Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sisätilanlämmittimistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haggis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1570
    • Wackyland

    #46
    Originally posted by petrolhead View Post
    Eikös sinne tulipellin juureen voi vaan tehdä reiän?
    Tavallaan tuli tehtyä,tosin tulipellissä oli konehuoneen puolella kumissa kaksi helposti irti lähtevää tulppaa joiden takana kuitenkin peltiä. Toisen tämmöisen vastakkaisella puolella(sisällä) oli syvennys joten siitä porasin läpi.

    Kerron parin päivän jälkeen lämpenikö auto
    Käyttis:Kia Optima TF

    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

    Comment

    • Haggis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1570
      • Wackyland

      #47
      Originally posted by Haggis View Post
      Defan Termini 1850 tuli ostettua että varmasti lämpöä riittää.
      Nyt kolmen päivän kokeilu kokemuksella voin kertoa että alle -15c lämpötilassa riittää ykkös asento lämmittämään auton jos on yli tunnin puhaltamassa. Kakkos asennolla lämpenee puolessakin tunnissa noin. Luultavasti yli -15c joutuu käyttämään kakkos asennolla yli tunnin että saa lämpimäksi auton.
      Käyttis:Kia Optima TF

      Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3019
        • Kuopio

        #48
        Tuli ostettua vanhan sisälämmittimen (Modernum 1300W/550W) tilalle uusi Defan 1400S lämmitin, mutta oli todella suuri pettymys kun Defan lämmittimessä ei ole soft start käynnistystä. Jotenkin kuvittelin sen kuuluvan nykyisin kaikkiin vähänkään laadukkaampiin merkkeihin ja se kuitenkin löytyy tuosta 8 vuotta vanhasta Modernumistakin. Onko tuo minun Defa rikki vai kuuluuko sen toimia noin? Selvennyksenä vielä mitä tarkoitan, eli kun laitan Defan päälle tahovalitsin asennossa I eli 800W niin lämmitin ottaa käynnistyessään hieman yli 1000W ja sen jälkeen laskee ottotehoa pikkuhiljaa PTC vastuksen säätämälle tasolle. Tehovalitsin asennossa II eli 1400W:n teholla käynnistyksessä lämppäri haukkaa jo yli 1700W, kunnes laskee oikealle tasolle. Tuo Modernum alkaa nostamaan tehoja pikkuhiljaa nollasta ylöspäin eikä ottoteho käy missään vaiheessa yli halutun tehon. Muutenhan tällä ei ole merkitystä, mutta työpaikan tolpassa sulakkeiden kesto on niin tarkoilla, että vähän pelottaa alkaako tuolla sulakkeet paukkumaan käynnistysvaiheessa vaikka muuten nuo tehot kestäisikin.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #49
          Varmaan suurimmalla osalla käyttäjistä sulakkeet kestää käyttää sisätilan lämmitystäkin niin ei varmaan ole koettu tarpeelliseksi...

          Comment

          • 324tdic2d
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 136
            • Kemi, Oulu, Vaala

            #50
            Originally posted by markok View Post
            Tuli ostettua vanhan sisälämmittimen (Modernum 1300W/550W) tilalle uusi Defan 1400S lämmitin, mutta oli todella suuri pettymys kun Defan lämmittimessä ei ole soft start käynnistystä. Jotenkin kuvittelin sen kuuluvan nykyisin kaikkiin vähänkään laadukkaampiin merkkeihin ja se kuitenkin löytyy tuosta 8 vuotta vanhasta Modernumistakin. Onko tuo minun Defa rikki vai kuuluuko sen toimia noin? Selvennyksenä vielä mitä tarkoitan, eli kun laitan Defan päälle tahovalitsin asennossa I eli 800W niin lämmitin ottaa käynnistyessään hieman yli 1000W ja sen jälkeen laskee ottotehoa pikkuhiljaa PTC vastuksen säätämälle tasolle. Tehovalitsin asennossa II eli 1400W:n teholla käynnistyksessä lämppäri haukkaa jo yli 1700W, kunnes laskee oikealle tasolle. Tuo Modernum alkaa nostamaan tehoja pikkuhiljaa nollasta ylöspäin eikä ottoteho käy missään vaiheessa yli halutun tehon. Muutenhan tällä ei ole merkitystä, mutta työpaikan tolpassa sulakkeiden kesto on niin tarkoilla, että vähän pelottaa alkaako tuolla sulakkeet paukkumaan käynnistysvaiheessa vaikka muuten nuo tehot kestäisikin.
            Huomasin saman Termini 1850:n kanssa, kun tässä viikko sitten mittailin virtoja.
            Säteilylämmitin 300W + Termini I-teholla 800W = 1100W, eli alle 5A.
            Moottori oli kuuma ja sisätilat lämpimät > roikka seinään ja lukemat ampeerimittarissa melkein 9A (seilasi kyllä aikalailla 7-9A). Napsautin Terminin O-asentoon ja lukemat 1,3A, eli 300W kuten säteilijän kuuluukin. Kumma juttu kun sisätila oli jo valmiiksi lämmin (suoraan ajosta).

