Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaparin viritysohjeet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oloneuvos
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 4

    Vaparin viritysohjeet

    Voisiko joku ystävällisesti kertoa omasta mielestään järkevän kehityspolun tehojen asteittaiseen lisäyskseen aina perusversiosta (virittämätön) lähtien?

    Siis olen enemmänkin kiinostunut yleisperiaatteista. Siis siitä, millä eri keinoin, ja missä tietyssä järjestyksessä autoon saadaan sopivin astein kiihtyvyyttä ja vääntöä lisää. Tarkoitus ei siis ole heti kättelyssä tilata mitään $8000 "supercharger" tms. pakettia, jolla saadaan välittömästi tehoja +400HP...

    Itseäni kiinostaisi erityisesti 330 ja 540 mallit vuodelle 2000-2001.
    Last edited by Oloneuvos; 05-09-2005, 17:23.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    330......M3
    540......M5

    Comment

    • Slow_M3
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 779

      #3
      noin se on vaikka K&N sekä matrelius muuta väittääkin... Remmiahdi tai turbo on ylivoimaisia jos verrataan kustannuksia ja hintaa. Jos haluat vaparista lisätehoja niin kyllähän niitä löytyy mutta hinta on sitten jotain ihan muuta kun mitä 99,9% ihmisistä on valmiita maksamaan..

      vastataan silti kysymykseen eli ekana vaihtoon ilmaboxi, se on semmonen 3000€, sitten vaikka nokat ~1500e+, sen jälkeen voi laittaa vaikka putkiston uusiks supersprintiltä, 2000e kattien kera, puristuksia korkeammalle vaihtamalla veivit ja männät = XXXX€



      Mistä näitä threadeja riittää? Eiks vois olla stikkynä joku "vaparin viritysohjeet"
      sigpic

      Comment

      • Oloneuvos
        Newbiemmer
        • Sep 2005
        • 4

        #4
        Joo

        Valitan "newbie" kysymystäni, mutta valitettavasti en ole onnistunut löytämään mistään mitään selkeitä kertomuksia asian suhteen. Olen löytänyt tietoa vaikka kuinka, mutta kun se kaikki on niin hajallaan ja en vielä ymmärrä miten ne liittyvät toisiinsa, ja mitä missäkin tapauksessa on järkevää/voi tehdä.

        Mutta kiitos tiedonmurusista Slow_M3. LÄhdenpä tutkimaan noita...

        Ehkä pitäisi mennä auton kanssa vaan jollekin pajalle, joka on tottunut virittelemään bemuja ja kysellä siellä "tyhmiä".

        ps. jos kenellä on hyviä linkkejä asian suhteen niin ottaisin niitä mielelläni vastaan.

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Niin kyllähän totuus on nykyautojen kohdalla sellainen että halvemmaksi tulee ostaa tehokkaampi malli kuin virittää mopoa ja vielä jos autoa ei ole vielä edes hankkinut ja tehojen riittävyys on kysymysmerkki kannattaa suosiolla ostaa tehokkaampi tai sitten jokin turboahdettu malli sellaista kun on helpompi virittää.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • bmwjack
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 138
            • Tampere

            #6
            tehokkaammat mallit on tietysti kivoja ja hyviä lähtökohtia, mutta jos on jo joku peli, niin on ihan antoisaa jos saa siitä taiottua vähänkin lisäpuhtia. Pääsee perehtymään tekniikkaan ja kokeilemaan eri säätöjä.

            Alfamerilta on tullut A.Graham Bell:in kirja Uusi moottoritekniikka ja virittäminen ja säätäminen. siinä on ihan kivaa tietoa. Se ei nojaa suoraan siihen, että osta lastu ja vapaavirtausuodatin, vaan, että mitataan imupuolen painehäviöt, esim ilmaboxista ennen suodatinta, suodattimen jälkeen, ilmanpainemittarin jälkeen ja parannetaan sitä mikä eniten ahdistaa.

            JT

            Comment

            • oilnose
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 27

              #7
              onks toi kirja suomeks?

