Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apuvirran anto Bemarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asunan
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 63
    • Helsinki

    Apuvirran anto Bemarista

    Yritin antaa eilen virtaa 328Ci:stä Vitolle, mutta tuo prosessi ei onnistunut, akku ei suostunut juurikaan virtaa luovuttamaan. Sitten paikalle vanha Corolla, mistä virtaa tuli yllin kyllin ja diesel ruksutin helposti käymään.

    Onko Bemarissa joku esto, ettei suoraan akusta voi antaa virtaa? Onko nykyautoille virran antamisesta jotain haittaa? Työkaveri tuossa pelotteli, että ainakin Lagunan ajotietokone yms menee tuosta sekaisin, onko kellään Bemareista vastaavia kokemuksia?
    ---------------------------------------------------
    E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

    ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

    "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Originally posted by asunan
    Onko Bemarissa joku esto, ettei suoraan akusta voi antaa virtaa?
    Bemari on hieno auto, mutta ei sentään niin hieno että se pystyisi akun antamaa virtaa rajoittamaan. Todennäköisesti kaapelit oli jotenkin huonosti kiinni jostain kohtaa jos virta ei kulkenut.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • Susiraja
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 361
      • Helsinki

      #3
      Hovikorjaaja sanoi -93 vuotisen c-mersun kohdalla, että siitä ei ainakaan kannattaisi antaa apuvirtaa, ellei pakko ole. Mitään ei pitäisi virran antamisen seurauksena hajota, mutta sellaistakin on kuulemma sattunut. Jotain muistaakseni sanoi abs-jarrujen häviämisestä ja jotain muita sähköongelmia. Ei kyllä muutenkaan houkutellut virran antaminen, kun se akku on takakontissa.
      www.finnishcodriver.blogspot.fi

      Comment

      • Meisseli
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1003
        • Kotka

        #4
        Originally posted by Susiraja
        Ei kyllä muutenkaan houkutellut virran antaminen, kun se akku on takakontissa.
        Eikös noissa mersuissakin ole siellä konepellin alla terminaali josta voi antaa/ottaa sitä sähköä? Ainakin '96 E-mallissa oli.
        Eioo penaria alla enää.. :(

        Comment

        • TOMBOLA
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 13

          #5
          MB sprintteristä annoin kerran virtaa niin löi varajärjestelmän päälle eikä ottanu enää ku 2300 kierrosta.

          Comment

          • Zetz
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 3232
            • Joensuu

            #6
            itse olen kuullut seillaisia juttuja että ruiskuautoilla ei kannata antaa apuvirtaa, koska saatta ruisku mennä pimeäksi =/ en tiedä syytä eikä ole itselleni sattunut.. mutta näin olen kuullut
            puh/txt/whatsapp: 0452673541
            näillä mennään talvella:
            e39 523ia arctic silver
            e87 116i Japanrot
            ja näillä kesällä:
            e30 328i *Rot m50b28

            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
            ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

            Comment

            • AnatomiA
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 365
              • Pori

              #7
              Kai kaikki sitten tietävät, että se auto josta annetaan virtaa EI saa olla käynnissä, jolloin virtapiirit ovat auki ja myöskään paikat eivät hajoa!!
              Pikku vinkki asiasta "tietämättömille"
              | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

              | Design Rosendahl Oy |
              | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
              | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
              | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
              | http://www.designrosendahl.com |

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11721
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by AnatomiA
                Kai kaikki sitten tietävät, että se auto josta annetaan virtaa EI saa olla käynnissä, jolloin virtapiirit ovat auki ja myöskään paikat eivät hajoa!!
                Pikku vinkki asiasta "tietämättömille"
                Ja kohta on 2 autoa akku tyhjänä

