Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin lämpenemisongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    Moottorin lämpenemisongelmat

    Tämä ei oikeastaan liity suoraan bemariin, koska olen nykyisin Jaguar-kuski, mutta alkaa nyt tuntua siltä, että siirryn kohta takaisin bemariin. Mutta palstalla on melko paljon osaamista eikä nämä ongelmat ole bemarillekaan ihan tuntemattomia:

    Tilannehan on se, että minulla Jaguar XF 2.0 ingenium diesel, jossa auton vaikeaa ellei mahdotonta saavuttaa taajamassa normaalia lämpötilaa vaikka ajaisi tunteja. Jäähdytysneste jää aina n. 60 asteeseen tai jäähtyy sinne. Ingenium on amatöörin silmissä vähän N47 kaltainen ketjuongelmineen.

    Tässä harmituksen speksejä:

    - Lämpöjä seurattu ODBC:stä

    - lämpötilan nouseminen (ts. vajaaksi jääminen) on loogista eikä riipu ulkolämpötilasta tai siitä laittaako maskiin viimasuojan. Lämpimämmällä ilmalla voi tulla pari astetta lisää lämpöä.

    - Sisätila lämpenee ihan ok eli kylmä ei tule

    - Vika alkoi niin, että kun tuli talven ekat pakkaset, ei yhtenä iltana kone lämmennyt oikeastaan yhtään, kuin kädenlämpöiseksi. Ei myöskään noussut lämpömittari yhtään. Sisälle ei lämmintä.

    - Yrittäessä seisontalämmitystä webastolla se puski ilmaa, mutta lämpöä ei tullut juurikaan sisälle, vain haaleaa ilmaa

    - Tehdaswebasto käy ajon aikana, sen avulla kuitenkin pari kertaa ennen ekaa korjausta lämpömittari heilahti, ei lämmintä sisälle

    - Korjaustoimenpiteenä on vaihdettu termari kaksi kertaa, ekaa epäiltiin rikkinäiseksi kun lämpötilaero jonkun ja jonkun välillä oli 20 astetta jne. Lämpötila alkoi siis nousta siihen 60 asteeseen termarin vaihdolla ja sisälle tuli lämmintä, mutta siihen se jäi. Myös toinen termari toimii identtisesti.

    - Ei vikakoodeja, joten merkkihuolto on ihmeissään ja kummissaan. Riippuen huoltomiehestä, ei tajuta sitä, että motarille ei saa mennä kokeilemaan, vaan ongelma on taajamapyörityksessä.

    - Ennen koko episodia auto lämpeni rivakasti.

    - motarilla lämpö nousee normaalisti n. 100 asteeseen ja pysyy siellä. Kun antaa kierroksia, lämpö laskee, sitten taas palaa 100 asteeseen

    - Ei jäähdytysnesteen kuplimista, ei pingottuneita putkia

    - Ajettu alle 100tkm, kulutus normaali

    Eli mistäköhän modernissa dieselissä (EGR, DEF ym. pelleilyä) oikein lähtisi purkamaan ja kaivamaan ratkaisua lämpenemisongelmalle. Tietäjille ja wizardeille iso kiitos.
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Tuohan on muistaakseni fordin moottori, siinä taitaa olla pari termaria, toisella niistä ohjattiin jotain öljynlauhdutinta tms. Kannattaa varmaan ford foorumilta kysellä tuon ongelmista, toki saahan täältäkin kysellä mutta luulen että fordimiehet tietää heti mikä sitä vaivaa.

    Comment

    • KoPe
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 251
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Tuohan on muistaakseni fordin moottori, siinä taitaa olla pari termaria, toisella niistä ohjattiin jotain öljynlauhdutinta tms. Kannattaa varmaan ford foorumilta kysellä tuon ongelmista, toki saahan täältäkin kysellä mutta luulen että fordimiehet tietää heti mikä sitä vaivaa.
      Tämä on se uudempi Jagen oma kone, ei se 2.2D Transitin kone. Se oli kyllä ihan hyvä kone, oli edellisessä XF:ssä.
      KoPe
      --------
      Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

      Comment

      • KoPe
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 251
        • Helsinki

        #4
        Tähän semmoinen lisäys, että kun vaivoin saa lämmöt nousemaan sinne 70 asteen tienoille niin kun kokeilee tyhjäkäynnillä käsin syyläriä, se on vähän lämmin, mutta erikoisesti siinä tuntuu n 1 sek. välein pieni potku tai sykäys tai muu klonke. Mikä tälläisen voisi aiheuttaa?

        Ylä- ja alavesiletkut ovat pääosin kylmät, esim. EGR:lle menevä. EGR:stä lähtevät lämpimiä.
        KoPe
        --------
        Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 528
          • Finland Rovaniemi

          #5
          Originally posted by KoPe View Post
          Tähän semmoinen lisäys, että kun vaivoin saa lämmöt nousemaan sinne 70 asteen tienoille niin kun kokeilee tyhjäkäynnillä käsin syyläriä, se on vähän lämmin, mutta erikoisesti siinä tuntuu n 1 sek. välein pieni potku tai sykäys tai muu klonke. Mikä tälläisen voisi aiheuttaa?

