Announcement

Collapse
No announcement yet.

newbie kysymyksiä tekniikanvaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pwd83
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1004
    • Espoo

    #16
    ei muuta ku ettimään nimenomaan koria joka ei ole avklta! Tekniikka kiinni ja menoks! Tosiaan joku tekniikaltaan levinnyt auto vois olla aika bueno vaihtoehto sun ongelmaan! enkä todellakaan lähtis ilmoittamaan vaihdetuista osista jos auto on täysin laillinen eikä ole ollut vakutusyhtiön syynissä!

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      525iiäxä: Niin...mitäpä sitä kenellekkään kertomaan? Jos kuitenkin joku auton seuraavista kolaroi ko.auton, paljastuu teniikkavaihto 100% varmuudella.
      Nimittäin vakuutustarkastaja tutkiessaan auton vauriot, tsekkaa aina moottorin sarjanumerot/valmistuspäivän ja vertaa niitä orggiksiin. Jos konen numerot ei vastaa alkuperäisiä, käydään koko auto läpi(mm.vaihdelaatikko, perä ja raaputellaan vanhat maalit esiin korista/osista). Tämä siksi että AVK ei myisi eteenpäin autoa mihin on jo ennestään vaihdettu osia niin paljon että veroraja ylittyisi tehtäessä siihen välttämättömät korjaukset. Jos pelkkä kone on vaihdettu eikä korjausarvio ylitä yhteensä yli 35%, lunastaa yhtiö auton mutta moottorinvaihto ilmoitetaan AINA autoa AVK:lla myydessä. Tämä tarkoittaa tietenkin selvästi alennettua kokonaiskorvausta ko.autosta. Jos vaihdettuja osia alkaa löytymään enemmän, voi yhtiö vetäytyä korvauksista kokonaan ja poliisi/verottaja kutsutaan paikalle. Jäljet kaivetaan "sylttytehtaalle" asti ja selvittelyä tulee myös nykyisen/vahingon kärsineen omistajan kanssa.
      Tämä on yksi skenaario joissa Suomessa näitä salassa tehtyjä prosenttipommeja paljastuu jatkuvasti. Yhtä suuri osuus paljastuneista "pommeista" tulee ilmiantojen kautta. Eli aina on joku entinen auton omistaja, sen kaveri, kummi, setä, tms. joka on tietoinen auton historiasta myyntitilanteessa joka huomaa auton nettiautossa, Keltaisessa pörssissä, BTCF:n Showroomissa, tms. ja uudelleen laitettuna/korjattuna herättää kysymyksiä/huhuja. Sitten oman auton katsastusreissulla... kuin ohimennen ihmettelyä ko.autosta vanhalla rekisterinumerolla tiskillä istuvalle virkailijalle kuinka hieno auto nykyään on vaikka oli jo lähes purkutuomion saanut kun moottorit ja laatikotkin hukattiin kaverille. No, täti tsekkaa koneelta näkyykö tiedot moottorin/laatikon vaihdosta ja...napsista...
      Omistajalle ilmestyy postilaatikkoon kutsu konttorille ko.auton kanssa pieneen tarkastukseen ja ko.alustanumero lyödään lukkoon kunnes tarkastus on tehty.
      Onhan siinä sitten selvittämistä mm.osien alkuperästä/kuiteista.ym vaikka kanta-autotarkistusraja tai veroraja ei ylittyisikään. Toki sen jälkeen käydään nykyisen ja entisen omistakan välillä vuoropuhelua siitä kenen vastuulla on auton arvon alenema koska onkin ostettu TV-auto ehjän "numbers matching" auton asemesta.
      Eli kukin tietysti tyylillään, mutta hyvä on kuitenkin tajuta tämäkin pointti.

