Announcement

Collapse
No announcement yet.

big brake kit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M5 talviautona
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 242
    • Kokkola

    big brake kit?

    Isot etujarrut, mitä pitää ottaa huomioon jos asennan semmoset? Auto ei ole bemari eikä autossa ole abseja. Vaan ihan yleis kysymys jos joku on rakentanut/asentanut moisen sarjan?
    Vakiona on 260 laikka ja tilalle tulee 302 laikka satula pysyy vakiona, vaan korotus pala tulee väliin. Kysymys kuuluu lähinnä että tuleeko etujarruista liian tehokkaat verattuna takajarruihin pienellä polkimen painaluksella? (lukkojarrutuksella, hampaat irvessä painaessa on varmaan ihan sama ku takarattaat on lukossa tai ei, riippuu vakio paineensäätimestä ja tien materiaalista)
    Eikös isomilla jaruilla tarvittava poljinvoima ole pienempi? Jos painan vähän poljinta niin takajarrut ei ota vielä mitään? Kun taas ennen vakiojarruilla jarrutasapaino oli optimaalinen? Periaatteessa jarrutus matka voi pidentyä pelkillä etujarrujen parannuksella? Pitäiskö etujarrujen painetta täten rajottaa karvan suht samaan ku vakiohilppeillä? Tai taakse pitäis saaja lisää painetta tai myös vastaavasti isompi laikka?
    Katsastuksen osalta ei ole ongelmia, vaan sen oikean tasapainon saamiseksi hieman askaruttaa asia..
    Jarruthan varmaan tuntuu tehokkaammilta isoilla etujarruilla, mutta mitä todellisuudessa on ku takajarrut on vakiot? Kuski ei varmaan perstuntumalla huomaa sitä?
    Last edited by M5 talviautona; 10-10-2005, 19:26.
    ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

    325e 2,7 e30
    318i e30
    535ia e34
    m5 e34
    525 e34
    316i e30
    524td e28 = Ei savua ilman tulta
    Viimesin bemari 316i e36
    Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
  • janne75
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 80

    #2
    Auto jarruttaa normaalissa jarrutuksessa lähes pelkillä etujarruilla.
    Vasta todella kovassa jarrutuksessa takajarrut tulevat mukaan.
    Ja taas kovassa jarrutuksessa vakioauton keula niiaa niin paljon että takapää on melkein ilmassa.
    Autoissa on myös takajarrujen paineenrajoitin johon vaikuttaa myös auton niiaus.
    Etujarruille aina täysi paine, jos sinne laitat jonkin rajoittajan niin ei varmasti kelpaa katsastuksessa.
    Kyllä sen jarrutusmatkan pitäisi hiukan lyhentyä, mutta siihen vaikuttaa niin moni muukin asia (jouset, iskarit, tukivarsien geometria, renkaat ja miten jarruttaa)

    Comment

    • M5 talviautona
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 242
      • Kokkola

      #3
      Kyllä sinne saa panna säädettävän paineen säätimen, kunhan se ei ole ajon aikana säädettävissä. Niin lukee lakipykälässä aken sivuilla..
      Kyseisessä autossa ei ole niiauksen mukaan säätyvää paineen rajotinta, vaan ihan semmonen perus palikka/mötikkä takajarrupiirin välissä..
      Alusta on kova ku kivireki molemissä päissä. Ja oletetaan että jarrutus tapahtuu kuivalla asfalttilla. takana jäykkä akseli ja edessä mäkkipersoni..