            Kerros- ja rivitaloyhtiöiden autolämmityspistorasioita EI ole mitoitettu siten, että kaikissa tolpissa esim. 1x16A sulakkeella olisi täysi kuormitus jatkuvasti päällä. Vain 60% tolpista kestää olla täysi kuormitus jatkuvasti päällä. Jos kuormitusta on liikaa, laukeaa sähkökeskuksesta ryhmäsulakkeet ja kenenkään auto EI lämpiä.

            Vaikka omaa tolppakohtaista sulaketta kestäisikin kuormittaa 16A (3600W), niin kannattaa vähän katsella ympärille ennen kuin laittaa sisätilälämmittimen päälle, jos taloyhtiössä on nimenomaan kielto sisätilalämmittimien käytöstä.

            Nimim. sähkösuunnittelija
            325iA Cabriolet 3/1987
            330d 6/2003

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              #51
              Originally posted by 324tdic2d View Post
              Huomasin saman Termini 1850:n kanssa, kun tässä viikko sitten mittailin virtoja.
              Säteilylämmitin 300W + Termini I-teholla 800W = 1100W, eli alle 5A.
              Moottori oli kuuma ja sisätilat lämpimät > roikka seinään ja lukemat ampeerimittarissa melkein 9A (seilasi kyllä aikalailla 7-9A). Napsautin Terminin O-asentoon ja lukemat 1,3A, eli 300W kuten säteilijän kuuluukin. Kumma juttu kun sisätila oli jo valmiiksi lämmin (suoraan ajosta).

              Kerros- ja rivitaloyhtiöiden autolämmityspistorasioita EI ole mitoitettu siten, että kaikissa tolpissa esim. 1x16A sulakkeella olisi täysi kuormitus jatkuvasti päällä. Vain 60% tolpista kestää olla täysi kuormitus jatkuvasti päällä. Jos kuormitusta on liikaa, laukeaa sähkökeskuksesta ryhmäsulakkeet ja kenenkään auto EI lämpiä.

              Vaikka omaa tolppakohtaista sulaketta kestäisikin kuormittaa 16A (3600W), niin kannattaa vähän katsella ympärille ennen kuin laittaa sisätilälämmittimen päälle, jos taloyhtiössä on nimenomaan kielto sisätilalämmittimien käytöstä.

              Nimim. sähkösuunnittelija
              Onko sulla heittää tietoa kuinka pitkään hidas sulake kestää kuormitusta laukeamisvirtaa isommalla virralla ennenkuin laukeaa? Varsinkin jos useammalla on näitä vastaavia lämmittimiä niin sähkön kytkeytymishetkellä piikki on valtava. Työpaikan tolpissa kun on sähkönsyöttö säädetty lämpötilan mukaan 30 minuutin sykleissä niin piikkejä tulee väkisin. Tuo minun Defa mitä mittailin ottaa isompaa virtaa parin sekunnin ajan niin jotenkin tuntuu, että edes hidas sulake ei tuota kestä. Ja tosiaan nämä minun mittaukset on tehty +20 asteen lämpötilassa eli en tiedä miten huonoksi tilanne menee tuolla pakkasessa. Vähän tekisi mieli palauttaa tuo Defa ja ostaa joku laadukkaampi tilalle.
              Last edited by markok; 17-01-2010, 10:51.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #52
                Sisätilan haaroituksesta tuli mieleen, tietääkö kukaan miksi haaroitusta ei saa tehdä siten että liittää vastukseen sen haaroituskappaleen?

