Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d -99 ahtaa liikaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukktuom
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 52

    530d -99 ahtaa liikaa...

    Ei ole kulku puoli kohdillaan, joten vien piuhan nokkaan huoltoon..
    Vikana liiallinen ahtopaine. No, varotoimena vaihdettiin ilmamassamittari ja sitten ahtopaineanturi... Kulkupuoli ei parantunut..
    Välillä tuntuu kulkevan OK, mutta toisen kerran ei mihinkään...
    Huollossa sanoivat, että turbo vaihtoon. Itse en täysin vakuuttunut hommasta.... Rikkinäinen turbo ahtaisi liikaan?? Johdesiipien alipainekello toimiin testiohjelman mukaan ja auton tyhjäkäyntiäänikin muuttui kun siipiä säädettiin, joten oletus on, että tuo säätömekanismi toimii oikein...
    Turbo kyllä viheltää aavistuksen, kun oikein polkee, mutta on minusta kyllä ollut samanlainen koko ajan,.....Ehkä.. Savuttaa vedätyksessä vähän..

    Onko tietoa/ehdotuksia, mitä tulisi tarkistaa ennen kuin luovutan ja pistän uuden turbon?
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    #2
    Originally posted by jukktuom
    Ei ole kulku puoli kohdillaan, joten vien piuhan nokkaan huoltoon..
    Vikana liiallinen ahtopaine. No, varotoimena vaihdettiin ilmamassamittari ja sitten ahtopaineanturi... Kulkupuoli ei parantunut..
    Välillä tuntuu kulkevan OK, mutta toisen kerran ei mihinkään...
    Huollossa sanoivat, että turbo vaihtoon. Itse en täysin vakuuttunut hommasta.... Rikkinäinen turbo ahtaisi liikaan?? Johdesiipien alipainekello toimiin testiohjelman mukaan ja auton tyhjäkäyntiäänikin muuttui kun siipiä säädettiin, joten oletus on, että tuo säätömekanismi toimii oikein...
    Turbo kyllä viheltää aavistuksen, kun oikein polkee, mutta on minusta kyllä ollut samanlainen koko ajan,.....Ehkä.. Savuttaa vedätyksessä vähän..

    Onko tietoa/ehdotuksia, mitä tulisi tarkistaa ennen kuin luovutan ja pistän uuden turbon?
    En osaa auttaa mut itse tuon ikäisiä 530D autoja katellut mutta en tiedä haluanko tuollaista enää... Luulisi että noinkin uudella ja isolla koneella varustetus dieselis ei olis tuollaisia ongelmia koneen ja ahtimen kans

    Onko 530D jotenkin muuten herkkä särkymään?
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • jukktuom
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 52

      #3
      No kyllä ahtimissa on ollut paljonkin ongelmia...

      Pakko myöntää, että olen itsekin pettynyt BMW-laatuun.. Ainakin omassa yksilössäni on ollut liian paljon vikoja, vaikkakin autolla on ajettu 258tkm.
      Mutta ei auta, kuntoon on kosla saatava.
      Toisekseen olen jo tykästynyt BMW-ajomukavuuteen, joten vaikea on uudempaan yhtä "laadukkaaseen" päästä käsiksi, kun ei ole tuota tarvittavaa >45t€... Joten vanhalle annetaan toistaiseksi vielä tekohengitystä...

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Tottakai huoltaja haluaa vaihtaa koko ahtimen: helpoin tapa.

        t. nimim. "tänä vuonna jo 25 tkm 00-530dA:lla ilman yhtään teknistä vikaa."

        EDIT: Poistin väärää höpinää hukkaportista..
        Last edited by -Tapi; 23-08-2005, 14:51.
        ---

        Comment

        • jukktuom
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 52

          #5
          Hukkaportti missä???

