Mun mielestä tuo kuullostaa typerältä, että ensin laitetaan suurella vaivalla eteen paremmat jarrut ja seuraavaksi niitä aletaan huonontamaan!
Mutta ei siinä mitään. Tehköön kukin tavallaan...
Emmää niitä meinaa huonontaa, Mulla ei oo mitään muita ongelmia jarrujen kanssa ku se että vakio kiekot lämpenee liikaa, joten tarvin suuremmat laikat, vakio jarrut menee lukkoon omasta mielestä kohtuu hyvin/kevyesti, herkästi. Olen tyytyväinen tarvittavaan poljin voimaan. Sen takia kuristasin etujarru piiriä jos etujarruista tulis liian äkäset verattuna takajarruihin/ vanhoihin jarruihin, jarruvoimajakaumaan.
Eli suomeksi joudunko nyt painamaan isoilla jarruilla enemmän poljinta kuin pikkujarruilla jotta saan rattaat lukkoon? Voiko olla näin? Ei minusta? Just päin vastoin? Ei tajua..
ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
524td e28 = Ei savua ilman tulta
Viimesin bemari 316i e36
Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
Eli suomeksi joudunko nyt painamaan isoilla jarruilla enemmän poljinta kuin pikkujarruilla jotta saan rattaat lukkoon? Voiko olla näin? Ei minusta? Just päin vastoin? Ei tajua..
Kyllä minun mielestä joutuu painamaan kovemmin. En osaa selittää mistä johtuu, mutta ainakin omassa rata-autossa kävi just näin. Ja takaanta vähennettiin painetta.
Sitä en tiedä miten se käyttäytyy normaali liikenteessä tehtävissä jarrutuksissa.
Miten ne jarrut lämpii liikaa? Häipyykö? Onko kyseessä jokin kilpa-auto?
Kyllä minun mielestä joutuu painamaan kovemmin. En osaa selittää mistä johtuu, mutta ainakin omassa rata-autossa kävi just näin. Ja takaanta vähennettiin painetta.
Sitä en tiedä miten se käyttäytyy normaali liikenteessä tehtävissä jarrutuksissa.
Miten ne jarrut lämpii liikaa? Häipyykö? Onko kyseessä jokin kilpa-auto?
On kyllä jännä homma että jotuu muka painaa kovemmin? Eikö ton pitäs olla sama asia että väännät pulttia auki pitemällä jatko varrella? tarvit saman voiman, mutta se aukeaa helpommin ? Tai voimaa saa olla karvan vähemmänkin? Mutta sitten sen näkee ku saa jarrut paikalle ja pääsee testaamaan.. Luulis että radalla ja kadulla pätis sama jarru tuntuma?
Joo vakio jarrut lämpenee karvan liikaa, poljin painuu silleen karvan verran pohjaan päin ku ajaa katurallia.. eli lämpenee liikaa, ei auttanu jarrupalojen vaihto eikä nesteiden, ilman ohjausta on toteutettu laikoille mutta ei vielä aivan riitä. Se on pienestä kii tässä tapauksessa, vanne kuumenee myös jonku verran ku jarrut häipyy.. että toivottavasti isonnus auttaa, mutta silti jää mietittyttään että miten tuon jarrujakauman käy? En kumminkaan yö uniani menetä
Niin kyseessä on ihan katuauto, varma m5 sen tappaja ja myös yritys tappaa m3 e36 3,2........... Paikalliset tietää mistä kyse..
ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
524td e28 = Ei savua ilman tulta
Viimesin bemari 316i e36
Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
Eikös yleensä jarrujen päivityksen yhteydessä vaihdeta pääsylinteri juuri sen takia, ettei tarttis kaikilla voimilla sitä pedaalia polkea?
Yleensä pääsylinteriä ei tarvitse vaihtaa.
Jos uusiissa jarruissa paljon isommat männät kuin vanhoissa, polkimen liike tulee liian pitkäksi, joutuu pääsylinterikin vaihtamaan suurempaan, jolloin polkimen painamiseen tarvittava voima kylläkin kasvaa eikä pienene.
Eikös yleensä jarrujen päivityksen yhteydessä vaihdeta pääsylinteri juuri sen takia, ettei tarttis kaikilla voimilla sitä pedaalia polkea?
En löytäny sitä sivua missä oli puhe isoista jarruista, Siinä luki jotain että laikat kasvaa 300mm:sistä 355mm:riin ja jarrusatulan männät pienenee pikkusen verattuna vakioihin? koska mäntien pienenemisellä kompensoidaan kasvava jarru voima, ja saadaan säilytettyä oikea jarrutasapaino, Tämä rakennus sarja oli e36seen m3seen.. Miten tuo pää sylinteri sit? Sinnehän pitäs kasvattaa mäntien kokoa, jolloin menis enemmän nestettä ja polkimen liikematka pitenis?
