Originally posted by e46 ci
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Poikkituki moottoritilaan
Collapse
X
-
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
-
-
Originally posted by HemiEi, ei ole esitetty että vaikutus olisi nolla, eikä se sitä absoluuttisesti voi koskaan nolla ollakkaan. Juuri kiertojäykkyyteen vaikutus tosin on käytännössä lähellä nollaa ja siihen jousituksen toimintaan vaikuttaminen erityisesti siis vakioautossa haluaisin minäkin kuulla edes jonkin ns."villin teorian".
Samalla nyt vihdoin kuulisin jonkin tason esim.pyörän camberkulmien muutosten pienenemisestä käytettäessä poikkitukea vakuoautossa? Asteen sadasosa...kymmenesosa vai peräti aste? Moniko poikkitukea käyttävä tietää missä suunnassa toleranssialuetta omat camberkumat on, tai onko niitä edes milloinkaan tasattu eri puolien välillä? Tällöinhän voi olla niin että poikkituki absoluuttisesti ajatellen huonontaa ajo-ominaisuuksia?
Monellako on katuautossaan säädöt perssonien yläpäissä jotta nuo camberkulmat saadaan optimoitua ja poikkituesta varmasti hyödyt radalla esiin?
...ja kyllä, kuva tosiaan on mersun DTM pienoismallista, mutta saahan sitä putkirunkoisesta DTM kehikosta "poikkitukia" etsiskellä 1/1 mallisestakin omaksi uskonvahvistukseksi.
Poikkituen kanssa mutkaan ajettaessa yhden tolpan sijasta joutuu joustamaan kaksi(ulkokaarteen puolisen sijasta) ja kuopissa tukeen kohdistuu mcpherson tuennassa kompressiivinen voima johtuen jousituksen geometriasta. Jos auton etuakselilla on painoa se 500-750kg niin voipas siitä jokainen miettiä miten se pelti joustaa kun tykitellään kuoppaan ja jousen kautta tuleva rasitus(siniaaltoa) on se jonka kori joutuu tappamaan.
Ja mitä tulee vielä tuohon vääntöjäykkyyteen etenemissuuntaisen akselin suhteen niin siihenhän tuolla ei niin suurta vaikutusta ole...toisin kuin janmanin DTM e30 M3 ratkaisulla jossa tuet on vielä yhdistetty turvakaarien etupalkkiin.
Jokohan tämä jo nyt loppuu sitten....
Ite en enää jaksa tän enempää todistella joten saatte loput sitten tapella keskenänne . Omaan cabiin laitan teräksisen poikkituen ja olen myös ajanut e30 poikkituella ja ilman .....Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Ja nyt alkaa tulee mieleen että mikä on vakioauto???
Siitä en tiedä jos vakioon citymaasturi luukki autoon laittaa poikkituen, niin onko apua... Kun muutenki jo huimaa niin korkeella istua...
Mutta minun mielestäni kokoalustan laitto kannattaa aloittaa kunnon alustasarjasta ja sitten vasta poikkituki..E30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Originally posted by HemiEi, ei ole esitetty että vaikutus olisi nolla, eikä se sitä absoluuttisesti voi koskaan nolla ollakkaan. Juuri kiertojäykkyyteen vaikutus tosin on käytännössä lähellä nollaa ja siihen jousituksen toimintaan vaikuttaminen erityisesti siis vakioautossa haluaisin minäkin kuulla edes jonkin ns."villin teorian".
Originally posted by HemiMoniko poikkitukea käyttävä tietää missä suunnassa toleranssialuetta omat camberkumat on, tai onko niitä edes milloinkaan tasattu eri puolien välillä?
