Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä BMW-malli rata-autoksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    Mikä BMW-malli rata-autoksi?

    Eli paremminkin ns. "track day" autoksi. Suunnitelma olisi, että auto olisi mahdollisimman yleinen malli ja osia helposti saatavana. Auto olisi ainakin aluksi rekisterissä ja jos oikein innostuu, niin pitäisi olla potentiaalia myös vähän pitemmälle menevämpään rata-ajoon (kaaret ym.).



    Ensimmäinen malli mikä tulee mieleen on E30 325. Noita on pilvin pimein ja varaosa-aihioita on tämä maa täynnä. Muutamalla tonnilla pitäisi lähteä jo sopivia ehdokkaita.

    Aluksi laittaisin (ellei jo ole) vähän alustaa ja jarruja paremmaksi. Tarkoitus on pitää menot minimissään eikä rakentaa mitään mahtiraaseria. 170hp riittänee ainakin aluksi ja jos innostus jatkuu, niin sitten vain taivas on rajana (ja lompakko).

    Onkos muita ideoita aihioksi? Nyt ei ole tarkoitus hankkia M3:sta tai M5:sta ellei joku myy sellaista muutamalla tonnilla...
    Last edited by Keimo; 21-01-2007, 17:01.
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    #2
    Keveyshän on aina valttia, kisattiin sitten missä tahansa.

    Onko esim joku nelipytty malli paljonkin kevyempi, ajattelin vain että hyrrä moisen kylkeen niin pääsisi lähelle 200hv? toki tuon 325 voi hyrrällä jatkossa päivittää, ja onhan 325kin tosin suht kevyt.

    Ei o oikee tietoo, mutta viisaammat korjailkoot.

    Niin juu ja jos olet vielä autoa vailla, oma viritelmä voisi lähteä halvalla jos siitä ei saa auton vaihdossa hirveitä alennuksia
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      e30 318is ja siihen sitten jatkossa mutkaputkeen
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • ankkuli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 938
        • Hyvinkää

        #4
        jos tarkoitus on käyttää koslaa pelkkään rata-ajoon, on mieletöntä hankkia aihiota josta on maksettu autovero. eli parasta alkaa katselemaan tax-free autoja...



        ^tuossa endurance saloon-tiimi joka kisaa m20 koneisella E34:llä. e34 voisi olla ihan hauskanpitoon ok, mutta varmasti tosikoitoksiin liian painava. säännöt käytännössä estää m30 koneen käytön endurancessa, mutta roadsportiin tai huvikseen tapahtuvaan kurvailuun 3,5litranen vois olla omiaan.

        jos budjetti on esim. 4000€, siihen voisi mahtua jo joku vähän kolhittu M5. siitä kun myy kaiken kevennyksen yhteydessä irtoavan (sisustus ja sähkövermeet lähinnä) niin saa melkeen jo hakukustannukset takasin

        kattele vaikka ton limousinedriversin linkkisivu läpi. sieltä saa jotain kuvaa siitä millä kaikella väki rataa kiertää. aika honda / E30 painotteista näkys olevan kalusto...

        edit: miten olis tämmönen

        ei yhtä kevyt kun E30, mutta osia saa myös vaikka kuinka ja potentiaaliakin löytynee...
        Last edited by ankkuli; 30-08-2005, 21:55.
        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #5
          Siis kuten ensimmäisestä postauksesta ilmenee, tarkoitus on pitää auto rekisterissä ainakin alussa. Mistään hampaat irvessä ajamisesta ei ole kyse vaan ihan tuollaisen ratapäivien kiertäjän hankkimisesta.

