiltiin starttailla autoa ilman että bensapumppu on mukana toiminnassa ja auto saatiinkiin sitten käyntiin. Kone kävi huonosti ja pakoputkesta sekä ahtimen pakosarjanlaipasta alkoi "tursuta" jotain nestettä pihalle aivan urakalla. Neste osoittautui olevan bensaa ja sitä tuli varmaan joku litra yhteensä pakoputkesta. Konekkin pyöri ilman pumppua jonkun 2min?? Siinä sitten testailtiin kaikenlaista ottamalla bensaletkuja irti ym. juttuja, mutta auto ei edes yritä lähteä käyntiin, kun bensapumppu on mukana pelissä, sitten kun pumpun ottaa pois päältä ja starttailee jonkun aikaa niin auto hörähtää hirveällä bensakäryllä käyntiin.
    Voiko olla mahdollista, että nuo 3,5l suuttimet jotenkin olisivat jumineet täysin auki, että ne suikuttavat bensaa aina kun vain kiskossa on painetta? Tapahtuma hetkellä bensanpaineet oli 3bar ja ei auta mitään vaikka säätää ne 0.5bar, bensaa vaan tulee reilusti. Kun pumppu on päällä niin bensaa tirisee starttauksen jälkeen pakosarjassa. Nestettä ei ole hävinnyt ja öljyt ym. jututkin on kunnossa. Onko kyseessä sitten isompi vika vai mikä, kertokaa
    Mystinen.Fi @ FB
    IG @tarmohanninen
    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.
  • f1zz
    GTi:stä tuttu
    • Sep 2003
    • 1469
    • Veikkola

    #2
    tarkista että termarikotelossa olevat lämpötila-anturit ovat paikallaan ja kunnolla kiinni, ettei vaan kone luule että on miinus ääretön astetta pakkasta.

    Comment

    • Soiled
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3216
      • Mystinen Kuopio

      #3
      Originally posted by f1zz
      tarkista että termarikotelossa olevat lämpötila-anturit ovat paikallaan ja kunnolla kiinni, ettei vaan kone luule että on miinus ääretön astetta pakkasta.
      Joo nuo tuli heti ekana mieleen, kun siellä on vielä se rikastus-potikkakin käytössä, mutta aivan kunnolla setit sielläkin oli. Tosin voihan sieltä olla joku anturi paskana. Millaisia arvoja pitäisi ehjänä oleva anturi antaa ilman virtaa ja virrat päällä?
      Mystinen.Fi @ FB
      IG @tarmohanninen
      http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
      Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
      Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
      Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        ......ja pidä jauhesammutin lähettyvillä
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Soiled
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3216
          • Mystinen Kuopio

          #5
          Originally posted by bemu2000
          ......ja pidä jauhesammutin lähettyvillä
          Pakko pitää ettei pääse liekkimeri yllättämään

          Mutta osaako kukaan kesksiä mitään muuta syytä kuin nuo lämpötila-anturit? Vasta v-loppuna pääsee taas auton luokse niin olisi hyvä kerätä vikalistaa mitä sitten tarkistelisi.....
          Mystinen.Fi @ FB
          IG @tarmohanninen
          http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
          Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
          Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
          Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

          Comment

          • tepi_
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2185
            • TKu

            #6
            ilmamäärämittari jumissa...näin meillä käy välillä,viimeks vkl ku poltettiin kumia hieman isommilla kierroksilla lyö mittarin jumiin ja sammuu...ja lykkää erittäin mustaa savua.

            Ja ainakin itse ymmärtäisin että juuri tällöin lykkää kaikki bensat koneeseen kun läppä jää tavallaan auki..

            Comment

            • Soiled
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3216
              • Mystinen Kuopio

              #7
              Originally posted by tepi_
              ilmamäärämittari jumissa...näin meillä käy välillä,viimeks vkl ku poltettiin kumia hieman isommilla kierroksilla lyö mittarin jumiin ja sammuu...ja lykkää erittäin mustaa savua.

