Tervehdys kaikille! 8) Olen uusi foorumilla ja kuten myös autoni on minulle uusi tuttavuus eli ensimmäinen bemari. Elikkäs menin ostamaan vuoden 91 535 bemun, ajettu 180 000 pyöreesti, siinä on komeat hifit jo valmiina, enkä ole niitäkään päässyt vielä testailemaan sen enempää. Kuvia laitan kun kerkee niitäkin ottaa :oops: Mutta eli syy miksi topikin tein, olisi tarkotus kysyä teiltä viisaimmilta neuvoa auton piristämiseksi, eli mistä aloittaa ? Saako tuohon jonkun lastun esim. Jos niin mistä? Putkisto on jo vaihdettu (pitää tutkia vielä) Eli heppoja lisää siinä pulma.. Sitten vielä sellainen, että kannattaako verhoilla kangasverhoillut penkit nahkaisiksi vaiko ostaa kokonaan valmis nahat jostain..?? Saa tarjota jos löytyy :wink: Kiitos vastauksista etukäteen :oops: :oops:
BMW 535 i vm. 91 - Tavoitteena lisätehot
Collapse
X
-
BMW 535 i vm. 91 - Tavoitteena lisätehot
++ MB CL 65 AMG 2007 ++
++ Ex Z3 Roadster 2.8iM, Z3 2.8i Coupe M-Sport, e34 540iA Shadowline, e30 316iA, e30 318i Cabrio, e34 525TDS Tuning, e34 520i, e36 325iM, e36 320i Coupe M-Sport, e38 730iA, BMW 750iA ym ++Tags: None
-
Jaahassemmosta.. no mutta joo :wink: Ilmanputsaria ja semmosta kevyttä ens? Kuha ny ei montaa tonnia mene rahaa..
++ MB CL 65 AMG 2007 ++
++ Ex Z3 Roadster 2.8iM, Z3 2.8i Coupe M-Sport, e34 540iA Shadowline, e30 316iA, e30 318i Cabrio, e34 525TDS Tuning, e34 520i, e36 325iM, e36 320i Coupe M-Sport, e38 730iA, BMW 750iA ym ++
Comment
-
Originally posted by SirHenuJaahassemmosta.. no mutta joo :wink: Ilmanputsaria ja semmosta kevyttä ens? Kuha ny ei montaa tonnia mene rahaa..
Odottaisin kunnes olisi enemmän rahaa ja virittäisin sitten kunnolla. Ei tuollaisilla putsarin vaihdoilla ja peltisarjan laitolla kummia tehdä. Se on enemmänkin "psykologista" virittämistä, jolla saadaan hevosia kuskin korvien väliin, ei pellin alle! Jollakin chipillä menetät sen 10 hv mahdollisesti paremman alaväännön kustannuksella. :juoStadtluft macht frei.
Comment
-
Eli jos nyt otetaan tavoitteeksi tuo vapaastihengittävä 270 heppaa niin mistä aloitetaan, laita vaikka listaa ni on hyvä alkaa hankkii osialastuja tossa muutaman kaveria tarjosikin jo...
++ MB CL 65 AMG 2007 ++
++ Ex Z3 Roadster 2.8iM, Z3 2.8i Coupe M-Sport, e34 540iA Shadowline, e30 316iA, e30 318i Cabrio, e34 525TDS Tuning, e34 520i, e36 325iM, e36 320i Coupe M-Sport, e38 730iA, BMW 750iA ym ++
Comment
-
Ei ne 270 kyllä ilmaseks tule. Alpina B6 3,5l ilman kattia 264.. Ja Hartge H35 "vaan" 250.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
Rockwell puhuu vähän mutta asiaa, halvaksi se ei tule jos noihin tehoihin pyritään.
Tarkemmin en kaikkia Alpinan tai Hartgen detaljeja tiedä, mutta voisin kuvitella että kantta on modifioitu vähän rankemmalla kädellä. Virtaukset kuntoon, erilainen nokka, nostimet + jouset jotta saadaan isommat kierrokset turvallisesti yms. Neliventtiili kantta käytetty, kuten M5:ssa, ainakin joissakin tapauksissa. Kansi on periaatteessa kaiken A ja O, suurimmat edut ja hyödyt revitään sitäkautta.
