Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuuluuko bensapumpun käyttäytyä näin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommipommi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 222
    • sastamala

    Kuuluuko bensapumpun käyttäytyä näin?

    Auto on 540iA 1993 ja jos akku on ollut irti, bensapumppu ei lähde pyöriin vaikka startti pyörittää moottoria. Bensapumpun joutuu pakkokäynnistämään releen alta ja sen jälkeen auto toimii moitteetta. Tosin taannoinhan se ei työpaikan pihasta lähtenytkään vaikka startti pyörittikin ihan suht ok? Akku saattoi olla hieman jo vanha, että voiko olla että jännite startatessa romahtaa jonkun tietyn rajan alle ja sitten polttoainepumppu on automaattisesti poissa pelistä?

    Kiinnostaisi tietää, että aiheutuuko tällainen ongelma ainoastaan huonosta akusta vai jostain moottorinohjaukseen liittyvästä muusta ongelmasta, vai bensapumpusta joka sitten toimiessaan kyllä ruokkii konetta täysin moitteetta?

    Kiitos todella paljon jos joku viitsii minulle asiaa valaista.. Hyvää kesää Pemusedille, -tädeille ja -henkilöille
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16253
    • Asikkala

    #2
    Rele ?

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 485
      • Finland Rovaniemi

      #3
      Rele ensin vaihtoon. Jos ei auta, tutkimaan pumppua ja sen johdotuksia+:sähkökaaviota, mistä pumppu saakaan herätteensä ( ei jaksa muistaa E34 sielunelämää). Akulla ei sinänsä ole tuohon tekoa, jos jaksaa kerran pyörittää.
      Last edited by jaskap; 18-07-2021, 18:42.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • tommipommi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 222
        • sastamala

        #4
        Voihan se tosiaan relekin olla, mutta jotenkin oma vaisto väittää, ettei olisi rele, kun sitten taas toimii useemman kuukauden esim. Ilman ongelmia kun kerran jumpstarttaa pumpun..? Vanhassa -87 e32 730i oli samanlaista hommaa, tosin eipä siihenkää relettä tullut vaihdettuu.. Jos näistä autoista käyttää akun kengän irti niin toimiessaan ei ilmeisesti aiheuta mitään tällaisia ongelmia. Eli jännitteet autoon ja avaimesta käyntiin vai vaatiiko siis esim. Akun vaihdon yhteydessä kytkeä ulkoiseen 12v jännitelähteeseen tämmöisten vaivojen takia tämmöiset autot, ei ilmeisesti??

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Ei tarvitse akun vaihdossa mitään ulkoisia jänniteitä.

          Comment

          • tommipommi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 222
            • sastamala

            #6
            Kiitos, niin ajattelinkin.

            Tosiaan aivan kuin sitä ns. herätevirtaa ei tulisi pumpun releelle jos se jostain päättää ottaa nokkiinsa? Ja startatessa pyörittää vain vaikka sata kertaa starttaisi, saattaa aivan kuin pari pyttyä sytyttää ja sitten ei mitään yritystä hörähtää..

            Sitten kun tekee Jumpstartti homman kaikki toimii kuin unelma esim. Kuukausien ajan. Relekin. Tuleeko kellekkään mieleen miksi sitä herätettä ei tuonne toisinaan tulisi, mutta pumpun pakkopyörityksen jälkeen taas tulee Täytyy se relekkin koittaa ja vikakoodit lukea kun pystyn varmaan parin viikon päästä, mutta onko muita ajatuksia sitä ennen...
            Last edited by tommipommi; 20-07-2021, 08:23.

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #7
              Bensapumputkin väsyy ajan kanssa. Joskus toisenmerkkisessä temputti vähän samalla lailla että virtaa pakolla syöttämällä toimi mutta jonkun ajan päästä luovutti lopullisesti.


              Vaihda nyt ensin kuitenkin se rele.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • tommipommi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 222
                • sastamala

                #8
                Jeba

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9078
                  • Oulu

                  #9
                  Eikö se pumppu näissäkin vain pienellä surauksella praimaa paineet tukille ja sen jälkeen on mykkä, kunnes moottori käynnistyy.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • aae30
                    BTCF Member
                    • May 2010
                    • 2638
                    • .fi

                    #10
                    Ei taida tässä mallissa edes primeä antaa, ennenku startti pyörittää.

                    edit: täältä ääni releelle, mutta voihan se pumppukin jo olla väsynyt,
                    eikä näihin niin usein suodattimiakaan vaihdella mitä pitäis, mikä myös auttaa pumppuja väsymään.
                    Last edited by aae30; 21-07-2021, 14:07.
                    Sorry I'm Not Sorry
                    E34 540iA 93 sedan
                    E34 540iA 93 sedan
                    E39 530iA 00 touring

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