Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poikkituki moottoritilaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ufo777
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 371
    • Pohjanmaa

    #31
    Miltä DTM ja muut rataauto kone huoneet näyttää? Onko niissä poikkituki? Se minun mielestä kertoo aika paljon.
    Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

    Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

    Comment

    • Jänis
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 60
      • Hämeenlinna

      #32
      Omakohtainen kokemukseni poikkituesta on -91 e36 325i sedanista, johon aikoinaan kaverin kanssa moisen teimme. Autossa oli 18" vanteet ja jäykkä alusta, joten korin vääntöjäykkyyden (tai sen puutteen) huomasi selvästi. Lopputulos: Tuki kiinni, auto ajoon ja kyllä, kaarrekäyttäytyminen parani korin vääntyessä aiempaa vähemmän Uudemmissa autoissa "normaalialustalla" tuesta tuskin mitään hyötyä...
      Slow, slower, E46 316i

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Ufo777: http://www.alfarchive.co.uk/events/g...es/155dtm6.jpg





        Ja ei, DTM autoissa EI OLE mitään poikkitukia....mutta mitä tekemistä putkirunkoisella DTM autolla on nyt käydyn keskustelun kanssa?
        Rata-autoilla/rata-autoiksi muutetuissa vakiokorikehikoilla ja muuten uniballeilla/joustamattomin tuennoin rakennetulla kilpa-alustalla ko.poikkituesta onkin epäilemättä hyötyä.
        Eli tuossa:http://www.race-cars.com/carsold/bmw...53033333pk.htm...mutta yhtään kumipuslaa eikä venyvää halpisvannetta ei tuosta sitten löydy, vaan kaikki toimii millin sadasosan tarkkuudella jolloin millinkin yläpäiden notkuminen on jo haitallista. Sekin näissä on että koska jäykistävänä elementtinä toimivat puskurirungot on aisojen välistä poistettu, pitää se korvata aisojen välisellä lisäjäykistyksellä.
        Nyt käsittääkseni oli kyse siitä mikä hyöty ja MITEN tuo hyöty saavutetaan kumipuslia ja nylonvaimennettuja niveliä täynnä olevalla vakioalustaisella katuautolla katurenkain?

        Edelleenkin kuulisin ne tekniset perusteet ja niihin vaikuttavat mittamuutokset joilla voidaan ko.poikkituen parantavan vakioautossa ajo-ominaisuuksua? Nyt ei riitä tuo pelkkä fiiliksen muuttuminen, vaan kuinka paljon tuo poikkituki vaikuttaa siihen ainoaan mitä kautta parannusta halutaan, eli pyöränkulmiin?
        Last edited by Hemi; 16-03-2006, 14:01.

        Comment

        • pmv
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2032
          • tornio

          #34
          No jos noit hemin postaamia kuvia katsoo tarkemmin, niin kyllähän noissa jokaisessa, yhtä lukuunottamatta, on jonkin sortin tuki jousituksen yläpäitten kiinnitysten välillä. Se yksi, missä ei näy kuvassa tukea, ei sitten kyllä mielestäni ole DTM-auto laisinkaan eikä toi Alfa 75 aikanaan mitenkään rata-autoilun maailmassa menestystä niittänyt. Paremmin pärjänneissä autoissa, kuten M3:ssa ja Sierra Cosworth RS500:ssa olikin sitten poikkituet!

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #35
            No jos noit hemin postaamia kuvia katsoo tarkemmin, niin kyllähän noissa jokaisessa, yhtä lukuunottamatta, on jonkin sortin tuki jousituksen yläpäitten kiinnitysten välillä. Se yksi, missä ei näy kuvassa tukea, ei sitten kyllä mielestäni ole DTM-auto laisinkaan eikä toi Alfa 75 aikanaan mitenkään rata-autoilun maailmassa menestystä niittänyt. Paremmin pärjänneissä autoissa, kuten M3:ssa ja Sierra Cosworth RS500:ssa olikin sitten poikkituet!

