Announcement

Collapse
No announcement yet.

Happi päästöissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jausa
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 8

    Happi päästöissä

    -88 BMW 320i kuutoskone Katilla. Päästöarvot kunnossa muuten, mutta happi 10% paikkeilla. Putki hitsattu, ei juuri vuotoa..eikä noin isot lukemat sillä selittyisikään.

    Korjaamolla vaihtoivat lambda-anturin, ei vaikutusta..eivätkä osanneet sanoa missä vika. Katti käy kuulemma liian kuumana ainakin. Öljykorkin pois ottaminen ei vaikuta koneen käymiseen. Mikäköhän maksaa..?

    Ja auto käy huonosti röpöttämällä..joskus pätkäisee ajossa kokoaan hetkeksi.
    Last edited by Jausa; 21-01-2006, 18:32.
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    #2
    katti likki..
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Villähde, Finland

      #3
      Tarkista onko imuvuotoja.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        100% varmuudella putki vuotaa. Nuppineulan kokoinen reikä ja heti on pari prosenttia happea. Jos "putki ei juuri vuoda", niin onhan se happi tuossa tasossa.

        Comment

        • Jausa
          Newbiemmer
          • Jan 2006
          • 8

          #5
          Putki voi vuotaa hieman, mutta millään se ei nosta happiarvoja noin ylös. Oon omistanu paljon resumpi putkisempia autoja, eikä hapet ole kohonnut juuri nimeksikään. Ja tuo katti on vähän oudosti rikki, jos on..ku muut päästöt on hyvällä tasolla. Ja katti on vaihettu n. 50 000km sitten.

          Comment

          • Masinol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 988
            • "Turku"

            #6
            Originally posted by Bmw_e30
            katti likki..
            Tää on aina tää eka vakiovastaus
            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Kyllä se kolmikosta putki, imuvuodot ja kantava venttiili löytyy varmaan.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Pluto
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1860
                • Raisio

                #8
                Originally posted by Hemi
                100% varmuudella putki vuotaa. Nuppineulan kokoinen reikä ja heti on pari prosenttia happea. Jos "putki ei juuri vuoda", niin onhan se happi tuossa tasossa.
                Niinpä. Jos joku venttiili kantais tai olis imuvuotoja, muut arvot olis poskellaan kans.
                BMW F32 435d

                Comment

                • Jausa
                  Newbiemmer
                  • Jan 2006
                  • 8

                  #9
                  Perkl...ku se ei ainakaan o putkesta kiinni.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Sitten se on se pyhä henki joka putkistossa majailee ja nostaa happea...
                    Käyvän moottorin läpi ei kulje tuollainen happimäärä, vaan jostain se sinne tulee pakoventtiilin ja putkenpään väliseltä osalta, tai sitten mittauksessa/laitteissa on jotain vikaa.
                    Minä olen kyllä useinkin törmännyt putkiin joiden "falskia" ei edes korvin erota mitenkään ja hapet olevat 5-10% välissä. Aika paljon riippuu siitä missäpäin putkea vuoto/vuodot sijaitsee. Jos korvin kuultavaa vuotoa on olemassa, niin takuuvarmasti ollaan lähellä 10%:tia.

                    Comment

                    • Jausa
                      Newbiemmer
                      • Jan 2006
                      • 8

                      #11
                      Jees...toinen korjaamo ja imusarjan tiivisteet uusiksi pian. Ei vaan tiiä, johtuuko niistäkään. Meinas ainaki korjauskaveri, ettei putki vuoda niin paljoa..saattaa tietenki nuitten tiivisteitten kans olla yhteisvaikutusta..saas nähä.

                      Comment

                      • tatu
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 77
                        • Tampere

                        #12
                        Laita nyt vaan se putki täysin tiiviiksi, ja jatka ihmettelyä sitten.

