Onko noilla erikseen myytävistä konetilaan tulevista lisätuista (jousikuppien välillä) oikeasti mitään hyötyä? Vaikea kuvitellan miten se muka autoa jäykistäisi kun vääntö tulee pääosin ylös-alas suunnassa ja kyseinen tuki on vaakasuorassa kiinni kaukana toisistaan olevista päistään.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Poikkituki moottoritilaan
Collapse
X
-
kyllähän siitä hyötyä on,, ajatteleppa tarkemmin.. kun ajat mutkaan niin minne päin se vääntö tulee? kori elää sen verran kaarteessa vaikkei sitä huomaa.. omaan e34 laitoin tuen niin ero kaarre ajossa on kyllä huomattava.E36 325TDS M-SPORT ex:E36 316, E21 318, E34 525IX, E30 318IS, E39 525TDS, E34 535. +erillaisia kulkuvälineitä joita ei viitti mainita
-
-
Originally posted by rpOnko noilla erikseen myytävistä konetilaan tulevista lisätuista (jousikuppien välillä) oikeasti mitään hyötyä? Vaikea kuvitellan miten se muka autoa jäykistäisi kun vääntö tulee pääosin ylös-alas suunnassa ja kyseinen tuki on vaakasuorassa kiinni kaukana toisistaan olevista päistään.
Tulipellistä eteenpäin auton runkoa voisi karkeasti ottaen havainnollistaa siten, että nostat kätesi vaakatasoon suoraan eteenpäin ja iskaria voit kuvitella pitäväsi kädessäsi. Ajat monttuun tai kurviin niin mitä käy ? Toinen käsi pyrkii ylöspäin ja toinen ei, tai vakaajan avittamana sekin pyrkii hiukan. Joka tapauksessa vääntöä tulee pääasiassa ylös/alas-suunnassa eri käsiin eri tavalla. Muuttuuko tilanne jos otatkin vaikka suksisauvan vielä käsiesi väliin vaakasuoraan kiinni ? Kokeile jos et usko.
Vääntöjäykkyyden lisäämiseksi tuki pitäisi laittaa kädestäsi esim. vyöhön kiinni, eli pitkittäin, ei suinkaan poikittain.
Poikkituki estää siis iskarinpäiden keskinäisen etäisyyden muuttumista. Jos kovin hyvin sitäkään kun tuki on itsessään jo muotoiltu kaarevaksi ja antaa varmasti periksi.
Liikkuuko oikeasti iskarin päät esim. toisiaan kohti niin paljon, että sitä pitäisi joillain lisätuilla estää ? Tuskin, silloinhan etusiivet jo iskisi konepeltiin kiinni. Hyvin pieni liike siinä varmasti on. Tarkkaan ottaen auton rungossa joustoa pitää vähän ollakin, muuten jostain murtuu ihan varmasti.
Poikkituen merkitys on vain visuaalinen. Voihan siitä joku itselleen uskotella ajo-ominaisuuksien paranemista, se ilo hänelle suotakoon.
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Originally posted by 525iiäxäPoikkituen merkitys on vain visuaalinen. Voihan siitä joku itselleen uskotella ajo-ominaisuuksien paranemista, se ilo hänelle suotakoon.
Sen enempää noihin teorioihin, mutta.
Esim. turbo Saabissa on kyseinen poikkituki vakiona. Huvikseenko ne sen on sinne laittanut? Montako turbosaabia on myyty yhteensä? 10000 yksilöäkö? Ja pistetään poikkituelle hintaa 20€ plus asennus, niin heittääkö saabi yli 200000€ romukoppaan.// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Comment
-
-
Originally posted by 525iiäxäOikeasti korin vääntöjäykkyyteen moisella tuella ei ole hitusenkaan merkitystä. Kaivelin tossa korkeakouluaikojen teräsrakennemateriaalia esiin ja vähän tutkin asiaa.