Mites nuo m5sten jarrut 3,6sen ja 3,8sin? 3,6sessa 315mm ja 3,8sissa 335mm? Vai paljonko se oli? Miten jarrusatulan mäntä? Onko pienempi? vai isompi? vai sama? Sitten pää sylinteri? onko sama? Tostahan sen vois verrata mitä tapahtuu? Luulis että tossa 3,8sissa ois tehokkaammat jarrut? Tai ei?
ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
524td e28 = Ei savua ilman tulta
Viimesin bemari 316i e36
Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
Niin kyseessä on ihan katuauto, varma m5 sen tappaja ja myös yritys tappaa m3 e36 3,2........... Paikalliset tietää mistä kyse..
Lievästi offtopic:
Tapahtuuko tämä "tappaminen" suoralla vai mutkaradalla ? Ensimmäisen uskon helpostikin.. siihen ei mahdotonta autoa tarvita (13,4s @ 16xkm/h), mutta jälkimmäiseen saa olla jo melko kova peli.. ja vähän kuskiakin..
Joo vakio jarrut lämpenee karvan liikaa, poljin painuu silleen karvan verran pohjaan päin ku ajaa katurallia.. eli lämpenee liikaa, ei auttanu jarrupalojen vaihto eikä nesteiden, ilman ohjausta on toteutettu laikoille mutta ei vielä aivan riitä. Se on pienestä kii tässä tapauksessa, vanne kuumenee myös jonku verran ku jarrut häipyy.. että toivottavasti isonnus auttaa, mutta silti jää mietittyttään että miten tuon jarrujakauman käy? En kumminkaan yö uniani menetä
Levyn poraaminen saattais auttaa, yleensä kuvaamasi jarrujen pehmeys johtuu siitä että palasta irtaantuvat kaasut "nostavat" palan irti levystä. Kannattaa kokeilla vanhoilla levyillä.
Kyllä niissä isommissa jarruissa on kyllä ihan eri tuntuma jarrutukseen. Suosittelen.
Tapahtuuko tämä "tappaminen" suoralla vai mutkaradalla ? Ensimmäisen uskon helpostikin.. siihen ei mahdotonta autoa tarvita (13,4s @ 16xkm/h), mutta jälkimmäiseen saa olla jo melko kova peli.. ja vähän kuskiakin..
Se ensimmäisen vehkeen tappo onnistuu molemmissa paikoissa, kokeiltu on (testattu). Mutta sen seuraavan vehkeen yritys jää vaan yritykseksi näillä näkymin ja sitä yritetään suoralla ensin, Radalle sitten jos suoralla käy flaxi?
ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
524td e28 = Ei savua ilman tulta
Viimesin bemari 316i e36
Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
Levyn poraaminen saattais auttaa, yleensä kuvaamasi jarrujen pehmeys johtuu siitä että palasta irtaantuvat kaasut "nostavat" palan irti levystä. Kannattaa kokeilla vanhoilla levyillä.
Kyllä niissä isommissa jarruissa on kyllä ihan eri tuntuma jarrutukseen. Suosittelen.
Joo nyt on tullu jo homattua isommat kiekot ja uritettuna myös,
Oishan se reikä levy tieten ollu yx vaihto ehto? Mutta luotettavampi ja varmasti toimivampi tämä isojarru kitti?
ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
524td e28 = Ei savua ilman tulta
Viimesin bemari 316i e36
Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
Se ensimmäisen vehkeen tappo onnistuu molemmissa paikoissa, kokeiltu on (testattu). Mutta sen seuraavan vehkeen yritys jää vaan yritykseksi näillä näkymin ja sitä yritetään suoralla ensin, Radalle sitten jos suoralla käy flaxi?
Koska siitä (Roverista?) tulee jotain faktaa tänne?
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
HXR: e39:ssä M5 jarrut menee "heittämällä" kuutoskoneistenkin napoihin, vaikka tähän nyt vaihdettiin alustaan vähän muutakin.
Eli isommat jarrukilvet, levyt ja satulat menee ihan suoraan jopa 520:n napoihin. Hinnasta en osaa sanoa kun ostin osiksi käytännössä pari lähes kokonaista M5:sta. Jos näitä palikoita lähtee Laakkoselta tilailemaan niin perse repeää samalla sekunnilla. Eli maksaa ihan tähtitieteellisesti verrattuna movitin tai jopa brembon paketteihin verrattuna. Käytettynähän näitä ei käytännössä ole missään, joten kysymys sinällään on aika hypoteettinen.
Saksan ebaysta näitä voisi löytää, mutta mielummin jotkin "virijarrut".
Rakenna siihen Pedalbox niin saat säädettyä helposti ja nopeasti etu- ja takapään jarrutasapainoa.
Kannattaisi varmaan kokeilla ensin miltä ne jarrut tuntuu ennen kuin alkaa mitään säätimiä sinne asentamaan. Voi toimia aivan mainiosti noinkin.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Comment