Tämä ei oikeastaan liity suoraan bemariin, koska olen nykyisin Jaguar-kuski, mutta alkaa nyt tuntua siltä, että siirryn kohta takaisin bemariin. Mutta palstalla on melko paljon osaamista eikä nämä ongelmat ole bemarillekaan ihan tuntemattomia:
Tilannehan on se, että minulla Jaguar XF 2.0 ingenium diesel, jossa auton vaikeaa ellei mahdotonta saavuttaa taajamassa normaalia lämpötilaa vaikka ajaisi tunteja. Jäähdytysneste jää aina n. 60 asteeseen tai jäähtyy sinne. Ingenium on amatöörin silmissä vähän N47 kaltainen ketjuongelmineen.
Tässä harmituksen speksejä:
- Lämpöjä seurattu ODBC:stä
- lämpötilan nouseminen (ts. vajaaksi jääminen) on loogista eikä riipu ulkolämpötilasta tai siitä laittaako maskiin viimasuojan. Lämpimämmällä ilmalla voi tulla pari astetta lisää lämpöä.
- Sisätila lämpenee ihan ok eli kylmä ei tule
- Vika alkoi niin, että kun tuli talven ekat pakkaset, ei yhtenä iltana kone lämmennyt oikeastaan yhtään, kuin kädenlämpöiseksi. Ei myöskään noussut lämpömittari yhtään. Sisälle ei lämmintä.
- Yrittäessä seisontalämmitystä webastolla se puski ilmaa, mutta lämpöä ei tullut juurikaan sisälle, vain haaleaa ilmaa
- Tehdaswebasto käy ajon aikana, sen avulla kuitenkin pari kertaa ennen ekaa korjausta lämpömittari heilahti, ei lämmintä sisälle
- Korjaustoimenpiteenä on vaihdettu termari kaksi kertaa, ekaa epäiltiin rikkinäiseksi kun lämpötilaero jonkun ja jonkun välillä oli 20 astetta jne. Lämpötila alkoi siis nousta siihen 60 asteeseen termarin vaihdolla ja sisälle tuli lämmintä, mutta siihen se jäi. Myös toinen termari toimii identtisesti.
- Ei vikakoodeja, joten merkkihuolto on ihmeissään ja kummissaan. Riippuen huoltomiehestä, ei tajuta sitä, että motarille ei saa mennä kokeilemaan, vaan ongelma on taajamapyörityksessä.
- Ennen koko episodia auto lämpeni rivakasti.
- motarilla lämpö nousee normaalisti n. 100 asteeseen ja pysyy siellä. Kun antaa kierroksia, lämpö laskee, sitten taas palaa 100 asteeseen
- Ei jäähdytysnesteen kuplimista, ei pingottuneita putkia
- Ajettu alle 100tkm, kulutus normaali
Eli mistäköhän modernissa dieselissä (EGR, DEF ym. pelleilyä) oikein lähtisi purkamaan ja kaivamaan ratkaisua lämpenemisongelmalle. Tietäjille ja wizardeille iso kiitos.
Tilannehan on se, että minulla Jaguar XF 2.0 ingenium diesel, jossa auton vaikeaa ellei mahdotonta saavuttaa taajamassa normaalia lämpötilaa vaikka ajaisi tunteja. Jäähdytysneste jää aina n. 60 asteeseen tai jäähtyy sinne. Ingenium on amatöörin silmissä vähän N47 kaltainen ketjuongelmineen.
Tässä harmituksen speksejä:
- Lämpöjä seurattu ODBC:stä
- lämpötilan nouseminen (ts. vajaaksi jääminen) on loogista eikä riipu ulkolämpötilasta tai siitä laittaako maskiin viimasuojan. Lämpimämmällä ilmalla voi tulla pari astetta lisää lämpöä.
- Sisätila lämpenee ihan ok eli kylmä ei tule
- Vika alkoi niin, että kun tuli talven ekat pakkaset, ei yhtenä iltana kone lämmennyt oikeastaan yhtään, kuin kädenlämpöiseksi. Ei myöskään noussut lämpömittari yhtään. Sisälle ei lämmintä.
- Yrittäessä seisontalämmitystä webastolla se puski ilmaa, mutta lämpöä ei tullut juurikaan sisälle, vain haaleaa ilmaa
- Tehdaswebasto käy ajon aikana, sen avulla kuitenkin pari kertaa ennen ekaa korjausta lämpömittari heilahti, ei lämmintä sisälle
- Korjaustoimenpiteenä on vaihdettu termari kaksi kertaa, ekaa epäiltiin rikkinäiseksi kun lämpötilaero jonkun ja jonkun välillä oli 20 astetta jne. Lämpötila alkoi siis nousta siihen 60 asteeseen termarin vaihdolla ja sisälle tuli lämmintä, mutta siihen se jäi. Myös toinen termari toimii identtisesti.
- Ei vikakoodeja, joten merkkihuolto on ihmeissään ja kummissaan. Riippuen huoltomiehestä, ei tajuta sitä, että motarille ei saa mennä kokeilemaan, vaan ongelma on taajamapyörityksessä.
- Ennen koko episodia auto lämpeni rivakasti.
- motarilla lämpö nousee normaalisti n. 100 asteeseen ja pysyy siellä. Kun antaa kierroksia, lämpö laskee, sitten taas palaa 100 asteeseen
- Ei jäähdytysnesteen kuplimista, ei pingottuneita putkia
- Ajettu alle 100tkm, kulutus normaali
Eli mistäköhän modernissa dieselissä (EGR, DEF ym. pelleilyä) oikein lähtisi purkamaan ja kaivamaan ratkaisua lämpenemisongelmalle. Tietäjille ja wizardeille iso kiitos.
Comment