      Eli miten tuo nyt on? Isomilla etujarruillahan saahaan lukkiutumis piste samalla polkimen painalluksella aikaisemmaksi kuin pikkujarruilla? Eli mun järjellä ajateltaessa kun isot etujarrut ottaa esim: 3Kilon voimalla niin takajarrut ottaa 2Kg voimalla ja pikkujarruilla etupää ottais vaikka 2,5Kg ja takajarrut sen 2Kg molemilla isoilla ja pikkujaruilla painetaan poljinta yhtä paljon.. esim 45%.
      Pitääkö tää teoria paikkaansa? Että periaatteessa etujarrut menee tehokkaammaksi verattuna tehtaan asetuksiin? Takajarrujen paine periaatteessa heikkenee kevyessä jarrutuksessa? Vaikea selittää mutta yrittäkää ymmärtää
      ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

      325e 2,7 e30
      318i e30
      535ia e34
      m5 e34
      525 e34
      316i e30
      524td e28 = Ei savua ilman tulta
      Viimesin bemari 316i e36
      Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

      Comment

      • janne75
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 80

        #4
        Onko tosiaan että nimenomaan ETUjarruille saa laitaa paineensäätimen ?
        Minne se paine menee jos kummassakin piirissä on paineensäädin ?
        Normaali jarrutuksessa takajarrut ottaa niin vähän kiinni, että sillä ei ole paljoakaan eroa vaikka siellä ei olisi jarruja ollenkaan (kokeiltu paineensäätö venttiilillä)

        Missä se alkuperäinen paineen säädin sijaitsee, jos se on auton pituussuuntaisesti niin siihen todennäköisesti vaikuttaa niiaus, ei niissä mitään vipuja ja jousia ole ulkopuolella.
        Jos se siis on säätyvää mallia niin sen asentoa muuttamalla saat takapainetta hiukan säädettyä.

        Omassa ratabemarissa on edessä volvon isot jarrut ja takana vakiorummut, eikä ole sen jarrubalanssin kanssa ollut mitään ongelmia, takapaineet on pienemmät kuin vakiossa, koska isommilla jarruilla pystyy jarruttamaan kovemmin=enemmän painetta, jolloin taakse meni painetta niin paljon että pyörät lukkiintui.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Siis suurentamalla etujarrujen jarrupinta-alaa, lukkiutuu pienempi takapää helpommin. Ilman jarrupaineen säädintä yhdistelmästä tulee siis varsinkin talvella hengenvaarallinen erityisesti absittomassa autossa.

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #6
            Originally posted by Hemi
            Siis suurentamalla etujarrujen jarrupinta-alaa, lukkiutuu pienempi takapää helpommin.
            Kuulostaa äkkiä luettuna ihan järjen vastaiselta. Eikö jarrumomentin pitäisi kasvaa etupäässä kun levyn halkaisija kasvaa ja muut tekijät pysyvät samana?

            Comment

            • M5 talviautona
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 242
              • Kokkola

              #7
              Jarrupaineen säätimen tehtävä etupiirisä on rajottaa hieman painetta, Syy koska etujarruistahan tulee tehokkaammat vakiohiluihin verattuna. Ajan takaa sillä säätimellä sitä alkuperäistä jarru tehojakaumaa. Eli samalla polkimen voimalla isoilla jaruilla etupää olisi mun mielestä tehokkaampi kuin vakio ja sen takia takapäähän ei tulisi tarpeeksi painetta, koska jarrupoljinta ei tarvitsisi enään painaa niin paljoa koska etujarrut menee aiemmin lukkoon kuin vakio jarrut. tarvittava poljinvoima pienempi, mutta miten sen polkimen liikkeen matka vaikuttaa asiaan? Joudunko painaa poljinta yhtä syvälle kuin ennenkin? jos joudun niin sillon mun mielestä jarruvoiman jakauman pitäs olla yhtä hyvä?

              Ja mitä netistä lukennut tietoa niin isojarrukiteissähän on pienemmät männät/mäntien pinta-ala kuinvakioissa, juuri sen takia että jarrutasapaino pysyisi oikeana. levyn halkaisijahan kasvaa reilusti kiteissä.?Onhan myös takapäähänkin saatavana isojarru kittejä. Mutta mää tarvin vaan etupään koska se lämpenee liikaa.
              Paikallinen konttori tulkitsi aken kirjasta asian että paineen säätimen saa panna mihin linjaan hyvänsä, mutta sitä ei saa auton sisältä säätää ja ajon aikana säätäminen ei saa olla mahdollista.
              OrkkisJarrupaineensäädin sijaitsee konehuoneessa, mutta se on jousi/mäntä säätöinen, jousi rajoittaa sitä painetta, sen jäykyyttä muuttamalla saa painetta säädettyä..
              ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

