Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW jäähd.neste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musse67
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 103
    • Kymenlaakso

    #16
    10,5 litraa olikin tossa käyttöohjekirjassa, jos oikein ymmärsin tota saksaa...
    BMW E36 320i Coupe -98
    Ford Taunus 2.0 OHC -77

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #17
      Originally posted by Tzeimi
      Näissä uudemmissa koneissa on joitain osia ja/tai tiivisteitä, jotka eivät kestä glykolia.
      EI! Kaikkien autonmoottorien jäähdytysnesteet ovat glykolia. Glykoli itsessään on hyvin rautaa sekä alumiinia syövä aine mutta sitäpä ei koskaan käytetäkään pelkältään. Paikallinen varaosamyyjäkin puhui pari viikkoa sitten sontaa väittämällä minulle että volkkarin punainen ei ole glykolia vaan jotain muuta..

      Glykoleja on propyleenipohjaisia sekä etyleenipohjaisia. Lämmönluovutus on etyleenipohjaisissa pääsääntöisesti parempi ja propyleenipohjaisissa sen sijaan ympäristöystävällisyys on huomioitu.

      Se, mikä glykolin saa sopimaan auton moottoriin, on sen inhibiitti, eli siihen sekoitettava korroosion- ja vanhenemisenestoaineet. Tämä inhibiitti on punaisessa nesteessä silikaattivapaa ja sillä on taipumus tehdä sakkaa muiden inhibiittien kanssa => Älä sekoita punaista glykolia ja muun värisiä glykoleita.

      Jos taas tyhjennät koko jäähdytysjärjestelmän, voit laittaa sinne tilalle muun väristä kuin mitä siellä alunperin on ollut.
      ---

      Comment

      • Tyggis
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 415

        #18
        Oma autoni on 323, E36, mistä tiedän oikean nestemäärän?

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Siellä on semmonen max. merkki säiliössä . Hiukan nyt omaa ajattelua peliin.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • RiiQuu
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1367

            #20
            Originally posted by -Tapi
            Jos taas tyhjennät koko jäähdytysjärjestelmän, voit laittaa sinne tilalle muun väristä kuin mitä siellä alunperin on ollut.
            Periaatteessa joo, mutta esim. muutamassa VAG VR6 koneissa ne kannentiivisteet hajosi jokatapauksessa, vaikka järjestelmä tyhjennettiin kokonaan, sitä vanhaa oli imeytynyt jo jonkinverran siihen tiivisteeseen, tehden siitä mössöä..

            Ite en kyllä rupeasi nesteiden tyyppejä vaihtamaan, ellei sitten samalla tekisi konerempan ja kone olisi osina.
            "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
            - - -
            E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
            Cäbi©

            E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
            G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #21
              Originally posted by RiiQuu
              sitä vanhaa oli imeytynyt jo jonkinverran siihen tiivisteeseen, tehden siitä mössöä..
              Epäilisin ettei se neste ole imeytynyt tiivisteeseen, ainakaan siinä määrin että se aiheuttaisi sakkaa uuden aineen kanssa. Luulen että teillä on jäänyt koneeseen vielä vanhaa ainetta sen verran että se sakkaa uuden kanssa. Yleensä kun olen omista laitteistani tyhjentanyt motin ennen purkua, saan vielä yli litran nestettä pöydälle kun käännän lohkon ylösalaisin.

              Helpoimmalla tietenkin pääsee kun käyttää samanväristä nestettä kuin aiemminkin
              ---

              Comment

              • RiiQuu
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1367

                #22
                Originally posted by -Tapi
                Epäilisin ettei se neste ole imeytynyt tiivisteeseen, ainakaan siinä määrin että se aiheuttaisi sakkaa uuden aineen kanssa. Luulen että teillä on jäänyt koneeseen vielä vanhaa ainetta sen verran että se sakkaa uuden kanssa.
                Njoo, voihan se tietty olla, vaikka ne huuhdeltiin huolellisesti käyttämällä ne pelkällä vedellä siinä välissä. Mutta noi olikin yhdet niistä harvoista koneista mitkä ei tykänny tosta swapista. Kannen purun jälkeen huomasi selvästi miten jokin oli syönyt vesikanavien kohdalta tiivisteen, ja usein joko 1-5 sylinterien välillä tai ulos syntyi vuoto. Parhaimmassa tapauksessa se vuosi nestettä vain ulos, mutta pahimmassa sekoitti öljyyn tai jopa palotilaan. VR6 kone on muutenkin kokolailla aika eksoottinen (esim. V6, kaikki sylinterit samassa lohkossa), mutta ei siitä sen enempää, koitetaan pysyä BMW aiheissa.

