Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18 moottorin paino?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wilska87
    Bimmer Rookie
    • Feb 2022
    • 35
    • Savonlinna

    M42B18 moottorin paino?

    Minkä verran painaa moottori verrattuna esim.m52b28-moottoriin?

    Tässä pähkäilen Compactin tekniikkapäivitystä niin paino saisi pysyä suht pienenä.

    Taustaa sen verran että Hamuun rakentelen e36 compactia,ja m43b19-koneelle seuraajaa etsin..

    M52b28:lla kyllä ajelisi vakionakin jo vallan hyvin,pohdintaa ja faktaa saa esittää
  • Maikkeli
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 1301
    • Nousiainen

    #2
    Bmwfanssista katsottuna raakamoottorit m52 ~120kg ja m42 ~98kg
    E30 316 M42TBO -87
    BMW 1502 Turbo -77

    ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

    Comment

    • Iemel
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 1654
      • Muhos

      #3
      Siinä sadan kilon hujakoilla se on, netistä löytyvä tieto eri moottorien painoista on vain melko hajanaista kun toisaalla ilmoitettu paino apuleitteineen ja toisaalla pelkkä raakamoottori.
      Pitäisi melkein joskus punnita todelliset lukemat :think

      Kannattaa ottaa sekin huomioon että pienemmän moottorin painopiste on taaempana ja se ottaa sisuksiinsa vähemmän nestettä ja öljyä, jotka nekin painavat jotain. Mitä lähempänä painopiste on auton keskiötä, sen ketterämpi se on.
      Se on sitten ihan itsestä kiinni miten paljon sille antaa painoarvoa, m52 moottorilla saa tietty laajemman käyttöalueen ja enemmän tehoa.
      Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
      Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
      Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
      Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
      Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

      Comment

      • Wilska87
        Bimmer Rookie
        • Feb 2022
        • 35
        • Savonlinna

        #4
        Originally posted by Iemel View Post
        Siinä sadan kilon hujakoilla se on, netistä löytyvä tieto eri moottorien painoista on vain melko hajanaista kun toisaalla ilmoitettu paino apuleitteineen ja toisaalla pelkkä raakamoottori.
        Pitäisi melkein joskus punnita todelliset lukemat :think

        Kannattaa ottaa sekin huomioon että pienemmän moottorin painopiste on taaempana ja se ottaa sisuksiinsa vähemmän nestettä ja öljyä, jotka nekin painavat jotain. Mitä lähempänä painopiste on auton keskiötä, sen ketterämpi se on.
        Se on sitten ihan itsestä kiinni miten paljon sille antaa painoarvoa, m52 moottorilla saa tietty laajemman käyttöalueen ja enemmän tehoa.


        Hyviä pohdintoja aiheesta,alussa tarkoitus ajella vakiona,toki nokat vois hiotuttaa ja säädettävä moottorinohjaus,siis m42-moottorista puhe nyt

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2540
          • .

          #5
          Originally posted by Maikkeli View Post
          Bmwfanssista katsottuna raakamoottorit m52 ~120kg ja m42 ~98kg
          Tuo ei ilmeisesti pidä oikein paikkaansa, koska sisältää myös paketoinnin. Käytännössä usein on netissä tullut vastaan noin 15 kilon painoero. M52-moottoreiden imusarja on esimerkiksi kevyempi kuin m42/44 moottoreiden alumiinimöltti. Tilanne tietysti muuttuu heti toiseksi, kun kumpaankin koneeseen ruuvataan esim. läppärungot, jolloin m42/44 moottoreissa se painaa 2/3 osaa siitä mitä kuutosessa. Myös pakosarja on painavampi kuutosessa kuin nelosessa.

          Kaiken kaikkiaan painoeroa ei kuitenkaan mitenkään mahdottomasti ole. Itsekin hylkäsin m42/44 moottorin kilpa-autosta, koska alle kaksilitraisten luokassa niillä olisi antanut liikaa tasoitusta tilavuudessa ja olisi joutunut poraamaan ja hankkimaan kalliit männät. Silti m44:n kampiakseli olisi asettanut rajat kierrosluvulle, jotka m52b20 ylittää heittämällä. 240 hepan saaminen m52b20 moottorista ei ole mikään ongelma ja se tulee kohtuu pienin kustannuksin mitä ei todellakaan voi sanoa m42:n tai m44:n kohdalla.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Baas 009
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 302
            • Varsinainen Suomi

            #6
            M52B28 + S5D-320Z ja kaikki apulaitteet, johtosarjat jne, painaa 225kg. Tämä on punnittu lukema. Koneessa oli öljyt mutta ei vettä luonnollisesti.
            Iskutilavuus ei varmaankaan kovin paljoa koneen painoon vaikuta.

            Muistinvarainen tieto että M43b16 painoi ilman laatikkoa apulaitteineen 105kg. M42 lie painavampi.

            Ainakaan öljymäärässä ei ole eroa m42 vs. m52. Molempiin öljyä menee noi 6l. M52 toki tykkää pienestä ylitäytöstä kovassa käytössä.