Originally posted by jmp2002Siitä en tiedä jos vakioon citymaasturi luukki autoon laittaa poikkituen, niin onko apua... Kun muutenki jo huimaa niin korkeella istua...- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
omasta kokemuksesta sanoisin että poikkituesta ON hyötyä! itse asensin omaani joskus vuosia sitte omatekoisen, suoran säädettävän tangon, ja talvi kun oli niin ajattelin että ei vaikutta mutta ihan eri auto ajaa! paljon tarkempi ja napakampi ohjaus voisivat ne kokeilla ja vähän ajatella ennekuin rupevat täällä väittelemään että lokasuojat pitäisi ottaa konepeltiin ja vastaavaa puhetta! ensinäkin kun ajaa mutkaa asfaltilla (nyt siis ei puhuta ralliautoista jolla hyppitään) niin tolpat pyrkivät ulospäin toisistaan, tai siis ulomman pyörän tolppa kampeaa ulospäin, sisemmällä ei paljon väliä kun on periaateessa vaan mukana.. siis periaateessa ei tarvikkaan poikkitukea, vaijeri ajaisi saman asian!! rataautoissa on suuniteltu turvakehikko solmimaan pyörän ripustukset toisiinsa ja useasti kun katsoo rataauton tolppia niin sieltä menee vinoittais tuet auton sisään sinne kojelaudan alle olevaan putkeen, siksi ei tarvita poikkitukea.
ps. "gustaven" sivuilla on enemmän tietoa E30 alustasta kun mitä on missään suomalaisessa kilpurissa käytetty, ja se on rakenettu katuautoksi!!! joten sieltä lukemaan teoriaa jota on kokeiltu käytännössäkin, muutenkin ihan kiinostavat sivut, joita itse kävin läpi vuosia sitten joLast edited by mr.b; 17-03-2006, 21:15.BMW 320iA Touring -95
Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Marin san rafael ~89
Jalat -70
Comment
-
-
Originally posted by CalypsocoupeJos kori on kovin lerppu, niin hyvästäkään jousi-iskunvaimennin kombinaatiosta ei saa kaikkea irti, koska kori hoitaa osan jousen tehtävistä. Eli jäykempi -> parempi, tätähän autotehtaat ovat viimoisen 20 vuotta optimoineet. Jos se poikkituki olisi ikäänkuin laakeroitu kiinnikkeistään (kuten jotkut only4show mallit käytännössä ovatkin), niin se kiertojäykkyys ei juurikaan muutu. Mutta mutta. Sitten kun se onkin yhtä puuta, niin homma muuttuu. Voisi verrata karkeasti tuohon neliöprofiili - U-palkki tilanteeseen. Kaikkein paras olisi kun saisi laitettua mallin joka tulisi tuliseinän kantaviin rakenteisiin, mutta käytännössä erittäin hankalaa.
Kumma ettei ne autotehtaiden optimoitsijat ole tätä keksineet.
Jos U-palkin toiseen päähän laitaa rautalangan niin mahtaakohan se paljon tukea.
Comment
-
-
Originally posted by CalypsocoupeJos niistä ei kertakaikkiaan ole kuin haittaa, niin miksi sitten mm. BMW harrastaa niiden käyttöä sarjatuotantovehkeissä? Aika hankala tuollaisen toimivuutta on kotikonstein kokeilla, mutta käytännössä niistä tuntuu olevan hyötyä, esim. jossain Fordeista on tavattu repeämiä sisälokarin/tulipellin tietämillä ilman poikkitukea, etenkin jäykemmällä alustalla.
En jaksanut näitä kaikkia postauksia lukea mutta...
Mainetsemassi tapauksessa BMW käyttää ALUMIINI rakenteisissa keuloissa poikkitukea! -kuin myös pohja tukea toiselta nimeltään "pohjapanssaria".
-Ja ilman näitä paria tukea autolla EI saa ajaa.
Mutta on nää (E30) pers tuntuman miekkoset melkosia teiniseppiä väittäessään että "parantuu huomattavasti" joku 300000 tuhatta ajettu väljä lusa kun laittaa moisen tuen... korvien välissä taitaa parantua, sama asia kun joku fakin vapaavirtaus suodatin vakio autoon....
