Juttua uusio(talvi)renkaista

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonttufantti
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 34

Kun noita ässiä täällä jopa kehutaan, niin pitänee kirjoittaa omista kokemuksista.

Toista talvea on nyt e28:ssa 185/14/70 Ässät, eli ihan normikoko tuohon autoon, alla. Pito on oikein hyvä ja nastat on pysyneet yllättävän hyvin kiinni, vaikka ajotyyli on mitä on.

Mutta ajo-ominaisuudet on sulalla motarilla aivan kauheat. Sivutuuli ja/tai urat on myrkkyä. Auto meinaa lähteä käsistä aivan yllättäen kunnon tuulen puuskan sattuessa tai syvemmästä urasta. Renkaiden ylipaineistus auttoi vähän ja vaikka kovemmilla pakkasilla ajokäytös hieman paranee, niin kauheat ne on silti. 140km/h tuulisella kelillä käy extreme urheilusta. Melutaso reilulla satasella on ärsyttävä, mutta 120 kohdalla vähän helpottaa. Ohjausta täytyy jatkuvasti korjailla ja varsinkin motarin jyrkemmissä mutkissa auto meinaa kääntyä liikaa tai liian vähän. Ajamisesta tulee tosi rasittavaa. Paskat renkaat.

Toisaalta jos ajosuoritteeseen ei sisälly moottoritieajoa, niin renkaan käytös on ihan siedettävää ja kuten mainitsin, pito-ominaisuudet hyvät. Itselleni tulee vaan yli puolet kilometreistä motarilta, joten minulle nuo olivat ensimmäiset ja melko varmasti viimeiset Ässät.

Comment

• KJ
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 695
      • Järvenpää

Galaxie MS2

Tuossa uudessa Coupessa, mikä ostettiin viime viikonloppuna, tuli mukana Galaxie merkkiset pinnoitetut nastat (195/65/15). Ne on hyväkuntoisen näköiset vielä, kaikki nastat tallella, kuvioo on vielä reilusti, mutta pito niihin on kyllä unohdettu asentaa! Ne on jotain ihan järkyttävää! Aivan karmeet renkaat ajaa yli 100km/h vauhdissa. Ne soutaa ja huopaa ja auto ei tunnu menevän suoraan ollenkaan! Ihan pieni ero verrattuna edellisen Coupen alla olleisiin Continental Winter Vikingeihin saman kokoisina!

Tämän kokemuksen jälkeen voi vain todeta että mun autojen alle ei tule enää koskaan pinnoitettuja renkaita! Jos merkkirenkaat tässä koossa maksaa uutena ehkä 150-200€/kierros enemmän kuin pinnoitetut, niin sen rahan mä oon valmis sijoittamaan oman autoni ajettavuuteen ja omaan sekä muiden turvallisuuteen!

Pinnoitetuista renkaista olen kuullut mitä hurjimpia tarinoita, niiden totuudenperään en ota kantaa, mutta esimerkiksi se että autoon on ostettu 4 kpl pinnoitettuja nastarenkaita. Auton omistaja ihmetteli auton outoa käyttäytymistä, ja tutkitutti renkaat. Tutkimuksen tuloksena: jokainen niistä pinnoitetuista renkaista oli eri renkaan rungolla... Että silleen... Se voi olla jo hengenvaarallista!
      F30 330e -17 Alpinweiss 3
      E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

Comment

• alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3399
        • Tre

Kyllä sitä kaikkea kuulee, mutta itsellä Master uusiot on tähän asti toimineet aivan ok. Voisi lumella pito olla parempi, mutta hintaansa nähden..

Ja hintaeroa on varmasti enemmän kuin edellisen mainitsema.

195/65/15 (noin pyöreesti)
        HKPL 4 550€
        master uusio 230€
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

Comment

• KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

Mulla on ollut E38:ssa kuukauden alla 215/65R16C Ässät ja mielestäni ne ovat hintalaatusuhteessa todella hyvät. En ole ajanut uusilla Hakkiksilla tai muilla yli 2 x kalliimmilla merkkirenkailla, mutta nuo jos nuo Ässät tarjoavat lähes täydellisen pidon hiljaisella äänellä, niin vaikea on uskoa, että jotkut toiset renkaat voisivat olla vielä paremmat. Hintaa tuolle sarjalle tuli se valmistajan sivuilla ilmoitettu 400€ kaikkine vannetöineen ja asennuksineen. Suosittelen muillekin seiskakuskeille noita
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

Comment

• dhr
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 207

Originally posted by KFZ-Koenig
            En ole ajanut uusilla Hakkiksilla tai muilla yli 2 x kalliimmilla merkkirenkailla, mutta nuo jos nuo Ässät tarjoavat lähes täydellisen pidon hiljaisella äänellä, niin vaikea on uskoa, että jotkut toiset renkaat voisivat olla vielä paremmat.
            Tämä nyt on saivartelua, enkä halua riitaa haastaa, mutta:

Miten voit tietää, että pito on täydellinen ja ääni hiljainen, jos et ole merkkirenkailla ajanut?