Saman joudut itsekin tekemään, tavalla tai toisella. Myös imupuoli on erilainen, ainakin Alpinassa on ihan erilainen imusarja (muistaakseni). Myös pakopuoli ei saa "ahistaa", peltisarja tahi muu ratkaisu sen parantamiseksi. Myös putkisto paremmin hengittäväksi.
Bensapuolellakin taitaa olla eroja ja erilaisia ratkaisuja versus originaali M30. Ja tottakai, polttoaine ja sytytyskartat on erilaiset (vastaavat parannettuja pako/imuvirtauksia).
Kun kaiken laskee yhteen ja tavoitteena on 270 heppaa => kalliiksi tulee. Ahtaminen, tavalla tai toisella, tulee varmasti halvemmaksi. Jos moisen suorituksen toteuttaa vapaastihengittävässä koneessa, kunnioitus ja arvostus on suurempi kuin ahtamalla saavutettu teho. Jokainen lisäheppa on vaatinut hikeä ja tuskaa PALJON enemmän. Mutta myös rahaa, ikävä kyllä.
t: Timo
Comment
-
Originally posted by tihuovinRockwell puhuu vähän mutta asiaa, halvaksi se ei tule jos noihin tehoihin pyritään.
Tarkemmin en kaikkia Alpinan tai Hartgen detaljeja tiedä, mutta voisin kuvitella että kantta on modifioitu vähän rankemmalla kädellä. Virtaukset kuntoon, erilainen nokka, nostimet + jouset jotta saadaan isommat kierrokset turvallisesti yms. Neliventtiili kantta käytetty, kuten M5:ssa, ainakin joissakin tapauksissa. Kansi on periaatteessa kaiken A ja O, suurimmat edut ja hyödyt revitään sitäkautta.
Saman joudut itsekin tekemään, tavalla tai toisella. Myös imupuoli on erilainen, ainakin Alpinassa on ihan erilainen imusarja (muistaakseni). Myös pakopuoli ei saa "ahistaa", peltisarja tahi muu ratkaisu sen parantamiseksi. Myös putkisto paremmin hengittäväksi.
Bensapuolellakin taitaa olla eroja ja erilaisia ratkaisuja versus originaali M30. Ja tottakai, polttoaine ja sytytyskartat on erilaiset (vastaavat parannettuja pako/imuvirtauksia).
Kun kaiken laskee yhteen ja tavoitteena on 270 heppaa => kalliiksi tulee. Ahtaminen, tavalla tai toisella, tulee varmasti halvemmaksi. Jos moisen suorituksen toteuttaa vapaastihengittävässä koneessa, kunnioitus ja arvostus on suurempi kuin ahtamalla saavutettu teho. Jokainen lisäheppa on vaatinut hikeä ja tuskaa PALJON enemmän. Mutta myös rahaa, ikävä kyllä.
t: Timo
Sanoinkin mielestäni (jos luette uudestaan..) että "vaatii aikaa ja fyrkkaa" saada nuo tehot käyttöön. Olen juuri tehnyt osittain vastaavat muutokset kuten Alpinassa, joista voitte lukea nettisivuiltani lisää. Alakerran puristussuhteet on n. 10,6:1 ja tärkeintä on tämän kanssa muotoiltu kansi, eli palotilat alakerran mukaisesti. Joku kansiwelho saakin aika muikeat tulokset kun tietää mitä on tekemässä. Lisäksi kansi on portattu, eli virtauspuoli toimii. Lisäksi mm. kunnon nokka, peltisarja, filtteri. Muuta säätöä ei vielä tehty kuin bensapaine kohdalleen erillisellä säätimellä, eli originaalit mapit sytkälle etc. Alustava penkitys näytti sen muikeat lukemat , tosin penkki olisi pitänyt kalibroida...vapaastihengittävänä! Pientä säätöä on vielä ja ens puolentoista viikon päästä kunnon penkitykset!
