Juttua uusio(talvi)renkaista

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juhape
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 321
    • Pieksämäki

    #61
    Originally posted by juster
    Mitä tällainen uusiotalvirenkaan valmistaminen käytännössä on? Hankitaan jostain loppuun käytettyjä kesärenkaita ja pinnoitetta eli renkaan pintakuviota sen valmistajalta. Uusiorengas valmistajan osaaminen on siis lähinnä käytetyn rungon ja jonkun muun valmistaman pinnoitteen toisiinsa vulkanoiminen. Kukaan uusien renkaiden valmistaja, jotka näitä pinnoitteita tekevät esim. Nokian (pohjoismaiden suurin pinnoite valmistaja) ei anna viimeistä kumi teknologiaa tai pintakuvioita uusiorengas valmistajien käyttöön.
    Tuo pinnoitus ei edes käytännössä mene noin. Ensinnäkin kulutuspinta ei tule rengasvalmistajalta eikä siinä ennen renkaanpaistoa ole kuvioitakaan. Kulutuspinta on sileää mattoa jonka pinnoittaja hommaa jostain ja joka vulkanoidaan höyrypannussa muotissa kiinni renkaan runkoon. Muoteissa on sitten tämä pintakuvointi joka samalla paistuu renkaaseen. Sivut ja pinta on eri kappaleista. Jos tarkaan katsoo uutta pinnoitettua rengasta niin muottien rajat näkyy pinnassa (olikohan 6kpl) .
    Tiedän tämän kun olen käynyt joskus pinnoittamolla seuraamassa renkaiden valmistusta.
    Eli vaikka pintakuvio on lähestulkoon sama kuin alkuperäisessä niin pintamateriaali voi olla ihan mitä vaan riippuen siitä mistä pinnoittaja on pintamateriaalinsa hommannut.
    Nykyisin pinnoitteet on kehittyneet ja muuttuneet lähemmäs alkuperäistä kun vertaa aiempiin jolloin kuvio oli kyllä hyvä mutta pinta niin kovaa kumia ettei pitoa ollut yhtään.
    -BMW 530d Touring -14 LCI
    -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
    -Zetor 6245-89
    -David Brown 996 -76
    -MF 35 -58
    -Tunturi Super Sport -85
    -Tunturi Super Sport -77

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #62
      Originally posted by juhape
      Tuo pinnoitus ei edes käytännössä mene noin. Ensinnäkin kulutuspinta ei tule rengasvalmistajalta eikä siinä ennen renkaanpaistoa ole kuvioitakaan. Kulutuspinta on sileää mattoa jonka pinnoittaja hommaa jostain ja joka vulkanoidaan höyrypannussa muotissa kiinni renkaan runkoon. Muoteissa on sitten tämä pintakuvointi joka samalla paistuu renkaaseen. Sivut ja pinta on eri kappaleista. Jos tarkaan katsoo uutta pinnoitettua rengasta niin muottien rajat näkyy pinnassa (olikohan 6kpl) .
      Tiedän tämän kun olen käynyt joskus pinnoittamolla seuraamassa renkaiden valmistusta.
      Eli vaikka pintakuvio on lähestulkoon sama kuin alkuperäisessä niin pintamateriaali voi olla ihan mitä vaan riippuen siitä mistä pinnoittaja on pintamateriaalinsa hommannut.
      Nykyisin pinnoitteet on kehittyneet ja muuttuneet lähemmäs alkuperäistä kun vertaa aiempiin jolloin kuvio oli kyllä hyvä mutta pinta niin kovaa kumia ettei pitoa ollut yhtään.
      Myönnetään että kirjoitin miten kuvio tehdään renkaaseen hieman yliolkaisesti. Ideani oli kertoa keneltä nämä kumiseokset ja rengaskuviot on ostettu uusiorenkaisiin. Ja mikä on uusiorenkaan valmistajan rooli valmistuksessa ja mikä on heidän asemansa (onko sitä?) tuotekehityksessä.

      Olen entisessä elämässäni käynyt muutaman kerran Nokian aikoinaan Vantaalla sijaitseneessa raskaan puolen pinnoittamossa. Ulkoenvelopit, sisäenvolopit, paistokelmut, vulkanointiliimat, rengasmaalit ym. ovat vähintäänkin käsitteenä tutut.

      Sekin on totta että renkaan kyljet käsitellään erikseen ja mikään pakkoa ei tälle käsittelylle ole. Aikoinaan jätettiin aina pinnoitettujen renkaiden sivut käsittelemättä ja ilmeisesti vieläkin jotkut pinnoittamot tekevät niin. Tällöin alkuperäisen rungon valmistajan nimi on näkyvissä ja asiakkaan on mahdollista vaatia saman valmistajan rungot autoonsa. Renkaiden ominaisuudet ovat suuremmalla todennäköisyydellä tällöin lähempänä toisiaan.