      Comment

      • keeke
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 674
        • https://t.me/pump_upp

        #18
        JOS saan jostain suhkoht halvall jonkun 325 korin niin ajon kyll pistää siit mun autost kone/ym.......pitäis saada nimenomaan työauto mulle ku ix:ä on nyt toisen omistuksessa....eikä sitä olla myymässä pitkään aikaan,jos edes koskaan....vi***** vaan ku sitä ei saa rekisteriin sellaisenaan ku se nytt on,ku joku täysjärkinen on kuiteskin laittanut sen kuntoon.....ja suomen tiellä rulla kyll nii paljon huonompi kuntoisia autoja.....ei voi sanoa muuta ku et "SYSTEEMI KUSEE"
        https://t.me/pump_upp

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1852
          • Lappeenranta, Finland

          #19
          Hemi: Varmaan näin on ja tapauksia paljastuu tämän tästä. Mutta entäs jos esim. itseltäni leipoo kone tänään kiinni. En ryhdy korjaamaan, vaan kätevänä tee-se-itse -miehenä hommaan jostain ehjän koneen ja heitän sen keulille. No, sitten kuukauden päästä paukahtaa laatikko. Kaverilta löytyy nurkista ehjä loota ja eikun alle. Sitten kohta perä alkaa jurnuttaa ja menee vaihtoon. Sitten naapurin pappa peruuttaa takaoven lyttyyn, ovi vaihtoon. Sitten tuleekin sellainen mälli, että koko kosla menee lunastukseen. Entäs sitten...? Vaihdettua osaa on jonkun verran.

          Mistä tiedetään, mikä on alunperin autossa ollut, jos uudetkin ovat samanlaisia ? Meneekö normaalit hajoamisten takia vaihdetutkin osat "syntilistalle" ?

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Zoui
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 6350
            • Tampere

            #20
            Originally posted by 525iiäxä
            Hemi: Varmaan näin on ja tapauksia paljastuu tämän tästä. Mutta entäs jos esim. itseltäni leipoo kone tänään kiinni. En ryhdy korjaamaan, vaan kätevänä tee-se-itse -miehenä hommaan jostain ehjän koneen ja heitän sen keulille. No, sitten kuukauden päästä paukahtaa laatikko. Kaverilta löytyy nurkista ehjä loota ja eikun alle. Sitten kohta perä alkaa jurnuttaa ja menee vaihtoon. Sitten naapurin pappa peruuttaa takaoven lyttyyn, ovi vaihtoon. Sitten tuleekin sellainen mälli, että koko kosla menee lunastukseen. Entäs sitten...? Vaihdettua osaa on jonkun verran.

            Mistä tiedetään, mikä on alunperin autossa ollut, jos uudetkin ovat samanlaisia ? Meneekö normaalit hajoamisten takia vaihdetutkin osat "syntilistalle" ?
            Ihan normi katsastajan kanssa asiasta keskusteltiin joskus, ja kertoi asioiden olevan aika tapauskohtaisia, eli ei niin mustavalkoista kuin lakikirja sanoo... sikäli kun otti vielä puheeksi jonkilaisen "ku emmää tietäny" mahdollisuuden noissa prosenttien ylimenoissa.

