Announcement

Collapse
No announcement yet.

automaattilaatikon käyttö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • multigraph
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 12

    automaattilaatikon käyttö

    mikäs on tarkoituksen mukainen tapa toimia vaihteiston suhteen kun ajelee esim kaupungissa? Eli tarkennettuna kytketäänkö automaattiloota vapaalle valoissa vai painetaanko jarrua. tokihan siellä öljyt kiertää vaikka jarrullakin pitäs paikallaan, mutta mutta... vetohan siellä on kuitenkin rasittamassa..

    kertokaapa teiden ritarit, mikä on lootalleni parhaaksi?

    tänks
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Vähän hakua

    Tuon kun lukaiset niin taitaa selvitä miten muut tomaattejaan hämmentää...
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • multigraph
      Newbiemmer
      • Aug 2005
      • 12

      #3
      jees

      mutta kukaan siellä ei täsmennä miksi ei saisi laittaa vapaalle.. itse laitan joka raossa kun se mieleen juolahtaa, eli aina kun punaset palaa..
      mielestäni se on oikein, mutta kukaan ei täsmennä miksi se voisi muka olla väärinkin?!

      Comment

      • Happo
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 922
        • Kauhajoki

        #4
        Niin, täällä on täsmennetty niin paljon molempien tapojen puolesta, että ei niistä pysty enää ottamaan selvää, mikä olisi parasta lotjalle. Toinen pistää vapaalle, toinen hinkkuuttaa pykälä päällää.

        Tuota mailmanin hakemaa threadia parempaa tietoa ei oo näkyny.
        Ford S-Max 2.0
        Kilpuri VW Golf III VR6
        ex:

        F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

        Comment

        • touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

          #5
          Originally posted by multigraph
          mutta kukaan siellä ei täsmennä miksi ei saisi laittaa vapaalle.. itse laitan joka raossa kun se mieleen juolahtaa, eli aina kun punaset palaa..
          mielestäni se on oikein, mutta kukaan ei täsmennä miksi se voisi muka olla väärinkin?!
          Ei kai se väärinkään ole, mutta turhaa. Se on vähän sama kun kysyis, että onko siitä jotain haittaa, jos aina liikennevaloissa avaa vänkärin sähköikkunan.

          Peace, ei siis palkoja nokkaan
          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

          Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

          Comment

          • Woke
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 170
            • Kemi

            #6
            Ite ainaki heitän vapaalle jos joutuu valoissa odotteleen... Oli sitten automaatti tai manuaali...
            BMW E60 520da -2008

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #7
              Originally posted by multigraph
              mikäs on tarkoituksen mukainen tapa toimia vaihteiston suhteen kun ajelee esim kaupungissa? Eli tarkennettuna kytketäänkö automaattiloota vapaalle valoissa vai painetaanko jarrua. tokihan siellä öljyt kiertää vaikka jarrullakin pitäs paikallaan, mutta mutta... vetohan siellä on kuitenkin rasittamassa..

              kertokaapa teiden ritarit, mikä on lootalleni parhaaksi?

              tänks
              Yksikään auton- tai laatikonvalmistaja ei suosittele vapaalle laittoa normaali liikennevalopysähdyksissä, vasta jos joutuu olemaan kauemmin paikallaan. Tuleehan siinä aina ylimääräisiä kytkinpakkojen "puristeluja" kun vekslataan D:n ja vapaan väliä, eli juuri sillä saa kytkimet kulutettua nopeammin. Vaihde päällä se rasitus tulee kaikki turbiinille ja liiallisen lämpiämisen takia ei suositella pidettävän pitkiä aikoja paikallaan vaihde päällä.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                juuri näin lukee auton (-90 520iA) ohjekirjassakin, eli normaali pysähdyksissä ei vapaalle, vasta jos pysähtyy pidemmäksi aikaa.

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Risto113
                  juuri näin lukee auton (-90 520iA) ohjekirjassakin, eli normaali pysähdyksissä ei vapaalle, vasta jos pysähtyy pidemmäksi aikaa.
                  Kysyin itsekin asiaa BMW Suomelta, kun ekan automaattini hommasin.
                  Vastasivat, että vaihdetta ei pidä koskaan laittaa N:lle, puhumattakaan P:stä, liikennevaloissa. Vasta, kun pysähdys on pidempi, voi laittaa N:lle.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • teppo_h
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 337
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Woke
                    Ite ainaki heitän vapaalle jos joutuu valoissa odotteleen... Oli sitten automaatti tai manuaali...
                    Tuota noin... Miksikäs sää näin toimit??

                    Jos ajatellaan manuaalivaihteista autoa, niin kytkin ei kulu siitä, että sitä pitää pohjassa kun on pysähdyksissä.