          No nyt minä olen sitten ymmärtänyt aivan väärin tuon turbon toiminnan..
          Luulin, että ahtopainetta säädetään ainoastaan tuota pesää säätämällä. Tuosta tulee myös turbon nimitys "muuttuva geometrinen". En tosiaan tiennyt, että siellä olisi vielä erikseen hukkaportti. Mistähän se oikein löytyy?
          Tuon pesänsäätö tarkistettiin kyllä huollossa ja ainakin silmämääräisesti tuo alipaine"kello" toimi OK. Ahtopaineen anturi vaihdettiin myös uuteen.
          Eivät hukkaportista myöskään huollossa puhunee halaistua sanaa...

          Tosiaan kiinnostaisi kovasti tuon turbon todellinen toiminta, jos ovat huollossakin noin pihalla.... Kertokaa tietäjät!!!
          Last edited by jukktuom; 22-08-2005, 22:05.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Jos olen oikein ymmärtänyt, noissa turboissa on ollut sitä, että alipainesäätö kyllä toimii ulkoisesti, mutta sisällä mikään osa ei liiku.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6324
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by jukktuom
              Tosiaan kiinnostaisi kovasti tuon turbon todellinen toiminta, jos ovat huollossakin noin pihalla.... Kertokaa tietäjät!!!
              En ole tietäjä enkä edes sukua sille, mutta tuossa jotain infoa turbosta yms

              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • jukktuom
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 52

                #8
                Mielestäni säätöosat kyllä liikkuu...

                Huollossa ajoivat jonkin testin tuolle turbon säädölle. Auto tosin kävi tyhjäkäyntiä, ja testisofta liikutteli tuota turbon pesänsäätöä. Tuo alipainekello kyllä liikkui OK ja auton tyhjäkäyntiääni/kierrokset muuttui samalla kuin turboa säädettiin. Joten huollon oletus oli, että kyllä tuo turbo mekaanisesti toimii kyllä, mutta on turbiinipesä olisi väljä..
                Itse turbon akselilla tuntuu noin 1,5-2,0mm välys, joka ei omasta mielestäni vielä pitäisi olla mitenkään epätavallista.
                Onko tuossa alipainekellossa lähtevässä akselissa perussäätö, jolla määrätään säätötangon pituus?? (Josko olisi liian lyhyellä, eikä pesä säätyisi "tarpeeksi"??)

                Ennen turbon vaihtoa aion puhdistaa ja/tai tukkia tuon EGR:n ja tarkistaa/puhdistaa imusarjan.. En tiedä onko vaikutusta, mutta ihan mielenkiinnonkin vuoksi...
                Mutta tuota hukkaporttia, en tuosta turbosta löydä.

                Comment

                • BMW 325I avo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 832
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by jukktuom
                  Itse turbon akselilla tuntuu noin 1,5-2,0mm välys, joka ei omasta mielestäni vielä pitäisi olla mitenkään epätavallista.
                  Onko kirjoitusvirhe? Välystähän pitäisi mitata satkuissa ja kympeissä, ei millimetreissä.
                  // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                  Comment

                  • jukktuom
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 52

                    #10
                    Käsin vaikea mitata kymmenyksiä...

                    Kyllä tuossa turbon akselissa on ihan käsin havaitavaa välystä... En nyt millään työntömitalla päässyt tuohon väliin mittaamaan, mutta kyllä sitä 1mm luokkaa oli... Öljynpainehan tuon sitte keskittää, eikä tuo saa minun mielestä täysin välyksetönkään olla. Mutta en tiedä mikä välys tälle turbo mallille on ominaista. Työkoneiden (traktorin yms.) turboissa ei tuollainen välys ole vielä hälyttävää, mutta voi olla näissä hieno teknisissä laitteissa on eri juttu...
                    Jos tuo nyt sitten on liian suuri niin asiahan on selvä -> turbo vaihtoon.
                    Itse ihmettelen vain sitä, että miksi rikkinäinen turbo ahtaisi liikaa..??
                    Ja jos välystä on todellakin liikaa niin, eikös piipusta tule savua miehekkäästi, kun öljykalvot vuotaa pakoputkesta pihalla. Myös imusarjassa pitäisi olla merkkejä ylimääräisestä öljystä ja moottoriöljyn kulutus kovaa.