            Ainakin mitä maailmalta on kuulunut, m42 jakopään osat alkaa olla jokseenkin unobtainum. Ja jos kierroksia aletaan nostamaan, jakopää varmaan tarvis olla priimaa.

            Mullahan on siis compact missä on m52b28, S5D-320Z, typ168 ja kilpa-autovarusteet (vain kuskille). Painaa tankki täynnä ilman kuskia alle 1200kg. Eikä ole varsinaisesti kevennetty mitenkään. Lasit on lasia, pellit peltiä, eikä peltiä ole poistettu juuri lainkaan.
            Bitumit ohjaamon lattiasta on poistettu.

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2540
              • .

              #7
              Originally posted by Baas 009 View Post
              M52B28 + S5D-320Z ja kaikki apulaitteet, johtosarjat jne, painaa 225kg. Tämä on punnittu lukema. Koneessa oli öljyt mutta ei vettä luonnollisesti.
              Iskutilavuus ei varmaankaan kovin paljoa koneen painoon vaikuta.

              Muistinvarainen tieto että M43b16 painoi ilman laatikkoa apulaitteineen 105kg. M42 lie painavampi.

              Ainakaan öljymäärässä ei ole eroa m42 vs. m52. Molempiin öljyä menee noi 6l. M52 toki tykkää pienestä ylitäytöstä kovassa käytössä.

              Ainakin mitä maailmalta on kuulunut, m42 jakopään osat alkaa olla jokseenkin unobtainum. Ja jos kierroksia aletaan nostamaan, jakopää varmaan tarvis olla priimaa.

              Mullahan on siis compact missä on m52b28, S5D-320Z, typ168 ja kilpa-autovarusteet (vain kuskille). Painaa tankki täynnä ilman kuskia alle 1200kg. Eikä ole varsinaisesti kevennetty mitenkään. Lasit on lasia, pellit peltiä, eikä peltiä ole poistettu juuri lainkaan.
              Bitumit ohjaamon lattiasta on poistettu.
              Fanssin mukaan eroa olisi noin 15 kiloa m43 vs. m42. Imusarja on isompi, kaasuläppä on isompi, mutta m42:n pellisarja on takuuvarmasti valurautaista kevyempi.

              M42 on hyvä kilpamoottoriaihio. Se kestää hyvin kierroksia, toisin kuin m44. Samuli Nevä ajaa rallia Compactilla. Mittojen mukaan moottori on m44, mutta todellisuus voi olla muuta. Siis sekasikiö m44 alakerralla ja m42 kannella. Olisi kiva tietää mikä kampiakseli moottorissa on tai mitä sille on tehty. Kierroksia kone ottaa reilusti enemmän kuin m44:n kampiakselin hammaskehä kestää.

              Niin, m52 moottoreista m52b20 on tietysti kevyin. Kampiakseli, kiertokanget ja männät ovat kevyempiä kuin isoveljien vastaavat. Lisäksi vauhtipyörä ja kytkin voivat olla kevyempiä. Ei siinä silti puhuta kuin jostain viidestä kilosta pelkän moottorin kohdalla. Vauhtipyörä kytkimineen siihen vielä päälle.

              En tiedä Compactista, mutta e36 sedanin saa rakennettua kohtuu helposti alle 1000 kilon jopa m52b28 moottorilla, ZF vaihteistolla ja 188-perällä. Silloinkin on vielä ikkunat lasia, ovet ja lokarit peltiä, mutta luukut ja puskurit kevyitä kuituisia. Toki kori pitää olla puhdas massoista ulkoa ja sisältä ja kaikki ylimääräinen karsittu pois, mukaan lukien sähköt.

              Hamun säännöt ovat sen verran vieraat, etten tiedä asiaa. Eikö siellä ole mitään luokkarajoja tilavuuden suhteen? Tai saako pienellä tilavuudella jotain painoetua?
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Iemel
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1654
                • Muhos

                #8
                Originally posted by Baas 009 View Post
                Ainakin mitä maailmalta on kuulunut, m42 jakopään osat alkaa olla jokseenkin unobtainum. Ja jos kierroksia aletaan nostamaan, jakopää varmaan tarvis olla priimaa.
                Tää on totta, valitettavasti valmistusmäärät m5x moottoreissa aivan eri luokkaa vrt. m42/m44, joten aika paljon halvemmalla saat tehoa m52 koneesta.
                Mutta ainakin piristävän erilaisen saat tehtyä 4-sylinterisellä koneella kun järkiään kaikki rallibemarit on kuusimukisia, hyvänä esimerkkinä juuri tuo Team Paimion compact. Siitä m42:sta kyllä saa tehoja halutessaan.


                Tämän videon kommenteissa sanoo että m42 moottori olisi pohjana, 1961cc olis iskutilavuus ja 9500 ottaa kierroksia :think olisiko vain porattu niin isoksi kuin ikinä saa ja käytetty b18 kampiakselia? hurjalta kuulostaa kierrokset jos m47 kampiakselia käytetty.
                Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                Comment

                • Juho_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2016
                  • 1062
                  • Suomi

                  #9
                  90mm iskulla on pyöritetty yli 9000rpm.