            Se perustuiko tuo mihinkään lakiin, vai vaan kyseisen "soveltajan" terveeseen harkintaan...
            Elämä on pihakivestä.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Eihän siinä ole mitään ongelmaa kun käyt vaihdetun moottorin leimauttamassa konttorilla ja esität vaihdetusta koneesta tarvittavat asiakirjat(lähinnä kuitit ja selvityksen päästötasosta). Kun oikein tarkasti katsot niin pääsääntöisesti jokaisessa bemun osassa on varaosanumero, valmistajakoodi ja valmistusajankohta. On siis varsin helppo tunnistaa kuuluuko jokin osa autoosi alunperin vai ei. Tietysti jos bongailet saman valmistuskuukauden osia niin siinä tapauksessa tunnistus voi olla vaikeampaa. Jos kuitenkin mm.moottorista on hiottu valmistenumero pois, lasketaan se aina automaattisesti vaihdetuksi osaksi. Jos vaihdetusta moottorista on tunnistetiedot hiottu/muutettu, pitää koneesta ja sen alkuperästä esittää 100% luotettavat alkuperätiedot, joka luonnollisesti on tällöin mahdotonta. Täydellisen oven vaihtoprosenttiosuus on 2.5%, joten se ei vie prosentteja vielä lähellekkään 35%:ia.
              No, jotkin rajat on oltava niin kauan kun autoverotus on olemassa, koska muuten jokainen tekisi 100%:n osavaihtoja jolloin koko autoverotus olisi käytännössä turha. Se että johonkin autoon vaihdetaan syystä tai toisesta osia yli 35%, ei muuta sitä tosiasiaa että osat on vaihdettu ja kanta-autotarkastus pitää suorittaa. Eli jossain vaiheessa tulee raja vastaan milloin on tee-se itsemiehenkin nöyrryttävä ja pistettävä 25-vuotta vanha bemu uudelleenkierrätykseen.
              Erik: Jos systeemi nyt mielestäsi kusee, niin mikä sinun mielestäsi olisi ratkaisu ko.asiaan? Saisiko myös muut tuoda mm.Ruotsista purkuun tuomittuja käytännössä täysin ehjiä uusia/uudehkoja autoja ja käydä ne rekisteröimässä verottomina? Miksi yleensäkkään tässä tapauksessa pitäisi maksaa autoveroa?

              Comment

              • keeke
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 674
                • https://t.me/pump_upp

                #22
                no kun tämä yksilö on tuotu joskus vuonna 2002 saksasta,maksettu verot ym.....eli on ollut suomen rekisteriss pari vuotta..sitten mällätty/korjattu.....ottaa vaan päähän ku esim yks tuttu sai ilmatteks ruostevaurioisen lada 1600......ei edes hitsannut sitä pisti vaan uus kierros massaa pohjaan ja heittämäll läpi.....koriss oli 10*10 centin reikiä...ja semmosel saa ajaa..kyllhän mä ymmärrän et jos noi lakit ei ois nii sittenhän kaikki tois mällätyjä ym autoja suomeen...no ei siin mitään luulen et ite ostan tuon ladan ja otan sen liikenteeseen ja ruosteeton 325 coupe ilmastoinnilla,18"aluilla sporttinahkasisustuksella peltoautoks
                https://t.me/pump_upp

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1852
                  • Lappeenranta, Finland

                  #23
                  Originally posted by Hemi
                  No, jotkin rajat on oltava niin kauan kun autoverotus on olemassa, koska muuten jokainen tekisi 100%:n osavaihtoja jolloin koko autoverotus olisi käytännössä turha.
                  Joo, en systeemiä kritisoikaan sinällään. Verokeinotteluahan tuolla estetään, joten rajat oltava. Mutta tosi harrastajalla saattaa olla auto, jossa ei alkuperäistä osaa juuri jäljellä ole. Osien vaihtoon on vain niin erilaisia motiiveja. Tuskin veikkaan pahasti pieleen, että moni ei edes tiedä näistä jutuista. Käytännössä lienee kuitenkin niin, että moottori ja voimansiirto ovat osia, joista lähes varmuudella voi sanoa, että ovat/eivät ole alkuperäisiä.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Erik: Ikävä kyllä maailma on täynnä "pelastettavia" autoja varsinkin näin Suomalaisena tarkastellen ja LUPAAN että minä tämän tiedän kun katselee mm.Ruotsin nykyistä täysin hulvatonta meinikiä näiden "purkuajoneuvojen" kohdalla. Kysymys on kuitenkin vain ja ainoastaan autoverotuksesta jonka ylläpitäminen vaatii jonkinlaisia rajoja suhteessa verotettavan auton identiteettiin. Siis jos näin ei olisi, voisi esim.palaneeseen -86 malliseen e30:iin tehdä Laakkosella 100% korinvaihdon uuteen 300-sarjalaiseen ja unohtaa koko verottaja koska tuosta e30:stä on joskus verot jo maksettu jne.jne.
                    Edelleenkin muistutan tuon AVK.n olemassaolosta, josta kyllä löydät 1000-2000€:n sijoituksella keulamällisen coupe e36:n jossa voit hyödyntää laillisesti osia/sisustan tuosta paperittomasta e36:sta ja saat taatusti vielä tähän sijoitetun summan myymällä loput osat+tekniikan osa-autostasi. Tai...myyt sen korjaamasi, ostat seuraavan esim.kylkimällisen, myyt sen ja kolmannen jälkeen rahaa onkin jo AVK:lta velattomaan e46 coupeen.
                    Last edited by Hemi; 08-03-2006, 14:31.