Tulipellistä eteenpäin auton runkoa voisi karkeasti ottaen havainnollistaa siten, että nostat kätesi vaakatasoon suoraan eteenpäin ja iskaria voit kuvitella pitäväsi kädessäsi. Ajat monttuun tai kurviin niin mitä käy ? Toinen käsi pyrkii ylöspäin ja toinen ei, tai vakaajan avittamana sekin pyrkii hiukan. Joka tapauksessa vääntöä tulee pääasiassa ylös/alas-suunnassa eri käsiin eri tavalla. Muuttuuko tilanne jos otatkin vaikka suksisauvan vielä käsiesi väliin vaakasuoraan kiinni ? Kokeile jos et usko.
Vääntöjäykkyyden lisäämiseksi tuki pitäisi laittaa kädestäsi esim. vyöhön kiinni, eli pitkittäin, ei suinkaan poikittain.
Poikkituki estää siis iskarinpäiden keskinäisen etäisyyden muuttumista. Jos kovin hyvin sitäkään kun tuki on itsessään jo muotoiltu kaarevaksi ja antaa varmasti periksi.
Liikkuuko oikeasti iskarin päät esim. toisiaan kohti niin paljon, että sitä pitäisi joillain lisätuilla estää ? Tuskin, silloinhan etusiivet jo iskisi konepeltiin kiinni. Hyvin pieni liike siinä varmasti on. Tarkkaan ottaen auton rungossa joustoa pitää vähän ollakin, muuten jostain murtuu ihan varmasti.
Poikkituen merkitys on vain visuaalinen. Voihan siitä joku itselleen uskotella ajo-ominaisuuksien paranemista, se ilo hänelle suotakoon.
Comment
-
-
Tuota, tuota...Jos nyt oikeasti mietitään mitä kautta ko.hyöty edes teoriassa voisi tulla, niin kyllähän tuo yhtälö menee enemmän sinne henkimaailmaosastolle. Kysymyshän on/pitäisi olla camberkulmien(renkaan pystykallistuma) säilymisestä annetuissa toleranssirajoissa kaarreajossa. Tornin käänyminen lisäksi vaikuttaa prosentuaalisesti ERITTÄIN vähän ko.kulmiin.
Ensinnäkin, veikkaan että useimpien autojen joihin ko.poikkituki on asennettu, ei ole camberkulmat eri puolten välillä tasattu tai edes minkäänlaisten toleranssialueiden sisällä. Toiseksi, paljon suurempi hyöty ko.aihealueelta saavutettaisiin vaihtamalla nyt kaikki tuentaan/camberkulmiin vaikuttavat nivelet+puslat edes välyksettömiin uusiin puhumattakaan jos kaikki vaihdetaan joustamattomiin kilpaosiin. Tällä on jo satoja prosentteja suurempi vaikutus ko.kulmiin kaarreajossa kuin poikkituella.
Kolmanneksi, jotta perssonien yläpäät/tuentojen yläkiinnikkeet edes teoriassa voisivat antaa niin paljon periksi että kulmat voisivat muuttua, pitäisi kaarrekiihtyvyydet oll sitä luokkaa johon ei millään katurenkaalla eikä katualustalla päästä lähellekkään. Toisaalta useimmissa madalletuissa kieseissä on pyöränkulmat säätämättä sillä tekosyyllä että "kun niitä ei voi säätää", jolloin positiivista camberia on pirusti liikaa .Tällöin ilman Poikkitukea kovassa kaarreajossa muutaman asteen sadasosan kulmamuutos itse asiassa parantaa kaarrekäyttäytymistä hyttysen paskan verran, kun taas poikkitukea käyttämällä ajokäytös itse asiassa huonenee saman verran.