                        Bensiini moottorin tapauksessahan kaikki happi "palaa" sylinterissä, jos seos yleensäkin syttyy, eli happea ei juurikaan päästöarvoissa pitäisi olla, kun kaikki on kunnossa, eri juttu on jos seos jää kokonaan palamatta jossain sylinterissä, mutta silloin muutkin päästöarvot on persiillään. Jos muut päästöt paitsi happi on kohdallaan niin vaihtoehdot on että johonkin sylinteriin ei tule ollenkaan polttoaineen syöttöä ja ilma pääsee vapaasti läpi, tai sitten happi tulee vuotavasta pakoputkesta. Mikäli joku sylinteri olisi täysin pimeänä polttoaineen syötöstä tämän varmasti huomaa käynnistäkin.

                        Se miksi vuotava pakoputki ei aina nosta happiarvoja johtuu vuotopaikasta, yleensä jos putkessa on reikä mistä pakokaasut virtaa ulospäin tapahtuu myös virtausta toisinpäin eli ilma virtaa pakoputkeen ja happia-arvot kohoaa. Joskus reikä voi olla niin "hyvässä paikassa" että ainoastaan pakokaasuja virtaa ulospäin eikä happiarvot kohoa.
                        ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
                        EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...

                        Comment

                        • Jausa
                          Newbiemmer
                          • Jan 2006
                          • 8

                          #13
                          Pakoputki ei tuohon huonoon käyntiinkään hirveitä vaikuta..eli kone käy ilmeisesti liian laihalla seoksella. Korjaussetä lupas saaha tiivisteitten vaiholla arvot alle viiteen ja käynninkin kuntoon..itken perjantaina sitten lisää.

                          Comment

                          • Japi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 276
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Jausa
                            Pakoputki ei tuohon huonoon käyntiinkään hirveitä vaikuta..eli kone käy ilmeisesti liian laihalla seoksella. Korjaussetä lupas saaha tiivisteitten vaiholla arvot alle viiteen ja käynninkin kuntoon..itken perjantaina sitten lisää.
                            Jaa, kerronpas omakohtaisen esimerkin, josta voit tehdä johtopäätöksen.
                            Katiskana 318i -87, L-jetronicilla sekä lambdalla varustettu. Lambda siis putkessa vaihdelaatikon paikkeilla, about 10-15cm päässä "alkumutkasta", jossa putki alkaa kulkemaan auton pohjan suuntaisesti.
                            Kappas, juuri tuohon "alkumutkan" hitsaussauman viereen ilmestyi murtuma, siis aivan onnettoman pieni murtuma, josta äänimerkkinä lähti vain vaimea suhina ja jota ei edes kuullut kunnolla venttiilien säkätyksen peittämäna. Tämä onneton pieni murtuma sai päästöt heittämään häränpyllylle ja kunnolla. Kohonneita olivat happi (ei tosin paljoa!), HC ja taisipa olla vielä jotain muutakin. Käynti oli huonoa, nyki ajossa ja kuluttikin enemmän kuin normaalisti.
                            Ja kappas. Hitsautin tuon onnettoman pienen murtuman takaisin umpeen ja "suureksi yllätykseksi" kaikki oireet katosivat. Ei ollut enää päästöt koholla, eikä ollut enää käyntiongelmia vaan kaikki murheet katosivat.

                            Mitä tästä opimme: jos et ole varma jostain asiasta, älä vänkää vastaan. Jos vuotokohta on ennen lambdaa, on 100%n varmaa se, että ongelmat johtuvat nimenomaa siitä. Muussakin tapauksessa, jotta saat edes jonkinlaisen luotettavan tuloksen, pitää pakoputken olla tiivis.
                            Tällä hetkellä kuulostaa siltä, että ainoa tulos on ropaamon kassassa

                            Korjaa se putki siis ensin ja katso mihin homma etenee sillä.

                            Eikä herneitä, kiitos.
                            "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                            -Tuntematon
                            ex-E30 318i -87
                            droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                            Comment

                            • Jausa
                              Newbiemmer
                              • Jan 2006
                              • 8

                              #15
                              Nii no...kuitenkin luotan enemmän ammattilaiseen, joka auton on nähnyt, kuin mutu:lla toimivaan kotijobbariin. Kiitänpä mielipiteestä ja kattellaan sitten lisää, kun tiivisteet on vaihettu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