Tämä oli suosikkiaiheeni joskus vuosia sitten :-)
Koskien vain talvirenkaita ,kesärenkaista minulla ei ole mitään kokemusta, niitä ei monia edes sallita suomea kovempiin nopeuksiin, nopeusluokka ei riitä.
Silloin aikoinaan kysyin talvirenkaiden pinnoista Nokian renkaiden tehtaalta ja he vastasivat:
- Pinnoitteet tehdään täällä samalla tehtaalla ja ne on samaa tavaraa kuin uusiinkin mutta kuvioinniltaan edellisen kauden kuviointi.
Joskus aikoinaan parina kolmena talvena ostin pinnoitetut:
Etsin myyjän joka myi Nokianin tehtaan pinnoilla pinnoitettuja renkaita (rungoissa näkyi alkuperäinen merkkikin, ei peitelty). Myyjät valitsi automaattisesti samanmerkkisillä rungoilla olevat. Renkaiden pito oli paljon parempi kuin alta vaihdetun käytetyn "aidon". Sopi ajotyyliini ja olin tyytyväinen.
Nastatkin pysyi aidossa pinnassa samalla tavalla kuin uuteenkin runkoon tehdyssä.
Samassa liikkeessä myytiin myös alle puoleen hintaan noiden hinnasta toisia pinnoitettuja joissa oli myös Hakkapeliitalta näyttävä kuvio, mutta se oli jonkun pinnoittamon omatekemää kuviointia, huomaa siis ero aidossa ja kopiossa.
LUULEN että ne oli huonompia pidoltaan, en koskaan kokeillut "omatekemiä" pintakuviointeja.
Entä rengastestit, onko kaksi eri lehteä koskaan saanut kauden renkaita samaan järjestykseen? Tuskin?
Jos renkaiden kehitys menee eteenpäin niin viimekauden pinnalla oleva pinnoitettu (tai uusikin viimevuotinen) täytyykin olla testeissä huonompi kuin tämän kauden renkaat? Eikö?
Mutta se ero voi olla täysin merkityksetön, koska testissä haetaan järjestystä, huonoinkin saattaa olla silti parempi kuin viimevuoden paras? Ja joku ajaa vielä viimevuotisillakin, vaarallista:-)
Ja uusi viimekauden pinnalla oleva pinnoitettu saattaakin pitää paremmin kuin samanpintainen viimekauden käytetty kulunut "aito" rengas.
Runkojen erot ei turvallisissa talvinopeuksissa välttämättä ole kovinkaan ratkaisevia mutta pari faktaa kannattaa huomoida:
- Jos ajotyylisi ei vastaa keliolosuhteita ja vain maksimivauhti on riittävä, niin valitse aina parhaat (kalleimmat?) mahdolliset renkaat. Kulumattomat ja tuoreet.
- Olosuhteiden mukaan ajaville laadukkaat uudet pinnoitetut on usein pitävämpi valinta kuin vanha "aito"
- huomioi että "pinnoitettu" ei ole merkki vaan erilaatuisia valmistajia on lukuisia, eroja on niiden välillä. Ja suuria.
-Valitse niistä se jossa on pitäväksi todettu aito pinta niin saat ehkä paremmat kuin "mikä tahansa pajan" kuviointi.
Koskien vain talvirenkaita ,kesärenkaista minulla ei ole mitään kokemusta, niitä ei monia edes sallita suomea kovempiin nopeuksiin, nopeusluokka ei riitä.
Silloin aikoinaan kysyin talvirenkaiden pinnoista Nokian renkaiden tehtaalta ja he vastasivat:
- Pinnoitteet tehdään täällä samalla tehtaalla ja ne on samaa tavaraa kuin uusiinkin mutta kuvioinniltaan edellisen kauden kuviointi.
Joskus aikoinaan parina kolmena talvena ostin pinnoitetut:
Etsin myyjän joka myi Nokianin tehtaan pinnoilla pinnoitettuja renkaita (rungoissa näkyi alkuperäinen merkkikin, ei peitelty). Myyjät valitsi automaattisesti samanmerkkisillä rungoilla olevat. Renkaiden pito oli paljon parempi kuin alta vaihdetun käytetyn "aidon". Sopi ajotyyliini ja olin tyytyväinen.
Nastatkin pysyi aidossa pinnassa samalla tavalla kuin uuteenkin runkoon tehdyssä.
Samassa liikkeessä myytiin myös alle puoleen hintaan noiden hinnasta toisia pinnoitettuja joissa oli myös Hakkapeliitalta näyttävä kuvio, mutta se oli jonkun pinnoittamon omatekemää kuviointia, huomaa siis ero aidossa ja kopiossa.
LUULEN että ne oli huonompia pidoltaan, en koskaan kokeillut "omatekemiä" pintakuviointeja.
Entä rengastestit, onko kaksi eri lehteä koskaan saanut kauden renkaita samaan järjestykseen? Tuskin?
Jos renkaiden kehitys menee eteenpäin niin viimekauden pinnalla oleva pinnoitettu (tai uusikin viimevuotinen) täytyykin olla testeissä huonompi kuin tämän kauden renkaat? Eikö?
Mutta se ero voi olla täysin merkityksetön, koska testissä haetaan järjestystä, huonoinkin saattaa olla silti parempi kuin viimevuoden paras? Ja joku ajaa vielä viimevuotisillakin, vaarallista:-)
Ja uusi viimekauden pinnalla oleva pinnoitettu saattaakin pitää paremmin kuin samanpintainen viimekauden käytetty kulunut "aito" rengas.
Runkojen erot ei turvallisissa talvinopeuksissa välttämättä ole kovinkaan ratkaisevia mutta pari faktaa kannattaa huomoida:
- Jos ajotyylisi ei vastaa keliolosuhteita ja vain maksimivauhti on riittävä, niin valitse aina parhaat (kalleimmat?) mahdolliset renkaat. Kulumattomat ja tuoreet.
- Olosuhteiden mukaan ajaville laadukkaat uudet pinnoitetut on usein pitävämpi valinta kuin vanha "aito"
- huomioi että "pinnoitettu" ei ole merkki vaan erilaatuisia valmistajia on lukuisia, eroja on niiden välillä. Ja suuria.
-Valitse niistä se jossa on pitäväksi todettu aito pinta niin saat ehkä paremmat kuin "mikä tahansa pajan" kuviointi.
Comment