                Onko tuo hyvä markkinakeino kun kielletään se jolloin joutuu ostamaan 1 johdon enemmän?

                Comment

                • 324tdic2d
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 136
                  • Kemi, Oulu, Vaala

                  #53
                  Originally posted by markok View Post
                  Onko sulla heittää tietoa kuinka pitkään hidas sulake kestää kuormitusta laukeamisvirtaa isommalla virralla ennenkuin laukeaa? Varsinkin jos useammalla on näitä vastaavia lämmittimiä niin sähkön kytkeytymishetkellä piikki on valtava. Työpaikan tolpissa kun on sähkönsyöttö säädetty lämpötilan mukaan 30 minuutin sykleissä niin piikkejä tulee väkisin. Tuo minun Defa mitä mittailin ottaa isompaa virtaa parin sekunnin ajan niin jotenkin tuntuu, että edes hidas sulake ei tuota kestä. Ja tosiaan nämä minun mittaukset on tehty +20 asteen lämpötilassa eli en tiedä miten huonoksi tilanne menee tuolla pakkasessa. Vähän tekisi mieli palauttaa tuo Defa ja ostaa joku laadukkaampi tilalle.
                  Valmistajien sekä Defa että Calix mukaan moottorilämmittimiä ei suositella jaksottaiseen käyttöön. Tällaisessahan sähkö menee päälle-pois kymmeniä kertoja työaikana, jos on kokoajan roikassa. En tiedä tarkemmin näiden kestävyydestä, mutta näin luki pakkauksessa.

                  Jaksottaiset lämmitysajat on tarkoitettu sellaiseen käyttöön, jossa ajoneuvojen on oltava jatkuvassa käyttövalmiudessa, kuten pelastusajoneuvot ja työkoneet.

                  Jos puhutaan sekuntteja kestävistä piikeistä, jolloin virta on <20% suurempi, kestää hidassulake tavallisesti. Sitten jos puhutaan pidemmästä jatkuvasta ylivirrasta, kuuluukin laueta. Jos ylivirtapiikkejä tulee tuon tuostakin, sulake "herkistyy" kokoajan, käyttöikä kuoleutuu ja saattaa joskus palaa jopa sallituissa virta-arvoissa.
                  325iA Cabriolet 3/1987
                  330d 6/2003

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    #54
                    Originally posted by 324tdic2d View Post
                    Valmistajien sekä Defa että Calix mukaan moottorilämmittimiä ei suositella jaksottaiseen käyttöön. Tällaisessahan sähkö menee päälle-pois kymmeniä kertoja työaikana, jos on kokoajan roikassa. En tiedä tarkemmin näiden kestävyydestä, mutta näin luki pakkauksessa.

                    Jaksottaiset lämmitysajat on tarkoitettu sellaiseen käyttöön, jossa ajoneuvojen on oltava jatkuvassa käyttövalmiudessa, kuten pelastusajoneuvot ja työkoneet.

                    Jos puhutaan sekuntteja kestävistä piikeistä, jolloin virta on <20% suurempi, kestää hidassulake tavallisesti. Sitten jos puhutaan pidemmästä jatkuvasta ylivirrasta, kuuluukin laueta. Jos ylivirtapiikkejä tulee tuon tuostakin, sulake "herkistyy" kokoajan, käyttöikä kuoleutuu ja saattaa joskus palaa jopa sallituissa virta-arvoissa.
                    Tuon jaksottaisen sähkön vaikutusta lämmittimen takuuseen selvittelin silloin kun lämmitintä hankin ja Calix ilmoittaa, että takuu ei korvaa jos käytössä on pulssisähkö eli sekunteja päällä ja sekunteja pois, mutta myös Calixin takuu korvaa rikkoutuneen elementin jos on tällainen 30 minuutin jaksoissa tapahtuva sähkön syötön säätö. Defan takuu on voimassa riippumatta sähkön syöttötavasta. Typerä järjestelmähän tuo on, mutta minkäs teet. Saman haitan saa aikaiseksi jos hankkii varaosaliikkeissä myynnissä olevan termostaatin omaan autoon. Onneksi M52B28TU moottoriin on niin helppo heittää uutta lämmitintä kiinni jos vanha hajoaa ja Defan takuukin on vielä 3 vuotta.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