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            318is voisi olla mielestäni harkitsemisen arvoinen. Itse ostaisin tuohon tarkoitukseen ehdottomasti tuon.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • -Tk-
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 387
              • Jyväskylä

              #7
              Kyllä se 318is ois varmaan hyvä siihen ja pienenä vinkkinä tässä olisi yksi myynnissä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=41371
              325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

              Comment

              • mortimer
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1079
                • Satulinna kaukomaan

                #8
                Kannattaisiko harkita vanhempaa -->6/87 rekisteröityä ? Vapaammat päästörajat helpottavat virittämistä ja tekniikan muutoksia. Voihan tuollaiseen vanhempaankiin vessaan asentaa 318is-tekniikan jonka voi vaikka ahtaa tehoja hakiessa. Kanta-autoksi 323/325, nokalle is-tekniikka. Helpot päästörajat ja "halvat" prosentit koska autossa 4 x levyt vakiona eli ainoastaan moottori ja laatikko muutosprosenteissa. Tälläisessä tapauksessa jää vielä varaa poistaa takapenkkejä yms ilman prosenttiongelmia.

                i3S -20
                E30M3 slotcar 1:32
                XKE FHC 1971
                Mgb Gt -66
                T6 -19
                E91 -08

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Vai on Keimokin "track day" kinneriä radalle laittamassa....tätä tuntuu nyt olevan ilmassa? Pari vinkkiä antaisin, vaikkakin vain omasta jo koetusta näkökulmasta.
                  Eli ensiksi: Hommaa heti suosista riittävän tehokas aihio!!! Eli, tulee loppupelissä HUOMATTAVASTI halvemmaksi ostaa tehoa yksi repullinen kuin tilata/kantaa sitä ruuvi kerrallaan kotiin. Samalla alusta,laatikko,perä,ym.pysyy leikissä mukana, ilman että kaikki täytyy joka tapauksessa laittaa uusiksi.
                  Toiseksi: Jos/kun halutaan hauskaa koko rahalla, mutta ilman kivitalojen myyntiä, on turbotekniikka se ainoa oikea.
                  Kolmanneksi: Unohda suosista harrastelaitteen kilvittäminen. Se "unohtuu"/"unohdetaan" kuitenkin vuoden kuluttua. Kahdesta aijemmasta esilletuomasani syystä. Eli on huomattavasti halvempaa rakentaa tekniikkaa/autoa kun ei tarvitse murehtia katsastuksesta ja näin ollen sijoitettu euro per hevosvoimasuhde on huomattavasti halvempi.
                  Eli älä missään tapauksessa sorru mihinkään Suomi 318 lähtökohta-aihioon,
                  vaan hommaa esim.Ruotsista kantakirjapoistettu(varkailla ollut) jo valmiiksi "pikkuisen" tykimpi aihio. Vaikka bemarilla varmasti ajellaan muuten, niin radalla voi pitää hauskaa jollain muullakin merkillä jos löylyä on riittävästi.

                  Comment

                  • ankkuli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 938
                    • Hyvinkää

                    #10
                    hemi puhuu taas vaihteeksi asiaa. sillä rahalla, mikä menee vuodessa vakuutuksiin ja katsastuksiin, hankkii jo aika monet siirtokilvet. tosin joku kätsastustoimipaikka (hyvinkää, yllätys) kietäytyi antamaan siirtokilpiä useampaa kertaa samaan autoon. käsittääkseni ei pitäs olla olla ongelma, vaan sen kerran kesäkuukaudessa tehdyn visiitin radalle voi tehdä ajamallakin, jos pitää autoa sen verran tieliikennekunnossa että kehtaa ajella (valot, vilkut, pyyhkijät).

                    jos haluaa välttämättä kilvitetyn "kilpurin" parilla (2-4) tonnilla, on bemari melko lailla väärä aihio. tai sitten pitää tyytyä kurvailemaan vakiolla E30 320i:llä

                    mun suosikki "track day" aihioksi olisi E34 tai E28 535i. miksi? hylsyt ei maksa saksassa paljookan, niistä saa jo vaparina suht halvalla >250 kaakkia, johon joutuu m20 konetta, puhumattakaan jostain pienemmästä öljyvatkaimesta, virittämään jo aika isolla rahalla. ronskisti kevennettynä (nythän ei tarvi säännöistä välittää) painoa jää ehkä ~1200kg. ja tietty siksi, E30 ratakilpureita on jo vähän joka nurkalla

                    edit: nii, jos välttämättä haluaa kilvissä olevan kurvailuauton, niin sitten mikä tahansa 325i tai 318is alle, takapenkki ja vararengas navetan taakse ja usvaa putkeen. laulun sanoin: "pölykapselit pois, ja malli Sport jo oon, pakoputki pois, jot' melu ois suunnaton"
                    Last edited by ankkuli; 31-08-2005, 07:59.
                    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                    Comment