      Comment

      • SJ
        Bimmer Rookie
        • Nov 2003
        • 25

        #63
        Originally posted by alspe
        Laittakaa tähän kokemuksia uusiorenkaista, nyt lähinnä vain talvimalleista.

        Se on selvä, että koskaan niitä ei voi verrata uusiin renkaisiin, mutta ei varmasti kielletä sitä etteikö uusiorenkaiden kehitys ja valmistus ole mennyt laadullisesti eteenpäin kuten muidenkin renkaiden. Onhan se noin ympäristönakökulmasta ajatellen järkevää satsata uusiokäyttöön.

        Tuossa Tampereen Hervannassa kävin Mansen Autossa kun siellä myydään Master uusio rengasta koossa 205/55/16" hintaan 250 euroa /srj asennettuna. Googlettamalla löysin kommentteja jossa tuota renkasta sanottiin Nokian runkoon tehdyksi ja pintakuviointi oli HKPL2/HKPL4. Lamellirakennetta oli, mutta ehkä hieman vähemmän kuin esim. HKPL4 tai UG500.

        Ei tuohon hintaan voi oikein muuta sanoa kuin, että opiskelijana aion ehkä koittaa kun ajonopeuteni talvella on hyvin maltillinen.

        Kokemuksia..
        Itellä on saman merkkiset renkaat paitsi kokoa 185/65 15" HKPL2 pitäää todella hyvin mutta rengasmelu on aika paljon kovempi kun merkkirenkaissa ja noilla ei pahemmin kannata ajaa yli 120km/h ( muuttuu todella epävakaiks )

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2979
          • Uusimaa

          #64
          Originally posted by kaol
          Perustele nyt hyvä mies kommenttisi halpisnuljumuljumelurenkaista ja "loogisesti käyttäytyvistä". Onko sinulla oikein kokemusta?


          Perusteletko tuonkin? Mielestäni siinä ei ole "loogisesti" mitään lapsellista.


          Mistä olet ottanut herneet nenäästi? Oletko TM:n päätoimittaja?
          Ehkä otit nokkiisi, kun ajat niillä "testivoittajarenkailla" ja sitten täällä puhutaan kyseenalaisesti testivoittajista.?
          Kuule minun ikäiseni ei enää tarvitse otta mistään tällaisesta "nokkiiin". Olen aika monet renkaat elämäni aikana ostanut. Teen kyllä päätökset ihan itse. Jos käytän siinä apuna lehtiä, tuttuja, työkavereita so what? eikös kaikki tee niin.
          Kyllä, minulla on kokemuksia pinnoitetusta. Viimeksi viime talvelta. Nimittäin historic Bemussani on pinnoitetut piikkipyörät, mutta ei nyt puhuta niistä.
          Kyllä, on minulla muistakin pinnoitetusta kokemusta. Viimeisimmät muutama vuosi sitten ostamassani E30:ssä oli (en muista mitkä) nastapinnoitetut. Pitoa kyllä jäällä oli, sitä en kiellä, mutta minulle hyvät renkaat on usean eri tekijän summa: pito, melu, tukevuus/ajettavuus, markäpito jne. Siis KOMPROMISSI. Nuo olivat karmat melun, ajettavuuden ja märkäpidon suhteen. Ja lisäksi pitää muistaa, että mitä enemmän ajaa, sitä enemmän varmaan renkailla ihan oikeasti on merkitystä. Noilla kitkoilla tuli viime talvena ajettua varmaan n 15 tkm. Kovin olen tyytyväinen. Jos itsellä kokonaisajomäärä olisi esim 5 tkm vuodessa, en todellakaan panostaisi renkaisiin niin paljoa = rahaa.
          Lopuksi: en TM:ssä, enkä missään muussakaan lehdessä töissä tai vastaavassa. Tokihan TM tekee mm rengastestejä myydäkseen lehteä. Niin, mikä sen estää etteikö ne samalla tee kuluttajalle palvelusta?
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • juhape
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 321
            • Pieksämäki