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Älä herran tähden hyvä mies mene bemustasi antamaan lisävirtaa varsinkaan tuplasti sähköiltään isompikapasiteettiseen dieseliin.
                  Voi olla niin että voit lähettää kiitokset yläkertaan siitä että mersu ei hörähtänyt käymään, jonka jälkeen pahimmassa tapauksessa olisi lasku voinut olla melkoisen suurikin. Systeemit pitäisi olla suojattu, mutta aika monta mittaristoa ja todella monenlaista boxia olen minäkin myynyt bemuihin joita on käytetty "onnistuneesti" apuvirtalähteenä. Se vain että esim.moottorinohjausta näihin uudempiin ei voi käytettynä myydä(=ajonesto), jolloin pelkästään tästä tulee apuvirran antajalle pahimmillaan +2000€ "napsaus". Tutki nyt kuitenkin vieläkö mm.sisävalot ja sivulasit toimii(korinohajaus yleensä tilttaa ensiksi).
                  Eli jätetään ne lisävirtojen antamiset niille kaasarilla varustetuille corollille.

                  Comment

                  • asunan
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 63
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Älä herran tähden hyvä mies mene bemustasi antamaan lisävirtaa varsinkaan tuplasti sähköiltään isompikapasiteettiseen dieseliin.
                    Voi olla niin että voit lähettää kiitokset yläkertaan siitä että mersu ei hörähtänyt käymään, jonka jälkeen pahimmassa tapauksessa olisi lasku voinut olla melkoisen suurikin. Systeemit pitäisi olla suojattu, mutta aika monta mittaristoa ja todella monenlaista boxia olen minäkin myynyt bemuihin joita on käytetty "onnistuneesti" apuvirtalähteenä. Se vain että esim.moottorinohjausta näihin uudempiin ei voi käytettynä myydä(=ajonesto), jolloin pelkästään tästä tulee apuvirran antajalle pahimmillaan +2000€ "napsaus". Tutki nyt kuitenkin vieläkö mm.sisävalot ja sivulasit toimii(korinohajaus yleensä tilttaa ensiksi).
                    Eli jätetään ne lisävirtojen antamiset niille kaasarilla varustetuille corollille.
                    No täytyy sitten kai kiittää tosissaan onneaan. Kyllä nuo kaikki tuntu toimivan, mutta en ole varma, ihan niinkuin sisävalon voimakkuus olisi ruennut hieman "seilaamaan" tyhjäkäynnillä, täytyy tänään tarkastaa tilanne, olisiko tuon pohjalta syytä huolestua?

                    Miten tuosta ei ole ollut enempää juttua, jos tuo on noin vaarallista, vai onko se niin, että kerrankin olisi pitänyt tutustua käsikirjaan? Esim viimeksi autolehtien iltapäivälehdessä Auto Bildissä oli oikein ohjeet apuvirran antamiseksi. Ilmeisesti virtaa voi ottaa vastaan kuitenkin Bemariinkin ihan normaalisti?

                    Kyllä tuo Corollakin oli ruiskuvehje, miten se ei siihen sitten vaikuttanut yhtään mitenkään?

                    EDIT: Voinko nyt enää tehdä mitään, estääkseni lisätuhoja, nyt kun etsin tietoa, niin näyttäisi siltä, että mahdolliset ongelmat voivat tulla viiveellä?
                    Last edited by asunan; 02-03-2006, 13:11.
                    ---------------------------------------------------
                    E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                    ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                    "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                    Comment

                    • Meisseli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1003
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Hemi
                      Älä herran tähden hyvä mies mene bemustasi antamaan lisävirtaa varsinkaan tuplasti sähköiltään isompikapasiteettiseen dieseliin.
                      Onko puimurin elektroniikka tosiaan vaarassa, vaikka auto olisi sammuksissa ja virrat pois kun sähköä jaetaan? Hienoiksi menee nykyautojen tekniikka. Vanha E30 on kestänyt virran antamisen kuorma-autolle koneen ollessa käynnissä sekä jopa pimeässä väärinpäin kytketyt kaapelit.
                      Eioo penaria alla enää.. :(

                      Comment

                      • Tom1s
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 669
                        • .

