Announcement

Collapse
No announcement yet.

kastääko bensa pumppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m50 turbo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 454

    kastääko bensa pumppu?

    kestääkö sähköinen e30 320 korkea paine bensapumppu siirto pumppuna kun pumpulle ei tule vastapainetta... eli se täyttää kerääjä säiliötä ja pyörii täysillä koko ajan. ja miten käy kun laittaa 2 eri tuottoista pumppua paine puolelle hajooko pienenpi tuottoinen. (rinnan kytkettynä)
    http://www.teammadmax.com
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Pitäshän se kestää, se työntää vaan täydellä virtauksella. Jos siinä on putkistoa välissä niin tuleehan siitä hyvin pieni paine, putkiston aiheuttama virtausvastus.

    Rinnankytkettyjä pumppuja käytetään jos ei halua ostaa isoa pumppu vaan käyttää kahta pienempää saavuttaakseen suuremman tuoton kuin yksi pieni. Näitähän on mm turboautoissa ja omaanikin tulee näillä näkymin sellaiset. Kerran näin bensapumpun periaatekuvan ja siitä näkyi sisäinen takaiskuventtiili eli toinen pumppu ei häiritse toisen toimintaa.

    Mietiskelin sitä ennen että tartteeko kaksi pumppu takaiskut niiden eteen koska muuten tulppaa vasten ajettaessa se pumppu joka tekee suuremman paineen työntää pienempää painetta tekevää pumppua vastaan ja tällöin pienempi voi hajota. Mutta kun siellä on takaiskut nii tällä ei oo merkitystä, ja toimiihan nuo käytännössäkin.

    Comment

    • m50 turbo
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 454

      #3
      kiitos... nyt tuli vaan mieleen kun käytän tota tankin sisästä pumppua siirto pumppuna kerääjä säiliölle niin riittääkö siinä tuotto varsinaisille korkea paine pumpuille jotka tuottaa riittävästi 1000hv tehoihin. joskus lueskelin et vakio 320 pumppu riitäs 300hv. no tosin vedän paluu linjan kerääjä säiliöön enkä tankkiin joten ylimääräinen aine kulkee säiliön kautta tankkiin, mikäli säiliö täyttyy.
      http://www.teammadmax.com

      Comment

      • Pluto
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1860
        • Raisio

        #4
        Originally posted by TheLoial
        Mietiskelin sitä ennen että tartteeko kaksi pumppu takaiskut niiden eteen koska muuten tulppaa vasten ajettaessa se pumppu joka tekee suuremman paineen työntää pienempää painetta tekevää pumppua vastaan ja tällöin pienempi voi hajota. Mutta kun siellä on takaiskut nii tällä ei oo merkitystä, ja toimiihan nuo käytännössäkin.
        Mietippä uudelleen onko hyötyä pistää pumppu A mikä antaa 5bar ja pumppu B mikä antaa 3bar rinnan jos molemmissa on takaiskut pumppujen jälkeen. Pumppu B:hän ei pumppaa laisinkaan, koska takaiskun takana on suurempi paine, minkä pumppu A on sinne pumpannut ja yrittäen pumpata pumpun B läpi takaisin tankkiin..
        Tässä kyllä taitaa käydä niin että molemmat pumppaa samaa painetta tai ainakin suurempaa painetta mikä bensanpaineensäädin säätää, toinen on vaan suurempi tuotoltaan, silloinhan tuo toimii.
        BMW F32 435d

        Comment

        • M5 talviautona
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 242
          • Kokkola

          #5
          Jos ymmärsin aiheen oikein, tuleehan molemmille pumpuille sama vastus jos jätät paineen säätimen paikalle. Silloinhan molemmat pumput syöttävät sen mihin paineen säädin on säädetty. esim:3bar. Toisen pumpun tuotto saattaa olla hiukan heikompi, Mutta huhujen mukaan jos käyttää 2 pumppua niin silloin niiden pitäs olla identtiset? En ole varma? Minkä kokesen bensalinjan meinaat laittaa? Ei taida enään 8mm riittää jos käytät 2-pumppua? Suositus varmaan joku 12mm?