            #65
            Ja jos vielä puolustellaan alkuperäistä rengasta niin käväisin tuolla tallilla ja vertasin Nokian HKPL2 kuviolla olevia renkaita, alkuperäistä ja pinnoitettua, niin eipä nuo kuviot edes ole samanlaisia. Eli pinnoitetun pintakuvio on "melkein" kuin alkuperäisessä joten veikkaan että Nokian renkailla ei ole mitään tekemistä noiden pinnoitettujen kanssa. Kuvio on vaan kopsittu sinnepäin että joku menee halpaan ja luulee saavansa samalla pinnalla olevat renkaat kuin alkuperäiset.
            Ei sillä etteikö noissa olisi melkein sama pito mutta sen metelin alkuperää voi
            ilmeisesti hakea myös tuolta.
            -BMW 530d Touring -14 LCI
            -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
            -Zetor 6245-89
            -David Brown 996 -76
            -MF 35 -58
            -Tunturi Super Sport -85
            -Tunturi Super Sport -77

            Comment

            • hopeanuoli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 211
              • Helsinki

              #66
              Vois kyllä piruuttaan kokeilla noita uusionakkeja kun talven aikana tulee ajettua niin vähän ja sekin lähinnä kaupunkipyöritystä - riittää että renkaissa olisi sen verran pitoa että tiellä pysyy. Mistäs noita Ässiä tai Encoreja saa pääkaupunkiseudulta ja mitä niistä kannattaa maksaa? Kai 205/60-15 kokoiset saa alle kolmella sadalla?
              e90 330d -05

              Comment

              • KFZ-Koenig
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2900

                #67
                Originally posted by juhape
                Tuo pinnoitus ei edes käytännössä mene noin. Ensinnäkin kulutuspinta ei tule rengasvalmistajalta eikä siinä ennen renkaanpaistoa ole kuvioitakaan. Kulutuspinta on sileää mattoa jonka pinnoittaja hommaa jostain ja joka vulkanoidaan höyrypannussa muotissa kiinni renkaan runkoon. Muoteissa on sitten tämä pintakuvointi joka samalla paistuu renkaaseen. Sivut ja pinta on eri kappaleista. Jos tarkaan katsoo uutta pinnoitettua rengasta niin muottien rajat näkyy pinnassa (olikohan 6kpl) .
                Tiedän tämän kun olen käynyt joskus pinnoittamolla seuraamassa renkaiden valmistusta.
                Eli vaikka pintakuvio on lähestulkoon sama kuin alkuperäisessä niin pintamateriaali voi olla ihan mitä vaan riippuen siitä mistä pinnoittaja on pintamateriaalinsa hommannut.
                Nykyisin pinnoitteet on kehittyneet ja muuttuneet lähemmäs alkuperäistä kun vertaa aiempiin jolloin kuvio oli kyllä hyvä mutta pinta niin kovaa kumia ettei pitoa ollut yhtään.
                Näistä uusiorenkaiden valmistuksesta ei ole itellä kokemusta, mutta parin vuoden ajan olin töissä "testivoittajafirmassa" tuotekehityksessä ja sen perusteella olisi kiva tietää:

                Miten saadaan kulutuspinta vulkanoitua runkoon kunnolla, jos runko on vanha koppura ja kulutuspintakumi uutta ja pehmeää? Testivoittajatehtaissa kumimateriaali on oltava tuoretta eli max. pari päivää vanhaa, kun rengasta tehdään. Kuiva materiaali kun ei enää tartu kunnolla ja liitoksesta tulee vähintäänkin kyseenalainen, vaikka paistais sitä kuinka kauan.

                Kyllä ne muottien rajat näkyy muissakin kuin uusiorenkaissa, tosin heitot on parempien (lue kalliimpien) muottien takia pienempiä.

                Originally posted by juhape
                Kuvio on vaan kopsittu sinnepäin että joku menee halpaan ja luulee saavansa samalla pinnalla olevat renkaat kuin alkuperäiset.
                Ei sillä etteikö noissa olisi melkein sama pito mutta sen metelin alkuperää voi
                ilmeisesti hakea myös tuolta.
                Yksi äänien syy voi olla kovempi kulutuspintamatsku tai sitten se, että sitä uusionakkia joutuu paistamaan liian kauan, jotta se kulutuspinta tarttuisi siihen koppuraan runkoon. Onko teillä kokemusta paljonko noissa uusioissa on heittoa, sillä niissähän joutuu tuon valmiin rungon keskittämään uudestaan heizeriin (suomeks en tiedä mikä on oikee nimi, prässi, höyrypannu tms.) ja jos se runko ei ole 100% suorassa, niin koko kuvio menee snadisti vinoon ja parhaassa tapauksessa kun jokainen runko on hieman erilainen, niin ne keskittyvät myös hieman erilailla... Rengasmelu saattaa olla monen tekijän summa.
                Last edited by KFZ-Koenig; 22-10-2005, 16:43.
                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                Comment