                    • mikko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1750
                      • kotona

                      #11


                      kyllä se is pitää olla, ja ei vähäpäästöinen jos vain sellaisen löytää...

                      harmi ku tohon linkin autoon on merkattu vain orkkispaino, ois ihan jännä tietää mitä tuo oikeesti painaa

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #12
                        Kieltämättä hyviä vinkkejä. En tiedä olenko valinnut omalaatuisen lähestymistavan asiaan, mutta tarkoituksena ei siis ole hommata täysiveristä ratalaitetta, vaan lähestulkoon peruskuosissa oleva (esim. E30 325), johon aluksi laittaisin vaan (ellei jo ole) paremman alustan. Näin pakotan itseni pitämään kustannukset kurissa ettei heti hyppää menot taivaisiin. Autolla olisi siis hyvä pystyä ajamaan paikalle, koska traileritkin maksaa ostettuna ja vuokrattuna. Noh, ehkä enemmän on kyse henkisestä "rajasta" eli tarkoitus on aloittaa aivan rauhallisesti kaikilta osin.

                        Voipi olla, että hommaan innostuu liikaa ja myöhemmin harmittelee, mutta toisaalta pääseehän tuollaisesta 325:sta myös eroon. Tappiot eivät nouse suuriksi, kun ei siihen suuria investoikaan.

                        Käsittääkseni tuo 318is on siis 140hp versus 325 170hp eli pisteet siitä 325;lle. Paljonko on painoeroa? Myöskin tuo is:n moottori on käsittääkseni m-tehtaan tekele pienemmällä iskutilavuudella eli osat ovat myös kalliimpia? Tässä taas joutuu tekemään sitä rajanvetoa eli miksei samalla 320Is tai jopa M3, jos tuolle polulle lähtee. No, homma on todellakin vasta suunnitteluasteella, mutta mukavahan näitä on pohtia.

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #13
                          .............
                          Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:32.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • petteriu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1164
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by Keimo
                            Autolla olisi siis hyvä pystyä ajamaan paikalle, koska traileritkin maksaa ostettuna ja vuokrattuna. Noh, ehkä enemmän on kyse henkisestä "rajasta" eli tarkoitus on aloittaa aivan rauhallisesti kaikilta osin.
                            Mieti uudelleen kustannukset auton vakuuttamiseen ja tieliikennekunnossa pitämiseen ja toisaalta ajoittaisen trailerivuokran välillä. Esim. minulla nyt toista kesää "rata-autossa" alla renkaat, joilla ei voisi tiellä ajaa. Oma riesansahan traileristakin on, mutta toisaalta saa sillä tarvittaessa "auton jäänteetkin" radalta kotiin.
                            Usko pois, helpompi ajella radalla kun erillinen kuljetuskalusto odottaa varikolla !

                            Petteri
                            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              #15
                              Originally posted by petteriu
                              Mieti uudelleen kustannukset auton vakuuttamiseen ja tieliikennekunnossa pitämiseen ja toisaalta ajoittaisen trailerivuokran välillä. Esim. minulla nyt toista kesää "rata-autossa" alla renkaat, joilla ei voisi tiellä ajaa. Oma riesansahan traileristakin on, mutta toisaalta saa sillä tarvittaessa "auton jäänteetkin" radalta kotiin.
                              Usko pois, helpompi ajella radalla kun erillinen kuljetuskalusto odottaa varikolla !

                              Petteri
                              Muuten, millainen vaunu itselläsi on rata-ajoa varten. Arvaanko täysin väärin, jos sanon että hopean harmaa 325ix?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