Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viallinen ilmamäärämittari 530d--> nyt pelaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #16
    Vieläkin veto aaltomaista..MIKÄ MÄTTÄÄ ??

    Joo tuli just vaihdettua tuo ilmamäärämittari,ei paha 10 min.
    Eli volvon uusi tunnistin osa bemun maffi koteloon.

    Asiasta tarkemmin.


    No ajattelin että nyt on vetopuolikunnossa mutta ei samanlailla mennään kuin vanhallakin maffilla.
    0-100 km ok mutta 80 kun polkasee niin sitten meno ei ole normaalia,vetää ei vedä vetää ei vedä..
    Näyttäs vähän siltä että tuo maffi tuli turhaan vaihdettua..
    Mutta mikä voisi olla syynä.
    Viimeksi vikakoodeja katsoessa harjasi laatikon nopeustunnistinta.

    Itsellä muutama diagnoosi mielessä

    a. Uusi maffi vaatii ohjelmoinnin
    b. vaihteistossa jälleen vikakoodi päällä (nopeustunnistin ) jonka vuoksi
    veto on mitä on,myös laatikon toiminta ei 100% normaalia.
    c.Ahtopainetunnistin (kaukaa haettu)
    d. Vuoto ahtopaine putkistossa ,ainakin yksi lemmari on joko poikki tai siiten löysällä.

    Laatikon oireista tarkemmin



    Saako auton vikakoodit nollattua kotikonstein..esim akunnavat irrallaan 10 min tms.
    Seuraavaksi auto menee ensi viikolla huoltoon jolloin katotaan vikakoodit sekä vaihdetaan laatikon molemmat nopeustunnitimet ja katsotaan sen öljymäärä yms.
    Olisi myös tarkoitus lastuttaa auto ensi viikolla mutta ei kai toimimatonta autoa kannata lastuttaa..
    Arvoisa raati vihjeitä pleeese
    Last edited by veku; 09-03-2006, 16:49.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • TINTTI
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 404
      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

      #17
      Originally posted by veku
      ...No ajattelin että nyt on vetopuolikunnossa mutta ei samanlailla mennään kuin vanhallakin maffilla.
      0-100 km ok mutta 80 kun polkasee niin sitten meno ei ole normaalia,vetää ei vedä vetää ei vedä..
      Näyttäs vähän siltä että tuo maffi tuli turhaan vaihdettua..
      Mutta mikä voisi olla syynä.
      Viimeksi vikakoodeja katsoessa harjasi laatikon nopeustunnistinta.

      Itsellä muutama diagnoosi mielessä

      a. Uusi maffi vaatii ohjelmoinnin
      b. vaihteistossa jälleen vikakoodi päällä (nopeustunnistin ) jonka vuoksi
      veto on mitä on,myös laatikon toiminta ei 100% normaalia.
      c.Ahtopainetunnistin (kaukaa haettu)
      d. Vuoto ahtopaine putkistossa ,ainakin yksi lemmari on joko poikki tai siiten löysällä...

      ...Olisi myös tarkoitus lastuttaa auto ensi viikolla mutta ei kai toimimatonta autoa kannata lastuttaa..
      Arvoisa raati vihjeitä pleeese
      Laatikko juttuun en osaa sanoa tarkemmin mutta iteltä korjaantu vedon huojunta vika kokonaan vasta ohjelmoinnilla. MAF:na on volvon huokea malli...

      Eikä juu mitään risaa kannata lastuttaa. Ensin kuntoon ja sitten vasta lastulle...
      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6326
        • P-Pohjanmaa

        #18
        Originally posted by TINTTI
        Laatikko juttuun en osaa sanoa tarkemmin mutta iteltä korjaantu vedon huojunta vika kokonaan vasta ohjelmoinnilla. MAF:na on volvon huokea malli...

        Eikä juu mitään risaa kannata lastuttaa. Ensin kuntoon ja sitten vasta lastulle...
        Oliko sulla oireet kuten minulla ?
        Eli uudella maffilla auto käyttääntyi kuten vanhallakin.
        Ajoin eilen illalla bemulla 140 km ja olen melko varma että laatikon softa \vikamuisti pitää muyös nollata,ja kenties päivittää uusi softa sen verran typerästi tuo välillä vaihteita vaihtelee.
        Esim. ajoin 50 km\h niin auto meni 4-5 vaihteella ja kiekat n.1200 hiljaa kun painoin kaasua niin eti vaihtanut vasta nopea kaasun painallus niin sai pykälän pienemmälle.
        Toki voi olla että ne laatikkon nopeustunnistimet tekee jekkuja kanssa.

