ei muuta ku ettimään nimenomaan koria joka ei ole avklta! Tekniikka kiinni ja menoks! Tosiaan joku tekniikaltaan levinnyt auto vois olla aika bueno vaihtoehto sun ongelmaan! enkä todellakaan lähtis ilmoittamaan vaihdetuista osista jos auto on täysin laillinen eikä ole ollut vakutusyhtiön syynissä!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
newbie kysymyksiä tekniikanvaihdosta
Collapse
X
-
525iiäxä: Niin...mitäpä sitä kenellekkään kertomaan? Jos kuitenkin joku auton seuraavista kolaroi ko.auton, paljastuu teniikkavaihto 100% varmuudella.
Nimittäin vakuutustarkastaja tutkiessaan auton vauriot, tsekkaa aina moottorin sarjanumerot/valmistuspäivän ja vertaa niitä orggiksiin. Jos konen numerot ei vastaa alkuperäisiä, käydään koko auto läpi(mm.vaihdelaatikko, perä ja raaputellaan vanhat maalit esiin korista/osista). Tämä siksi että AVK ei myisi eteenpäin autoa mihin on jo ennestään vaihdettu osia niin paljon että veroraja ylittyisi tehtäessä siihen välttämättömät korjaukset. Jos pelkkä kone on vaihdettu eikä korjausarvio ylitä yhteensä yli 35%, lunastaa yhtiö auton mutta moottorinvaihto ilmoitetaan AINA autoa AVK:lla myydessä. Tämä tarkoittaa tietenkin selvästi alennettua kokonaiskorvausta ko.autosta. Jos vaihdettuja osia alkaa löytymään enemmän, voi yhtiö vetäytyä korvauksista kokonaan ja poliisi/verottaja kutsutaan paikalle. Jäljet kaivetaan "sylttytehtaalle" asti ja selvittelyä tulee myös nykyisen/vahingon kärsineen omistajan kanssa.
Tämä on yksi skenaario joissa Suomessa näitä salassa tehtyjä prosenttipommeja paljastuu jatkuvasti. Yhtä suuri osuus paljastuneista "pommeista" tulee ilmiantojen kautta. Eli aina on joku entinen auton omistaja, sen kaveri, kummi, setä, tms. joka on tietoinen auton historiasta myyntitilanteessa joka huomaa auton nettiautossa, Keltaisessa pörssissä, BTCF:n Showroomissa, tms. ja uudelleen laitettuna/korjattuna herättää kysymyksiä/huhuja. Sitten oman auton katsastusreissulla... kuin ohimennen ihmettelyä ko.autosta vanhalla rekisterinumerolla tiskillä istuvalle virkailijalle kuinka hieno auto nykyään on vaikka oli jo lähes purkutuomion saanut kun moottorit ja laatikotkin hukattiin kaverille. No, täti tsekkaa koneelta näkyykö tiedot moottorin/laatikon vaihdosta ja...napsista...
Omistajalle ilmestyy postilaatikkoon kutsu konttorille ko.auton kanssa pieneen tarkastukseen ja ko.alustanumero lyödään lukkoon kunnes tarkastus on tehty.
Onhan siinä sitten selvittämistä mm.osien alkuperästä/kuiteista.ym vaikka kanta-autotarkistusraja tai veroraja ei ylittyisikään. Toki sen jälkeen käydään nykyisen ja entisen omistakan välillä vuoropuhelua siitä kenen vastuulla on auton arvon alenema koska onkin ostettu TV-auto ehjän "numbers matching" auton asemesta.
Eli kukin tietysti tyylillään, mutta hyvä on kuitenkin tajuta tämäkin pointti.
Comment
-
-
JOS saan jostain suhkoht halvall jonkun 325 korin niin ajon kyll pistää siit mun autost kone/ym.......pitäis saada nimenomaan työauto mulle ku ix:ä on nyt toisen omistuksessa....eikä sitä olla myymässä pitkään aikaan,jos edes koskaan....vi***** vaan ku sitä ei saa rekisteriin sellaisenaan ku se nytt on,ku joku täysjärkinen on kuiteskin laittanut sen kuntoon.....ja suomen tiellä rulla kyll nii paljon huonompi kuntoisia autoja.....ei voi sanoa muuta ku et "SYSTEEMI KUSEE"
Comment
-
-
Hemi: Varmaan näin on ja tapauksia paljastuu tämän tästä. Mutta entäs jos esim. itseltäni leipoo kone tänään kiinni. En ryhdy korjaamaan, vaan kätevänä tee-se-itse -miehenä hommaan jostain ehjän koneen ja heitän sen keulille. No, sitten kuukauden päästä paukahtaa laatikko. Kaverilta löytyy nurkista ehjä loota ja eikun alle. Sitten kohta perä alkaa jurnuttaa ja menee vaihtoon. Sitten naapurin pappa peruuttaa takaoven lyttyyn, ovi vaihtoon. Sitten tuleekin sellainen mälli, että koko kosla menee lunastukseen. Entäs sitten...? Vaihdettua osaa on jonkun verran.
