Announcement

Collapse
No announcement yet.

525td ketju venymän säätö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junnu.l
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 72
    • Tammisaari

    525td ketju venymän säätö?

    Eli tämmöinen rupesi askarruttamaan että kun se nokka ketju tunnetusti venyy niin pystyikö nokan ja pumpun ajoitusta kompensoimaan?

    Ihan kuin olisin joskus jotain nähnyt mutta ei enää löytynyt...
    525 tdA touring -96
    Harley Davidson Pan Shovel -63
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by junnu.l
    Eli tämmöinen rupesi askarruttamaan että kun se nokka ketju tunnetusti venyy niin pystyikö nokan ja pumpun ajoitusta kompensoimaan?

    Ihan kuin olisin joskus jotain nähnyt mutta ei enää löytynyt...
    Kyllä nokan ajoitusta ainakin pystyy muuttamaan. Itse muutin nokan ajoitusta kansiremontin yhteydessä ketjun venymisen takia. Pumpusta ei tietoa, mutta luultavasti myös onnistuu.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #3
      Pumppua voi säätää kiertämällä sitä säädöissään (tarkkaa puuhaa). Nokka-akselia voi niin ikään säätää portaattomasti, koska ketjupyörässä ei ole kiilaa tai lukitustappia. Tarkkaa on tämäkin, koska venttiilit käyvät normaalistikin hyvin lähellä mäntää.

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Siinä ketjun venymisessä on kanssa se ongelma että kun tarpeeksi venyy niin kiristäjä ei enää saa pois kaikkia väljiä. Ja tästä aiheutuu että jako alkaa heittään koko ajan ees taas. Tästä oli ainakin "XELA":lla ihan BMW:n diagnoosilaitteiden mittausraportti. JA mitä ite ole huomannu niin se ketju kuluu mystisesti siten että on sekä hyviä että tosi huonoja lenkkejä. Aiheuttanee saman kuten edellä.

        M51 sähkösessä pumpussa on ruiskun ajoitus elekrtoninen. Eli staattinen pumpun asento vaikuttaa vain käynnistettäessä. Eli jos puolilämpöisenä ei lähde käyntiin, niin kannattaa avata ruuveja ja kääntää pumpun yläpäätä koneen suuntaan. Sillä saa venymää kompensoitua.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • tamariini
          Newbiemmer
          • Feb 2006
          • 20

          #5
          Originally posted by jpeltoma
          Eli jos puolilämpöisenä ei lähde käyntiin, niin kannattaa avata ruuveja ja kääntää pumpun yläpäätä koneen suuntaan. Sillä saa venymää kompensoitua.
          Onko jotain "nyrkkisääntöä" että miten paljon sitä voi kääntää? Vai onko kokeilemalla yritettävä...

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