Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D tehot kateissa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DieselM
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 15

    530D tehot kateissa!

    Morjens!

    Minulla on bmw 530DA steptronic m-sport vm.2001 (ajettu. 190tkm) . Auto hommattiin tuossa pari kuukautta sitten ja heti alussa epäilen tehojen olevan hukassa. Tuossahan pitäisi olla se 193 hp 410nm mutta siltä ei vaikuta.
    Kävin vertailun vuoksi koeajamassa paikallisessa bmw-liikkeessä samanlaista 530DA:ta ja se tuntui lähtevän huomattavasti paremmin.

    Tehdashan ilmoittaa muistaakseni 8 s 0-100 km/h arvoksi ja
    oma 530D menee 0-100 km/h 9-11 s riippuen härnääkö lähdössä jarrulla kierroksia koneeseen ( tiedetään se rasittaa lootaa, mutta kokeiltiin ihan testimielessä ). Ja kiihdytys 80-120km/h menee D-sport vaihteella n.7.5 s

    Koeajamani 530DA meni 80-120 km/h 6.3 sek D-sport vaihteella ja se veti muutenkin yläkierroksilla huomattavasti ripeämmin.

    Mikä siis olisi mahdollinen vika? ja mistä sitä kannattaisi lähteä etsimään? Tänään hain bmw:n huollosta ja ne olivat tarkistaneet/mitanneet ilmamäärämittarin ja muut moottorin sähkölaitteet mutta niissä ei vikaa ollut.

    Itse epäilen että jossain olisi vuoto ja näin osa ahtopaineista vuotaa harakoille..
    Koska jos tehot tippuu niin yleensähän jossain on vika, minkä vuoksi ahtopaineetkin putoavat ? Vikahana voi olla hyvinkin kettumaisessa paikassa.. Esimerkiksi katalysaattori voi olla tukkeessa tai muuta vastaavaa.. toivotaan että näin ei ole..

    Terveisin Joonas Peltola

    ps. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Villähde, Finland

    #2
    Vikamuistin luku ja ilmamassa mittarin toiminnan tarkastus kannattaa tehdä.
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • DieselM
      Newbiemmer
      • Nov 2005
      • 15

      #3
      "Tänään hain bmw:n huollosta ja ne olivat tarkistaneet/mitanneet ilmamäärämittarin" ja ovat lukeneet vikakoodit..

      Comment

      • huoppa81
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 638
        • Villähde, Finland

        #4
        Originally posted by DieselM
        "Tänään hain bmw:n huollosta ja ne olivat tarkistaneet/mitanneet ilmamäärämittarin" ja ovat lukeneet vikakoodit..
        Katos joo, hyvin mä taas tänää osaan lukee
        Garage:

        E21 323i -79
        E21 323i -82
        E30 325i Cabriolet -91
        E30 316i -89
        E39 520i -01
        Kadett C 1,2 -76

        Lynx Rave RE 600 -08

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19178
          • -

          #5
          Eipä olis ensimmäinen 530D, jossa olisi joko ilmamäärämittari viallinen, tai turbon toiminnassa / ohjauksessa toivomisen varaa..
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • TurboD
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 84

            #6
            Originally posted by Juhis
            Eipä olis ensimmäinen 530D, jossa olisi joko ilmamäärämittari viallinen, tai turbon toiminnassa / ohjauksessa toivomisen varaa..
            Mulla lähtee 2000 kierroksen kohdalla hirnumaan vaikkei hanaa juuri lisää antaisikaan ikäänkuin tulisi ns. turbopotku niillä nurkilla. Onko muilla tämmöstä. Kärry -99 keppi.

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Siivet jumissa turbossa..Kato liikkuuko se tanko siellä turbossa jos vaikka kaveri ryntäyttää konetta...Jos se liikkuu niin alipaine jutut kunnossa mutta silti ei vielä tiedä onko siivet jumineet turbon sisässä....Ahtopaineen mittaus ihan irto mittarilla paljo näyttää..voi olla että ahtaa myös liikaa ja näin ollen tuntuu tehottomalta...näin on vaikka kuullostaakin tyhmältä...Vakio paineet noin kilon luokkaa, en muista tarkkaan, mutta jos menee yli 1.5 niin turbo vaihtoon tai puhdistus...Se ilmamassa mittari voi olla viallinen vaikka meneekin testissä läpi...Jos sen verran purkaa ja kattoo että onko siellä uuden mallinen mittari vai sitä vanhaa mallia...uudessa on semmonen "tähtäin" siinä keskellä erottaa varmasti, jos ei ole kun tikku mallinen se mittapää niin kannattas vaihtaa jo sen takia uudempaan malliin niin varmempi...Moottorin ohjainlaite tarttee koodauksen eli pelkkä vaihto ei riitä...

