Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuomas
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 101
    • Ruotsinpyhtää

    Smg?

    Jos olen oikein ymmärtänyt niin tolla vaihdetaan napista vaihteita..? Miten toi toimii käytännössä? esim. kaupungissa. onko vaihtaminen nykivää? onko tossa sellaista "hämmennettävää" keppiä ollenkaan?
    "Are you ready? -I was born ready motherfucker!"
  • himonussija
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 392
    • Finland

    #2
    Muistaakseni E36 M3:ssa toimi sillai et kiihdyttäessä voi painaa lämän tiskiin ja työntää vaihdekepistä vaan isompaa sisään kaasua nostamatta. Joskus olin sellasen kyydissä mut siit on jo vuosia... aika nopeeta se muistaakseni vaihtoi.

    Comment

    • hawkki
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 458
      • Vuosaari

      #3
      Jotkut sanoo että smg1 on hidas, mutta käytännössä se ei sitä ole. Verrattuna smg3:seen se on varmasti auttamattoman hidas, mutta käytännössä aivan täysin riittävän nopea.

      Jos vaihteisto on kunnossa niin ei mitenkään nyi, jos siis ajaa oikein. Sillä ei siis voi ajaa kuin automaatilla ja unohtaa kokonaan sen vaihtamisprosessin, vaan siinä pitää ymmärtää miten se toimii ja sen mukaan soveltaa sitä kaasua ja vaihtamisajankohtaa kuten normi vaihteistollakin.

      Comment

      • jls
        Newbiemmer
        • Oct 2005
        • 26
        • Jyväskylä

        #4
        Smg2 on nappivaihteet ratissa, pienempää vasemmalla kädellä ja isompaa oikealla. Lisäksi vaihdekeppi, jos ei halua napeja käyttää. Taaksepäin vetämällä isommalle ja eteen pienemmälle. Valittavissa täysin automaatti tai manuaali. Molempiin 6 erilaista vaihtonopeutta. Nopeimmalla asennolla vaihto ykköseltä kakkoselle ja takapyörät lyö tyhjää kuivalla asfaltilla. Todella hieno laatikko ajaa.
        Smg perustuu manuaaliseen laatikkoon eikä automaattiin kuin esim tiptronic. Smg:ssä pohjana 6 vaihteinen manuaali, mutta vaihto pykälältä toiselle hoituu sähkön/hydrauliikan avulla kun manuaalissa saman liikkeen tekee käsi. Eikä vaihda isommalle, jos manuaalipuoli on kytkettynä vaikka vedättää rajoittajaa vastaan. Kannattaa kokeilla niin tietää miksi vormulamiehet on lopettanut kepin vatkaamisen.
        530d F10, Model 3 Performance & Corvette 1963.

        Ex:
        M3 e46 man, M3 e46 SMG, X5 e70, 125i e88 avo, 530d e60, 1502 (2002 turbolook), Mustang 1965 fastback....

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2068
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistelen että smg1:een sai alpinalta myös napit rattiin.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • mika,
            Newbiemmer
            • Nov 2005
            • 3

            #6
            koska tuli smg 325i malliin vasta e46?

            Comment

            • Gmbh
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 88
              • waasa

              #7
              ei kyllähän niitä viissiin on ollut e36:kin...ainaskin m3:s
              e34 525i touring

              ex.
              e30 320i m-tech1
              e30 325i touring
              e21 3??
              e30 320i b23
              volvo 740

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