                    Toisekseen, monesti ainakin Oulun liikennevalot on semmosia että jos siellä keulilla/tai muutenkin jonossa ruetaan arpomaan sitä vaihdetta kohdalleen vasta kun valot on vaihtunu vihreäksi niin ei niistä valoista ehdi mennä ku muutama auto.

                    En nyt kuitenkaan väitä että sinä siellä tukkona olisit, mutta kuitenkin...
                    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                    EX:
                    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                    E36 320i Coupe, E21 318i
                    MB W115 240D

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      #11
                      Originally posted by teppo_h
                      Toisekseen, monesti ainakin Oulun liikennevalot on semmosia että jos siellä keulilla/tai muutenkin jonossa ruetaan arpomaan sitä vaihdetta kohdalleen vasta kun valot on vaihtunu vihreäksi niin ei niistä valoista ehdi mennä ku muutama auto.

                      En nyt kuitenkaan väitä että sinä siellä tukkona olisit, mutta kuitenkin...
                      Just näin. Mun ehdotus olis, että automaatit pakollisiksi, ja liikennevalot suoraan punaisista vihreeks niinkuin jenkeissä. Eli heti kun vihree syttyy, jalka pois jarrulta ja hanaa. 2 kertaa enemmän autoja mahtuis kuhunkin aaltoon.

                      OT: on muuten hauskan kuuloista hurinaa, kun seisoo ison jenkkilän risteyksen valoissa kuuntelemassa kun viideltä kaistalta perheenemännät survoo SUVit liikkeelle. Siinä korva lepää
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • eeki
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1966
                        • HKI

                        #12
                        Originally posted by teppo_h
                        Tuota noin... Miksikäs sää näin toimit??

                        Jos ajatellaan manuaalivaihteista autoa, niin kytkin ei kulu siitä, että sitä pitää pohjassa kun on pysähdyksissä.

                        Toisekseen, monesti ainakin Oulun liikennevalot on semmosia että jos siellä keulilla/tai muutenkin jonossa ruetaan arpomaan sitä vaihdetta kohdalleen vasta kun valot on vaihtunu vihreäksi niin ei niistä valoista ehdi mennä ku muutama auto.

                        En nyt kuitenkaan väitä että sinä siellä tukkona olisit, mutta kuitenkin...
                        Painelaakeri kuluu, mutta ei tosin merkittävästi näin nykyautoissa. Itse teen kyllä aina vähänkin pidemmissä valoissa juuri näin että laitan vaihteen vapaalle ja katselen sitten muista valoista milloin kannattaa laittaa pykälä pesään.

                        Automaatissa en kyllä ole oikein koskaan vaivautunut sitä pykälää vekslaamaan.
                        Ducati 998 -02 //

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15251
                          • Ajamisen Iloa

                          #13
                          Originally posted by touring39
                          Se on vähän sama kun kysyis, että onko siitä jotain haittaa, jos aina liikennevaloissa avaa vänkärin sähköikkunan.
                          onko omakohtaisia kokemuksia?
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • hopeanuoli
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 211
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by teppo_h
                            Tuota noin... Miksikäs sää näin toimit??

                            Jos ajatellaan manuaalivaihteista autoa, niin kytkin ei kulu siitä, että sitä pitää pohjassa kun on pysähdyksissä.

                            Toisekseen, monesti ainakin Oulun liikennevalot on semmosia että jos siellä keulilla/tai muutenkin jonossa ruetaan arpomaan sitä vaihdetta kohdalleen vasta kun valot on vaihtunu vihreäksi niin ei niistä valoista ehdi mennä ku muutama auto.

                            En nyt kuitenkaan väitä että sinä siellä tukkona olisit, mutta kuitenkin...
                            Kyllä manuaalin kytkin (painelaakeri) kuluu kun kytkintä pitää pohjassa. Ja jos valot on pitkään punaisilla niin on mukavampi kun ei tarvi painaa kytkintä vaan voi vetää lonkkaa Toisaalta automaatilla tuo vaihteen päällä pitäminen valoissa vaikuttaa lähinnä vaan polttoaineenkulutukseen: kone joutuu tekemään töitä turbiinia vastaan jos vaihde on päällä. En tiedä kuinka paljon tuo kulutusta lisää, mutta veikkaisin että kaupunkiajossa selvästi kuitenkin. Ite pistän automaatin vapaalle, kun tiedän että valot pysyvät punaisina pitkään.
                            e90 330d -05

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4328
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by teppo_h
                              Tuota noin... Miksikäs sää näin toimit??

                              Jos ajatellaan manuaalivaihteista autoa, niin kytkin ei kulu siitä, että sitä pitää pohjassa kun on pysähdyksissä.
                              Mistäs sen tietää. Voihan se kytkinlevykin kevyesti hangata vauhtipyörää vasten.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