          Ja sitten jos ET vedä sieltä kerääjä säiliöstä putkee takas tankkiin niin eikö bensan paine nouse taivaaseen?(tulee sama tilanne ku tulppais paineensäätimen) Ei se kerkee sitä säiliöö tyhjentää normaalissa ajossa kuitenkaan. Eli minun ajatus maailman mukaan joudut vetää sieltä kerääjä säiliöltä vielä putken takas tankkiin jotta paine ei nouse maksimiin?
          ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

          325e 2,7 e30
          318i e30
          535ia e34
          m5 e34
          525 e34
          316i e30
          524td e28 = Ei savua ilman tulta
          Viimesin bemari 316i e36
          Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Pluto
            Mietippä uudelleen onko hyötyä pistää pumppu A mikä antaa 5bar ja pumppu B mikä antaa 3bar rinnan jos molemmissa on takaiskut pumppujen jälkeen. Pumppu B:hän ei pumppaa laisinkaan, koska takaiskun takana on suurempi paine, minkä pumppu A on sinne pumpannut ja yrittäen pumpata pumpun B läpi takaisin tankkiin..
            Tässä kyllä taitaa käydä niin että molemmat pumppaa samaa painetta tai ainakin suurempaa painetta mikä bensanpaineensäädin säätää, toinen on vaan suurempi tuotoltaan, silloinhan tuo toimii.
            Alunperin puhuttiin tuotosta, ei paineesta mutta tajuan kyllä mitä ajat takaa. Toisaalta, pumppuhan ei tuota mitään painetta, vaan paine syntyy vasta paineensäätimellä jossa virtausta käydään kuristamaan. Eli näin ollen kumpikaan pumpuista ei tee korkeampaa painetta kuin toinen. Pientä paineenvaihteluahan putkeen tulee, ennenkuin säädin reagoi mutta se on pientä. Eli pumpulta tulee vaan virtausta tietyllä paineella jonka säädin säätää yhteiseksi "samaan putkeen". Tällä tavalla kaksi eripaineista pumppua toimii samassa koska paine ei nouse säädetyn yli. Kun säädin säädetään 3 bariin, niin putkistossa on 3 bar painetta vaikka toinen pumpuista on 5 barin ja toinen kolmen. Sehän on vain maksimipaine jonka pumppu kykenee tuottamaan.

            Tuossa on muuten boschin takaiskuja ja sieltä näkee myös kuvia niistä.

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Erituottoisia pumppuja käytetään myös muualla kuin autoissa ja samoilla periaatteilla nekin toimivat. Esimerkiksi joissain vehkeissä käytetään pientä pumppua normaalissa käytössä ja kytketään isompi pumppu mukaan kuvioihin kun tarvitaan enemmän virtausta. Täähän on yleinen periaate muissakin vehkeissä kuin autoissa ja bensan kanssa, samat periaatteet pätee niissäkin.

              Comment

              • m50 turbo
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 454

                #8
                m5... ehkä kirjotin epä selvästi vädän paluulinjan kerääjä säiliöön josta se menee takaisin tankkiin jos säiliö täyttyy... ja nyt on ostettu 2 kpl msd samanlaista pumppua jotka pitäs tuottaa tarvittava bensan määrä/tuotto 1000hevosvoimaan.
                http://www.teammadmax.com

                Comment

                • M5 talviautona
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 242
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by m50 turbo
                  m5... ehkä kirjotin epä selvästi vädän paluulinjan kerääjä säiliöön josta se menee takaisin tankkiin jos säiliö täyttyy... ja nyt on ostettu 2 kpl msd samanlaista pumppua jotka pitäs tuottaa tarvittava bensan määrä/tuotto 1000hevosvoimaan.
                  Joo oli se vähä epäselvä, mutta ei haittaa.. Tekevälle sattuu..
                  ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                  325e 2,7 e30
                  318i e30
                  535ia e34
                  m5 e34
                  525 e34
                  316i e30
                  524td e28 = Ei savua ilman tulta
                  Viimesin bemari 316i e36
                  Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