On lisäksi erityisen vaikeaa arvioida ajo-ominaisuuksissa olevaa eroa, ellei vertailupohjaa ole. Aika harvan kuskin perse erottaa nokialaisen contsusta, mutta vetelän pinnatun ja tanakan contsun kyllä erottaa. Sama juttu melutasossa, sen kyllä kuulee aivan selvästi, jos renkaissa on eroa.

Sinun etunasi lienee varmasti se, että auto on iso seiska, jossa melu tai pienet velttoudet eivät hevillä tunnu.

Comment

• KJ
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 695
              • Järvenpää

Originally posted by alspe
              Kyllä sitä kaikkea kuulee, mutta itsellä Master uusiot on tähän asti toimineet aivan ok. Voisi lumella pito olla parempi, mutta hintaansa nähden..

Ja hintaeroa on varmasti enemmän kuin edellisen mainitsema.

195/65/15 (noin pyöreesti)
              HKPL 4 550€
              master uusio 230€

HKPL 4 502€
              Conti Winter Viking 446€
              Ja merkkirenkaiksi lasketaan myös Good Year Ultra Grip 500 hintaan 374€! Ovat muuten yllättävän hyvät kumit ajettavuudeltaan etenkin. Ne on suht jäykkärunkoiset.

Eli Good Yearin ja Master uusion välillä on hintaero 144€! Nokiaan tai Contiin verrattuna hintaero on kyllä suurempi kuin 200€!
              F30 330e -17 Alpinweiss 3
              E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

Comment

• Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1960
                • Hki

Originally posted by KJ
                Tuossa uudessa Coupessa, mikä ostettiin viime viikonloppuna, tuli mukana Galaxie merkkiset pinnoitetut nastat (195/65/15). Ne on hyväkuntoisen näköiset vielä, kaikki nastat tallella, kuvioo on vielä reilusti, mutta pito niihin on kyllä unohdettu asentaa! Ne on jotain ihan järkyttävää! Aivan karmeet renkaat ajaa yli 100km/h vauhdissa. Ne soutaa ja huopaa ja auto ei tunnu menevän suoraan ollenkaan! Ihan pieni ero verrattuna edellisen Coupen alla olleisiin Continental Winter Vikingeihin saman kokoisina!

Tämän kokemuksen jälkeen voi vain todeta että mun autojen alle ei tule enää koskaan pinnoitettuja renkaita! Jos merkkirenkaat tässä koossa maksaa uutena ehkä 150-200€/kierros enemmän kuin pinnoitetut, niin sen rahan mä oon valmis sijoittamaan oman autoni ajettavuuteen ja omaan sekä muiden turvallisuuteen!

Pinnoitetuista renkaista olen kuullut mitä hurjimpia tarinoita, niiden totuudenperään en ota kantaa, mutta esimerkiksi se että autoon on ostettu 4 kpl pinnoitettuja nastarenkaita. Auton omistaja ihmetteli auton outoa käyttäytymistä, ja tutkitutti renkaat. Tutkimuksen tuloksena: jokainen niistä pinnoitetuista renkaista oli eri renkaan rungolla... Että silleen... Se voi olla jo hengenvaarallista!
                Kohtalotoveri. Voin kyl vahvistaa et pito on todella heikko. Mut kaikkeen tottuu, kyl niillä pärjää. Ne on kohtuu hiljaisetkin -paljon hiljaisemmat kuin hakkapeliitat. On muuten kiva välilä ajella pitävillä renkailla. Saa ajella 90:iin mutkiin ihan eri tavalla. Galaxiella voi sit suditella niin paljon ku haluu -tietää et vaihtaa ne hyvin pian muutenkin..

Vaikuttaa siltä, että yli 80 nopeudessa renkaiden käyttäytymiserot suoraan ajettaessa alkavat paljastua. Itelle ei ole väliä pääseekö mutkan ajamaan 78 vai 83 kilsaa tunnissa uutena (vuoden vanhana kumminkin 75km/h...). Ratkaisevaa sen sijaan on suoraanajettavuus ja melu.