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #36
              gustave

              Originally posted by 525iiäxä
              Kirjoittaja väittää, että 151kg:llä torni antaisi periksi 0.20", eli viisi milliä.
              Se mitä Gustave kirjoittaa, ei perustu oletuksiin.
              Kaveri suunnittelee työkseen satelliitteja, joten uskon hänen kykynevän perustelemaan kirjoittelunsa niin matemaattisesti kuin käytännössä.
              Kaikki data mitä sivuilla on koskien e30 M3 on moneen kertaan vahvistettua faktaa.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #37
                poikkituki

                Originally posted by pmv
                No jos noit hemin postaamia kuvia katsoo tarkemmin, niin kyllähän noissa jokaisessa, yhtä lukuunottamatta, on jonkin sortin tuki jousituksen yläpäitten kiinnitysten välillä. Se yksi, missä ei näy kuvassa tukea, ei sitten kyllä mielestäni ole DTM-auto laisinkaan eikä toi Alfa 75 aikanaan mitenkään rata-autoilun maailmassa menestystä niittänyt. Paremmin pärjänneissä autoissa, kuten M3:ssa ja Sierra Cosworth RS500:ssa olikin sitten poikkituet!
                Pistä nyt ihmeessä kuvia missä dtm M3:ssa on poikkitukia, itse en ole vielä nähnyt yhtään kuvaa missä sellainen olisi.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • ufo777
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 371
                  • Pohjanmaa

                  #38
                  Ajattelin kyllä lähinä noita vanhempia autoja, eli E30 M3 ja niitä.
                  Nykyinen: Audi S6 4.2 V8

                  Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8

                  Comment

                  • janne75
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 80

                    #39
                    Vähän samanlainen viritys kun rimpulat poikkituet vakioautoon LINKKI
                    Tostakin huippuvehkeestä löytyy takuulla "testitietoa" että lisää tehoa vähentää polttoaineen kulutusta. Ostakaa. Ostakaa.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3059
                      • Suomi

                      #40
                      Kylläpäs taas on pojilla väittelyn aihetta heh...kyllä se vaan on niin että umpikotelo kestää hiukan kovemmat voimat kuin avomainen profiili. Se on kyllä täysin lujuusopillinen fakta ja sille ei teidän oletuksilla ole mitään sanottavaa. Oli miten vaan essonbaarin tietoa taas .

                      Käykää hakee vaikka pari lujuusopin kirjaa kirjastosta ja laskekaa pari esimerkkiä vaikka väännöstä neliöprofiilipalkille ja sitten u-palkille ja tulkaa sitten sanomaan ettei mitään vaikutusta..

                      Huomaa varsinkin vanhemmissa autoissa aivan selvästi ajossa.

                      Ja kuten edellä mainittiinkin niin kylläpä jokaisessa dtm-autossakin näkyi olevan suljettu rakenne jossa poikkisuuntaiset voimat eturipustuksen yläpäissä on ohjattu toisiaan vasten esim. iskarit vastakkain tai putki välissä.

                      jos ei joku taas usko niin ostakaa kunnon alusta ja poikkituki autoon ja ajakaa ilman sitä ja sen kanssa . uskomatonta että vesiselvästä asiasta saadaan 6 sivua tekstiä...

                      Sitten pikkuvinkki että tosimiehet laittaa mahollisimman suoran teräsputken siihen väliin eikä ylöspäin/taakse seksikkäästi mutkalla olevaa suorakulmioprofiilistä tehtyä kiillotettua alumiinia
                      Last edited by Suutari; 17-03-2006, 00:07.
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • e46 ci
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 583

                        #41
                        Originally posted by Suutari
                        Sitten pikkuvinkki että tosimiehet laittaa mahollisimman suoran teräsputken siihen väliin eikä ylöspäin/taakse seksikkäästi mutkalla olevaa suorakulmioprofiilistä tehtyä kiillotettua alumiinia
                        Ei helvetti, taas jätkät vaan nauraa snakarilla..