          Ylä- ja alavesiletkut ovat pääosin kylmät, esim. EGR:lle menevä. EGR:stä lähtevät lämpimiä.
          Onko tuossa sähköisesti ohjattu termostaatti. Jos ecun lämpöanturi on viallinen, luulee koneen olevan lämmin ja pitää termostaatin auki. Voi olla, ettei jätä vikakoodeja, toki luulisi tuollakin koodissa raja- arvot olevan. Lämpömittarilla lie eri anturi. Tämä nyt on ihan mutuilua, kun ei tunne konetta laisinkaan tai ole edes nähnyt sellaista. Jospa se toimii vaan niin pahuksen hyvällä hyötysuhteella, ettei hukkalämpöä synny.
          Last edited by jaskap; 27-02-2022, 12:34.
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • jaskap
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 528
            • Finland Rovaniemi

            #6
            Originally posted by jaskap View Post
            Onko tuossa sähköisesti ohjattu termostaatti. Jos ecun lämpöanturi on viallinen, luulee koneen olevan lämmin ja pitää termostaatin auki. Voi olla, ettei jätä vikakoodeja, toki luulisi tuollakin koodissa raja- arvot olevan. Lämpömittarilla lie eri anturi. Tämä nyt on ihan mutuilua, kun ei tunne konetta laisinkaan tai ole edes nähnyt sellaista. Jospa se toimii vaan niin pahuksen hyvällä hyötysuhteella, ettei hukkalämpöä synny.
            Taitaa olla sähköisesti ohjattu ja syy voipi piillä siinä.
            Tuolla tietopaketti:
            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
            e32 750 iA -88 DoubleSex.
            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
            e32 735 1/18
            e34 M5 1/18
            e24 635 Csi 1/18
            e9 3.0 CSi 1/18
            e31 850 Csi

            Comment

            • KoPe
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 251
              • Helsinki

              #7
              On sähköisesti ohjattu. Periaatteessa kaikki sensoridata mikä OBDC:n kautta on saatavissa, näyttää järkevältä ajon aikana.

              Oikeastaan oireet ovat tässä:

              1) Jos autolla on totaali kylmäkäynnistys, esim. aamulla koneella on aivan jäätäviä vaikeuksia päästä edes 60 asteeseen, JOS tehdaswebasto ei ole mukana lämmittämässä nestettä
              2) Jos webasto on päällä, päästään 60 asteeseen
              3) Tässä on joku kriittinen kohta, eli tämän n. 60-65 asteen yli on vaikea päästä, jos pääseekin, niin hetken kuluttua auto selkeästi nappaa jonkun asteen pois lämmöistä
              4) Jos autolla ei ole totaalia kylmäkäynnistystä, esim. käyty vähän kaupassa ja neste on lämmennyt esim. 50 tai 60 asteiseksi, auto lämpenee normaaliin seuraavilla ajosykleillä

              Olen testannut vastaavalla kunnossa olevalla, se oli alle 10 km ajossa normaalilämpöinen ilman mitään erityisiä toimia.
              Last edited by KoPe; 21-03-2022, 18:50. Reason: typo
              KoPe
              --------
              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

              Comment

              • jaskap
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 528
                • Finland Rovaniemi

                #8
                Originally posted by KoPe View Post
                On sähköisesti ohjattu. Periaatteessa kaikki sensoridata mikä OBDC:n kautta on saatavissa, näyttää järkevältä ajon aikana.

                Oikeastaan oireet ovat tässä:

                1) Jos autolla on totaali kylmäkäynnistys, esim. aamulla koneella on aivan jäätäviä vaikeuksia päästä edes 60 asteeseen, JOS tehdaswebasto ei ole mukana lämmittämässä nestettä
                2) Jos webasto on päällä, päästään 60 asteeseen
                3) Tässä on joku kriittinen kohta, eli tämän n. 60-65 asteen yli on vaikea päästä, jos pääseekin, niin hetken kuluttua auto selkeästi nappaa jonkun asteen pois lämmöistä
                4) Jos autolla ei ole totaalia kylmäkäynnistystä, esim. käyty vähän kaupassa ja neste on lämmennyt esim. 50 tai 60 asteiseksi, auto lämpenee normaaliin seuraavilla ajosykleillä

                Olen testannut vastaavalla kunnossa olevalla, se oli alle 10 km ajossa normaalilämpöinen ilman mitään erityisiä toimia.
                Anturi kattilaan ja yleismittarilla mittaamaan. Siinä ei paljon OBDC auta, jos anturi mittaa omiaan, mutta on kuitenkin järjestelmän rajoissa. Tai sitten termarin ohjaus on muuten syltyssä. Voisikohan sitä pakko- ohjata jotenkin ja tutkia näin, nouseeko lämmöt. Muistelen, että vikaantuvat juuri noin, eli vaikka vesi on 40 asteista antaa järjestelmälle, kuin olisi 70 asteista jne..
                Last edited by jaskap; 25-03-2022, 23:59.
                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                e32 735 1/18
                e34 M5 1/18
                e24 635 Csi 1/18
                e9 3.0 CSi 1/18
                e31 850 Csi

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