                    Comment

                    • keeke
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 674
                      • https://t.me/pump_upp

                      #25
                      jees...no jos joltain löytyis e36 coupen kori nii privaa vaan
                      https://t.me/pump_upp

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #26
                        Voi vittu! ja mä kun oon luullu et juuri samanlaisen osan juuri samanlaisen tilalle vaihtamisesta ei tule mitään esim. moottori, ainii perkele mä just vaihoin autooni uuden laturin pitää mennä muutoskatsastaa

                        Ei se vittu näin voi mennä, kun tällasissa sananvarsinaisen merkityksen omaavissa tekniikanvaihto vehkeissähän on laitettu vanhaa starttia ym. ettei tule lisää prosentteja, mutta tällä periaatteella jos samanlaisen startin/laturin vaihtaa uuden, pitäis periaatteessa muutoskatsastaa ja tulee prosentteja vaihdetuista osista

                        No joo, eihän se noin mene mut periaate on sama jos ei voi m50b25 vanos, koneen tilalle laittaa samanlaista m50b25 vanos, konetta ilman muutoskatsastusta ja prosenttilisäilyä??

                        Mutta alustassa ei ole sarjanumeroita ym. mistä ne voisi tunnistaa ovatko alkuperäiset vai vaihdetut.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • jani1632
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 2243
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #27
                          Originally posted by erik_avellan
                          no kun tämä yksilö on tuotu joskus vuonna 2002 saksasta,maksettu verot ym.....eli on ollut suomen rekisteriss pari vuotta..sitten mällätty/korjattu.....ottaa vaan päähän ku esim yks tuttu sai ilmatteks ruostevaurioisen lada 1600......ei edes hitsannut sitä pisti vaan uus kierros massaa pohjaan ja heittämäll läpi.....koriss oli 10*10 centin reikiä...ja semmosel saa ajaa..kyllhän mä ymmärrän et jos noi lakit ei ois nii sittenhän kaikki tois mällätyjä ym autoja suomeen...no ei siin mitään luulen et ite ostan tuon ladan ja otan sen liikenteeseen ja ruosteeton 325 coupe ilmastoinnilla,18"aluilla sporttinahkasisustuksella peltoautoks
                          Niin eikös tämä "yksilö" ole kiertänyt eesti/viro linjalla myös...
                          Tallin täytteet:
                          E70 3.0d -09
                          E34 540ia -94
                          E39 520d -00
                          E39 528i M-sport -00
                          E60 520i -04
                          E30 -86
                          E61 520da -09

                          Comment

                          • tepi_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2185
                            • TKu

                            #28
                            Miksi ylipäätä vaihdoit tuon 325ix:än tuohon coupeen?

                            Comment

                            • keeke
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 674
                              • https://t.me/pump_upp

                              #29
                              on käynyt heittämäss lenkin virossa kans...sporttinahat menee mun toiseen coupeen,samoin vähän muuta kivaa.....ja muut osat joko myyntiin taikka sit toiseen koriin..myyntiin tulee ainakin 17" azev type a vanteet........
                              https://t.me/pump_upp

                              Comment

                              • mikk
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 39

                                #30
                                mä en kans vi''u tajuu miks he'vetis pitää kertoa et sä oot vaihtanu esim. takaoven tai luukun tai jotain alustan osia??
                                Kyl se siitä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