Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57n2 ei käynnisty pakkasella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • buubaa
    Bimmer Rookie
    • May 2013
    • 140
    • Lahti

    M57n2 ei käynnisty pakkasella

    Aattelinpa avata tälle uuden topicin niin ei tarvi suutin ketjua pommittaa tukkoon. Eli ~10 pakkasella lähes mahdoton saada käyntiin, nollan tuntumassa ja pikku pakkasella lähtee pitkällä startilla ja plussan puolella ihan hyvin. Hehkuilta ei vikakoodeja ja hehkuvalo syttyy. Inpalla katsottu suuttimien korjausarvot ja kaikki on +-0,xx eli hyvissä arvoissa ja railpaine nousee reiluun 500bariin startatessa. Näillä ~10 pakkasilla kun apuvirran kanssa aikansa sahaa niin auto alkaa välillä hörähteleen, seuraavalla startilla ei taas välttämättä hörähtelekkään mutta aikansa kun sahailee niin lähtee juuri ja juuri vaivoin käyntiin ison tumman harmaan savun saattelemana.

    Kysymyksiä mitä tästä tulee mieleen
    1. Voiko vika olla kumminkin suuttimissa vaikka korjausarvot kunnossa ja railpaine nousee vaadittavaan? Ohivuotoja kun ei näistä piezoista saa kotioloissa mitattua mutta eikö reilu ohivuoto juurikin aiheuttaisi sen ettei railpaine nouse?
    2.Voiko hehkuissa ja ohjainyksikössä olla vikaa vaikka valo syttyy eikä vikakoodeja ole? Aiemmassa m57n2:ssa tuli ainakin kaikista hehkuista koodit tauluun kun yksikkö oli rikki.
    3.Mikä muu voi aiheuttaa moisen?
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by buubaa View Post
    Aattelinpa avata tälle uuden topicin niin ei tarvi suutin ketjua pommittaa tukkoon. Eli ~10 pakkasella lähes mahdoton saada käyntiin, nollan tuntumassa ja pikku pakkasella lähtee pitkällä startilla ja plussan puolella ihan hyvin. Hehkuilta ei vikakoodeja ja hehkuvalo syttyy. Inpalla katsottu suuttimien korjausarvot ja kaikki on +-0,xx eli hyvissä arvoissa ja railpaine nousee reiluun 500bariin startatessa. Näillä ~10 pakkasilla kun apuvirran kanssa aikansa sahaa niin auto alkaa välillä hörähteleen, seuraavalla startilla ei taas välttämättä hörähtelekkään mutta aikansa kun sahailee niin lähtee juuri ja juuri vaivoin käyntiin ison tumman harmaan savun saattelemana.

    Kysymyksiä mitä tästä tulee mieleen
    1. Voiko vika olla kumminkin suuttimissa vaikka korjausarvot kunnossa ja railpaine nousee vaadittavaan? Ohivuotoja kun ei näistä piezoista saa kotioloissa mitattua mutta eikö reilu ohivuoto juurikin aiheuttaisi sen ettei railpaine nouse?
    2.Voiko hehkuissa ja ohjainyksikössä olla vikaa vaikka valo syttyy eikä vikakoodeja ole? Aiemmassa m57n2:ssa tuli ainakin kaikista hehkuista koodit tauluun kun yksikkö oli rikki.
    3.Mikä muu voi aiheuttaa moisen?
    Kerta railpaineet OK ja apuvirtaakaan antamalla ei homma toimi, niin ei se vika voi oikein muualla olla kuin hehkuissa. Tumman harmaa savukin kun on palamatonta polttoainetta joka ei syty kun ei lämpötila/paine nouse tarpeeksi itsesytytystä varten (ei hehkuta).

    Siihen voi olla monta syytä ettei vikakoodeja tule, ekana tulee mieleen että onko auto ohjelmoitu?
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • rikuh1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 518
      • Hämeenlinna

      #3
      Kuulostaa kyllä hehkuvaivalta. Niin nämä tuppaa savuttamaan kun syttyyvät ilman hehkuja sylinteri kerrallaan kun pyöritellessä alkaa lämpenemään (palamaton soppa höyrystyy). Ei olisi ensimmäinen softattu (olettaen) m57 mistä vikakoodilista pyyhitty lähes tai jopa kokonaan.

