Originally posted by VilleP
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Laturin toiminta?
Collapse
X
-
Originally posted by VilleP View PostSe efficient dynamics ominaisuuden pois koodaus einkorjaa mitään, vaan saattaa vaan piilottaa/siirtää oikeaa vikaa.
E
Comment
-
-
Efficient dynamics saa siis pois käytöstä koodaamalla. Saako tuota pois käytöstä jonkun johdon irroituksella.
En vieläkään ihan ymmärrä tuon toimintaa tai tarkoitusta. Laturi siis pitää akun 80% ja loppu on varattu jarrutus energiasta tulevalle virralle. Jos ajelee rauhallisesti eikä paljon jarruttele onko akku silloin aina vain 80% täysi. Mikä jarruenergian siirtää akkuun kun eihän autossa ole kuin tuo yksi laturi joka hihnalla pyörii aina kun moottori käyn.
Comment
-
-
Vaatii koodauksen. Se toimii siis niin että kun ajetaan tasavauhtia, niin se lataa alhaisemmalla jännitteellä, jolloin laturin kuormitus on luonnollisesti moottorille pienempi. Sitten kun mennään moottorijarrulle/jarrulle, ladataan kovemmalla jännitteellä, koska tällöin energia ilmaista. Tuota "ilmaista" tilannetta varten on se 20% osuus akusta. Eli kyllä se normi ajossa lataa sitä sen 80% yli, koska ei ole mahdollista ajaa autolla hidastamatta.Last edited by VilleP; 21-06-2023, 13:03.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Originally posted by Jaskalla View PostMitään virtaan liittyviä ongelmia tai vikakoodeja ei ole. Ainut mikä ongelma on ollut pidemmän aikaa on kun kiihdyttää reippaammin tulee vikakoodi 4560 Rail-pressure plausibility delivery-controlled. Tätä ongelmaa ei ole kun akun lataa erillisellä laturilla täyteen. Mikä tässä ensimmäisenä kärsii alhaisesta virrasta eikä salli autolle täysiä tehoja.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Ei laturin pyörimisvastukseen voi hirveästi vaikuttaa ladataanko akkua 12v vai 14v teholla. Mitä se sitten vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Veikkaan ettei mitään.
Tosiaan tuo laturin toiminta selvisi. Enkä ollut moisesta ikinä kuullutkaan. Miten tuo liittyy polttoaineen paineongelmaan onkin ihan toinen mysteeri. 14voltilla paineet riittää mutta 12voltilla ei riitä. Helpoin olisi muuttaa lataus perinteiseksi jolloin akussa olisi aina riittävästi virtaa.Last edited by Jaskalla; 21-06-2023, 13:54.
Comment
-
-
Originally posted by Jaskalla View PostEfficient dynamics saa siis pois käytöstä koodaamalla. Saako tuota pois käytöstä jonkun johdon irroituksella.
En vieläkään ihan ymmärrä tuon toimintaa tai tarkoitusta. Laturi siis pitää akun 80% ja loppu on varattu jarrutus energiasta tulevalle virralle. Jos ajelee rauhallisesti eikä paljon jarruttele onko akku silloin aina vain 80% täysi. Mikä jarruenergian siirtää akkuun kun eihän autossa ole kuin tuo yksi laturi joka hihnalla pyörii aina kun moottori käyn.
Lisäähän se tietysti moottorijarrutuksen kuormaa, jos laturi menee täysteholle rullatessa eli ei voi rullata niin pitkään kuin normaalisti, mutta ero lienee jotain prosentin osia taas. Kai tuossa on ajatuksena, että jos akussa on virtaa, ei kannata ladata akkua silloin, kun on tarkoitus mennä autolla eteenpäin. Jarruttaessa voi sitten ladata täydellä teholla, koska energia menisi muutenkin hukkaan.
