Miltä DTM ja muut rataauto kone huoneet näyttää? Onko niissä poikkituki? Se minun mielestä kertoo aika paljon.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Poikkituki moottoritilaan
Collapse
X
-
Omakohtainen kokemukseni poikkituesta on -91 e36 325i sedanista, johon aikoinaan kaverin kanssa moisen teimme. Autossa oli 18" vanteet ja jäykkä alusta, joten korin vääntöjäykkyyden (tai sen puutteen) huomasi selvästi. Lopputulos: Tuki kiinni, auto ajoon ja kyllä, kaarrekäyttäytyminen parani korin vääntyessä aiempaa vähemmän Uudemmissa autoissa "normaalialustalla" tuesta tuskin mitään hyötyä...Slow, slower, E46 316i
Comment
-
-
Ufo777: http://www.alfarchive.co.uk/events/g...es/155dtm6.jpg
Ja ei, DTM autoissa EI OLE mitään poikkitukia....mutta mitä tekemistä putkirunkoisella DTM autolla on nyt käydyn keskustelun kanssa?
Rata-autoilla/rata-autoiksi muutetuissa vakiokorikehikoilla ja muuten uniballeilla/joustamattomin tuennoin rakennetulla kilpa-alustalla ko.poikkituesta onkin epäilemättä hyötyä.
Eli tuossa:http://www.race-cars.com/carsold/bmw...53033333pk.htm...mutta yhtään kumipuslaa eikä venyvää halpisvannetta ei tuosta sitten löydy, vaan kaikki toimii millin sadasosan tarkkuudella jolloin millinkin yläpäiden notkuminen on jo haitallista. Sekin näissä on että koska jäykistävänä elementtinä toimivat puskurirungot on aisojen välistä poistettu, pitää se korvata aisojen välisellä lisäjäykistyksellä.
Nyt käsittääkseni oli kyse siitä mikä hyöty ja MITEN tuo hyöty saavutetaan kumipuslia ja nylonvaimennettuja niveliä täynnä olevalla vakioalustaisella katuautolla katurenkain?
Edelleenkin kuulisin ne tekniset perusteet ja niihin vaikuttavat mittamuutokset joilla voidaan ko.poikkituen parantavan vakioautossa ajo-ominaisuuksua? Nyt ei riitä tuo pelkkä fiiliksen muuttuminen, vaan kuinka paljon tuo poikkituki vaikuttaa siihen ainoaan mitä kautta parannusta halutaan, eli pyöränkulmiin?Last edited by Hemi; 16-03-2006, 14:01.
Comment
-
-
No jos noit hemin postaamia kuvia katsoo tarkemmin, niin kyllähän noissa jokaisessa, yhtä lukuunottamatta, on jonkin sortin tuki jousituksen yläpäitten kiinnitysten välillä. Se yksi, missä ei näy kuvassa tukea, ei sitten kyllä mielestäni ole DTM-auto laisinkaan eikä toi Alfa 75 aikanaan mitenkään rata-autoilun maailmassa menestystä niittänyt. Paremmin pärjänneissä autoissa, kuten M3:ssa ja Sierra Cosworth RS500:ssa olikin sitten poikkituet!
Comment
-
-
No jos noit hemin postaamia kuvia katsoo tarkemmin, niin kyllähän noissa jokaisessa, yhtä lukuunottamatta, on jonkin sortin tuki jousituksen yläpäitten kiinnitysten välillä. Se yksi, missä ei näy kuvassa tukea, ei sitten kyllä mielestäni ole DTM-auto laisinkaan eikä toi Alfa 75 aikanaan mitenkään rata-autoilun maailmassa menestystä niittänyt. Paremmin pärjänneissä autoissa, kuten M3:ssa ja Sierra Cosworth RS500:ssa olikin sitten poikkituet!
Comment
-
-
gustave
Originally posted by 525iiäxäKirjoittaja väittää, että 151kg:llä torni antaisi periksi 0.20", eli viisi milliä.
Kaveri suunnittelee työkseen satelliitteja, joten uskon hänen kykynevän perustelemaan kirjoittelunsa niin matemaattisesti kuin käytännössä.
Kaikki data mitä sivuilla on koskien e30 M3 on moneen kertaan vahvistettua faktaa.Aprilia RSV4
Comment
-
-
poikkituki
Originally posted by pmvNo jos noit hemin postaamia kuvia katsoo tarkemmin, niin kyllähän noissa jokaisessa, yhtä lukuunottamatta, on jonkin sortin tuki jousituksen yläpäitten kiinnitysten välillä. Se yksi, missä ei näy kuvassa tukea, ei sitten kyllä mielestäni ole DTM-auto laisinkaan eikä toi Alfa 75 aikanaan mitenkään rata-autoilun maailmassa menestystä niittänyt. Paremmin pärjänneissä autoissa, kuten M3:ssa ja Sierra Cosworth RS500:ssa olikin sitten poikkituet!Aprilia RSV4
Comment
-
-
Ajattelin kyllä lähinä noita vanhempia autoja, eli E30 M3 ja niitä.Nykyinen: Audi S6 4.2 V8
Ex autot: Peugeot 205 1.9GTI, Ford Escort 1.6GL, Seat Ibiza 1.5 SXI, BMW E30 316 2.3, Audi Coupe GT 2.0, BMW M5, BMW E30 323 M20B25, BMW E30 316 1.8, Volvo S40 2.0, BMW E36 328 Coupe, Alfa 156 2.0 JTS, Audi A4 1.8T Quattro, BMW Z3 2.8
Comment
-
-
Kylläpäs taas on pojilla väittelyn aihetta heh...kyllä se vaan on niin että umpikotelo kestää hiukan kovemmat voimat kuin avomainen profiili. Se on kyllä täysin lujuusopillinen fakta ja sille ei teidän oletuksilla ole mitään sanottavaa. Oli miten vaan essonbaarin tietoa taas .