      Näitä taas pakkasten tullen korjattu useampi. Maaginen -10 alkaa olemaan näille maksimit, vaikka olisi suuttimet kunnossa.
      Tässä sinun tapauksessa voi toki olla muutakin häiriötä, mutta ennen muita toimenpiteitä kannattaa se hehkujen toimivuus varmistaa.
      Mittariston hehkuvalolla ei näissä ole oikeata funktiota hehkuttamisen kanssa, ts ei korreloi siis sitä onko hehkut pelissä oikeasti vai ei.
      E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
      Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
      RikunAutofix.fi

      Comment

      • buubaa
        Bimmer Rookie
        • May 2013
        • 140
        • Lahti

        #4
        Pystyykös hehkureleen toiminnan tarkistaan niinkin yksinkertaisesti että ottaa hehkusta johdon pois ja yleismittarilla mittaa tuleeko siihen jännite (~5v?) vai vaatiiko kuormaa perään että tulee jännite? Joka paikasta noi ohjainyksiköt loppu niin hankala saada sitä tähän hätään. Ohjelmoinnista ei oo tietoo, aika pirteeltä toi kyllä tuntuu. Mutta minkä ihmeen takia ohjelmoidessa mentäis hehkujen vikakoodeihin puuttuun:think

        Viime talven kyllä pärjäsin toisella m57:lla jossa oli vaan kaks toimivaa hehkua, se lähti vielä -26 käyntiin mutta helpottaako ne kaks sitten niin paljon:think

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Originally posted by buubaa View Post
          Mutta minkä ihmeen takia ohjelmoidessa mentäis hehkujen vikakoodeihin puuttuun:think
          Sitä pitää niiltä ohjelmoijilta kysyä, yleensä vika on siinä ettei tiedetä mitä tehdään. Nämä dieselin virityshommat ja niihin liittyvät kehutut "ammattilaiset" tekevät kyllä toisinaan sellaista purkkaviritystä softaan että heikompaa hirvittäisi jos tietäisi. Toisin sanoin, kaikki on mahdollista, myös mahdottomalta vaikuttavat asiat.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • buubaa
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 140
            • Lahti

            #6
            Joo täytyypä nypätä imusarja ylös ja kokeilla mittailla josko sillä sais selvyyttä. Kovassa huudossa näyttää olevan noi ohjainyksiköt kun joka paikasta loppu

            Comment

            • Toke
              Newbiemmer
              • Dec 2021
              • 2
              • Sawo

              #7
              Itsellä samoja ongelmia E46:en M57n:n kanssa. Koitin tilata hehkuohjainta schmiedmannilta, niin arvio oli, että toukokuussa aikaisintaan saavat Berun hehkuboxia hyllyyn. Ilmeisesti elektroniikkakomponenttien saatavuusongelmista johtuu.

              Kolvailin vanhan ohjaimen kuntoon jossa jokaisen hehkun karvat olivat murtuneet poikki. Onnistuin tilaamaan myös uuden boxin 2 viikon toimitusajalla Nimarkilta. Hert+Buss merkkinen tarvike.


              -Toke

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5157
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by buubaa View Post

                Kysymyksiä mitä tästä tulee mieleen
                1. Voiko vika olla kumminkin suuttimissa vaikka korjausarvot kunnossa ja railpaine nousee vaadittavaan? Ohivuotoja kun ei näistä piezoista saa kotioloissa mitattua mutta eikö reilu ohivuoto juurikin aiheuttaisi sen ettei railpaine nouse?
                2.Voiko hehkuissa ja ohjainyksikössä olla vikaa vaikka valo syttyy eikä vikakoodeja ole? Aiemmassa m57n2:ssa tuli ainakin kaikista hehkuista koodit tauluun kun yksikkö oli rikki.
                3.Mikä muu voi aiheuttaa moisen?
                Minkä verran autolla on rullattu?
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5266
                  • Pirkkala

                  #9
                  Ota yksi hehku ylös ja laita se rungosta maihin vaikka apuvirtakaapelilla, ja annat virtapiuhan olla kiinni, sitten toteat hehkuttaako se oikeasti.

