Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d autom.laatikosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rado
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 716

    #16
    Kiitos veku!

    Comment

    • mazaa81
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 34

      #17
      Kyllä se tuntuu että vaihtaa tasasemmin ja sievemmästi. Ei tuu laatikkoon uutta ohjelmaa.

      Kävin tuossa just vähän "ramhauttaan" niin kyllä se paranee mitä kauemmin sillä ajaa. Miten sillä vanhalla teho määrällä on edes pärjännyt !!!!

      Eipä tuosta vois diiseli pirssi enää parantua...

      Comment

      • Luxi
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 82
        • Tuusula

        #18
        Terve, threadin aiheesta muutama omakohtainen kokemus:

        - itselläni on 530dA vm. 10/01 Harisen softalla, tehoa otettu ulos 174kW/598Nm@2900rpm. (Pyörät suti tosin aika pahasti dynossa. Pitää käydä kokeilemassa uudelleen kesän korvalla ja uusilla renkailla.) Muutos tehtiin loppukesästä 2005.

        - täyskiihdytys D:llä kolmoselta ylöspäin aiheuttaa viitoselle kytkeytymisessä selvästi havaittavan luistoviiveen ja "not so good" -fiiliksen

        - koska vaihteiston ohjaus-softa on erillisellä piirillä, seuraa uudelleen ohjelmoinnista mahdollisesti jotain havaittavia lieveilmiöitä. Itselläni huomasin mm. moottorijarrutuksen yhteydessä kolmosella vaihteiston softa ei aivan synkkaa moottorin ohjauksen kanssa, aiheuttaen n. 60 vauhdista hidastettaessa suht´ rajun nykäisyn. Johtuuko sitten syöttöjen leikkaamisesta eriaikaisesti lootan momentin muuntimen kytkeytymisen kanssa- en tiedä. Tämä nykäsy siis kun sportilla valittuna tuo 3. vaihde ja moottorijajjutus (en tee enään).

        Summummaarum, ohjelmoin itseni käyttämään kulkinetta hieman eri tavalla; kiihdyttelen (kun en kiroile) maltilla ja steptronicilla, jos revitän D:llä, lasken kaasua ennen vaihtoa, jos tökin Stepillä, otan kaikki ulos nelosella ja lasken jälleen kaasua ennen tökkäsyä viitoselle + uutta usvaputkea. Tähän tottui meitsin prossu melko nopsaan ja vielä on loota ok. Uskon, että järjellisellä käytöllä näistä saa iloita vielä pitkään ilman suurempia murheita. Softattunakin.

        Kehumaan en tässä tohdi ruveta, mutta vaikea on enään muista kumipyöristä hirveesti syttyä. Se yx automainos, jossa kovat kaulassa- kaveri piippaa Catepillarin lukkoon on tosin jotain...

        Last edited by Luxi; 15-03-2006, 22:50.
        Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
        G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #19
          Originally posted by Luxi
          Terve, threadin aiheesta muutama omakohtainen kokemus:

          - itselläni on 530dA vm. 10/01 Harisen softalla, tehoa otettu ulos 174kW/598Nm@2900rpm. (Pyörät suti tosin aika pahasti dynossa. Pitää käydä kokeilemassa uudelleen kesän korvalla ja uusilla renkailla.) Muutos tehtiin loppukesästä 2005.

          - täyskiihdytys D:llä kolmoselta ylöspäin aiheuttaa viitoselle kytkeytymisessä selvästi havaittavan luistoviiveen ja "not so good" -fiiliksen

          - koska vaihteiston ohjaus-softa on erillisellä piirillä, seuraa uudelleen ohjelmoinnista mahdollisesti jotain havaittavia lieveilmiöitä. Itselläni huomasin mm. moottorijarrutuksen yhteydessä kolmosella vaihteiston softa ei aivan synkkaa moottorin ohjauksen kanssa, aiheuttaen n. 60 vauhdista hidastettaessa suht´ rajun nykäisyn. Johtuuko sitten syöttöjen leikkaamisesta eriaikaisesti lootan momentin muuntimen kytkeytymisen kanssa- en tiedä. Tämä nykäsy siis kun sportilla valittuna tuo 3. vaihde ja moottorijajjutus (en tee enään).

