Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saksan kitkoilla kohti talvea?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • badboy
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 234
    • Turku

    #31
    suurin syy noihin luistoihin löytyy varmaan ratin ja penkinvälistä..
    eli tilannenopeus.. ihmettelen vaan miten ihmiset tuli toimeen silloin kun ei ollut ku kesärenkaita..

    Comment

    • Susi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 473
      • Kuopio, Suomi

      #32
      Originally posted by badboy
      suurin syy noihin luistoihin löytyy varmaan ratin ja penkinvälistä..
      eli tilannenopeus.. ihmettelen vaan miten ihmiset tuli toimeen silloin kun ei ollut ku kesärenkaita..
      No jaa... minulla oli tuossa puolitoista vuotta sitten Saksasta haetussa kiesissa lopputalven (kuukauden) alla Saksan kitkat (kokoa 205/60 R15) ja voin sanoa, etta kun oli kuiva pakkaskeli ja kuivaa niin nakit oli ihan ok. Mutta kun tielle satoi uutta lunta ym niin rinkulat muuttuivat hengenvaarallisiksi. Vaikka ajoi jopa alinopeutta ja alkoi jarruttaa niin tuntui, että vauhti vain kiihtyi. Sopii ehkä Saksaan, mutta ainakaan minun kokemuksieni perusteella ei todellakaan Suomen talveen.

      Only my 2 cents though...

      Comment

      • badboy
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 234
        • Turku

        #33
        Originally posted by Susi
        No jaa... minulla oli tuossa puolitoista vuotta sitten Saksasta haetussa kiesissa lopputalven (kuukauden) alla Saksan kitkat (kokoa 205/60 R15) ja voin sanoa, etta kun oli kuiva pakkaskeli ja kuivaa niin nakit oli ihan ok. Mutta kun tielle satoi uutta lunta ym niin rinkulat muuttuivat hengenvaarallisiksi. Vaikka ajoi jopa alinopeutta ja alkoi jarruttaa niin tuntui, että vauhti vain kiihtyi. Sopii ehkä Saksaan, mutta ainakaan minun kokemuksieni perusteella ei todellakaan Suomen talveen.

        Only my 2 cents though...
        saksas varmaan sataa eri lunta..

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Suurin ongelma näissä on niiden ikä. Eli "Guntheri" käyttää kitkoja parisen kuukautta vuodessa jolloin käy helposti niin että "talvirenkaassa" joka on 6-8-vuotta vanha on siinä reilusti lain vaatima pinta vielä siinä vaiheessa kun niillä pyyhkäistään Suomeen. "Guntheri" nuuka kun on niin kaivaa ne jo pari talvea sitten hylätyt koppurat auton mukaan ja pistää erikseen kiertoon ne uusimmat kiekot. Tällainen lämpimässä säilytetty 5-6-vuotias korkean nopeusluokan kitka ei juurikaan eroa pidoltaan vuoden vanhasta kesärenkaasta mitenkään, ja kumin vanheneminen on edennyt jo niin pitkälle ettei niitä juuri saa enään kulumaankaan. Eli ei ole olemassakaan mitään "Saksankitkaa", vaan tietyn ikäisiä ja todennäköisesti melko korkean nopeusluokan kitkarenkaita. Jos sattuu saamaan vuoden/kaksi vanhan kumin, niin kyllähän tällä jo jollain lailla pärjää, mutta jos alla on 7-vuotta vanha muoviksi kovettunut koppura, ei pitoa ole kuin "vaakalennossa". Oleellista on siis renkaan valmistusvuosi/kuukausi, eikä se mistä ne on tullut.

          Comment

          • Janek
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 631
            • Nakkila

            #35
            onhan niissä kuviointi ja kumiseos erilaista kuin esim. suomen oloihin tarkoitetuissa, saahan saksassakin varmasti samanlaatuisia kuin mitä suomessa myydään, koska onhan siellä nuo vuoristot, ym. missä on liukkaampaa, mutta väittäisin että 80% talvirenkaista saksassa on juuri vähemmän pitäviä ihan tehtaalta lähtiessäänkin, kuin mitä suomen talvi vaatisi renkaalta. myös ne omani on kuvioltaan hyvin lähellä perus kesäkiekkoa, lukuunottamatta yhtä viiltoa enempi per kuviopala. tietty seos niissäkin varmaan pehmeämpi, muttei tarpeeksi.
            Audi A4 Avant 2.7BITURBO
            Bmw 740 E38

