Announcement

Collapse
No announcement yet.

4- vai 5-vaihteinen tomaatti...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cyrbanen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 66
    • Helsinki

    4- vai 5-vaihteinen tomaatti...?

    Oon tässä miettinyt tuota mun kivireen (-90 520iA) automaattilaatikon sielunelämää; en näet ole aivan varma, mikä vaihteistomalli on kyseessä...
    - vaihdekaaviossa on 1,2,3,D,N,R,P (kaikki toimivat)
    - ajettaessa 0-90km/h huomaa selvästi 4 ylöspäinvaihtoa
    - syyläristä menee jäähdytysputket vaihteistoon(en tiedä onko sillä mitään merkitystä)

    Kuitenkaan mulla ei ole siinä vaihdekepin vieressä mitään ohjelmavalitsinta, vaikka käsittääkseni 5-vaihteisessa mallissa pitäisi olla sellainen...vai pitäisikö?

    Toisena juttuna on laatikon erikoinen luistattaminen. Tiedän kyllä että tuo m20b20 -moottori on ihan hirveä vaihtoehto automaatille, mutta esim. vauhdin pitäminen 90-100km/h:ssa on välillä todella vaikeaa tasakaasulla, koska nopeus vain putoaa pikkuhiljaa; kaasun painamisella ei ole oikeastaan mitään reaktiota, laatikko vaan luistaa enemmän. Vain kickdown auttaa siinä vähän. Siinäkin tapauksessa vaihteisto tiputtaa nelosella, joka sitten on ihan turha vaihde.
    Tämäkin käyttäytyminen kuitenkin vaihtelee; joskus laatikko ei luistata ollenkaan isoimmalla vaihteella, ja auto vastaa kaasun painamiseen suht normaalisti.
    Oikeastaan auton saa liikkumaan normaalin liikenteen seassa tarpeeksi ripeästi hämmentämällä laatikkoa manuaalisesti pakkovaihteilla.
    Voiko automaagivaihteisto alkaa vanhemmiten kuluessaan luistattamaan vaihteita liikaa?

    Asiantuntijat, auttaisitteko?
    Sitä se on.
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Jos kone on 12v m20b20 on loota 4vaihteinen. käsittääkseni 5v mallissa on valitsimessa 1,2,3,4 ja D. sport/eco valitsin kyllä voi olla 4v lootassakin. Ja laatikko voi alkaa luistaa vanhuuttaan.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • HJP
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1282
      • Helsinki

      #3
      Eikös tuossa ole momentinmuunninta, eli esim. 5-vaihteinen 5hp18 tuntuu heittävän kuudennen vaihteen 90kmh vauhdissa, vaikka se vasta lukitseekin vitosen, mutta vaikuttaa ihan normaalivaihdolta.

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Cyrbasella on siis 4-vaihteinen loota, eittämättä ZF4HP22. Eikä tuon nyt pitäis olla NIIN kamala M20B20 koneessa, itellä on samanlainen...
        Joo searchillä löytyy näistä tarinaa... Mutta niin, se loota kytkee turbiinilukon päälle siinä reilussa 80 km/h mittarinopeudessa, sehän tuntuu ikäänkuin viidenneltä vaihteelta.
        Luistamisen tunne kuuluu automaattivaihteistoon, hankala sanoin kertoa missä vaiheessa tuo menee epänormaaliksi. Luonnollisesti turbiinilukon ollessa kytkettynä ei luistamista pitäis esiintyä, heti kick-downin jälkeen lukkohan ei tietty ole taas päällä...
        Normaali litaniat vielä: Zekkaa että v-öljyä on oikea määrä ja että öljy on vaalean/kirkkaanpunaista.

        Kerroit että huomaat "4 ylöspäin vaihtoa", eli ikäänkuin 5 vaihdetta vai? 1. vaihde ei ole ylöspäin vaihto vai...? Anyway jos turbiinilukko toimii, liikkeelle lähdön JÄLKEEN voi kokea 4 "pykällystä".
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Cyrbanen
          Bimmer Rookie
          • Feb 2003
          • 66
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Kentsu
          Cyrbasella on siis 4-vaihteinen loota, eittämättä ZF4HP22. Eikä tuon nyt pitäis olla NIIN kamala M20B20 koneessa, itellä on samanlainen...

          Joo searchillä löytyy näistä tarinaa... Mutta niin, se loota kytkee turbiinilukon päälle siinä reilussa 80 km/h mittarinopeudessa, sehän tuntuu ikäänkuin viidenneltä vaihteelta.

          Aivan. Sehän se sitten on.
          Luistamisen tunne kuuluu automaattivaihteistoon, hankala sanoin kertoa missä vaiheessa tuo menee epänormaaliksi. Luonnollisesti turbiinilukon ollessa kytkettynä ei luistamista pitäis esiintyä, heti kick-downin jälkeen lukkohan ei tietty ole taas päällä...
          Normaali litaniat vielä: Zekkaa että v-öljyä on oikea määrä ja että öljy on vaalean/kirkkaanpunaista.

          Kerroit että huomaat "4 ylöspäin vaihtoa", eli ikäänkuin 5 vaihdetta vai? 1. vaihde ei ole ylöspäin vaihto vai...? Anyway jos turbiinilukko toimii, liikkeelle lähdön JÄLKEEN voi kokea 4 "pykällystä".

          Kyllä se on kamala. En ole vieläkään tottunut siihen että auto ei jaksa pitää nopeutta yllä suoralla saatikka pienessä ylämäessä ilman että tämä turbiinilukko putoaa pois päältä ja luistatus alkaa...

          Vaihteistoöljy on kauniin vaaleanpunaista ja sitä on riittävästi, ainakin tikun mukaan.

          Rautalankaa: tapanani ei ole lähteä liikkeelle N-vaihteella... Tarkoitin että kun laitan vaihteenvalitsimen D-asentoon ja kiihdytän n.90km/h vauhtiin niin tällä välillä koen 4 selkeästi ylösvaihdolta tuntuvaa tapahtumaa vaihteistossa. Ja tosiaan, viimeinen tapahtuu siinä 85km/h kohdalla ja se kai sitten on se turbiinilukko.

          Olisi hauska päästä kokeilemaan täsmälleen samanlaista kokoonpanoa niin voisin vähän vertailla :P
          Sitä se on.

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #6
            Saattaapa vika löytyä myös moottorin ohjauksesta, tai jostain muusta syystä johtuvasta väännön puutteesta maantienopeuksilla... Heikkovääntöinenhän tuo kone on muutenkin että tuota... liekö ominaisuus vai vika tuo ongelmasi, paha mennä sanoo.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