Rahallisesti tuo toki voi vaatia n. 4-7 donaa, mutta mitäpä sitä ei ihminen tekisi auton tehojen vuoksi! Ja jos kaiken tekee itse, niin aina halvemmalla pääsee! :wink:
Imupuoli tuossa riittää vakiona n. 300 hv asti, eli ei sekään ole vielä pullonkaulana tässä vaiheessa. Toki turbolla saa helposti sen 300 hv lähes vakiopalikoilla (männät, kiertokanget, modattu kansi), ja lisää paukkuahan saa vaikka 600hv asti, ja lopultahan taivas on kuitenkin rajana!Tosin näissä teholukemissa alkaa tuo koneen kestävyys olemaan ihan toista luokkaa kuin vaparina. Joudutaan aika paljon säätämään ja lyömään kestävämpää palikkaa jotta ei männät lentele taivaalle. Toimivalle/ kestävälle turbokokoonpanolle voi laskea kulut välillä 8-20 tonnia, riippuen minkälaisissa hevosissa mennään. Toki auton luonnekin muuttuu täysin. Turbo ja vapari on aina eri "sarjassa"! :wink:
Last edited by Hasardi; 09-06-2007, 02:33.Stadtluft macht frei.
Comment
-
Tässä alkaa lannistua ajatus 535 virittämisestä.
No kertokaapas mikä bemari pitäisi ottaa alle jos haluaisi tehokkaamman "vakion". Onko 540 ainoa ratkaisu?
Ja sitten vielä toinen kysymys: Eikö 535i ole tarpeeksi tehokas? Kai se nyt kakkosella vielä tyhjää jaksaa lyödä vakionakin. Vai onko tämä "nälkä kasvaa syödessä" juttuja? Minulle on ainakin "toistaiseksi" riittänyt 518i. Sekin jaksaa lyödä tyhjää pari rengaskierrosta. Loppupeleissä kiihtyvyys on vain pieni osa koko autoa (taitaa tulla pahasti nenille, kun menin tälläistä möläyttämään :oops: ).
Maksaako bemarin viritys enemmän kuin muiden merkkien?
Comment
-
Originally posted by 518i 86Tässä alkaa lannistua ajatus 535 virittämisestä.
No kertokaapas mikä bemari pitäisi ottaa alle jos haluaisi tehokkaamman "vakion". Onko 540 ainoa ratkaisu?
Ja sitten vielä toinen kysymys: Eikö 535i ole tarpeeksi tehokas? Kai se nyt kakkosella vielä tyhjää jaksaa lyödä vakionakin. Vai onko tämä "nälkä kasvaa syödessä" juttuja? Minulle on ainakin "toistaiseksi" riittänyt 518i. Sekin jaksaa lyödä tyhjää pari rengaskierrosta. Loppupeleissä kiihtyvyys on vain pieni osa koko autoa (taitaa tulla pahasti nenille, kun menin tälläistä möläyttämään :oops: ).
Maksaako bemarin viritys enemmän kuin muiden merkkien?
Kyllä tuo 535 vakionakin potkii ihan mukavasti sutien komeasti 2. vaihteellakin...ainakin 518 jälkeen tuohan tuntuu kantoraketilta.. :lol:
Yleisesti voinee sanoa että Bemarin viritys on kalliimpaa kuin monen muun auton trimmaus. Tosin Bemuun saa kyllä woimaa ja paljon jos on fyrkkaa...Stadtluft macht frei.
Comment
-
Itsekkin olen tätä viritys ajatusta pyöritellyt mielessä, mutta siinä vaiheessa 535i pitää siirtää vahvasti harrastepeliksi ja kakkosautoksi. Sinänsä 535i ei tehoiltaan ole lähellekkään riittävä jos alusta on kunnossa. Märällä kaasun kanssa toki saa olla varovaisena, mutta kuivalla pitoa on enemmän kuin tehoa. Ei hyvä.
Vahvimpana vaihtoehtona on käynyt mielessä tosiaankin jonkun Alpinan, Hartgen tai Schnizerin tekemä M30 pannu. Ne pyörivät tehoiltaan siinä 260 hv:n tasolla, mikä varmasti toisi tarvittavan lisän sinne +150 nopeuksiin. Ovat varmaan hintavia, mutta halvallahan ei hyvää saa. Toisaalta hintaero johonkin 540i ja M5 malleihin on myös suuri. 535i:n etuna on myös yksinkertaisempia ja halvempi tekniikka.
Comment
Comment