              Muita tehon puutteeseen johtavia vikoja en tiedä kuin turbon tai ilmamassa mittarin...Jos lähtee käyntiin hyvin niin suutin ja kp pumppu puolella ei ongelmia...Noissa pienikin suuttimen kuseminen johtaa siihen että railpainetta ei tule ja ei käynnisty...

              JA vielä edittiä sen verran että kato myös onko kone sitä mallia missä läpät imusarjassa..Näkee taskulampulla sinne imusarjan alle onko liikkuvaa tankoo...Siitä EGR venttiilin takaa kun tiiraa lampulla niin pitäs näkyä tangonpää jos on sitä mallia...Jos siellä on tanko niin sitä seurata liikkuuko kun kaveri ryntäyttää konetta...
              Last edited by Sami; 28-01-2006, 08:25.

              Comment

              • Tappu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 825
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Sami
                Vakio paineet noin kilon luokkaa, en muista tarkkaan, mutta jos menee yli 1.5 niin turbo vaihtoon tai puhdistus...

                Viallinen ahtopaineensäätö solenoidi voi aiheuttaa liian suuren ahtopaineen itsellä on ollut muutama tapaus esim. X5 3.0d GT1:llä ahtopaineenmittaus/testimoduli, ahtopaineita oli 2.1 ja auto ei kulkenut mihinkään. Solenoidi vaihtoon ja testimoduli uusiks, ahtopaineet oli normaalit ja kulku entisellään.
                AMG

                Comment

                • DieselM
                  Newbiemmer
                  • Nov 2005
                  • 15

                  #9
                  Irroitettiin välijäähdytin ja putsattiin se niin ulkoa kuin sisältä päin. 2/3 coolerin pinnasta oli täysin ummessa/paskassa. Yhteen coolerin kanavista oli iskeytynyt ilmeisesti nasta joka oli tehnyt pienen reiän. Reikä paikattiin kemiallisella metallilla. Tarkastimme samalla ahtoputkien liitokset mahdollisten vuotokohtien paikallistamiseksi.
                  Turbon aktuaattorin tanko liikkui vain hieman kun paikallaan polkaistiin. Yritettiin etsiä sitä läppäsysteemin tankoa imusarjan alta mutta ei saatu selkoa onko siellä sellaista.

                  Osaisiko joku sanoa mihin pajaan auto kannattaisi viedä tarkastettavaksi/korjattavaksi Kymenlaakson seudulla?? Itse en ehdi/jaksa etsiä vikaa ja alkaa keinotkin loppumaan kesken. Bemariliikkeeseen en vie, koska se maksaa tuhottomasti ja tuskinpa osaavat edes korjata.

                  Comment

                  • DieselM
                    Newbiemmer
                    • Nov 2005
                    • 15

                    #10
                    Soitin karhulaan bmw-huoltoon. Selitin miten auto käyttäytyy ja kysyin mikä olisi mahdollinen vika.. vastaus: " emmätiiä, jos ei vikatestissä kerran mitään löytyny ni ei osaa sanoa ".. kerroin että tehot puutuu yläkierroksilla " joo eihän noi enää jaksa vääntää yläkierroksilla " Siis vaikuttaa että nää korjaamon pojat eivät tiedä tekniikasta hölkösen pölähtämää.. äijä suositteli viel että vie turbokorjaamolle.. ne mittaa ahtopaineet.. ja kuulemma ei voi mitata normaalilla ahtopainemittarilla ku ahtopaineet " hakkaa".. siis WTF??? Ei ees saanu kunnolla selvää puheesta mitä se 100-vuotias korjaamopäällikkö selosti..

                    Missä nää bmw-huollon jätkät on oikeen koulutettu?

                    Kertokaas mihin tuo auto kannattais viedä korjattavaksi?? Saa olla vaikka kuinka kaukana kuhan on suomen puolella.. merkkihuoltoon en vie ku eivät näköjään osaa ku vaihtaa öljyjä, jos niitäkään..
                    Last edited by DieselM; 30-01-2006, 14:55.