                        #12
                        Itse olen 206 pösöllä antanut apuvirtaa kymmeniä kertoja eikä se ole koskaan ollut moksiskaan. Aina on auto ollut käynnissä ->kaapelit kiinni-> kierrosten nosto ja odotellaan vähän aikaa ja vasta sitten toisen auton starttaus.
                        Tuo 206 ei kyllä ole kovin monimutkainen sähköheebeleiden osalta mutta olisi enemmän kuin mielenkiintoista tietää mikä boksista hajoaa jos hajoaa?
                        Sähkön syöttöön ja regulointiin sen pitää liittyä joten korjauskaan ei olisi mahdotonta.
                        F31 328i M-Sport

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Se nyt ei ole mikään "automaattinapsaus" jos apuvirtaa annetaan näistä uudemmista väyläsysteemejä omaavista autoista. Lisäksi jokainen automerkki on täysin erilailla haavoittuva näiden suhteen, mutta kyllä nykyautot ovat kautta linjan varsin haavoittuvia näissä tilanteissa. ok, jos joku on antanut virtaa 10 tai 20 tai 30-kertaa ilman ongelmia, niin hyvä hänelle. Joillakin on kuitenkin napsahtanut ekalla yrityksellä kun akku jäässä olevaan laturivikaiseen 124 mersuun on naapurisopujen ylläpidon hengessä annettu "apuvirtaa".
                          Vähänkään väylätekniikkaan viittaavaan (mm.BMW) sisältävää elektroniikkaa sisältävä kiesi kyllä minun mielestä kannattaa suosista unohtaa apuvirran antajana tai ainakin tiedostaa riskit jotka pahimmillaan ovat kyllä aika isot.
                          Eli välttämättä ei mitään hajoa, mutta jos hajoaa, palaa euroja aina vähintään kilon erissä.

                          Comment

                          • asunan
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 63
                            • Helsinki

                            #14
                            Mites sitten tuo kysymys Hemi, tunnut tuntevan noita Bemarin ihmeellisiä sähköosia:

                            Voinko nyt enää tehdä mitään, estääkseni lisätuhoja, nyt kun etsin tietoa, niin näyttäisi siltä, että mahdolliset ongelmat voivat tulla viiveellä?
                            ---------------------------------------------------
                            E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                            ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                            "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                            Comment

                            • Tom1s
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 669
                              • .

                              #15
                              Originally posted by asunan
                              Mites sitten tuo kysymys Hemi, tunnut tuntevan noita Bemarin ihmeellisiä sähköosia:

                              Voinko nyt enää tehdä mitään, estääkseni lisätuhoja, nyt kun etsin tietoa, niin näyttäisi siltä, että mahdolliset ongelmat voivat tulla viiveellä?
                              Sille et mitään voi tehdä jos joku komponentti on ottanut siipeensä(joka on epätodennäköistä), mutta suosittelen silti että jos ongelmia tulee niin käy näyttämässä boksia jollain elektroniikka korjaajalla ja selvitä hänelle mistä vika on tullut.

                              Itse ajattelen asiaa ihan elektroniikan pohjalta ja jotenkin tuo boksin hajoaminen kuulostaisi erinäisten sattumien summalta.Ei nuo boksit vieläkään mitään avaruustekniikkaa ole vaan saksassa on jopa pajoja jotka noita korjaavat.Suojaus alijännitettä/virtapiikkejä vastaan erilainen erilaisissa bokseissa/auto merkeissä joten kyllähän joistain voi boksi kajahtaa en epäile. Mikropiirit tietysti voisivat olla ne jotka hajoavat huonon suojauksen takia. Olisi mielenkiintoista kuulla onko kukaan yrittänyt korjata tuollaista boksia?Vai löytyisikö joltain sellainen?
                              F31 328i M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