Kilpa kalustossa tilanne on varmasti toinen. Missä on tehty suuri määrä muitakin muutoksia.Last edited by Spetke; 17-03-2006, 22:44.
Comment
-
-
No jos alumiinirakenteista/keulaista autoa ei saa ajaa ilman poikkitukea niin ei se sit vissiin ihan turha kapistus ole?
Ja eihän se pelti yhtä paljon periksi anna kuin alumiini mutta kyllä se peltikin periksi antaaRange Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Miks aina oletetaan että niillä joilla on poikkituki asenettuna aina ajaa jollain löysillä vakiopuslilla?? taitaa olla niin että ne jotka tuen asentaa ovat jo vähintään kattonu että nivelet ja puslat ovat kunnossa kun kerran tuntuu ajettavuus kiinostaa... ja luultavasti on asenettu alustasarja ja tiukeemmat pumput jo aikoja sitten, löytynee luultavasti ~45/50 sarjan renkkat alta jo että ei sieltä pääse taittuun alta!BMW 320iA Touring -95
Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Marin san rafael ~89
Jalat -70
Comment
-
-
Jos esim. 20vuotiaaseen puolimätään (= lerjupeltinen löysäkeulainen) E30:een laitetaa poikittaistuki,niin varmasti jäykistää etupäätä.Ja saattaa ajettavuuskin parantua.Noin niinkuin esimerkkinä.
Taannoin omistamassani Celicassa oli tehdasasennettu poikittaistuki.Se oli taaksepäin kaareva,ja oli vielä keskeltä pultattu (vahvistettuun) rintapeltiin kiinni.Huvikseenko laitettu,tuskin.
Comment
-
-
e30 kori
Jos katsotaan yleisintä kohtaa mistä e30 kori repsahtaa ylijäykän alustan alla, siihen ei ole poikkituella mitään osuutta estämään sitä.
Hemi varmasti tarkoitti kommenteillaan sitä että monasti poikkituki pistetään autoon vain katu-uskottavuuden takia. Onhan se hienompaa kun avaa konepellin ja sieltä loistaa kiiltävä alu-poikkituki.
Vähemmän uskottavaa olisi sanoa uusineensa kaikki puslat, jousitus komponentit ja säätäneen alustan kulmat kohdilleen, joilla uskon olevan paljon enemmän vaikutusta ajo-ominaisuuksiin kuin sillä mystisellä poikkituella.
Jos otetaan esimerkiksi juuri e30 korimalli, väitän että niillä 200tkm ajetuilla taka-akselin ja takatukivarsien puslien vaihdolla on 100 kertaa isompi vaikutus auton mutkakäyttäytymiseen kuin sillä poikkituella.
Ne jotka vielä väittävät että poikkituki vaikuttaa selvästi omaavat todella väsyneen korin joka on kokenut liian kovia ja on jo todennäköisesti ratkennut jostain kohtaa.
Tästä on varmasti helppo järjestää seuraavissa bimmerpartyissa sokkotesti jossa pannaan useampi kuljettaja kokeilemaan samaa autoa poikkituella ja ilman, niin että kuljettajat eivät tiedä onko tuki kiinni vai ei. Veikkaan että tuntemuksista tulee sekavaa arvontaa...
Psykologinen vaikutus on sillä tuella ilmeisen suuri. Vähän sama kun motopuolella ostetaan änkkäri ja suutinsarja niin heti mopo tuntuu tehokkaammalta ja vääntävämmältä vaikka eka penkitys paljastaa että kone on 20hv vakiota mopompi kun säädöt on päin persettä.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by janne75Jos se poikkituki jousitukseen vaikuttaa niin sen pitäisi olla jousen suuntainen = iskaritornin yläpäästä - alapalkkiin.
Kumma ettei ne autotehtaiden optimoitsijat ole tätä keksineet.
Originally posted by janne75Jos U-palkin toiseen päähän laitaa rautalangan niin mahtaakohan se paljon tukea.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
Comment