                  Näin minä teen, kun eteen sattuu potilas jossa pitää 100% aukottomasti tietää, hehkuttaako vai ei
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • buubaa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2013
                    • 140
                    • Lahti

                    #10
                    Löysin FB:n kautta uuden hehkuyksikön ja hehkut, täytyy vaihdella ne kun saapuvat. 460tkm on mittarissa

                    Comment

                    • hetfield
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2013
                      • 330
                      • pirkkala

                      #11
                      Tää nyt välttämättä ei liity yhtään mihinkään, mutta: koko viime talvi meni rikkinäisellä hehkupurkilla, ja varmasti yksikään hehku ei pelannut (langat poikki liittimen takaa). Ei jäänyt koskaan käynnistymättä! Kun mittari painui -25c tuntumaan, niin maksimissaan viisi kertaa sai startata että jäi käymään. Startit kohtuu lyhyitä, koska automaatti startti. Alle -10c käy ehkä pari sekuntia hieman traktorimaisesti, mutta sitten tasaatuu.
                      Vaihdoin Mitsun purkin juuri kesällä, kun väsäilin uuden koneen (mäntä meni halki vanhasta vappuna), ja taas tulee vikakoodia hehkuilta ja purkista Tämä nykyinen pannu, huolletuilla suuttimilla ja pumpulla käynnistyy mielestäni ihan himpun verran huonommin kuin vanha 500tkm ajettu. Ei silti mitään ongelmia käynnistyä vielä näillä pakkasilla tähän asti. Toki M57N, joten en tiedä onko Piezo versiossa jotain muuttunut, jos ei meinaa lähteä pakkasella tulille...
                      Last edited by hetfield; 31-12-2021, 08:43.
                      - E65 730d 2003

                      Comment

                      • nevari
                        BTCF Member
                        • Apr 2008
                        • 257
                        • jyväskylä

                        #12
                        onko tässä tarkistettu lämpöanturit että näyttävät oikein?
                        ettei vaan hehkuttais sen takia liian vähän. omakin auto tietääkseni viallisella hehkusarjalla lähti 20 pakkasesta tulille.
                        vähä karkeaa käynti hetken tosin. ja m57n2

                        Comment

                        • Cunttory
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1772
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by hetfield View Post
                          Tää nyt välttämättä ei liity yhtään mihinkään, mutta: koko viime talvi meni rikkinäisellä hehkupurkilla, ja varmasti yksikään hehku ei pelannut (langat poikki liittimen takaa). Ei jäänyt koskaan käynnistymättä! Kun mittari painui -25c tuntumaan, niin maksimissaan viisi kertaa sai startata että jäi käymään. Startit kohtuu lyhyitä, koska automaatti startti. Alle -10c käy ehkä pari sekuntia hieman traktorimaisesti, mutta sitten tasaatuu.
                          Vaihdoin Mitsun purkin juuri kesällä, kun väsäilin uuden koneen (mäntä meni halki vanhasta vappuna), ja taas tulee vikakoodia hehkuilta ja purkista Tämä nykyinen pannu, huolletuilla suuttimilla ja pumpulla käynnistyy mielestäni ihan himpun verran huonommin kuin vanha 500tkm ajettu. Ei silti mitään ongelmia käynnistyä vielä näillä pakkasilla tähän asti. Toki M57N, joten en tiedä onko Piezo versiossa jotain muuttunut, jos ei meinaa lähteä pakkasella tulille...
                          Itsellä on kyllä ihan eri kokemukset hehkuttamattoman M57:n käynnistyvyydestä. Auto oli vielä kohtuu tuore, ~180tkm ajettu, -10c alaspäin teki tiukkaa saada käynnistymään yön jälkeen.
                          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                          Comment

                          • topiiz
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 329
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Sama kun ylläolevalla. Oli M57n, 2hehkua pimeänä ja ei suostunut ilman esilämmitystä lähteen käyntiin ollenkaan tai erittäin vaivalloisesti n-10 alaspäin..
                            Hehkujen ja boxin vaihon jälkeen ei mitään ongelmia.
                            e61 530xd Msport Lci

                            Comment

                            • buubaa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2013
                              • 140
                              • Lahti

                              #15
                              No itellä oli kans toinen bmw viime talvena m57:lla ja sillä ei ollut mitään ongelmia lähteä käyntiin -26 vaikka vain 2 hehkua toimi. Vielä en kerennyt hehku kamoja vaihtaan mutta tuskin niistä hyötyä on, näyttää vain pahenevan kun nyt on -2 eikä äsken käynnistynyt kun kokeilin.

                              Edit. Nyt sain käyntiin kun pidin taas hetken sisätilan lämppäriä pellin alla. Oli läppäri kiinni käynnistäessä ja heti kun käynnistin niin ykkös suuttimen korjausarvo oli +3 josta kyllä aika nopeasti sit laski vajaaseen yhteen. Muut oli kaikki alle +- yhden heti kylmiltään. Oiskohan se aiheuttaja kumminkin sit ykkösen suutin?
                              Last edited by buubaa; 31-12-2021, 23:50.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