          Summummaarum, ohjelmoin itseni käyttämään kulkinetta hieman eri tavalla; kiihdyttelen (kun en kiroile) maltilla ja steptronicilla, jos revitän D:llä, lasken kaasua ennen vaihtoa, jos tökin Stepillä, otan kaikki ulos nelosella ja lasken jälleen kaasua ennen tökkäsyä viitoselle + uutta usvaputkea. Tähän tottui meitsin prossu melko nopsaan ja vielä on loota ok. Uskon, että järjellisellä käytöllä näistä saa iloita vielä pitkään ilman suurempia murheita. Softattunakin.

          Kehumaan en tässä tohdi ruveta, mutta vaikea on enään muista kumipyöristä hirveesti syttyä. Se yx automainos, jossa kovat kaulassa- kaveri piippaa Catepillarin lukkoon on tosin jotain...

          Oletko koskaan mitannut suoritusarvoja esim. jollain G-Techillä?

          Comment

          • Luxi
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 82
            • Tuusula

            #20
            Originally posted by Keimo
            Oletko koskaan mitannut suoritusarvoja esim. jollain G-Techillä?
            En ole. Kiinnostaisi kyllä mittailla, jos siihen tulisi mahdollisuus.
            Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
            G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

            Comment

            • skaffa
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 92
              • Hesa

              #21
              Moro

              Kaverilla on ollut -01 530dA lastutettuna 220hp (vääntöä en muista) nelisen vuotta, eikä voimansiirron kanssa mitään ongelmia.

              Oma on toki manuaali ja nyt 40tkm ajettu ilman ongelmia. Kaiken saa rikki ja kaikki kestää aikansa. Toivotaan että kestää myös pääsiäisen Nurburgringin matkan!

              Skaffa

              PS ei savuta!
              e60, 530d, 311hp, 693Nm, Silber Grau

              Comment

              • Luxi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 82
                • Tuusula

                #22
                Knockin' the wood- mitä sitten tarkoittaneekaan. Hydramatic toimii vielä itse asiassa varsin mukavasti. Aiemmin mainitsemani pienet blemishit on olemassa ja niiden kanssa ajelee varsin mukavasti, kunhan vain muistaa tietyt rajoitteet.

                Valitettavasti kaks viikkoisen pojan vanhempana t&#228;ytyy toistaiseksi vain tyyty&#228; toivottamaan matkaajille leveet&#228; baanaa nyyrbyyrinkiin ! <grin> Taitaa Skaffan kiesi kulkea jonkinlaisen letkan k&#228;rjess&#228;...

                Ja editti&#228;, ett&#228; eih&#228;n t&#228;m&#228;k&#228;&#228;n muuten savuta. Sik&#228;li onnistunut softis ja kaiketi kunnossa olevat suuttimet.
                Last edited by Luxi; 17-03-2006, 23:04.
                Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6326
                  • P-Pohjanmaa

                  #23
                  Originally posted by 540iAV8
                  Itsekkin vastaavalla ajaneena ja paljon kyydiss&#228; olleena sanoisin, ett&#228; ei se edes sit&#228; lastua tarvii.
                  Jos nopeampaa kaipaa niin sitten bensa vehje.
                  Tai lastu turbovehkeeseen
                  Eilen laitettiin uusi softa 220\510 ja ero vakioon oli huomattava.
                  Ilmeisesti kone viel&#228; oppimis vaiheessa eli kaikki voima ei ole viel&#228; tarjolla mutta selv&#228; ero nyt jo vakioon.
                  Onko luxilla egr tulpattu ?
                  Last edited by veku; 18-03-2006, 06:16.
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • Luxi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 82
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by veku
                    Tai lastu turbovehkeeseen
                    Eilen laitettiin uusi softa 220\510 ja ero vakioon oli huomattava.
                    Ilmeisesti kone vielä oppimis vaiheessa eli kaikki voima ei ole vielä tarjolla mutta selvä ero nyt jo vakioon.
                    Onko luxilla egr tulpattu ?
                    Ei ole. Ajattelin katsoa sitä samalla imusarjan irroitusretkellä. Jos imus on hyvin tukkoinen+karstaa täys, tukin egr:n taatusti vaikka valamalla ikuisen pääsiäiskinderin putken sisään. Jotain tolle täytyy tehdä, öljynvaihtojen lisäks. Mulla kuolee kohta hikirakkulat koneen särkymisen pelossa, riittää kun yksi jeeppi on kansia vailla Aro-yhtymän pihassa jo kolmatta viikkoo. Tekis mieli alkaa vuodattaa, mutta eihän me sellasia.. Tehään pois ja painetaan kaasua.
                    Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                    G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6326
                      • P-Pohjanmaa