                • IvvN
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 3078
                  • HelSINKI

                  #68
                  Originally posted by jaki
                  Nuo olivat karmat melun, ajettavuuden ja märkäpidon suhteen.
                  Mutta miten iso ero oli tossa märkä pidossa. Siis pysyykö se auto suorassa missään nopeudessa vai menekö liirtoon helposti vai mikä siinä on huonompaa? ja miten huonompaa? Onhan toi aika tärkeä sekin, jos se auto jossain 40km/h alkaa jo hakea puuuta tai ojaa.
                  Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
                  www.kxd.fi

                  Mahdollisesti maailman paras verhoomo

                  Comment

                  • juhape
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 321
                    • Pieksämäki

                    #69
                    Originally posted by KFZ-Koenig
                    Yksi äänien syy voi olla kovempi kulutuspintamatsku tai sitten se, että sitä uusionakkia joutuu paistamaan liian kauan, jotta se kulutuspinta tarttuisi siihen koppuraan runkoon. Onko teillä kokemusta paljonko noissa uusioissa on heittoa, sillä niissähän joutuu tuon valmiin rungon keskittämään uudestaan heizeriin (suomeks en tiedä mikä on oikee nimi, prässi, höyrypannu tms.) ja jos se runko ei ole 100% suorassa, niin koko kuvio menee snadisti vinoon ja parhaassa tapauksessa kun jokainen runko on hieman erilainen, niin ne keskittyvät myös hieman erilailla... Rengasmelu saattaa olla monen tekijän summa.
                    Jonkinverran olen noita uusiorenkaita asennellut ja kyllä nykyään ne on kohtuullisen suoria. Ei ole suurempia heittoja pysty- eikä sivusunnassa.
                    Eli kai ne on höyrypannut (sillä nimellä mulle se laite esiteltiin) tarkempia kuin aiemmin. Joskus kyllä tulee sellaisia että vispaa sivuttain, sitä ei ajettaessa yleensä huomaa mutta jos pystyheittoa on niin turha koittaa saada tasapainoon niin ettei ravistaisi. Ja kyllä se pinnattu lähes poikkeuksetta tarvitsee huomattavasti enemmän painoja joten kumin paksuus vaihtelee tai sitten vanhan jyrsintä ei ole onnistunut ihan tasaisesti.

                    Eli normaali käyttäjä ei välttämättä tiedä minkälaiset vispaajat siellä alla pyörii vaan on ihan tyytyväinen jos ei pahemmin sisälle täristä ja kestää sen melun.
                    -BMW 530d Touring -14 LCI
                    -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                    -Zetor 6245-89
                    -David Brown 996 -76
                    -MF 35 -58
                    -Tunturi Super Sport -85
                    -Tunturi Super Sport -77

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      #70
                      Autoni ohjekirja (e39), kertoo rengasasioista seuraavasti:

                      "Pinnoitettujen renkaiden käyttö ei ole sallittua, koska ne voivat vaarantaa ajoturvallisuutta.Tämä johtuu mahdollisesti erilaisista renkaitten kudosrakenteista ja niissä tapahtuneissa materiaalin vanhenemisesta, joka saattaa aiheuttaa renkaan kestävyyden huonontumisen"

                      Eli tämä oli valmistajan kanta tähän asiaan liittyen.E39:llä en ole ajanut pinnoitetuilla, e34 kylläkin ja enkä osannut pahemmin moittia.

                      "Pitäisi saada halvat ja hiljaiset talvipyörät"..."jaa, no ne on sitten sileät kesärenkaat"
                      Last edited by creative 22; 22-10-2005, 19:57.
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • 525TDS Touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 483
                        • Sahalahti

                        #71
                        Originally posted by creative 22
                        "Pitäisi saada halvat ja hiljaiset talvipyörät"..."jaa, no ne on sitten sileät kesärenkaat"
                        Pakko kommentoida tohon, että tuskin mikään talvirengas on yhtä äänekäs kuin sileä kesärengas. Ainakaan uusi talvirengas.
                        Ex-525TDSa Touring -98
                        Ex-MB E220T CDi -02
                        E61 520D -09
                        F11 518d -16

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          #72
                          Tänään tuli ruuvattua alle nuo ostamani Ekoturbo Encore 2 -nastarenkaat.

                          Jäällä tai lumella en niitä ole vielä päässyt testaamaan, mutta asfaltilla ei melu ole missään nimessä häiritsevä. Renkaiden koko on 185/65/15 ja autona E28.