Comment

• Pite^
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 464
                  • Haapavesi

ittel on ollu niitä helevetin uusio paskoja pari kertaa joilla ei tee mitään aina ku pitoa kaipaa kuuluu vaan suhina ja mitään ei tapahdu.. ostin kitkat "uudet" *agi*
                  merkkiset ja pito on ollu mitä parhain. hintaa kyl oli paljon 480e sarja asennettuna 205/55/15
                  Team Ryyppymäki

Comment

• Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7475
                    • Oulu

Ihmettelin tehtaalta Ässä-renkaan olematonta jälleenmyyntiä Oulussa. Euromaster kuulemma voi niitä tilata. Euromasterilla vahvistivat tämän, mutta eivät suositelleet ko. renkaita ollenkaan.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• Tojopa
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 1592
                      • Kuopio

Originally posted by Pite^
                      ittel on ollu niitä helevetin uusio paskoja pari kertaa joilla ei tee mitään aina ku pitoa kaipaa kuuluu vaan suhina ja mitään ei tapahdu.. ostin kitkat "uudet" *agi*
                      merkkiset ja pito on ollu mitä parhain. hintaa kyl oli paljon 480e sarja asennettuna 205/55/15
                      Uusiorenkaat on sun mielestä paskoja, ja sen takia(ko) ostit nuo AGI merkkiset kitkat? Olenko ainoa joka näkee pahoja ristiriitaisuuksia ko. asiassa..

Comment

• kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

Joo ajoin eilen åbosta mansen viereen,ja keli oli mitä oli ja alla master uusiot ja totesin et viimeinen reissu kyseisillä kumeilla.Niin otti tuuli kiinni et sai ihan tosissaan pitää pirssi suunnassa,jos joku mastereita havittelee ni johonki micraan millä ei poistuta taajaman ulkopuolelle voi olla asialliset kumit mut ei ajoautoon!

Comment

• T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

Minä olen henkilökohtaisesti AINA ihmetellyt paria asiaa...

Ensin niitä, jotka ostavat 15000-30000euron auton ja laittavat sitten semmoseen alle JOTKUT SAATANAN PINNOITETUT PASKAT!!!

Sitten niitä, jotka siihen vaimon kauppakassiin ostavat mahdollisimman halvat(paskat) renkaat (onko kova halu päästä akasta eroon, jos vaikka sattuis jotain).

Itsellä oli viimetalvena ajoautona 1000euron E21, johon ostin TULITERÄT Gislaved-Nordfrost 3:t. Juu, maksoihan ne yli 1/3:n auton hinnasta, mutta olipahan hymykin herkässä, kun lähti ajamaan (tosin suuri osa hymystä saattoi johtua siitä, kun sai ajaa E21:llä

Tänätalvena alla on E28-518i ja alla TULITERÄT Nokialaiset.
                          Jokaikinen auto, jolla olen talvella ajanut, on saanut allensa kunnon talvirenkaat, eikä mitään uusiopaskoja.
                          Yhden kerran olen Ekojurpoja kokeillut... Ei tartte enää kokeilla.

Kuinka joku voi ostaa 20000euron auton ja pilata sen ominaisuudet halpisrenkailla, ei voi ymmärtää.
                          .

Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

Comment

• jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2979
                            • Uusimaa

Originally posted by T3
                            Minä olen henkilökohtaisesti AINA ihmetellyt paria asiaa...

Ensin niitä, jotka ostavat 15000-30000euron auton ja laittavat sitten semmoseen alle JOTKUT SAATANAN PINNOITETUT PASKAT!!!

Sitten niitä, jotka siihen vaimon kauppakassiin ostavat mahdollisimman halvat(paskat) renkaat (onko kova halu päästä akasta eroon, jos vaikka sattuis jotain).

Itsellä oli viimetalvena ajoautona 1000euron E21, johon ostin TULITERÄT Gislaved-Nordfrost 3:t. Juu, maksoihan ne yli 1/3:n auton hinnasta, mutta olipahan hymykin herkässä, kun lähti ajamaan (tosin suuri osa hymystä saattoi johtua siitä, kun sai ajaa E21:llä

Tänätalvena alla on E28-518i ja alla TULITERÄT Nokialaiset.
                            Jokaikinen auto, jolla olen talvella ajanut, on saanut allensa kunnon talvirenkaat, eikä mitään uusiopaskoja.
                            Yhden kerran olen Ekojurpoja kokeillut... Ei tartte enää kokeilla.

Kuinka joku voi ostaa 20000euron auton ja pilata sen ominaisuudet halpisrenkailla, ei voi ymmärtää.
                            Mitä tähän voi lisätä, ei mitään!
                            E38:een (siis Baijerin tehtaan korkein taidonnäyte) vetkulat alle. Anna mun kaikki kestää.
                            Renkaiden lisäksi olen pitänyt huolta, että iskarit on aina timmit. Näin on autoilu kivaa.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

Comment

• Vee-eit
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 709
                              • Turku

Tee Kolmosen kanssa ihan samaa mieltä. Joskus viime vuosisadalla ostin 37tkm ajetun kulkineen, joka oli maksanut edellisenä keväänä 138 tmk ja siinä oli alla jotkut koinsyömät pinnotetut. Siis Hemmo oli ostanut uuden auton ja siihen käytetyt renkaat ?!!
                              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

Comment

• Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

Tojopa: Todellakin....Nimittäin myös nuo Agin renkaat ovat pinnoitettuja:

Comment

Working...
                                X