Mistä tiedetään, mikä on alunperin autossa ollut, jos uudetkin ovat samanlaisia ? Meneekö normaalit hajoamisten takia vaihdetutkin osat "syntilistalle" ?
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Originally posted by 525iiäxäHemi: Varmaan näin on ja tapauksia paljastuu tämän tästä. Mutta entäs jos esim. itseltäni leipoo kone tänään kiinni. En ryhdy korjaamaan, vaan kätevänä tee-se-itse -miehenä hommaan jostain ehjän koneen ja heitän sen keulille. No, sitten kuukauden päästä paukahtaa laatikko. Kaverilta löytyy nurkista ehjä loota ja eikun alle. Sitten kohta perä alkaa jurnuttaa ja menee vaihtoon. Sitten naapurin pappa peruuttaa takaoven lyttyyn, ovi vaihtoon. Sitten tuleekin sellainen mälli, että koko kosla menee lunastukseen. Entäs sitten...? Vaihdettua osaa on jonkun verran.
Mistä tiedetään, mikä on alunperin autossa ollut, jos uudetkin ovat samanlaisia ? Meneekö normaalit hajoamisten takia vaihdetutkin osat "syntilistalle" ?
Se perustuiko tuo mihinkään lakiin, vai vaan kyseisen "soveltajan" terveeseen harkintaan...Elämä on pihakivestä.
Comment
-
-
Eihän siinä ole mitään ongelmaa kun käyt vaihdetun moottorin leimauttamassa konttorilla ja esität vaihdetusta koneesta tarvittavat asiakirjat(lähinnä kuitit ja selvityksen päästötasosta). Kun oikein tarkasti katsot niin pääsääntöisesti jokaisessa bemun osassa on varaosanumero, valmistajakoodi ja valmistusajankohta. On siis varsin helppo tunnistaa kuuluuko jokin osa autoosi alunperin vai ei. Tietysti jos bongailet saman valmistuskuukauden osia niin siinä tapauksessa tunnistus voi olla vaikeampaa. Jos kuitenkin mm.moottorista on hiottu valmistenumero pois, lasketaan se aina automaattisesti vaihdetuksi osaksi. Jos vaihdetusta moottorista on tunnistetiedot hiottu/muutettu, pitää koneesta ja sen alkuperästä esittää 100% luotettavat alkuperätiedot, joka luonnollisesti on tällöin mahdotonta. Täydellisen oven vaihtoprosenttiosuus on 2.5%, joten se ei vie prosentteja vielä lähellekkään 35%:ia.
No, jotkin rajat on oltava niin kauan kun autoverotus on olemassa, koska muuten jokainen tekisi 100%:n osavaihtoja jolloin koko autoverotus olisi käytännössä turha. Se että johonkin autoon vaihdetaan syystä tai toisesta osia yli 35%, ei muuta sitä tosiasiaa että osat on vaihdettu ja kanta-autotarkastus pitää suorittaa. Eli jossain vaiheessa tulee raja vastaan milloin on tee-se itsemiehenkin nöyrryttävä ja pistettävä 25-vuotta vanha bemu uudelleenkierrätykseen.
Erik: Jos systeemi nyt mielestäsi kusee, niin mikä sinun mielestäsi olisi ratkaisu ko.asiaan? Saisiko myös muut tuoda mm.Ruotsista purkuun tuomittuja käytännössä täysin ehjiä uusia/uudehkoja autoja ja käydä ne rekisteröimässä verottomina? Miksi yleensäkkään tässä tapauksessa pitäisi maksaa autoveroa?