                          Selvästi tuntuu, että renkaat taittuvat enemmän alle, kuin 55-profiilin kesärenkaat - sehän on selvää, mutta ei renkaat kyllä rungoiltaan ole löysät.
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            #73
                            Originally posted by alspe
                            Ha2;

                            mitä tarkoitit tuolla 250 / 350 euroa jutulla? Siis kun asia on niin että Masterit maksaa (tietyssä koossa) 100x ja HKPL4 n. 250x, sitten muita Gislaved, Pirelli, Michelin, saa johonki 220x:n. Mitä renkaita tarkoitit saavasi 140x:llä?
                            Tarkoitin sitää, että uusiorengassarja on halvempi kuin merkkirengassarja. Nuo hinnat oli nyt vaan heittoja esimerkin vuoksi. Ja tarkoitin tässä rengassarjan (4 kpl) hintoja koossa 195/65R15. Maksoin omista Gislaved Nord Frost 3:sta 296,80 € / 4 kpl. Puhutko itse sarja- vai kappalehinnoista? Vaikea uskoa, että Mastereita saa 100 € sarja tuossa koossa. Tai no jos saa niin provona sanottakoon, että siltä ne tuntuki.

                            Muutenkaan mun kommentit tässä topikissa perustuu pelkästään omiin kokemuksiin. En lähde arvuuttelemaan mitään sellaisista renkaista, joilla en ole itse ajanut. Tai no onhan tässä tullut hieman yleistettyä uusiorenkaiden ominaisuuksia mutta niin ovat muutkin puhuneet tässä topikissa enimmäkseen uusiorenkaista, eikä joistain tietyistä. En myöskään ole lukenut moneen vuoteen yhtään rengastestiä mistään lehdestä, vaan olen ostanut renkaita omiin kokemuksiin ja mieltymyksiin perustuen.
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • miolta
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2003
                              • 132

                              #74
                              joopatijoo..

                              No niin, ajattelin ottaa kantaa tähän keskusteluun. Itselläni on nyt yhden talven kokemus uusiorenkaista, merkiltään CR-renkaat. Ostin siis viimetalvena talviautoksi Audin S4:n ja myyjä tyrkkäsi siihen mukaan nuo renkaat. Kokona oli vielä 245/40-17, mikä aiheutti kyllä pientä pelkoa pidosta yms.
                              Vaan täytyy sanoa että tyytyväinen olin. Hyvin pysyin tiellä eikä ajotapaakaan tarvinnut muuttaa mihinkään suuntaan. Tietysti tuo neliveto "hieman" vääristää tuntumaa kun edelliset pirssit(E30 ja E28)olivat pelkkiä takatuuppareita. Renkaat ovat myöskin sangen hiljaiset, mutta noissa ei mielestäni tuo nastojen ulkonema olekaan mitenkään hirvittävän suuri. Ajoin talven aikana n. 15000km, eikä äkkiseltään katsoen ainuttakaan nastaa ole irronnut.
                              Täytyy vielä lisätä, että kun viime keväänä vaihdatin kesärenkaat(Pirelli PZero Rossot, 245/40-17)samoille vanteille, niin järkytys oli suuri kun auto veteli merkittävästi enemmän esim. urissa. Autosta tuli muutenkin levottomamman oloinen ajettava. Ja nuo Pirellit ei nyt mielestäni pitäisi olla aivan huonoimmasta päästä renkaita..
                              Tänään kävin sitten vaihdattamassa nuo talvipyörät taas alle, saas nähdä onko fiilikset vielä ens keväänä saman suuntaiset. Joka tapauksessa tuntuu siltä, että mielummin ostan noita uusiorenkaita hieman useammin(n. 200-250e sarja), kuin noita merkkirenkaita(n.800e sarja)..
                              E91 LCI 320d XDrive
                              A4 B5 1.8t
                              Ducati 996/1098
                              CBR1000RR

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6946
                                • N/A

                                #75
                                itse tänään vaihdoin ekoturbo encore2 renkaat alle koossa 195/65/15 ja autona E34.

                                Huomioita tein että runko ei ole mitenkään löllö, vaan autolla voi ajaa ihan normaalisti.
                                Ujellus alkaa 60kmh ja kovenee kokoajan mitä kovempaa ajaa, ujellus on ainaskin minun korvaani aivan liian kova ja häiritsevä (suorastaan hajottava)

                                Renkaat ovat alle 1kk ajetut ja pehmeät ja hyväkuntoiset ja kaikki nastat tallella.
                                Pidosta en osaa tietenkään vielä sanoa mitään.
                                Last edited by Antti O; 24-10-2005, 21:15.

                                Comment

                                Working...
                                X