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              On,on. Ne on kuvioinniltaan ja kumiseokseltaan siksi erilaisia kuin "Suomikumit", koska ne ovat selkeästi korkeamman nopeusluokan nakkeja jo lähtiessään. Suomessahan näitä parin kolmen korkeimman nopeusluokan kitkoja ei ole käytännössä lainkaan ja ne on saatavilla vain tilausesta.
              Saksassa siis käytetään juuri näitä jäykkärunkoisia ja lämpöä kestävää kumiseosta olevia korkean nopeusluokan kitkoja jotka oikeasti ovat eräänlaisia "välikelin" renkaita verrattuna näihin Suomessa käytettäviin matalan nopeusluokan vetelärunkoisiin ja erittäin pehmeän kumiseiksen kitkoihin. Nämähän T-kitkat kerta kaikkiaan sulaisivat kevät-talvisilla baanoilla autojen alle.
              No, kun sitten tällainen valmiiksi kova/jäykkä korkean nopeusluokan kitka vanhenee 5-7-vuotta, on alla kivikova "saippuapala" joka oikeasti on Suomen talvessa huonompi kuin matalan nopeusluokan uudehko kesärengas.
              Kyllä nämä "Saksankitkatkin" siis jollain lailla toimii uusina myös Suomessa, mutta avainsana on tuo kumin "käymisprosessi"=vanheneminen joka jatkuu vaikka renkaalla ei ajettaisi metriäkään sen jälkeen kun se on kerran "korkattu". Rengas menettää jo vuodessa prosentuaalisesti paljon pitokyvystään ja jos pintakulutus on maksimissaan millin/kahden välillä per ajokausi, löytyy näistä "Saksankitkoista" 96-vuonna leimattuja W-nopeusluokan kitkoja nykyisten Suomessa pyörivien e36:n alta.
              Näin siis samalla kun keskustellaan siitä kuinka pirun huonoja nykyiset alle 200€:n/setti maksavat 15" nastauusiot oikein ovat???
              Last edited by Hemi; 29-10-2005, 09:53.

              Comment

              • Leba
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 2101
                • Espoo

                #37
                Tässä kun ripautti vähän lunta pk-seudulle ja on vielä kesärenkaat alla, niin huomasin, että kuinka paljon paremmat alla olevat kesäkumitkin ovat verrattuna edellisen alkutalven saksankitkoihin. Noilla saa auton vielä pysähtymään lumella ja sivuttaispitokin on eri maata verrattuna noihin edellisiin, mutta toisaalta suoraan ei meinannut oikein päästä.
                Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                Comment

                • tommak83
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 167
                  • rauma

                  #38
                  Originally posted by Kentsu
                  Tuon tyyppiset viestit ei kerro alla olleista renkaista mitään... Eli kertokaa vaikka _mistä_ renkaasta on kokemuksia. Itse heitin eilen alle Pirelli SnowSport 210 nakit ja saas nähdä...

                  mulla on itselläni joskus ollut kyseiset pirellit alla E30:sessä ja vielä hengissä ollaan eikä autokaan rypyssä! eihän ne parhaat mahdolliset ole mutta hyvin pärjäsi ilman ongelmia! ja sen verran noista renkaista et niissä on toi runko aika paljon normaalia talvirengasta jäykempi eli pelkkää plussaa ettei ole kuin purukumit alla!
                  Ex E30 325-E30 316-E30 316 (2.1 Turbo)-E38 740 Nyt E34 520-E34 525IA 24v-E32 750i elinten luovuttaja

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #39
                    Originally posted by tommak83
                    mulla on itselläni joskus ollut kyseiset pirellit alla E30:sessä ja vielä hengissä ollaan eikä autokaan rypyssä! eihän ne parhaat mahdolliset ole mutta hyvin pärjäsi ilman ongelmia! ja sen verran noista renkaista et niissä on toi runko aika paljon normaalia talvirengasta jäykempi eli pelkkää plussaa ettei ole kuin purukumit alla!
                    No onhan noista jo vähän kokemuksia... Aika jäykiltä tuntuukin, ei paljo eroo kesärenkaisiin... Noissa jäisissä risteyksissä sai lievästi sanottuna olla varuillaan, mutta niinkai kitkoilla aina... So far so good mutta totta munassa kunnon kitkat tai nastarenkaat ois pitävämpi ratkaisu. Taas kun lämpeni kelit niin eipä harmita että tuollaset pyörii alla.
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Susi
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 473
                      • Kuopio, Suomi

                      #40
                      Originally posted by badboy
                      saksas varmaan sataa eri lunta..
                      No jaa... lumi taitaa olla kuta kuinkin samaa luokkaa kuin Suomessa, mutta renkaiden käyttötarkoituksessa on muutama ero.
                      Saksassa lumi on yleensä räntää, joka maahan osuessaan sulaa nopeasti. Suomessa tien pinnan lämpötila talvella on huomattavasti alempi, ja kun kumeja ei ole tuohon lämpötilaan suunniteltu niin tuloksena on 4 kpl pulkkia auton kulmissa. Noissa Saksan kitkojen yhtenä suunnitelluperusteena kun on ollut myös se etteivät ne sula alle moottorieajossa aivan kuten Hemi mainitsi. Pohjoismaissa ei tuota vaatimusta ole, joten talvirenkaat voidaan suunnitelma tarkemmin ilman tätä kompromissia juuri talviolosuhteisiin, kun taas Saksan vastaavat ovat pikemminkin suunniteltu räntäkeileihin moorroritieajoa unohtamatta.
                      Last edited by Susi; 30-10-2005, 07:26.

                      Comment

                      • mallat78
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2003
                        • 148
                        • Kymi

                        #41
                        No niin!!! Nyt on noita "saksankitkoja" päässy kokeilemaan kunnolla.
                        Jäisellä tiellä pito ihan jees. Loska ja suojalumi(sataa paljon) on huonoin yhdistelmä. Silloin pitää ajaa todella varovasti.
                        Kokohan oli edessä 235/45/17 ja takana 255/40/17.

                        Comment

                        • easy_ac
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 452
                          • Tampere

                          #42
                          kitkat vastaa suomalaisia tai ei... jäällä se on vaan niin että sitä pitoo ei oo...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