                    Comment

                    • DieselM
                      Newbiemmer
                      • Nov 2005
                      • 15

                      #11
                      [QUOTE=DieselM]Soitin karhulaan bmw-huoltoon. Selitin miten auto käyttäytyy ja kysyin mikä olisi mahdollinen vika.. vastaus: " emmätiiä, jos ei vikatestissä kerran mitään löytyny ni ei osaa sanoa ".. kerroin että tehot puutuu yläkierroksilla " joo eihän noi enää jaksa vääntää yläkierroksilla " Siis vaikuttaa että nää korjaamon pojat eivät tiedä tekniikasta hölkösen pölähtämää.. äijä suositteli viel että vie turbokorjaamolle.. ne mittaa ahtopaineet.. ja kuulemma ei voi mitata normaalilla ahtopainemittarilla ku ahtopaineet " hakkaa".. siis WTF??? Ei ees saanu kunnolla selvää puheesta mitä se 100-vuotias korjaamopäällikkö selosti..

                      Missä nää bmw-huollon jätkät on oikeen koulutettu?

                      Kertokaas mihin tuo auto kannattais viedä korjattavaksi??

                      Comment

                      • Sami
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1332
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by DieselM
                        Turbon aktuaattorin tanko liikkui vain hieman kun paikallaan polkaistiin. Yritettiin etsiä sitä läppäsysteemin tankoa imusarjan alta mutta ei saatu selkoa onko siellä sellaista.

                        .
                        Se tanko jos liikkuu yhtään ja ei takertele niin näkee ainakin että alipaine jutut kunnossa....Imusarjan alla ei välttämättä ole niitä tankoja...Ne on vaan tietyissä vuosimalleissa ja siitä voi joku tietää enemmän kun minä niin saa selvittää...en oo vielä tarvinnu tota tietoo niin ei oo jääny päähän...Minä lähtisin kotikonstein tutkimaan asiaa mittaamalla ahtopaineet luotettavalla mittarilla...

                        Comment

                        • Dr_ink
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 402
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by DieselM
                          Kävin vertailun vuoksi koeajamassa paikallisessa bmw-liikkeessä samanlaista 530DA:ta ja se tuntui lähtevän huomattavasti paremmin.
                          Snadisti Off-topic mutta.

                          Itse kävin koeajamassa paikallisessa audi liikkeessä uutta 2.0Tdi A3:sta. Tuntui että vetää niin vitusti verrattuna aiemmin koeajamaani, samalla moottorilla varustettuun V-golffiin.Kyselin siinä sitten syytä miten voi olla noin iso ero, kun jo persdyno sanoi että eroa on, ja paljon. Pienehkön jutustelun jälkeen myyjä kertoi että, koeajamani A3 on "lastuviritetty" ja on kuulemma suomessakin yleisesti käytetty "markkinointikikka" turbodiisseleiden osalta. Selvisi sitten että, ko.autossa oli Revotechnik Steg 2 softa. Alla Doc-powerin sivuilta tietoa ko softasta.

                          "Dynot testiautosta vakiona: 155,5Hp ja 359,3Nm. Revolla 203,1Hp (+47,6hp) ja 425Nm (+65,7Nm)."

                          Että näin meitä kusetetaan. Kuulemma myös Harisella tuttu ongelma kun ihmiset menee ohjelmamuutokseen ja ennen muutosta dyno antaa saman verran ku Harinen pystyy lupaamaan ohjelmamuutoksella. Kaikki autot olleet aiemmin liikkeiden esittelyautoja mersusta seattiin.

                          Yhtä kaikki, kannattaa ostaa esittelyauto.
                          - Trying is the first step towards Failure -

                          Comment

                          • DieselM
                            Newbiemmer
                            • Nov 2005
                            • 15

                            #14
                            Noniin nyt on sitten penkitetty! Käytin tänään AMW:llä lappeenrannassa dynopenkissä.. Mitattiin moottoriteho + ahtopaineet.

                            Tulokset:

                            Moottoriteho
                            148.6 HP / 3883 rpm
                            389.8 Nm / 2080 Nm


                            Ahtopaineet 1 - 1.2 bar

                            Ja siellähän kuuluisi siis olla 193 HP 410 Nm

                            Tehoja_on_siis_hukassa ja paljon..
                            Last edited by DieselM; 03-02-2006, 18:34.

                            Comment

                            • petska
                              Newbiemmer
                              • Mar 2004
                              • 15

                              #15
                              lastulla takarenkaalta noin 200hp ja ilman lastua joku 160-170 automaatin(muistaakseni166hp) tehohäviöt aika vaikea laskea...todettu vm99 530d...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