Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektroniikkavelhot huom.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1855
    • Lappeenranta, Finland

    Elektroniikkavelhot huom.

    Pikkuhiljaa alkaa mitta täyttyä tuon lämmityslaitteen kanssa, kyseessä siis E34. Automatiikka ei pidä pyydettyä lämpöä yllä, saavuttaa sen kyllä mutta sitten alkaa kylmetä. Pitkällisten pohdiskelujen ja tutkimusten jälkeen varteenotettava vikapaikka voi olla ulkolämpötilan anturi ja se varmaan tulee vaihdettua vielä näillä lumilla.

    Mutta, jos em. anturin vaihto ei auta, niin suunnitelma B on tehdä itse säädettävä pulssittaja, joka ohjaa vesiventtiilejä. Automatiikka olis sitten historiaa ja jos ei tee kahdennettua niin samaa lämpöä tulis kumpaiseltakin puolelta.

    Ensimmäinen yritys oli aika hyvä. Netistä löytyi 555 piiriin perustuva säädettävä vilkkukytkentä. Lediltä saa helposti ohjauksen releelle, joka naksuttelee venttiilejä. Autoon asti tämä ei päässyt koska:

    Ongelma vaan on siinä, että kun vilkun tiheys harvenee, niin pois päältä-aika ja päällä-aika kasvavat molemmat samassa suhteessa. Tavoite olisi sellainen kytkentä, jossa taukoaikaa saisi pidennettyä ja päällä-aika olisi aina sama, noin sekunti. Autossa on tällä hetkellä kiinni merkkivalot, jotka tuikkivat venttiilien ohjauksen mukana. Semmoisia noin sekunnin pätkiä ne vettä päästävät vaihtelevaan tahtiin silloin kun automatiikka on pitävinään ohjia käsissään.

    Siis, löytyiskö jostain vilkkukytkentä, jossa ledi/lamppu loistaa aina saman ajan ja tuikkeiden välistä taukoa voisi säätää ?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    Originally posted by 525iiäxä
    Pikkuhiljaa alkaa mitta täyttyä tuon lämmityslaitteen kanssa, kyseessä siis E34. Automatiikka ei pidä pyydettyä lämpöä yllä, saavuttaa sen kyllä mutta sitten alkaa kylmetä. Pitkällisten pohdiskelujen ja tutkimusten jälkeen varteenotettava vikapaikka voi olla ulkolämpötilan anturi ja se varmaan tulee vaihdettua vielä näillä lumilla.

    Mutta, jos em. anturin vaihto ei auta, niin suunnitelma B on tehdä itse säädettävä pulssittaja, joka ohjaa vesiventtiilejä. Automatiikka olis sitten historiaa ja jos ei tee kahdennettua niin samaa lämpöä tulis kumpaiseltakin puolelta.

    Ensimmäinen yritys oli aika hyvä. Netistä löytyi 555 piiriin perustuva säädettävä vilkkukytkentä. Lediltä saa helposti ohjauksen releelle, joka naksuttelee venttiilejä. Autoon asti tämä ei päässyt koska:

    Ongelma vaan on siinä, että kun vilkun tiheys harvenee, niin pois päältä-aika ja päällä-aika kasvavat molemmat samassa suhteessa. Tavoite olisi sellainen kytkentä, jossa taukoaikaa saisi pidennettyä ja päällä-aika olisi aina sama, noin sekunti. Autossa on tällä hetkellä kiinni merkkivalot, jotka tuikkivat venttiilien ohjauksen mukana. Semmoisia noin sekunnin pätkiä ne vettä päästävät vaihtelevaan tahtiin silloin kun automatiikka on pitävinään ohjia käsissään.

    Siis, löytyiskö jostain vilkkukytkentä, jossa ledi/lamppu loistaa aina saman ajan ja tuikkeiden välistä taukoa voisi säätää ?
    kokeiles ottaa piuha irti niiltä vesiventtiileiltä siellä konehuoneessa aj koputa niitä pikkuisen että ne aukeaisivat kunnolla ja varmista
    että niiden alla oleva vesipumppu toimii

    ulkolämpöanturi ei mielestäni vaikuta tuohon.
    yksi mikä kannattaa tarkistaa on se sisälämmönhaistelija (siinä puhallin nappuloiden välissä.) sen jäähdytys moottori voi olla pyörimättä ja se tekee tuota, puhalla samalla pölyt siitä pois.
    Last edited by larmatin; 27-01-2006, 18:31.

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1855
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Venttiilit on vaihdettu, ei uusiin mutta toimiviin, mekaaninen puoli on ookoo.

      Tossa meikäläisen mallissa ei ole sitä vesipumppua. Eikä sisälämpöanturissa tuuletinta, pelkkä imuletku jostain imupuolelta.

      Luulen, että se kojetaulun anturi on kunnossa kun systeemi älyää kyllä lopettaa lämmön ruuttaamisen täydellä teholla suunnilleen oikeassa lämpötilassa. Ylläpito vaan ei suju. Järkeni mukaan em. anturi ei enää siinä vaiheessa ole mukana. Nupeillahan voi olla asetettu eri lämpö eri puolille ja mittausta pitää tehdä kummallakin puolella erikseen.

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4338
        • Turku

        #4
        Originally posted by larmatin
        ulkolämpöanturi ei mielestäni vaikuta tuohon.
        yksi mikä kannattaa tarkistaa on se sisälämmönhaistelija (siinä puhallin nappuloiden välissä.) sen jäähdytys moottori voi olla pyörimättä ja se tekee tuota, puhalla samalla pölyt siitä pois.
        Ulkolämpöanturihan löytyy ilmanottoaukkojen alta puhallinmoottorin kopan kyljestä-suunnilleen.
        Mulla sisälämpöanturit on molemmissa jalkatiloissa, kuskinpuolella ratin alla olevassa pahvissa. Säädinpaneelissa ei ole mitään anturia eikä puhallinta. Autossa ei ilmastointia.

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by jani73
          Ulkolämpöanturihan löytyy ilmanottoaukkojen alta puhallinmoottorin kopan kyljestä-suunnilleen.
          Eli tuosta:



          Yksi vaihtoehto myös on se että ilmastoinnin/lämmityksen ohjainboksissa on häikkää ja sehän löytyy sieltä raitisilmasuodattimen etupuolelta.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