                  Kevyet pyörivät romut ja vahva akseli + lohko ni kestää kasassa.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2540
                    • .

                    #10
                    Originally posted by Iemel View Post
                    Tää on totta, valitettavasti valmistusmäärät m5x moottoreissa aivan eri luokkaa vrt. m42/m44, joten aika paljon halvemmalla saat tehoa m52 koneesta.
                    Mutta ainakin piristävän erilaisen saat tehtyä 4-sylinterisellä koneella kun järkiään kaikki rallibemarit on kuusimukisia, hyvänä esimerkkinä juuri tuo Team Paimion compact. Siitä m42:sta kyllä saa tehoja halutessaan.


                    Tämän videon kommenteissa sanoo että m42 moottori olisi pohjana, 1961cc olis iskutilavuus ja 9500 ottaa kierroksia :think olisiko vain porattu niin isoksi kuin ikinä saa ja käytetty b18 kampiakselia? hurjalta kuulostaa kierrokset jos m47 kampiakselia käytetty.
                    Vauhdin maailmassa olleessa jutussa mainitaan syl halk 86,5mm ja iskunpituudeksi 83,5mm. Nopeasti laskettaessa tilavuudeksi tulee mainittu 1961. Iskunpituus 83,5mm tarkoittaa yhtä kuin m44 moottorin iskua.

                    M42:n iskulla eli 81mm ja 87mm porauksella saadaan vain 1925 kuutioinen kone. Tuosta 87 millistä suuremmaksi ei oikein voi mennä.

                    En tiedä miten nykyään, mutta ennen rallissa ei saanut kasvattaa iskua. Lyhentää kyllä sai. Toisin sanoen piti käyttää luokiteltua kampiakselia tai ainakin sen iskunpituutta.
                    Attached Files
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Wilska87
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2022
                      • 35
                      • Savonlinna

                      #11
                      Originally posted by Freak View Post
                      Fanssin mukaan eroa olisi noin 15 kiloa m43 vs. m42. Imusarja on isompi, kaasuläppä on isompi, mutta m42:n pellisarja on takuuvarmasti valurautaista kevyempi.

                      M42 on hyvä kilpamoottoriaihio. Se kestää hyvin kierroksia, toisin kuin m44. Samuli Nevä ajaa rallia Compactilla. Mittojen mukaan moottori on m44, mutta todellisuus voi olla muuta. Siis sekasikiö m44 alakerralla ja m42 kannella. Olisi kiva tietää mikä kampiakseli moottorissa on tai mitä sille on tehty. Kierroksia kone ottaa reilusti enemmän kuin m44:n kampiakselin hammaskehä kestää.

                      Niin, m52 moottoreista m52b20 on tietysti kevyin. Kampiakseli, kiertokanget ja männät ovat kevyempiä kuin isoveljien vastaavat. Lisäksi vauhtipyörä ja kytkin voivat olla kevyempiä. Ei siinä silti puhuta kuin jostain viidestä kilosta pelkän moottorin kohdalla. Vauhtipyörä kytkimineen siihen vielä päälle.

                      En tiedä Compactista, mutta e36 sedanin saa rakennettua kohtuu helposti alle 1000 kilon jopa m52b28 moottorilla, ZF vaihteistolla ja 188-perällä. Silloinkin on vielä ikkunat lasia, ovet ja lokarit peltiä, mutta luukut ja puskurit kevyitä kuituisia. Toki kori pitää olla puhdas massoista ulkoa ja sisältä ja kaikki ylimääräinen karsittu pois, mukaan lukien sähköt.

                      Hamun säännöt ovat sen verran vieraat, etten tiedä asiaa. Eikö siellä ole mitään luokkarajoja tilavuuden suhteen? Tai saako pienellä tilavuudella jotain painoetua?

                      Comment

                      • Wilska87
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2022
                        • 35
                        • Savonlinna

                        #12
                        Hamussa ei ole eri luokissa painorajoja siis,eli paino vapaa

                        Comment

                        • Wilska87
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2022
                          • 35
                          • Savonlinna

                          #13
                          Ilkeääkö kukaan myöntää että olisi 2,0/2,3 duretecia laittanu Bmw:hen?
                          Olisi hyvä kone ralliin,osia löytyy ja kansi virtaa vakiona n.250 hv.
                          Neloskone alumiinia..
                          Ei vaan taho laatikoita löytyy..

                          Tälläistä pohdintaa
                          Last edited by Wilska87; 26-10-2022, 21:41. Reason: Kirjoitusvirheen korjaus

                          Comment

                          • turbobliz
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1002
                            • e-suomi

                            #14

                            Comment

                            • Wilska87
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2022
                              • 35
                              • Savonlinna

                              #15
                              Originally posted by turbobliz View Post

                              Katos vaan,enpäs tajunnut itse tuolta kattoakaan

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