        No ohjelmoidaan huollossa massamittari ja kenties laatikkoon uusi softa jos mahdollista..jos tästä vielä auto tulee
        Last edited by veku; 10-03-2006, 05:54.
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6326
          • P-Pohjanmaa

          #19
          Nyt pelaa

          Auto kunnossa,paitsi yleismallin o-renkaat vuotaa lauhduttimen juuresta voi vuotaa vähän kovalla pakkasella(-20 ja enemmän).

          Eli vika ei varmaan ollut ilmamäärämittarissa ja se tuli ilmeisesti vaihdettua turhaan.
          Jos ostaa uuden"päivitetyn" bmw ilmamäärämittarin vaatii se ohjelmoinnin bemarilla,tämä"volvon maffi" ei vaadi ohjelmointia koska samanlainen kuin vanha mittarikin.
          Tuo tuli eilen todettua kun menin mittariin uutta ohjelmaa laitattaan.

          Varsinainen vika oli laatikossa,viallinen nopeustunnistin sekä öljymäärä vähyys teki sen että laatikko pelasi huonosti.
          Nopeustunnistimien vaihdoilla saatiin "lähteäkö vai ei tunnelma " loppuun,mutta öljyn lisäys (jopa lievä ylitäyttö) sai laatikon pelaaman täydellisesti.
          Noille bemun suunnittelemille liittimille annan kouluarvosanan 5 varsinkin lauhduttimen päässäolev on täys susi,laatikon puolella on viisampi lukitus.
          Ja kaiken lisäksi noihin ei saa bmw:ltä niitä o-renkaita vaan koko lauhdutin putkisto pitäisi vaihtaa.
          Laatikossa on siis ikiöljyt mutta bmw huollossa sanoi että ei ole pahitteeksi vaihtaa noita öljyjä,yleensä ongelma tapaukissa aloitetaan korjaus uusilla öljyillä..
          Ilmeisesti kolmenlaista öljyä tarjolla tuohon laatikoon ,ja riippuu laatikon pohjassa olevasta varoituslätkästä mitä sinne laitetaan.
          Mulla se oli vihreä ja siinä oli öljylle koodi joku 8800... ja sen mukaan laitettiin sinne öljyä.

          Ja kaiken kruunasi eilen uusi ohjelma 220\510..ai että kun vetää naaman virneeseen kun 90 polkasee
          Rahaa kyllä paloi mutta vieläkin on naama
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • jms-btcf
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 696
            • Tampere

            #20
            Hyvä että ongelmat selvisi, noita oireita ei tullut mieleen yhdistää automaatti-boxiin kun itsellä on manuaali. Nyt sitten vaan toinen ilmamassa-anturi myyntiin...
            Ja sitten ohjainyksikön softapäivityksestä:
            Kellotappa joskus nelosvaihteella 60-120km/h niin saa vertailupohjan noille arvoille... Allekirjoittaneella on amh-booster viritys, jonka voisi vaihtaa oikeaan
            softapäivitykseen.
            e61 535d

            Comment

            • elvistelia
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 46

              #21
              tästä maffi jutusta olis pari kysymystä enkä viitsi alottaa uutta ketjua. eli mulla 525tds 97 ja siitä meni maf. tilasin uuden ja nyt kun olin vaihtamassa sita ja aloin ottaa piuhaa pois huomasin että piuhan liittimen ja maffin yhtymäkohtaan oli tehtu kunnon teippiviritys. kun sain sen auki huomasin että liitin on paskana ja piuhassa kulkevat johdot on liitetty ilmamassamittarin liittimen pinneihin ykskerrallaan eli johdot siis sujoraan niihin pinneihin ilman sitä liitintä mikä siinä piuhassa pitäisi olla. nyt on siis sellainen ongelma että tietääkö kukaan mihin pinneihin menee minkäkin värinen piuha? kuusi pinniä ja kuusi väriä. onko mitään ideaa kellään? voiko sen liittimen ostaa erikseen ja tuleeko sama ongelma vastaan sen liittimenkinn kanssa sitten että ei tiedä mihin mikäkin väri kuuluu? olisi kivaa jos jollain olisi jotakin tietoa asiasta?