                        Nimim: Lattaraudatta lameempi
                        ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #42
                          Originally posted by Suutari
                          Ja kuten edellä mainittiinkin niin kylläpä jokaisessa dtm-autossakin näkyi olevan suljettu rakenne jossa poikkisuuntaiset voimat eturipustuksen yläpäissä on ohjattu toisiaan vasten esim. iskarit vastakkain tai putki välissä.
                          Edelleenkään en ole nähnyt yhtään tehtaan dtm M3 jossa olisi iskaritolppien välissä poikkituki, iskari tolpista kyllä lähtee viistosti keskelle autoa putket jotka yhtyvät koelaudan sisällä olevaan putkeen. Mutta mitään irrallista poikkitukea niissä ei varmasti ole ollut, vaan tuki on integroitu turvakaariin.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Calypsocoupe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 2932
                            • Vihti

                            #43
                            Originally posted by Hemi
                            Vuoden referenssikuva :-D Kyseessähän on pienoismalli, eli ei kannattane tehdä mitään kovin ihmeellisiä johtopäätöksiä.



                            Originally posted by Hemi
                            Edelleenkin kuulisin ne tekniset perusteet ja niihin vaikuttavat mittamuutokset joilla voidaan ko.poikkituen parantavan vakioautossa ajo-ominaisuuksua? Nyt ei riitä tuo pelkkä fiiliksen muuttuminen, vaan kuinka paljon tuo poikkituki vaikuttaa siihen ainoaan mitä kautta parannusta halutaan, eli pyöränkulmiin?
                            Onko jossain esitetty luotettavasti toteen se että poikkituen vaikutus kiertojäykkyyteen tai jousituksen toimintaan on nolla, vai mistä oletus että ainoa muutos minkä se voisi aiheuttaa on muutos pyöränkulmissa?
                            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Ei, ei ole esitetty ett&#228; vaikutus olisi nolla, eik&#228; se sit&#228; absoluuttisesti voi koskaan nolla ollakkaan. Juuri kiertoj&#228;ykkyyteen vaikutus tosin on k&#228;yt&#228;nn&#246;ss&#228; l&#228;hell&#228; nollaa ja siihen jousituksen toimintaan vaikuttaminen erityisesti siis vakioautossa haluaisin min&#228;kin kuulla edes jonkin ns."villin teorian".
                              Samalla nyt vihdoin kuulisin jonkin tason esim.py&#246;r&#228;n camberkulmien muutosten pienenemisest&#228; k&#228;ytett&#228;ess&#228; poikkitukea vakuoautossa? Asteen sadasosa...kymmenesosa vai per&#228;ti aste? Moniko poikkitukea k&#228;ytt&#228;v&#228; tiet&#228;&#228; miss&#228; suunnassa toleranssialuetta omat camberkumat on, tai onko niit&#228; edes milloinkaan tasattu eri puolien v&#228;lill&#228;? T&#228;ll&#246;inh&#228;n voi olla niin ett&#228; poikkituki absoluuttisesti ajatellen huonontaa ajo-ominaisuuksia?
                              Monellako on katuautossaan s&#228;&#228;d&#246;t perssonien yl&#228;p&#228;iss&#228; jotta nuo camberkulmat saadaan optimoitua ja poikkituesta varmasti hy&#246;dyt radalla esiin?

                              ...ja kyll&#228;, kuva tosiaan on mersun DTM pienoismallista, mutta saahan sit&#228; putkirunkoisesta DTM kehikosta "poikkitukia" etsiskell&#228; 1/1 mallisestakin omaksi uskonvahvistukseksi.
                              Last edited by Hemi; 17-03-2006, 10:57.

                              Comment

                              • Suutari
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 3059
                                • Suomi

                                #45
                                Originally posted by jannmann
                                Edelleenkään en ole nähnyt yhtään tehtaan dtm M3 jossa olisi iskaritolppien välissä poikkituki, iskari tolpista kyllä lähtee viistosti keskelle autoa putket jotka yhtyvät koelaudan sisällä olevaan putkeen. Mutta mitään irrallista poikkitukea niissä ei varmasti ole ollut, vaan tuki on integroitu turvakaariin.
                                Koska kyseinen järjestely jäykistää koria/keulaa enemmän kuin normi poikkituki niin miks pitäisi vielä lisäksi laittaa poikkituki?
                                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                                -Official BTCF-Sauna Team-
                                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                                -Team BTCF Top Alcohol-
                                -Team Pimp My Bride-
                                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