Mutta normaalissakin latauksessa jos kuormaa ei juuri ole ja napajännite meinaa nousta, niin laturin jännitteensäätäjä vähentää laturin magneettikentän tehoa, kunnes napajännite laskee sinne 14,5 volttiin eli parhaimmillaan laturi pyörii lähes tyhjää, vaikka se "lataisikin".
Teoreettisesti tuosta varmaan saa jotain pieniä hyötyjä, mutta saa perkuleen pihi kuski olla, jos noita teelusikallisia haluaa säästellä...
Comment
-
-
Originally posted by Tommix View PostHyvää selvennystä ukoilta tuohon latauslogiikkaan. Nyt kun joku avaa vielä miten "latausongelma" liittyy polttoaineen paineongelmaan?
Nyt menee heuristiikan puolelle. 4560 on sinänsä railipaineen koodi, mutta ennustaisin seuraavaa: alhainen latausjännite tarkoittaa alhaista jännitettä myös sähkönkuluttajilla, jollainen siirtopumppu on. Jos vielä siirtopumppu on jo vähän ehtoopuolella, niin se ei jaksa pumpata ihan tarpeeksi 12 V:lla (mutta 14V:lla just riittää tuotto). Vikakoodi tulee lopulta railipaineen puolelta, kun kiihdytyksessä ei paine ihan pysy siellä, missä pitäisi, kun siirtopumpulta ei tule tarpeeksi tavaraa.
Tähän ehkä vielä jonkinlainen lisäpohdinta, jos on vielä ohjelmoitu, niin sekin tietysti vielä lisää vaatimusta sille, että matalapainepuolellakin kaikki kunnossa ja syöttö riittää?
ELast edited by ErkkiE; 21-06-2023, 16:24.
Comment
-
-
jr66 tuo taas antiaan topiciin.
Se jatkuva 14V latausjännitekkin on liian alhainen varsinkin talvella pitämään akussa latausta. Eli jos ei nyt latausjännite nouse tuon yli, niin eiköhän se ole vaan laturin vaihdon aika. Nuo on nyt niin halpoja laitteita nykyään että ei mene paljoa rahaa kankkulan kaivoon.
Mitä latausjännitteeseen ja kulutukseen tulee, niin säästöä saadaan sillä akun puskurilla, kun ei yritetä pitää varausta tasaisena vaan tasataan kulutus piikkejä sillä moottorin kineettisellä energialla. 100w lisäys tehon tarpeessa laturille tarkoittaa moottorin kulutukselle n.0.17l/100km lisäystä, riippuen hyötysuhteestöa. Auton sähkön tehollinen kulutus on kaikkea 50-900w väliltä, mutta esim lasin lämmitys voi ottaa toiset 900w. Eli jos tuota sähkön kulutusta voi paikkailla jarrutuksilla, niin pidemmässä kaavassa säästöä tulee.Last edited by VilleP; 21-06-2023, 17:14.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View Postjr66 tuo taas antiaan topiciin.
Se jatkuva 14V latausjännitekkin on liian alhainen varsinkin talvella pitämään akussa latausta. Eli jos ei nyt latausjännite nouse tuon yli, niin eiköhän se ole vaan laturin vaihdon aika. Nuo on nyt niin halpoja laitteita nykyään että ei mene paljoa rahaa kankkulan kaivoon.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostNyt menee heuristiikan puolelle. 4560 on sinänsä railipaineen koodi, mutta ennustaisin seuraavaa: alhainen latausjännite tarkoittaa alhaista jännitettä myös sähkönkuluttajilla, jollainen siirtopumppu on. Jos vielä siirtopumppu on jo vähän ehtoopuolella, niin se ei jaksa pumpata ihan tarpeeksi 12 V:lla (mutta 14V:lla just riittää tuotto). Vikakoodi tulee lopulta railipaineen puolelta, kun kiihdytyksessä ei paine ihan pysy siellä, missä pitäisi, kun siirtopumpulta ei tule tarpeeksi tavaraa.