              Comment

              • Dandy
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1438
                • ....

                #8
                Kuten Hemi sanoi. Osta samantien e46 M3 tai e39 M5. Noita -99 M5:sia alkaa jo saamaankin ihan suhtjärkeviin hintoihin Saksasta tuotuina...

                Comment

                • bmwjack
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 138
                  • Tampere

                  #9
                  "onks toi kirja suomeks?"

                  on, motonetistä ostin joskus huvikseni. olikohan 25ekeä. siinä mielessä kannattaa, että sillä 25ekellä jättää monta tuning tuning osaa ostamatta niiden itseisarvon takia.

                  Sitä lukiessa tajuaa myös sen, että on hyvä pohja ostaa tehompi auto heti ja että turboauto on helppo virittää.

                  JT

                  Comment

                  • mKA
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 188
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Ja kaiken muun hyvän lisäksi em. kirja on LOISTAVAA paskalukemista
                    E28 524td -87
                    E28 518tic ikuisuusprojekti -86
                    E30 316i -89
                    Ex E32 735iA -89
                    Ex E28 518i -86 x 2krt
                    Ex E34 520iA -91
                    Ex E34 535i -91 Naturally-aspirated
                    Ex E32 730i -89
                    Ex E28 518i -87
                    Ex E12 520A -76

                    Comment

                    • bimmerE34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 6209
                      • Gotham

                      #11
                      Originally posted by mKA
                      Ja kaiken muun hyvän lisäksi em. kirja on LOISTAVAA paskalukemista
                      Tästä päättelen, että mitä pyydän syntymäpäivälahjaksi

                      ///Pumppu Pojat Racing Team
                      Metaline sport #40

                      Comment

                      • Oloneuvos
                        Newbiemmer
                        • Sep 2005
                        • 4

                        #12
                        Tekniset tiedot

                        Kiitoksia vastauksista ja vastailkaa vaan lisää

                        Muuten, mistäköhän saisi viralliset tekniset tiedot eri vuosimalleille?

                        Esim. 540i bensa, niin mikä on HP ja kiihtyvyys??

                        Hajontaa tuntuu olevan, riippuen lähteestä...

                        Comment

                        • skaffa
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 92
                          • Hesa

                          #13
                          Moro

                          On noita tehoja jenkki SAE (uusi ja vanha, ja on muuttumassa taas), BHP (britit), japsi SAE, eri markkinoille hieman eri tehoja (Etelä-Afrikassa mm 525 ja 530 10hp vähemmän).

                          Paras suomalaisille on kai http://www.bmwclub.fi/fi/techinfo.html

                          Skaffa
                          e60, 530d, 311hp, 693Nm, Silber Grau

                          Comment

                          • henri
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 5752
                            • Kiuruvesi/Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by skaffa
                            Moro

                            On noita tehoja jenkki SAE (uusi ja vanha, ja on muuttumassa taas), BHP (britit), japsi SAE, eri markkinoille hieman eri tehoja (Etelä-Afrikassa mm 525 ja 530 10hp vähemmän).

                            Paras suomalaisille on kai http://www.bmwclub.fi/fi/techinfo.html

                            Skaffa
                            kerkesit ensin...ja tuolta linkin aukasemalta sivulta sitte korimallit ja sieltä mieleinen ja sitte näkyy sarjaan kuuluvien mallien tehot,väännöt ja kiihtyvyyden jne.
                            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                            Ex. E30 320i 2d GTS -88


                            E46 330Cd (projekti V.2)


                            ----------------------------

                            Comment

                            • Tone83
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 21
                              • Joensuu

                              #15
                              vähän offtopic, mutta onko kukaan asentanut omaan vastaavia "virityksiä" http://www.uucmotorwerks.com/udp/udp...escription.htm tai http://www.uucmotorwerks.com ja sieltä UNDERDRIVE PULLEYS
                              Ex; Audi A3 1.8T ABT -97
                              Ex; E36 325 coupe´ -92
                              TalviLintta E28 520i -82
                              jää lintta 316 4d -86

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