                Nyrkkisääntönä edelleen niin nesteen tyyppiä ei kannata ruveta vaihtelemaan. IMO. Koneremontit erikseen.
                "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                - - -
                E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                Cäbi©

                E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                Comment

                • superb
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2827

                  #23
                  Paljonkos bemarin oma neste maksaa merkkiliikkeessä?
                  Saako ostettua erikseen, vai onko pakko viedä sinne vaihdettavaksi?

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    #24
                    Mitäs nestettä lisäilen tohon omaan kiesiini, kun CC herjas pitkän seisotuksen jälkeen jäähdytysnesteestä? Ohjekirjassahan lukee konsentraatio väh. 40%, mut tän hetkisen nesteen jäätymispiste on -45 astetta, että millasella konsentraatiolla päästään kyseiseen jäätymispisteeseen? Mikäs osoittaa säiliön täynnäolon? Yks viiva menee ton "torven" halki ja siin lukee cold/kalt. Se vai?
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • druidi
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 128
                      • Turku

                      #25
                      Ostin itse Essolta purkin Mobilin jäähdytysnestettä. Oli tarjolla kahta laatua ja toisessa purkissa luki BMW:n, Audin ja Mersun hyväksynnät. Sellanen hopeanharmaa purkki, en muista nyt tarkkaa nimeä. Oiskohan ollu myös maininta sopivuudesta monimetallimoottoreille (itsellä M43). Ei ollu vaikea valinta. Väri on sitä tuttua turkoosia. Purkissa pakkaskestävyydeksi ei luvata hirveästi -30 kummempaa, mutta 50/50 seoksella ja vasta mitattuna kestävyys oli -50 C.

                      Jos pakkaskestävyys arveluttaa niin kaupoista saa suht edullisia ominaispainomittareita joilla voi testailla cocktaileja ennen kuin lykkää säiliön täyteen nestettä.

                      Comment

                      • druidi
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 128
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by Carbonfiber View Post
                        Mikäs osoittaa säiliön täynnäolon? Yks viiva menee ton "torven" halki ja siin lukee cold/kalt. Se vai?
                        Nestettä pitäis olla vähintään siihen viivaan asti kun kone on kylmä. Meneehän siinä niitä merkkiuria paljon ylemmäskin. Mitään max-merkkiä en ole omastani löytänyt.

                        Comment

                        • Carbonfiber
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 5226
                          • Hki 43

                          #27
                          Ok, kiitoksia.
                          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                          Z3 Roadster 2.8 '98
                          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4328
                            • Turku

                            #28
                            Originally posted by druidi View Post
                            Nestettä pitäis olla vähintään siihen viivaan asti kun kone on kylmä. Meneehän siinä niitä merkkiuria paljon ylemmäskin. Mitään max-merkkiä en ole omastani löytänyt.
                            Mä täytän nestettä korkeintaan tuohon merkkiviivaan asti. Pitäähän paisuntasäiliöön jättää paisuntatilaa.

                            Comment

                            • druidi
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 128
                              • Turku

                              #29
                              Jää sinne silti tilaa. En mäkään korkkiin asti laita eikä oo ikinä muutamaa senttiä ylemmäs paisunut. Veikkaisin, että max 5 cm on nesteen pinta noussut kuumana ja tilaa paisumiselle on varmaan 20 cm. En tietenkään laita hirveästi tuon viivan yli, mutta ei se ehdoton maksimimerkkikään taida olla.

                              Comment

                              • Ha2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1786
                                • Oulu

                                #30
                                Mulla ainakin E36 ohjekirja sanoo, että kylmällä moottorilla jäähdytysnesteen tulee olla siinä kalt/cold -viivalla. Ei yli eikä ali.
                                E61 525d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