Tähän ehkä vielä jonkinlainen lisäpohdinta, jos on vielä ohjelmoitu, niin sekin tietysti vielä lisää vaatimusta sille, että matalapainepuolellakin kaikki kunnossa ja syöttö riittää?
E
Toista siirtopumppua kokeiltu ja sama lopputulos. Otin kuvakaappauksia Rail painesta jos ne kertoisi jotain jollekkin. Ekassa kuvassa ajetaan reipasta tasaista vauhtia ja kaikki paineet on suunilleen samat. Toisessa kuvassa kaasu
lattiaan rail pressure-setpoint 2000 ja linearly ja actual jää jälkeen. Kolmannessa kuvassa kaasu edelleen lattiassa linearly ja actuak ovat saavuttaneet setpointin ja samalla tehot katoavat ja paineet kaikissa tippuu noin 800:n. Likkaamalla kuvia saa kuvan näkymään kokonaisena.
Last edited by Jaskalla; 22-06-2023, 17:03.
Comment
-
-
Tällä foorumilla ja muualla netissä on monia keskusteluita BMW:n rail paine ongelmista. Mitä minä olen niitä lukenut yhdessäkään keskustelussa ongelmaan ei ole löytynyt ratkaisua. Tai jos ratkaisu on löytynyt ei olla vaivauduttu siitä kertomaan muille vaan on riittänyt että oma auto on tullut kuntoon. Joissakin tapauksissa autoon on vaihdettu pumpput, suuttimet, paineanturi, paineen säädin kaikki mikä liittyy rail paineeseen eikä vika ole silti poistunut. Yhdessäkään keskustelussa ei puhata virtapuolesta mitään paitsi eräs kirjoitus oli kun joku oli vaihtanut uuden akun niin vika poistui mutta tästäkään ei sen enempää kerrottu. Tämä oli kuitenkin ainut kommentti missä vika oli saatu korjattua. Kaikki tämä on arvailua ja arvailemalla korjaukselle tulee hintaa. Katsotaan nyt mitä tuo uusi laturi saa aikaiseksi.
Comment
-
-
Originally posted by Jaskalla View PostTällä foorumilla ja muualla netissä on monia keskusteluita BMW:n rail paine ongelmista. Mitä minä olen niitä lukenut yhdessäkään keskustelussa ongelmaan ei ole löytynyt ratkaisua. Tai jos ratkaisu on löytynyt ei olla vaivauduttu siitä kertomaan muille vaan on riittänyt että oma auto on tullut kuntoon. Joissakin tapauksissa autoon on vaihdettu pumpput, suuttimet, paineanturi, paineen säädin kaikki mikä liittyy rail paineeseen eikä vika ole silti poistunut. Yhdessäkään keskustelussa ei puhata virtapuolesta mitään paitsi eräs kirjoitus oli kun joku oli vaihtanut uuden akun niin vika poistui mutta tästäkään ei sen enempää kerrottu. Tämä oli kuitenkin ainut kommentti missä vika oli saatu korjattua. Kaikki tämä on arvailua ja arvailemalla korjaukselle tulee hintaa. Katsotaan nyt mitä tuo uusi laturi saa aikaiseksi.E87 118d
E70 3.0d
Ex: E36 M3
Ex: E36 cabriolet m60b40
Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar
Comment
-
-
Omassa autossa tuli sammumisia tuon railpainekoodin kera, kun railpaineen anturin johdoissa oli eriste vähän huonona ja veti oikkaria koneen muovikannen alumiinipaperin kautta. Tämä siis E61 ja M57, mutta kyllähän näissä kaikkea hassua voi tulla vastaan, kun laitteille kertyy ikää. Keksin onneksi vian siinä roadsidessa motarin varressa muutamassa minuutissa, kun oli vielä kuusiokoloavaimet mukana ja matka jatkui. (Tämä tietysti on jo otsikkoon ja aloittajan autoon nähden vähän sivuraide.)
ELast edited by ErkkiE; 24-06-2023, 22:42.
Comment
-
Comment