                      #25
                      Itse olen siitä onnellinen etta vaikka on tomaatti niin ei ole läppiä imusarjassa,ne kun taisi tulla vasta 00 noihin automaatteihin.
                      Onpas siten yksi riikkoontuva osa vähempänä
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Rado
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 716

                        #26
                        Originally posted by Luxi
                        Ei ole. Ajattelin katsoa sitä samalla imusarjan irroitusretkellä. Jos imus on hyvin tukkoinen+karstaa täys, tukin egr:n taatusti vaikka valamalla ikuisen pääsiäiskinderin putken sisään. Jotain tolle täytyy tehdä, öljynvaihtojen lisäks. Mulla kuolee kohta hikirakkulat koneen särkymisen pelossa, riittää kun yksi jeeppi on kansia vailla Aro-yhtymän pihassa jo kolmatta viikkoo. Tekis mieli alkaa vuodattaa, mutta eihän me sellasia.. Tehään pois ja painetaan kaasua.
                        Mikäs tämän kyseisen egr:n tehtävä on?
                        Onko se jokin pakokaasujen kierrätys-venttiili? (ihan villi arvaus, tosin väärin ne ruksit ovat aina lotossakin)

                        Mitä niiden poistaminen vaatii (siis muutostöitä) ja mitä vaikutuksia tuolla on?

                        Heikko lenkki kaikissa tomaatti 530 D:ssä?

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6326
                          • P-Pohjanmaa

                          #27
                          Originally posted by Rado
                          Heikko lenkki kaikissa tomaatti 530 D:ssä?
                          Heikosta lenkistä tiedä mutta on noita koneen syövereihin muutamat karannut näin totesivat Kokkolan Bmw huollossa.
                          Samaan aikaan oli e60 530d 04? remontissa josta oli läpät karanneet moottorin=konerikko mutta onneksi autossa oli vielä takuu voimassa,muuten olisi saattanut ottaa omistajaa hermoon.
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Jarkko S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 595
                            • Käärmelahti/Maaninka

                            #28
                            Heikko lenkki on ainakin turbiini.

                            Ja laatikon sisällä eräs boori joka on aika köykäinen.

                            Yksi levykytkin tykkää lipsua lastun kanssa.

                            Ja kaikkiin näihin ollaan kehittämässä/kehitetty parannusta
                            E60 530d M-Sport
                            E53 X5 3.0d Sport
                            E53 X5 3.0d Sport Paku
                            E93 330d
                            E61 535d M-Sport
                            E61 520d
                            E46 320i

                            Comment

                            • Rado
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 716

                              #29
                              Kyll&#228; on surullista luettavaa n&#228;&#228; topicit..
                              2000-luvun kertak&#228;ytt&#246;autot?

                              Menee jousituennat, menee tehopyttyl&#228;p&#228;t koneeseen ja samalla kilisee koko pannu(ei hyv&#228;&#228; p&#228;iv&#228;&#228; ja maahantuonti vaan virnistelee).

                              Laatikot on heikkoja..

                              Mik&#228; n&#228;iss&#228; peleiss&#228; kest&#228;&#228;? Tupakansytytin?(lis&#228;varuste).

                              Tulen taas siihen lopputulokseen, ett&#228; parempi ostaa k&#246;yh&#228; japsi tai vaikka jakulaari.
                              Britit alkaa tuntuu n&#228;iden vikalistojen l&#228;lkeen laatuautoilta, saati ranskikset

                              (onneksi multakin revitty nuo l&#228;p&#228;t tuolta imusarjasta(per&#228;ti 10NM v&#228;&#228;nt&#246; tappio, silti iso ilo sen rinnalla, ettei koskaan voi tiet&#228;&#228; milloin kilahtaa), oikein TAKUUSEEN)
                              Kellek&#246;h&#228;n olen velkaa?

                              J&#228;rjell&#228; autot pit&#228;&#228; alkaa valitsee, eik&#228; suinkaan tunteella(SEN T&#196;SS&#196; OPPI)
                              Last edited by Rado; 20-03-2006, 19:45.

                              Comment

                              • Jamppa
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 387
                                • Kerava

                                #30
                                Mitä niiden poistaminen vaatii (siis muutostöitä) ja mitä vaikutuksia tuolla on?


                                Helpoin tapa on laittaa vaan kuula tms. alipaineletkun sisälle, joka ohjaa EGR -venttiiliä. Vaikuttaa ainakin siten, että imusarjasi ei ole niin tukossa kuin, mitä se olisi EGR:n kanssa... Harvahan meistäkään omaa paskaa uudestaan syö...?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