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #11
                      Kumpaan suuntaan se välys on? Päittäis?
                      Ottaako siivet kiinni pesiin kuin liikutat akselia?
                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • jukktuom
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 52

                        #12
                        Välystä poikittaissuunnassa..

                        Eikä siivet ota pesään kiinni, vaikka liikuttaa ylös/alas. Pitkittäissuunnassa ei havaittavaa välystä ole.
                        Minulla oli aikaisemmin sellainen ongelma, että turbon säädön alipaineputki ja sähköohjaus piuhat oli sulaneet poikki, joten tuo pesänsäätö oli pois pelistä..
                        Voisikohan olla niin, että turbon säätö nyt siis takertelisi. Koska välillä tuntuu, että auto kulkee ihan OK, mutta välillä puutuu ihan täysin.
                        Täytyy yrittää yksi kerrallaan karsia noita mahdollisia syitä pois, ja jos ei mikään muut auta niin turbo uusiksi...

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Korjaan!!!

                          Erehdyin, ahtimessa ei ole sittenkään itsessään hukkaporttia! Katsoin mokkulaa huolimattomasti ja luulin tuon siipiä säätävän tangon menevän läpälle..

                          Lähtisin kuitenkin etsimään ongelmaa omatoimisesti laittamalla väliaikaisen ahtopainemittarin (hydrauliikkakaupasta 5 €) sopivaan imusarjan/imuputkiston yhteeseen ja seuraamalla ajossa, milloin ahtopaine karkaa. Kun hetki löytyy, niin siltä hetkeltä voi seurata alipainetta ohjaussiipien linjasta ja edetä sitä kautta..
                          ---

                          Comment

                          • jukktuom
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 52

                            #14
                            VNT turbon puhdistus/huolto?

                            Onko kukaan avannut ko. turboa ihan vain puhdistaakseen johdesiivet yms. osat. Tai mikä turbohuolto osaisi sen ammattitaitoisesti tehdä?
                            Minulla on nyt sellainen epäilys, että nuo johdesiivet eivät liiku kunnolla tai tarpeeksi. Tämä epäilys sen takia, että tuosta olisi aikaisemmin turboa ohjaavat alipaineputki ja sähköpiuha poikki, joten johdesiivet olivat jonkin aikaan täysin liikkumattomina. Voipi siis olla, että siellä on karstaa aikas paljon..
                            Voisihan turbohuolto antaa myös analyysin turbon kunnosta samalla, kun puhdistavat sen.

                            Onko kellään kokemuksia vai onko aina turbo vaihdettu uuteen..

                            Tästä osoitteesta löytyy aika hyvät kuvat VNT-turbon rakenteesta:

                            Ei ole just sama turbo kuin 530d:ssä, mutta toiminnaltaan sama...

                            Comment

                            • pt.
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 122
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by jukktuom
                              Onko kukaan avannut ko. turboa ihan vain puhdistaakseen johdesiivet yms. osat. Tai mikä turbohuolto osaisi sen ammattitaitoisesti tehdä?
                              Eräässä turbopajassa olivat muutamia uudehkoja turboja korjanneet merkkihuollolle takuuseen, mutta oli ne hommat loppuneet, kun valmistaja "kielsi" korjaukset. Ei kuulemma milään maailman hauskin homma. Tottakai jos itelleen tekee, niin saattaa pienet viat hyväksyä, jotka syntyy kasauksessa, mutta jos asiakkaalle menee, niin viimisen päälle teko on aina hieman työläämpää..
                              Last edited by pt.; 28-08-2005, 18:16.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