              325e 2,7 e30
              318i e30
              535ia e34
              m5 e34
              525 e34
              316i e30
              524td e28 = Ei savua ilman tulta
              Viimesin bemari 316i e36
              Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

              Comment

              • M5 talviautona
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 242
                • Kokkola

                #8
                Originally posted by Hemi
                Siis suurentamalla etujarrujen jarrupinta-alaa, lukkiutuu pienempi takapää helpommin. Ilman jarrupaineen säädintä yhdistelmästä tulee siis varsinkin talvella hengenvaarallinen erityisesti absittomassa autossa.
                Miten tää voi olla mahdollista? Eix se oo niin päin että etujarrut lukkiutuu aiemmin kun niistä tulee tehokkaammat? Halkaisija kasvaa sillonhan sinne tunee enemmän voimaa? Sama asia ku vääntäsit jollain pitkällä tai lyhyellä jatkovarella pulttia auki?
                Vai miten sää perustelet väittees? Meinaatko sitä että etupää rupee niiaamaan aikasemmin ja takaapää kevenee myös aiemmin? niin sen takia takapää menis eka lukkoon?
                ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                325e 2,7 e30
                318i e30
                535ia e34
                m5 e34
                525 e34
                316i e30
                524td e28 = Ei savua ilman tulta
                Viimesin bemari 316i e36
                Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                Comment

                • M5 talviautona
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 242
                  • Kokkola

                  #9
                  Niin ja eikö jossain autoissa ole jarrupaineen säädin myös takaakseliin kytketty? ainakin m5sessa meni jarruputket johonkin mötikkään takana josta meni joku vipuvarsin ronkkiin ja kun ronkkia nosti niin varsi liikku ja toden näköisesti muutti jarrupainetta niiauksen ja lastin mukaan?

                  Vittu tää on yhtä hepreaa Kumpa joku osais sanoa faktaa..
                  ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                  325e 2,7 e30
                  318i e30
                  535ia e34
                  m5 e34
                  525 e34
                  316i e30
                  524td e28 = Ei savua ilman tulta
                  Viimesin bemari 316i e36
                  Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                  Comment

                  • markov7
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2004
                    • 97

                    #10
                    Ja takapalojen kitkakerrointa nostamalla saa lisää tehoa takapään jarruihin.
                    esim ferodo 2000,2500,3000 jne.
                    s14 rally

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Isompien jarrujen, isompien palojen painaminen vasten levyä vaatii pienemmissä nopeuksissa enemmän voimaa kuin "moponjarrujen". Samalla kun jarruja isonnetaan, suurenee myös jarrumäntien tilavuus. Isompien jarrujen tehokkuus syntyy pienemmästä levyn suhteellisesta kehänopeudesta ja isommasta massasta jolloin jarrutuksessa syntyvä lämpö pystyy sitoutumaan jarruihin. Myös jäähtyminen pinta-alan kasvun myötä paranee jolloin palan "purevuus" säilyy paremmin nopeudesta tai jarrutusajasta huolimatta hyvänä.
                      Tiedä sitten, mutta kun vaihdoin omaan e39:iin nuo valtavat M5 jarrut, niin kokeilin hommaa ensin pelkillä etujarruilla. Kävi niin että absit alkoivat hakkaamaan jo suhteellisen pienillä jarruvoimilla jo asfaltilla takapyörien pyrkiessä lukkiutumaan. Vasta myös takajarrujen suurentaminen poisti ongelman. Näin yhtenä käytännön kokeiluna joka ei välttämättä päde joka kohtaan?

                      Comment

                      • NHB
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1120

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Isompien jarrujen tehokkuus syntyy pienemmästä levyn suhteellisesta kehänopeudesta ja isommasta massasta jolloin jarrutuksessa syntyvä lämpö pystyy sitoutumaan jarruihin. Myös jäähtyminen pinta-alan kasvun myötä paranee jolloin palan "purevuus" säilyy paremmin nopeudesta tai jarrutusajasta huolimatta hyvänä.
                        Mitä takoitat suhteellisella kehänopeudella? Kaikkilla mun mieleen tulevilla suhteellisilla koordinaatistoilla tarkasteltuna isomman laikan kehänopeus luonnollisesti on suurempi. Tuohon listaan täytyy lisätä isomman laikan suurempi halkaisija, eli jarruttavan voiman etäisyys navasta kasvaa, joka tarkoittaa isompaa jarrumomenttia.

