Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korkeat päästöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Teepaa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 125
    • Oulu/Kuusamo

    Korkeat päästöt

    Auto on E36 320i

    Eli katsastuksessa totesivat liian korkeat päästöt. Ja samalla veikkailivat syyksi Lambdaa.

    Nyt huomasin, että siinä haitariputkessa on halkeama, joten voiko se vaikuttaa jotenkin tuohon mittaustulokseen?

    Lisäksi olen joskus kuullut, että rikkininäisellä Lambdalla tasakaasulla ajettaessa kulutusmittari heiluu muutaman millin eestaas ja tuollaista myös olen huomannut omassa autossani.

    Lisäksi on havaittavissa lievää nykimistä.

    (Nykiminen korjaantui _lähes_, kun yks rikkinäinen puola vaihdettiin.
    Attached Files
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Teepaa
    Auto on E36 320i

    Eli katsastuksessa totesivat liian korkeat päästöt. Ja samalla veikkailivat syyksi Lambdaa.

    Nyt huomasin, että siinä haitariputkessa on halkeama, joten voiko se vaikuttaa jotenkin tuohon mittaustulokseen?

    Lisäksi olen joskus kuullut, että rikkininäisellä Lambdalla tasakaasulla ajettaessa kulutusmittari heiluu muutaman millin eestaas ja tuollaista myös olen huomannut omassa autossani.

    Lisäksi on havaittavissa lievää nykimistä.

    (Nykiminen korjaantui _lähes_, kun yks rikkinäinen puola vaihdettiin.

    Se vähän riippuu, että missä heiluu...jos se heiluu sielä 8-10litran seutuvilla millejä niin sillä ei kyllä ole mitään merkitystä. Mutta jos taas "heilutaan" tasakaasulla sielä 15-20litran paikkeilla niin sit on vikaa. Eli tuosta ei kannata olla vielä kovin huolissaan, niin tasasesti et pysty ajamaan etteikö se neula liikkuis vähäsen.

    Ilmavuodot tarkasta ensiksi ja sit testeriin, että mitä vois ilmaantua. Mutta oma epäilys on kans se kuuluisa lambda-anturi ja oisko autossa vielä originelli gyntterin tehtaalla ruuvama kenties joka ois muutenkin jo vaihdon rajalla?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Imuputki vain vaihtoon ja leimalle...

      Comment

      • Teepaa
        Bimmer Rookie
        • Nov 2003
        • 125
        • Oulu/Kuusamo

        #4
        No selittääkö se tuon nykimisen?

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #5
          Toki kun kone tärisee ja imuilmanmäärä vaihtelee niin halkeamasta pääsee aina eri määrä ilmaa ilmamäärämittarin ohi. Feilu näkyy sitten lambdalla ja moottorinohjausboksi yrittää lambdan tietojen mukaan säätää suutinten aukioloaikaa, eli säädöt on johonkin suuntaan tällöin aina viturallaan.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Joo... ja kun kone vetää ilmaa mitä ei mitata, antaa tietokone liian alhaisen polttoanemäärän suhteessa ilmamäärään=kone käy laihalla= nykii varsinkin tasakaasulla. Lambda korjaa n.nuppineulan kokoisen reijän tuottaman ilmaylimäärän, mutta ei kovin paljon isompaa. Putki vaihtoon.

            Comment

            • pmtk
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1560
              • Iisalmi

              #7
              Vaiha nyt ihmeessä ensin se imuputki, kun ei oo edes kallis. Käy sitten koettaa päästöjä jossain muualla kuin konttorilla. Jos ei vieläkään päästöt korjaannu, niin melko varmaan lambda. Niidenkin hintoja kannattaa katsella parista paikkaa.
              E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

              Comment

              • BMW98
                Newbiemmer
                • Apr 2005
                • 14

                #8
                Mulla oli samanlainen tapaus omassa (e39/520i). Oireet oli nykiminen mateluvauhdissa, joutokäynnillä sammuili kylmänä tai kävi vähän epätasaisesti ja päästöarvot pielessä. Syynä oli vuoto imupuolella, tarkemmin alipaineventtiilissä imusarjan alla. Eli suosittelisin myös haitariputken uusimista.

                Korjaamolla kertoivat, että jos lamda rikki ni moottorin varoitusvalon pitäis palaa kojelaudassa...

                Comment

                • pmtk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1560
                  • Iisalmi

                  #9
                  Mulla (E36) ei palanu mikään valo ja päästöt korjautu lambdan vaihdolla. Varmaan E39:sissä eri juttu?
                  E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                  Comment

                  • Teepaa
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2003
                    • 125
                    • Oulu/Kuusamo

                    #10
                    Päästöt tosiaan on nyt kohdillaan ja lambda ja imuputki vaihdettu, mutta silti nykii vähän..

                    Tulpatki vaihdettu ja hajonnu puola uusittu.. Mistähä sitä sitte seuraavaksi vikaa etsis?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Akunnapa joksikin aikaa irti, jotta DME saadaan resetoitua oppimistaan "huonoista tavoista".

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