Eli kovin mielelläni kuulisin ne perusteet miten/millä mekanismilla normaali katuauto muuttuu "paremmaksi" ja varsinkin perstuntumalta "paremmasi" käytettäessä näitä rata-autoista kopioituja aputuentoja? Itse väitän että ko.poikkituen tuoma lisäpaino ja negatiivinen painopiste heikentää vakioalustaisen ja kulmat perseellään olevan kiesin Alastaron ratakierrosta ennemmin kuin parantaa sitä....siis kuten nämä monet muutkin oikeasta/alkuperäisestä kilpailullisesta tarkoitusympäristöstään irroitetut osat/osakokonaisuudet, joilla tuningin hengessä sitten koristellaan vakioautoja. Jos oikeasti halutaan lähteä alustaa=ajettavuutta parantamaan, niin ensiksi alusta välyksettämäksi ja sen jälkeen kaikki kulmat kohdalleen. No, tämä tietenkään kun ei lisää yhtään katu-uskottavuutta, niin varmasti näitä poikkitukia on enemmän liikenteessä kuin oikeasti "viritettyjä" alustoja.Last edited by Hemi; 15-03-2006, 13:51.
Comment
-
-
Originally posted by MazaTeoriassa näin. Auton konepellin alle kurkkaaminen kertookin, että iskaritolpat eivät ole korissa pystysuorassa (käsiä vasten) vaan ovat hieman viistossa toisiaan kohti. Joten ne todellakin kovassa ajossa pyrkivät hieman toisiaan kohti (tai siis ulkokurvin puoleinen pyrkii sisemmäs).
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Jos niistä ei kertakaikkiaan ole kuin haittaa, niin miksi sitten mm. BMW harrastaa niiden käyttöä sarjatuotantovehkeissä? Aika hankala tuollaisen toimivuutta on kotikonstein kokeilla, mutta käytännössä niistä tuntuu olevan hyötyä, esim. jossain Fordeista on tavattu repeämiä sisälokarin/tulipellin tietämillä ilman poikkitukea, etenkin jäykemmällä alustalla.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
No miten selitättä tämän??
Autooni laitoin syksyllä talvirenkaat, niin kun ajaa mutkaan reippaamin niin ottaa renkaat kaariin kiini, että rohina kuuluu...
Sitten myöhemmin otin poikkituen autostani pois, niin samalla raavinta kaariin väheni todella paljon, eli koripääsee mutkissa mukana joustamaan enemän..
Ja kun se osto ei paljoa maksa, niin miksi sitä ei voi ostaa ja todeta sen tuomaa hyötyä?? Mutkaan ajon tuntuma on paljon parempi poikkituki paikalla kun ilman.. kokeilkaa niin tiedättä, ennemin kun heilutatte sitä vitun keppiä kädessäE30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Gustavella on tähänkin asiaan materiaalia.
http://www.e30m3performance.com/myth...bar_theory.htm
Edit. oma teoriakin romuttui kerrasta. Olis varmaan kannattanut taas hieman ajatella sitä etupään geometriaa ennenku alkaa järkeilemään.
Comment
-
-
Originally posted by MazaGustavella on tähänkin asiaan materiaalia.
http://www.e30m3performance.com/myth...bar_theory.htm
Edit. oma teoriakin romuttui kerrasta. Olis varmaan kannattanut taas hieman ajatella sitä etupään geometriaa ennenku alkaa järkeilemään....
Comment
-
-
Kyllä vaan kaikki alustanosat vakioks niin olo on ku rata-autossa. Joku on vaan keksiny että hei teempä tommosia vitun keppejä tonne tolppien väliin ja rahastan sillä tehtaita ja tyhmiä ihmisiä. Siksipä on tulossa omaan eteen ja taakse wiechers:in (miten kirjotetaankaan) tuet. Mut mä oonkin vaan tyhmä ja haluan ajaa paskalla autolla. (on alustaan muitankin muutoksia tulossa mut nekin vaan huonontaa sitä kuitenkin niin mitäpä niitä luettelemaan)
pakko kokeilla kerran tota oravaa kun on niin typerän näkönenF11 LCI 535xi
Ex.
E36 320i sedan
E36 LCI 328i coupe
E61 LCI 530xi
Comment
-
Comment