              Ja ainakin itse ymmärtäisin että juuri tällöin lykkää kaikki bensat koneeseen kun läppä jää tavallaan auki..
              Tuota itsekkin epäilin aluksi, mutta normaalisti tuo läppä siellä mittarissa liikkuu/heiluu.
              Mystinen.Fi @ FB
              IG @tarmohanninen
              http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
              Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
              Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
              Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

              Comment

              • Tukste
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2002
                • 357
                • Kouvola, Finland

                #8
                Mulla on omassa turpo 325ix:ssä melko samanlainen vika. Eli, auton kun käynnistää kylmänä toimii tosi hyvin vaikka kuinka kauan, mutta jos auton sammuttaa ja antaa jäähtyä 30-60 min ja yrittää sitten startata niin käynnistyy tosi huonosti jos käynnistyy ollenkaan. Jos auton saa käyntiin, niin se paukuttaa putkeen ihan tajuttomasti ja auto nykii ihan helvetisti. Eli jotenkin tuntuis että tohon koneen lämpöön viittais jotenkii. Oireet alkoivat sen jälkeen kun kone kävi kerran veden vähyyden takia helvetin kuumana.

                Eli olisko jollain visioita mikä vois olla vikana? En oo ielä mittaillu noita lämpötila antureita mut täytys varmaan kattoo nekin.

                535d M-sport -07
                Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
                325ix turbo -88 (projekti)

                Comment

                • Ravermeister
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1508
                  • Melkeen Turkkuses

                  #9
                  Voisko olla niin yksinkertanen vika et bensapaineensäädin ois sanonu sopimuksen irti ja lykkää kaikki paineet suoraan läpi kiskolle/suuttimille asti?
                  Edit: Vai onkos se niin et kun tuo säädin laukeaa niin ei mee ollenkaan bensaa läpi. Ei voi tietää
                  -Turku Connection-
                  HDJ80 4.2TD
                  ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                  Comment

                  • Tukste
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2002
                    • 357
                    • Kouvola, Finland

                    #10
                    Originally posted by Ravermeister
                    Voisko olla niin yksinkertanen vika et bensapaineensäädin ois sanonu sopimuksen irti ja lykkää kaikki paineet suoraan läpi kiskolle/suuttimille asti?
                    Edit: Vai onkos se niin et kun tuo säädin laukeaa niin ei mee ollenkaan bensaa läpi. Ei voi tietää

                    Bensapaineen säädin on vasta kiskon jälkeen ja sen laukeamisen huomaa kyl bensapainemittarista.

                    535d M-sport -07
                    Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
                    325ix turbo -88 (projekti)

                    Comment

                    • Soiled
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3216
                      • Mystinen Kuopio

                      #11
                      No niin nyt vika on sitten selvitetty tai tuohon alkuperäiseen vikaan on vain arvailuja.
                      Perjantaina tuli sitten taas perehdyttyä bemun pariin niin muutamien tuhansien kokeilujen jälkeen huomasin, että auto ei enää saa bensaa, eli aivan päinvastainen vika kuin alunperin oli ollut
                      Bensa kyllä kulki iloisesti kiskoissa, mutta kun repäisin suuttimet irti niin eipä bensaa näkynyt käynnistettäessä missään---> mittasin tuleeko niille virtaa ja ei virtaa näkynyt missään. Pengoin muutamia tunteja kaikkia mahdollisia johtoja läpi, että olisiko jostakin poikki, mutta mitään ei löytynyt. Sitten käväisi mielessä miltein mahdoton vaihtoehto ja kävin kaverilta hakemassa samanlaisen ruiskuboksin kuin omanikin ja vika parani samantien boksin vaihdolla.
                      Vanha boksi haisi liittimen kohdalta aika vahvasti palaneelta, mutta ei mitään tietoa kyllä ole mitenkä se olisi voinut hajota kesken ajon???
                      Oma veikkaus tuohon ekaan vikaan liian bensan kanssa olisi, että boksissa olisi ollut jotain kosketus häröjä ja siten suuttimet olisivat jumineet kokonaan auki joksikin aikaa, tiedä sitten. Nyt auto pelaa ja kukkuu taas mallikkaasti.
                      Vian etsintää/tajuamista vaikeutti jonkin verran se, että auto käynnistettäessä pyöri muutamia sekuntteja normaalisti ja sitten sammui heti, mutta kuitenkin aina startatessa lähti käyntiin.

