Originally posted by dhr
Olen ite ollut aina pinnattuja vastaan, mutta tällä kertaa päätin ottaa ”tietoisen riskin” ja kokeilla 400€ Ässiä sen sijaan, että olisin maksanut Hakkapeliitoista 860€ tuossa kokoluokassa. Ajattelin, että ostetaan nuo pinnatut ja jos ne on huonot, niin jatkan ajelua vanhoilla renkaillani, kun ne vielä jäivät toisille aluille, joten vaihto takasin onnistuu hetkessä. Riskiotto kannatti minun tapauksessani, koska olen ollut noihin erittäin tyytyväinen.
Mulle pito on täydellinen silloin, kun voin ajaa talvella huolettamasti (kuten kesällä) ilman pelkoa siitä, että auto lähtisi tahattomasti sladiin mutkassa/kaarteessa ja että paikaltaan lähtiessä sutimiseneston merkkivalo ei pala kojelaudassa, eli voin ajella noilla kumekseilla ilman että olisi kylmä rinki perseen alla.
Pinnattu voi olla vetelämpi kuin uusi merkkirengas, mutta noi mun kumeksit on pakettiauton rungolla eli kyljet on vahvistettu ja kantavuus on ihan eri luokkaa kuin missään henkilöautojen renkaissa. Tuossa antamassani rengaskoossa lukee C lopussa ja se tarkottaa tota pakettiautojuttua ja mun mielestä noi ei todellakaan ole vetelät vaikka vertaisin niitä ajamiini suomessa myytäviä renkaita jäykkärunkoisempiin saksakitkoihin.
Joo seiskassa ei varmaan kaikki melut tule sisälle yhtä helposti kuin jossain E30:ssä, mutta kerroinpa vain omasta kokemuksestani E38:ssa. Siinä saattaa kyllä olla paljonkin perää, että E38 ei ole läheskään yhtä ronkeli renkaiden eikä alustan osien tiukkuuden suhteen kuin esim. E39. Olen ajanut muistaakseni viittä eri E38:aa ja noin kymmentä eri E39:ää, eikä yhdessäkään seiskassa ole ollut paska ajotuntuma, mutta yli puolet E39:stä on ollut aivan järkyttäviä tanarimaisia/w123 ajokoiria, jotka vetää tiellä laidasta laitaan vaikka ois ollu kuinka helvetin kalliit renkaat alla. Joka tapauksessa suosittelin Ässiä E38:n alle enkä E39:n tai minkään muunkaan auton alle, koska omakohtaista kokemusta niistä ei ole.
Originally posted by T3

Toi mun E38 makso saman verran kuin monen E34 tällä foorumilla, koska toin sen muuttoautona ilman veroja, joten ainakaan mun kohdalla ei puhuta mistään 15+ k€ autosta. Okei vaikka oisin maksanut autostani sata tuhatta, niin en silti menisi suin päin ostamaan kaikkein kalleimpia renkaita/varaosia, vaan jatkaisin edelleen samaa linjaa, eli varaosat ostan ulkomailta joko alkuperäsinä tai sitten alkuperästä parempina esim. Bilstein ja kaikki huollot/korjaukset jne. teen autooni itse. Kyllä mua henkilökohtasesti ihmetyttää enemmän ihmiset, jotka ostavat talouteensa suhteutettuna kalliin auton ja jättävät sitten rahapulassa huollot/korjaukset pelkkiin öljynvaihtoihin kun ei ole enää rahaa korjauttaa löllöjä iskareita/vuotavia ilmastointilaitteita/ei-toimivia sähkölaitteita jne.
Ai niin: Ajelin tuossa viime viikolla (edellisen postaukseni jälkeen) E38 750:llä missä oli hyväkuntoset merkkirenkaat alla (oiskohan ollu just nuo Nordfrostit) ja ajotuntuma ei ollut läheskään yhtä hyvä kuin tossa omassa vessassa noilla pinnatuilla.
Originally posted by jaki

Oon ollut töissä Saksassa Continentalilla pari vuotta ja kiertänyt heidän tehtaitaan läpi ympäri maapalloa ja uskallan väittää, että alalla on paljon hypetystä kuten monella muullakin ”merkkiuskovaisten” teollisuudenalalla, jota ei faktat puolla. Meillä oli tuolla duunissa ollessa sellanen systeemi, että työntekijät sai ostaa mitä tahansa renkaita työntekijäalennuksilla ja sitten niitä sai myös ilmaiseksi jos ei ollu paljoa sairaslomapäiviä. Nooh työkavereilla ja pomoilla oli sitten autoja laidasta laitaan eli Audi TT:tä, SLK mersuja, Z3-bemaria, S-mersua, mulla pari seiskaa ja monella oli tavisauto kuten Golf tai Kia. Kaikki tietysti oli ostanut aluksi tai ottanut ilmaiseksi kalleimmat Contin renkaat, mutta sitten kun piti taas valita uudet, niin kaikki ketkä ajoivat tavallisilla perheautoilla kuten Golf, S-mersu jne., halusivatkin saman tehtaan halvemman merkin renkaat, koska olivat pettyneitä noitten Contien ajo-ominaisuuksiin. Kaikki vakuuttelivat myöhemmin, että nuo halvemmat renkaat olivat paremmat heidän autoihinsa, mutta urheilullisemmilla autoilla ajaneet ajoivat edelleen kalleimmilla renkailla, koska tuijottivat edelleen joka kerta autoon noustessa sitä renkaan kyljessä olevaa merkkiä eikä heillä ollut munaa kokeilla mitään muuta vaihtoehtoa.
Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä tästä tilityksestä ja ajaa vaikka telaketjuilla, jos huvittaa. Herneitä saa ottaa nenään ja vaikka hanuriinsa niin paljon kuin huvittaa, kunhan muistaa ettei kallein ratkaisu ole aina optimaalisin.
Tiesitkö että 15" renkaan valmistuskustannukset ovat pyöreästi 5€, joten laskeppa paljonko loppukäyttäjän maksamissa hinnoissa on brandista riippuen katetta...
Comment