Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ja taas tutisee!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hake
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 34

    Ja taas tutisee!!!

    Eilen tuli 316 vm-99 bmw hankittua. Ajettu 128tkm. Muuta vikaa ei tunnu olevan kuin ratissa tuntuva lievä tutina jarrutettaessa. Varsinkin kevyesti jarrutettaessa tuo tutina tuntuu voimakkaammin. Kun autosta nousee niin usein jarruista tulee nenään pientä käryä. Mikähän/ mitkä osat mahtaa olla vaihtokunnossa?

    Katsokaahan ketjun loppupäästä. Siellä kertoilin millasta vikaa tällä kertaa.
    Last edited by hake; 28-01-2006, 02:29.
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Etujarrulevyt ja palat vaihtoon.


    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10077
      • KVLA

      #3
      Jos levyt on kierot,niin pitäisi tuntua polkimessakin.
      Ostitko auton liikkeestä?Jos ostit,niin vie takaisin ja laitata kuntoon liikkeen piikkiin.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Alatukivarren nivel(tyyppivika) tai pyöränlaakeri kaputt...

        Comment

        • rp
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 246

          #5
          Tuttu juttu. Juuri tuo että tuntuu erityisesti kevyesti jarrutettaessa. (Todennäköisesti etu)jarrulevyt kieroutumassa. Ne ja jarurpalat vaihtoon. Jos ne on oikeasti lopussa niin se riittää. Todennäköisesti kuitenkin etupäässä on myös väljää nivelissä tai puslissa. Jos sitä ei korjata niin levyt on uudelleen kierot nopeasti.

          Kärventyneen haju voi myös viitata siihen että joku jarru ei liiku kunnolla vaan koskettaa jatkuvasti levyä -> kuumenee -> käryää -> kieroutuu.

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #6
            En tiedä auttaako tämä Sinua, mutta itselläni ainakin iskarin hajoamisen yhteydessä alkoi jarrutustutina. Testattiin jarruja rullien päällä eikä ravistanut yhtään. Jarrulevyt siis suorat. Vaihdan iskarit viikon kuluttua ja katson samalla onko alatukivarsissa ja/tai reaktiotangoissa vaihtamisen tarvetta. Nyt ei ainakaan havaittu vielä väljyyttä. Syy ei siis välttämättä ole jarrulevyissä. Levyjen vääntymisen kait huomaa jo nostaessa kulmaa ylös ja rengasta pyöriteltäessä. Pitäisi ahdistaa sitten jossain kohtaa edes vähän...
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Blitz
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 260
              • Helsinki

              #7
              Joistain korjaamoista löytyy työkalu, jolla pystyy levyjen heiton tarkasti mittaamaan. Tällaista käyttämällä ei tarvitse arvailla, että mikä levy on kiero.
              X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
              YV:llä lisätietoja

              Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
              996 Turbo X50
              500whp.net

              Comment

              • huoppa81
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 638
                • Villähde, Finland

                #8
                Melko varmasti etulevyt kierot, Tarkastaa etupään nivelet, jos ok niin eteen levyt ja palat uusiks ni loppuu tutinat.
                Garage:

                E21 323i -79
                E21 323i -82
                E30 325i Cabriolet -91
                E30 316i -89
                E39 520i -01
                Kadett C 1,2 -76

                Lynx Rave RE 600 -08

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kuitenkin vielä ystävän neuvo: Tarkista kuitenkin ne etupään nivelet ennen kuin lähdet jarrulevy ostoksille. Uusilla levyillä tosin ongelma häviää hetkeksi, mutta kun niiden hionta kiilloittuu pois, alkaa tärinät uudelleen. e46:ssa saa levy olla TODELLA kiero ennenkuin se tuntuu jarruttaessa jos kaikki nivelet on kunnossa.

                  Comment

                  • hake
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 34

                    #10
                    Kiitoksia vinkeistä. Yksityiseltä tuon ostin eli omaan piikkiin menee. Pitää viedä auto lohkolämmittimen asennukseen tässä joulun jälkeen. Saavat samalla vilkaista nuo nivelet ja palat/levyt.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10077
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by hake
                      Kiitoksia vinkeistä. Yksityiseltä tuon ostin eli omaan piikkiin menee. Pitää viedä auto lohkolämmittimen asennukseen tässä joulun jälkeen. Saavat samalla vilkaista nuo nivelet ja palat/levyt.
                      Uusivat kyllä helposti kaiken "liikkuvan",kun pelaavat varman päälle.Jos et ole tarkkana.Eli jos vaan jumia jarruissa ja välysiä jossain,niin katso ettei turhaa uusi koko jarruja (=hyvä lisälasku turhasta).

                      Comment

                      • hake
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 34

                        #12
                        Vielä tuosta tutinasta. Kertokaahan joku tietäjä seuraavasta: Kun eturenkaita koittaa heilutella, (pyörät maassa) niin pitkittäissuunnassa tuntuu reilua liikettä. Muutaman millin liikkuu. Onko alatukivarret vaihtokunnossa vai mikä tuon tekee?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Nimen omaan jos tuntuu selvältä välykseltä.

                          Comment

                          • hake
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 34

                            #14
                            Nimen omaan jos tuntuu selvältä välykseltä.

                            Joo kyllä siinä selvä välys on. Ja tosiaan ei tarvi edes keulaa nostaa niin tuntuu. Ei kai siinä auta ku laittaa osat tilaukseen. Motonetissä näytti ihan inhimillisen hintaiset olevan. Kannattaako samalla vaihtaa jotain muutakin palikkaa?

                            Comment

                            • xtech
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 356
                              • savonlinna

                              #15
                              Originally posted by hake
                              Eilen tuli 316 vm-99 bmw hankittua. Ajettu 128tkm. Muuta vikaa ei tunnu olevan kuin ratissa tuntuva lievä tutina jarrutettaessa. Varsinkin kevyesti jarrutettaessa tuo tutina tuntuu voimakkaammin. Kun autosta nousee niin usein jarruista tulee nenään pientä käryä. Mikähän/ mitkä osat mahtaa olla vaihtokunnossa?
                              veikkaisin etujarrulevyjä/paloja
                              sigpic

                              e30 2,7

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