              Comment

              • ekko
                Newbiemmer
                • Sep 2006
                • 18
                • Kempele

                #22
                Viime kesänä tuli ostetua saksasta 530DAT 11/00, 142kW 190tkm. Nyt mittarissa hieman yli 213tkm.

                Pari viikkoa sitten abs-anturi ja viime viikolla todennäköisin syin epäiltynä tämä tässä ketjussakin mainittu ilmamassamittarivika. Mitähän seuraavaksi.
                Foorumilla esitetyt jutut noista imuläppien aiheuttamista ongelmista eivät ainakaan mieltä kohota tämän auton omistajan roolissa..

                Niin, toi todennäköinen ilmamassmittarivika oireili siten, että alakierroksilla ei ollut vääntöä ja kierrokset nousi "viiveellä". Paikaltaan kiihdyttely oli kuin olis lehmä laiskasti makuulta lähteny. Poistin ilmamassamittarilta kaapelin (tällä foorumilla mainittu temppu) ja meno parani heti. Menee ilmeisesti joillakin oletusarvoilla seokset tms. hieman tuntuu, että on voimaa kadoksissa yläkierroksilla, ei ole sitä penkkiin painautumisefektiä kiihdyttäessä..

                Kiitos porukalle palstalle kirjoitetuista jutuista, saipahan taas auton kulkemaan.
                Nyt täytyy etsiä sopiva anturi tohon ja yrittää viritellä pirssi kuntoon.

                Ja se imuläppien poisto-operaatio + EGR eliminointi taitaa olla seuraavana projektina kunhan nuo pakkaset hellitää..

                Sellanen tuli huomioitua tuossa myös, että konehuoneessa on aika paljon mustaa nokea ympäriinsä, siis muovisten moottorisuojien ja letkujen yms. pinnalle kertyneenä. Viime kesän pesin moottorin ja tämä noki on kertynyt sen jälkeen eli noin 20tkm aikana. Olettko havaineet vastaavaa ? Toisinaan kyllä haistaa hytissä, että pakokaasuja tulee ilmastointijärjestelmään aika paljonkin. Vuotaakohan siellä joku normaalia enemmän vai onko tämäkin "tyyppivika" tai peräti "ominaisuus" ?:think

                On tuolla autolla kuitenkin tästä vuodatuksesta huolimatta mukava ajella,, ainakin silloin kun se pelaa ok
                X5 E70 3.0d
                ex-530 DAT

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #23
                  Originally posted by ekko View Post
                  Viime kesänä tuli ostetua saksasta 530DAT 11/00, 142kW 190tkm. Nyt mittarissa hieman yli 213tkm.

                  Pari viikkoa sitten abs-anturi ja viime viikolla todennäköisin syin epäiltynä tämä tässä ketjussakin mainittu ilmamassamittarivika. Mitähän seuraavaksi.
                  Foorumilla esitetyt jutut noista imuläppien aiheuttamista ongelmista eivät ainakaan mieltä kohota tämän auton omistajan roolissa..

                  Niin, toi todennäköinen ilmamassmittarivika oireili siten, että alakierroksilla ei ollut vääntöä ja kierrokset nousi "viiveellä". Paikaltaan kiihdyttely oli kuin olis lehmä laiskasti makuulta lähteny. Poistin ilmamassamittarilta kaapelin (tällä foorumilla mainittu temppu) ja meno parani heti. Menee ilmeisesti joillakin oletusarvoilla seokset tms. hieman tuntuu, että on voimaa kadoksissa yläkierroksilla, ei ole sitä penkkiin painautumisefektiä kiihdyttäessä..

                  Kiitos porukalle palstalle kirjoitetuista jutuista, saipahan taas auton kulkemaan.
                  Nyt täytyy etsiä sopiva anturi tohon ja yrittää viritellä pirssi kuntoon.

                  Ja se imuläppien poisto-operaatio + EGR eliminointi taitaa olla seuraavana projektina kunhan nuo pakkaset hellitää..