                      Kiitän kaikista vastauksista!
                      Mystinen.Fi @ FB
                      IG @tarmohanninen
                      http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                      Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                      Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                      Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                      Comment

                      • jani1632
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 2243
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by Soiled
                        No niin nyt vika on sitten selvitetty tai tuohon alkuperäiseen vikaan on vain arvailuja.
                        Perjantaina tuli sitten taas perehdyttyä bemun pariin niin muutamien tuhansien kokeilujen jälkeen huomasin, että auto ei enää saa bensaa, eli aivan päinvastainen vika kuin alunperin oli ollut
                        Bensa kyllä kulki iloisesti kiskoissa, mutta kun repäisin suuttimet irti niin eipä bensaa näkynyt käynnistettäessä missään---> mittasin tuleeko niille virtaa ja ei virtaa näkynyt missään. Pengoin muutamia tunteja kaikkia mahdollisia johtoja läpi, että olisiko jostakin poikki, mutta mitään ei löytynyt. Sitten käväisi mielessä miltein mahdoton vaihtoehto ja kävin kaverilta hakemassa samanlaisen ruiskuboksin kuin omanikin ja vika parani samantien boksin vaihdolla.
                        Vanha boksi haisi liittimen kohdalta aika vahvasti palaneelta, mutta ei mitään tietoa kyllä ole mitenkä se olisi voinut hajota kesken ajon???
                        Oma veikkaus tuohon ekaan vikaan liian bensan kanssa olisi, että boksissa olisi ollut jotain kosketus häröjä ja siten suuttimet olisivat jumineet kokonaan auki joksikin aikaa, tiedä sitten. Nyt auto pelaa ja kukkuu taas mallikkaasti.
                        Vian etsintää/tajuamista vaikeutti jonkin verran se, että auto käynnistettäessä pyöri muutamia sekuntteja normaalisti ja sitten sammui heti, mutta kuitenkin aina startatessa lähti käyntiin.

                        Kiitän kaikista vastauksista!
                        Niin mitenkäs se nyt on kun sulla on ne 3.5:sen suuttimet ja ovat motronic koneesta...olisko niiden vastus arvo eri kuin jetronicin suutimien...näin ollenhan on selvää että hajottaa boxin tai toimii miten sattuu...
                        Tallin täytteet:
                        E70 3.0d -09
                        E34 540ia -94
                        E39 520d -00
                        E39 528i M-sport -00
                        E60 520i -04
                        E30 -86
                        E61 520da -09

                        Comment

                        • Soiled
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3216
                          • Mystinen Kuopio

                          #13
                          Originally posted by jani1632
                          Niin mitenkäs se nyt on kun sulla on ne 3.5:sen suuttimet ja ovat motronic koneesta...olisko niiden vastus arvo eri kuin jetronicin suutimien...näin ollenhan on selvää että hajottaa boxin tai toimii miten sattuu...
                          Eipäs ole tullut tuo vaihtoehto mieleen :/ Mutta muistaakseni myös monilla muilla on ollut noita 3.5l motronic suuttimia käytössä jetissä ja ongelmia ei ole ollut. Luulisin että ne onvat käypäisiä keskenään....

                          Mutta nyt kertokaapa tietävät ihmiset faktaa että onko nuo motronicin suuttimet yhteenkäypäisiä jetronicin kanssa???
                          Mystinen.Fi @ FB
                          IG @tarmohanninen
                          http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                          Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                          Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                          Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #14
                            Multa löytyy sitten m20b20 LE-jet boksi varsin sopivaan hintaan kun saat tuon nykyisen käräytettyä

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2558
                              • .

                              #15
                              Originally posted by Soiled
                              Eipäs ole tullut tuo vaihtoehto mieleen :/ Mutta muistaakseni myös monilla muilla on ollut noita 3.5l motronic suuttimia käytössä jetissä ja ongelmia ei ole ollut. Luulisin että ne onvat käypäisiä keskenään....

                              Mutta nyt kertokaapa tietävät ihmiset faktaa että onko nuo motronicin suuttimet yhteenkäypäisiä jetronicin kanssa???
                              Eiköhän ihan ensimmäiset Motronicit ole vielä matala ohmisilla suuttimilla.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