Comment
-
-
no kun tämä yksilö on tuotu joskus vuonna 2002 saksasta,maksettu verot ym.....eli on ollut suomen rekisteriss pari vuotta..sitten mällätty/korjattu.....ottaa vaan päähän ku esim yks tuttu sai ilmatteks ruostevaurioisen lada 1600......ei edes hitsannut sitä pisti vaan uus kierros massaa pohjaan ja heittämäll läpi.....koriss oli 10*10 centin reikiä...ja semmosel saa ajaa..kyllhän mä ymmärrän et jos noi lakit ei ois nii sittenhän kaikki tois mällätyjä ym autoja suomeen...no ei siin mitään luulen et ite ostan tuon ladan ja otan sen liikenteeseen ja ruosteeton 325 coupe ilmastoinnilla,18"aluilla sporttinahkasisustuksella peltoautoks
Comment
-
-
Originally posted by HemiNo, jotkin rajat on oltava niin kauan kun autoverotus on olemassa, koska muuten jokainen tekisi 100%:n osavaihtoja jolloin koko autoverotus olisi käytännössä turha.
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Erik: Ikävä kyllä maailma on täynnä "pelastettavia" autoja varsinkin näin Suomalaisena tarkastellen ja LUPAAN että minä tämän tiedän kun katselee mm.Ruotsin nykyistä täysin hulvatonta meinikiä näiden "purkuajoneuvojen" kohdalla. Kysymys on kuitenkin vain ja ainoastaan autoverotuksesta jonka ylläpitäminen vaatii jonkinlaisia rajoja suhteessa verotettavan auton identiteettiin. Siis jos näin ei olisi, voisi esim.palaneeseen -86 malliseen e30:iin tehdä Laakkosella 100% korinvaihdon uuteen 300-sarjalaiseen ja unohtaa koko verottaja koska tuosta e30:stä on joskus verot jo maksettu jne.jne.
Edelleenkin muistutan tuon AVK.n olemassaolosta, josta kyllä löydät 1000-2000€:n sijoituksella keulamällisen coupe e36:n jossa voit hyödyntää laillisesti osia/sisustan tuosta paperittomasta e36:sta ja saat taatusti vielä tähän sijoitetun summan myymällä loput osat+tekniikan osa-autostasi. Tai...myyt sen korjaamasi, ostat seuraavan esim.kylkimällisen, myyt sen ja kolmannen jälkeen rahaa onkin jo AVK:lta velattomaan e46 coupeen.Last edited by Hemi; 08-03-2006, 14:31.
Comment
-
-
Voi vittu! ja mä kun oon luullu et juuri samanlaisen osan juuri samanlaisen tilalle vaihtamisesta ei tule mitään esim. moottori, ainii perkele mä just vaihoin autooni uuden laturin pitää mennä muutoskatsastaa
Ei se vittu näin voi mennä, kun tällasissa sananvarsinaisen merkityksen omaavissa tekniikanvaihto vehkeissähän on laitettu vanhaa starttia ym. ettei tule lisää prosentteja, mutta tällä periaatteella jos samanlaisen startin/laturin vaihtaa uuden, pitäis periaatteessa muutoskatsastaa ja tulee prosentteja vaihdetuista osista
No joo, eihän se noin mene mut periaate on sama jos ei voi m50b25 vanos, koneen tilalle laittaa samanlaista m50b25 vanos, konetta ilman muutoskatsastusta ja prosenttilisäilyä??
Mutta alustassa ei ole sarjanumeroita ym. mistä ne voisi tunnistaa ovatko alkuperäiset vai vaihdetut.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by erik_avellanno kun tämä yksilö on tuotu joskus vuonna 2002 saksasta,maksettu verot ym.....eli on ollut suomen rekisteriss pari vuotta..sitten mällätty/korjattu.....ottaa vaan päähän ku esim yks tuttu sai ilmatteks ruostevaurioisen lada 1600......ei edes hitsannut sitä pisti vaan uus kierros massaa pohjaan ja heittämäll läpi.....koriss oli 10*10 centin reikiä...ja semmosel saa ajaa..kyllhän mä ymmärrän et jos noi lakit ei ois nii sittenhän kaikki tois mällätyjä ym autoja suomeen...no ei siin mitään luulen et ite ostan tuon ladan ja otan sen liikenteeseen ja ruosteeton 325 coupe ilmastoinnilla,18"aluilla sporttinahkasisustuksella peltoautoksTallin täytteet:
E70 3.0d -09
E34 540ia -94
E39 520d -00
E39 528i M-sport -00
E60 520i -04
E30 -86
E61 520da -09
Comment
-
Comment