                        Samalla kun jarruja isonnetaan, suurenee myös jarrumäntien tilavuus
                        Jos männän halkaisijaa satulassa kasvatettaisiin, niin se luonnollisesti lisäisi paineen tarvetta saman jarrumomentin saamiseksi. Mutta tässähän niin ei ollut tarkoituskaan tehdä. Ekassa postauksessa lukee näin: "Vakiona on 260 laikka ja tilalle tulee 302 laikka satula pysyy vakiona".

                        Eli tuossahan täytyy jarrupalan kitkavoiman pysyä samana. Ja kun tuo levyn halkaisija kasvaa, niin jarrumomentti kasvaa samassa suhteessa. Eli samalla paineella jarrujäsjestelmässä tuo isompi levy aiheuttaa tehokkaamman jarrutuksen.
                        Last edited by NHB; 11-10-2005, 13:44.

                        Comment

                        • M5 talviautona
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 242
                          • Kokkola

                          #13
                          Edelleen hepreaa

                          Näin minäkin ajattelin asian ja kaikki sanoo että jarrut tuntuvat tehokkaammilta jos panee isomman laikan. Ovat kuulemma paljon herkemmät?
                          Jos Hemi on vaihtanut e39siin jarrut niin täytyy ottaa huomioon että siinä on 99% sesti ABS jarrut, ja omassa rakennuskohteessa ei ole, ehkä absit saattavat sekoittaa sen että takajarrut menee ekana lukkoon. Tämä NHB on minun mielestäni oikeassa tässä asiassa että jarrumomentti kasvaa, Mutta kysymykseni kuului että tuleeko takajarruistani liian tehottomat jos paan isot etulaikat? Etujarruilehhan tarvittava poljinvoima pienenee, mutta kerran ku takajarrut on vakiot niin miten käy? Pitääkö mun ottaa takajarrupiiristä oleva kuristin pois ja jollei sekään riitä pitämään oikeaa tasapainoa yllä niin joutuisin eteen panna säädettävän paineen säätimen jotta saan aikaan oikean jarrujakauman?
                          ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                          325e 2,7 e30
                          318i e30
                          535ia e34
                          m5 e34
                          525 e34
                          316i e30
                          524td e28 = Ei savua ilman tulta
                          Viimesin bemari 316i e36
                          Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2563
                            • .

                            #14
                            Kuullostaa...?

                            Mun mielestä tuo kuullostaa typerältä, että ensin laitetaan suurella vaivalla eteen paremmat jarrut ja seuraavaksi niitä aletaan huonontamaan!
                            Mutta ei siinä mitään. Tehköön kukin tavallaan...
                            Last edited by Freak; 11-10-2005, 18:22. Reason: typo
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • janne75
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 80

                              #15
                              Ei kai kukaan suurenna jarruja siksi että vakiojarrut ei mene lukkoon.

                              Kyllä kaikki jarrut menee lukkoon asvaltillakin. Jos ei mene niin ne on rikki tai ABS

                              Suuremmilla jarruilla pystyy jarruttamaan kovemmin = painamaan poljinta kovemmin. Jolloin paine jarrujärjestelmässä kovempi ja myös takajarruille menee enemmän painetta ja ne lukkiintuu helpommin.

                              Pienet jarrut menee jostain syystä helpommin lukkoon kuin isot.

                              Jos sen takajarrujen paineensäätimen ottaa pois niin siinä tulee samanlainen efekti jarrua painaessa kun vetäis kässäristä (kokeiltu,heh)

                              Noista suhteellisista kehänopeuksista en kyllä ymmärrä mitään.
                              Last edited by janne75; 11-10-2005, 19:49.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