Käykää hakee vaikka pari lujuusopin kirjaa kirjastosta ja laskekaa pari esimerkkiä vaikka väännöstä neliöprofiilipalkille ja sitten u-palkille ja tulkaa sitten sanomaan ettei mitään vaikutusta..
Huomaa varsinkin vanhemmissa autoissa aivan selvästi ajossa.
Ja kuten edellä mainittiinkin niin kylläpä jokaisessa dtm-autossakin näkyi olevan suljettu rakenne jossa poikkisuuntaiset voimat eturipustuksen yläpäissä on ohjattu toisiaan vasten esim. iskarit vastakkain tai putki välissä.
jos ei joku taas usko niin ostakaa kunnon alusta ja poikkituki autoon ja ajakaa ilman sitä ja sen kanssa . uskomatonta että vesiselvästä asiasta saadaan 6 sivua tekstiä...
Sitten pikkuvinkki että tosimiehet laittaa mahollisimman suoran teräsputken siihen väliin eikä ylöspäin/taakse seksikkäästi mutkalla olevaa suorakulmioprofiilistä tehtyä kiillotettua alumiiniaLast edited by Suutari; 17-03-2006, 00:07.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Originally posted by SuutariSitten pikkuvinkki että tosimiehet laittaa mahollisimman suoran teräsputken siihen väliin eikä ylöspäin/taakse seksikkäästi mutkalla olevaa suorakulmioprofiilistä tehtyä kiillotettua alumiinia
Nimim: Lattaraudatta lameempi? <-E90, E39, E46, E36, E35..
Comment
-
-
Originally posted by SuutariJa kuten edellä mainittiinkin niin kylläpä jokaisessa dtm-autossakin näkyi olevan suljettu rakenne jossa poikkisuuntaiset voimat eturipustuksen yläpäissä on ohjattu toisiaan vasten esim. iskarit vastakkain tai putki välissä.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by Hemi
Originally posted by HemiEdelleenkin kuulisin ne tekniset perusteet ja niihin vaikuttavat mittamuutokset joilla voidaan ko.poikkituen parantavan vakioautossa ajo-ominaisuuksua? Nyt ei riitä tuo pelkkä fiiliksen muuttuminen, vaan kuinka paljon tuo poikkituki vaikuttaa siihen ainoaan mitä kautta parannusta halutaan, eli pyöränkulmiin?- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
Ei, ei ole esitetty että vaikutus olisi nolla, eikä se sitä absoluuttisesti voi koskaan nolla ollakkaan. Juuri kiertojäykkyyteen vaikutus tosin on käytännössä lähellä nollaa ja siihen jousituksen toimintaan vaikuttaminen erityisesti siis vakioautossa haluaisin minäkin kuulla edes jonkin ns."villin teorian".
Samalla nyt vihdoin kuulisin jonkin tason esim.pyörän camberkulmien muutosten pienenemisestä käytettäessä poikkitukea vakuoautossa? Asteen sadasosa...kymmenesosa vai peräti aste? Moniko poikkitukea käyttävä tietää missä suunnassa toleranssialuetta omat camberkumat on, tai onko niitä edes milloinkaan tasattu eri puolien välillä? Tällöinhän voi olla niin että poikkituki absoluuttisesti ajatellen huonontaa ajo-ominaisuuksia?
Monellako on katuautossaan säädöt perssonien yläpäissä jotta nuo camberkulmat saadaan optimoitua ja poikkituesta varmasti hyödyt radalla esiin?
...ja kyllä, kuva tosiaan on mersun DTM pienoismallista, mutta saahan sitä putkirunkoisesta DTM kehikosta "poikkitukia" etsiskellä 1/1 mallisestakin omaksi uskonvahvistukseksi.Last edited by Hemi; 17-03-2006, 10:57.
Comment
-
-
Originally posted by jannmannEdelleenkään en ole nähnyt yhtään tehtaan dtm M3 jossa olisi iskaritolppien välissä poikkituki, iskari tolpista kyllä lähtee viistosti keskelle autoa putket jotka yhtyvät koelaudan sisällä olevaan putkeen. Mutta mitään irrallista poikkitukea niissä ei varmasti ole ollut, vaan tuki on integroitu turvakaariin.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
Comment