                  Sellanen tuli huomioitua tuossa myös, että konehuoneessa on aika paljon mustaa nokea ympäriinsä, siis muovisten moottorisuojien ja letkujen yms. pinnalle kertyneenä. Viime kesän pesin moottorin ja tämä noki on kertynyt sen jälkeen eli noin 20tkm aikana. Olettko havaineet vastaavaa ? Toisinaan kyllä haistaa hytissä, että pakokaasuja tulee ilmastointijärjestelmään aika paljonkin. Vuotaakohan siellä joku normaalia enemmän vai onko tämäkin "tyyppivika" tai peräti "ominaisuus" ?:think

                  On tuolla autolla kuitenkin tästä vuodatuksesta huolimatta mukava ajella,, ainakin silloin kun se pelaa ok
                  Pakosarjan tiiviste vuotaa

                  Comment

                  • kankali
                    Newbiemmer
                    • Feb 2007
                    • 4

                    #24
                    Originally posted by ekko View Post
                    Sellanen tuli huomioitua tuossa myös, että konehuoneessa on aika paljon mustaa nokea ympäriinsä, siis muovisten moottorisuojien ja letkujen yms. pinnalle kertyneenä. Viime kesän pesin moottorin ja tämä noki on kertynyt sen jälkeen eli noin 20tkm aikana. Olettko havaineet vastaavaa ? Toisinaan kyllä haistaa hytissä, että pakokaasuja tulee ilmastointijärjestelmään aika paljonkin. Vuotaakohan siellä joku normaalia enemmän vai onko tämäkin "tyyppivika" tai peräti "ominaisuus" ?:think
                    Tarkista turbon gummiletkut. Ilma, jota turbo puhaltelee, ei ole kovin puhasta, johtuen pakokaasun takaisinkierrätyksestä.

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #25
                      Originally posted by Keimo View Post
                      Pakosarjan tiiviste vuotaa
                      Pakosarja halki

                      Ei vaiskaan, täässä kylillä ku kurvailee, niin mulla on sisälläkin vastaavaa nokea, ja on sentään bensakoneella! Eli ihan tieltä ja busseista ja noista nokilekoista tuloo!
                      ...

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Originally posted by kankali View Post
                        Tarkista turbon gummiletkut. Ilma, jota turbo puhaltelee, ei ole kovin puhasta, johtuen pakokaasun takaisinkierrätyksestä.
                        Pakokaasun takaisinkierrätysilma tulee imuvirtaukseen mukaan vasta imusarjan luona, joten se ei vaikuta suurimpaan osaan imupuolesta.
                        ---

                        Comment

                        • ekko
                          Newbiemmer
                          • Sep 2006
                          • 18
                          • Kempele

                          #27
                          Muuli pelaa taas !

                          Tässä tilannetietoa tästä meidän "muulista":

                          --> Pakokaasuvuotoon syyllinen oli löysännyt klemmari "exhaust cooling - laatikon" tulopuolella. Eli se suorakaiteen muotoinen osa hieman ennen EGR:rää (?)

                          --> Ilmamassamittari on toistaiseksi (n. 3vkoa) toiminut sen jälkeen kun puhdistin sen Neo amisept (TJSP) -litkulla ja topsypuikolla..

                          EGR eliminointia vielä harkitsen, mutta ne imupuolen läpät ajattelin poistaa..
                          ---

                          --> 7.3.2007 Imusarja puhdistettu ja läpät poistettu. Järkyttävä määrä sontaa oli koko systeemi täynnä.Yli 3h tuntia meni pelkkään puhdistukseen liuottimilla, hammasharjoilla sekä "oikealla" painepesurilla. Kökköä siis oli todella paljon, ihmeteltiin todellakin miten auto on saanut imuilmaa ja pysynyt käynnissä.. Yökjaak..

                          Samalla tukittiin alipaineletkun joka ohjaa EGR:n venttiiliä, jospa sitä kökköä ei nyt kertyisi ainakaan noin paljoa. Katsotaan miten pelaa..

                          ---

                          Toivotaan kaikille paljon huoltovapaita kilometrejä !
                          Last edited by ekko; 07-03-2007, 11:51. Reason: update
                          X5 E70 3.0d
                          ex-530 DAT

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