Announcement

Collapse
No announcement yet.

F31 N20 vesipumppu tyhjentää akun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mika_K
    Newbiemmer
    • Jun 2020
    • 3
    • Raisio

    F31 N20 vesipumppu tyhjentää akun

    Kirjoittelin tästä jo rinnakkais foorumille, mutta laitetaan vielä tännekki.
    Vika alkoi sillä, että hiljattain uusittu akku oli yön aikana tyhjentynyt täysin. Ensinmäiseksi laitoin auton laturin nokkaan, mutta 7A laturi ei jaksanut suuren kulutuksen takia ladata akkua. Lopulta akun jännite oli enää 3.5v ja ei jäänyt enää muuta vaihtoehtoa, kuin irroittaa akku ja ladata se irtonaisena täyteen. Kun akku laitettiin takaisin, auto toimi 4pv täysin moitteitta. Seuraavalla kerralla vian ilmentyessä, käynnistin auton käynnistyskaapeleiden avulla ja ajoin sen yksityiseen bemarihuoltoon vikakoodi luentaan. Koska auto oli ollut ilman virtaa, niin vikakoodeja oli todella paljoan, eikä niistä pystynyt tietenkään päättelemään mitään. Vikakoodit kuitattiin pois ja katsottiin, ettei sillä hetkellä ilmaantunut mitään koodeja ja että auto toimii normaalisti. Molemmilla kerroilla kun vika oli ilmennyt, konehuoneesta kuului omituinen vaimea ja katkonainen sähkömoottorin ääni, sillä hetkellä ääntä ei pystynyt paikallistamaan tarkkasti. Parin päivän päästä huomasin, että hetki sammuttamisen jälkeen konehuoneesta kuului jälleen sama ääni, mutta tälläkertaa yhtenäisenä ja voimakkaampana. Änni selvisi vesipumpuksi. Vesipumppu lopetti pyörimisen, kun avasi ja sulki ovet uudestaa. Avamis ja sulkemis keino toimi jonkin aikaa, mutta tällä hetkellä ede se ei aina auta, vaan auto voi vaatia muutamankin käynnistämisen ja sammuttamisen, tai jopa lyhyen ajolenkin ajamista. Olen kokeillut termostaatti kotelossa olevan anturan irroittamista, mutta se ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Auto tuntuisi näyttävän veden lämpötilan oikein mittariston "piilotetusta valikosta katsottaessa" Olen varannut autolle ajan sähkömiehelle, mutta lomista johtuen ensinmäinen vapaa aika on vasta kolmen viikon päästä. Alkaa pikkuhiljaa tulemaan epätoivo kokoajan pahenevan ongelman takia. Mittailin auton virrankulutuksia ja sain seuraavanlaisia tuloksia: lepotila n.50mA, valmiustila n.5A, valmiustila+vesipumppu n.15A
    Vian ollessa päällä, pumppu sammuu aina hetkeksi kun avaa/sulkee ovet, tai käynnistää Webaston.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Jos se vesipumppu tyhjentää akun ja vian saa helposti päälle, niin eiköhän joku foorumilainen tuota voi vilkaista.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Mika_K
      Newbiemmer
      • Jun 2020
      • 3
      • Raisio

      #3
      Nyt on sitten se tilanne, että pumppu huutaa kokoajan eikä suostu sammumaan "pysyvästi" millään. Sammuu hetkiksi jos avaa ovet ym., mutta lähtee aina vaan uudelleen käymään. Ei auta vaikka irroittaa termarikotelossa tai ylempää olevan lämpötila-anturan.
      En löydä myöskään mistään tietoa siitä, mikä sulake pitäisi irroittaa, että pumpun saisi sammumaan.

      Comment

      • Cunttory
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1772
        • Kuopio

        #4
        Termarissa oleva liitin on mitä ilmeisemmin vain neulaventtiilin ohjaukselle, ei siis mikään anturi.
        Helpompi irrottaa akun maakaapeli, kuin alkaa sulaketta etsimään. Kuntoonhan tuo pitää saada nopeesti kuitenkin. Lukkopesien toimivuus kannattaa tarkastaa ennen säppiin laittoa.
        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

        Comment

        • Petsku333
          BTCF Member
          • Jun 2014
          • 349
          • Kerava

          #5
          Ulkomaan foorumeilla ja jenkeissä monilla ollut samaa ongelmaa, kaikissa tapauksissa korjaantunut uudella vesipumpulla :think
          Seat Cupra 290

          Ex. F20 118i MHD Stage 2
          E60 2006 525i

          Comment

          • rizzo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2007
            • 5418
            • Oulu

            #6
            50 € näyttää olevan uusi vesipumppu, joten eikös se kannata vain vaihtaa suoraan sinne? Tuskin on vika muualla, kun olet sen jo sinne paikantanut

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by rizzo View Post
              50 € näyttää olevan uusi vesipumppu
              Lukitsetko vastauksen?
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • rizzo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2007
                • 5418
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Cunttory View Post
                Lukitsetko vastauksen?
                En lukitse näköjään

                Comment

                • Mika_K
                  Newbiemmer
                  • Jun 2020
                  • 3
                  • Raisio

                  #9
                  Pumppu menee vaihtoon ja taitaa uusi pumppu maksaa noin 10x mainitun hinnan

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Riippuu mistä sen pumpun ostaa. Uusi alkuperäinen on sen ~500€, tarvikkeena saa ulkomailta ~250€.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