Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poikkituki moottoritilaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #61
    Originally posted by jannmann
    Tästä on varmasti helppo järjestää seuraavissa bimmerpartyissa sokkotesti jossa pannaan useampi kuljettaja kokeilemaan samaa autoa poikkituella ja ilman, niin että kuljettajat eivät tiedä onko tuki kiinni vai ei. Veikkaan että tuntemuksista tulee sekavaa arvontaa...
    Ja olen aivan varma että kuljettaja sanoo että on se aivan erintuntoinen mutkaan ajettaessa kun ennen...
    Itse ainakin huomasin, että kun on poikkituki, niin auto taittuu mutkaan silloin kun haluaa eikä kohta... Eli semmoinen mikroauto fiilis.. Ja jos ei ole ikinä mikroautolla ajanu niin hop hop..
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Rado
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 716

      #62
      Kuka muuten myy noita poikittaistukia E39:iin?

      Kiitos vinkistä

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #63
        AC Schnitzer (ei 530d)
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • Rado
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 716

          #64
          Originally posted by buksin-1
          AC Schnitzer (ei 530d)
          Eli 530 D:hen ei saa mistään?

          Comment

          • flyingfinn_148
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 158
            • Nousiainen

            #65
            Originally posted by jmp2002
            Ja olen aivan varma että kuljettaja sanoo että on se aivan erintuntoinen mutkaan ajettaessa kun ennen...
            Itse ainakin huomasin, että kun on poikkituki, niin auto taittuu mutkaan silloin kun haluaa eikä kohta... Eli semmoinen mikroauto fiilis.. Ja jos ei ole ikinä mikroautolla ajanu niin hop hop..

            karting autossa poikkituilla on TODELLA paljon merkitystä.. Mutta asiaan saattaa
            vaikuttaa että karting autoissa ei ole mitään jousitusta.. Itse olen sitä mieltä
            että poikkituesta on hyötyä.. mutta katu ajossa sillä ei ole niin paljoa merkitystä kuin rata-ajossa. Alustan täytyy olla myöskin kunnossa.. Kisa vehkeissä käytetään kaikki mahdolliset keinot jotta saadaan parhaat ajo ominaisuudet.. Esim. Kartingissa Säädetään auton lähes jokaista mahdollista säätöä rata kohtaisesti.. (13 vuoden kisakokemuksella) Eli teoriassa henkilöautojakin pitäisi säätää sen mukaan missä sillä ajetaan.. Kaikki saa tietenkin itse päättää onko kyseisestä tuesta tavallisessa ajossa niin paljon hyötyä että siihen kannattaa investoida..
            Bemari sen olla pitää!

            e39 528ia touring -97

            Ex E36 325i -91
            Ex E36 325i -91
            Ex E30 316 -87

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #66
              Originally posted by jmp2002
              Ja olen aivan varma että kuljettaja sanoo että on se aivan erintuntoinen mutkaan ajettaessa kun ennen...
              Itse ainakin huomasin, että kun on poikkituki, niin auto taittuu mutkaan silloin kun haluaa eikä kohta... Eli semmoinen mikroauto fiilis.. Ja jos ei ole ikinä mikroautolla ajanu niin hop hop..
              Olen kyllä ajanut microautolla, vieläpä bmw:n valmistamalla (e30 M3 )

              Nyt äkkiä joku tekemään sellainen poikkituki jossa putket pääsevät liukumaan vapaasti sisäkkäin ja pistää nipari liitokseen merkiksi auton ollessa tasaisella ja katsoa miten paljon nipari siirtyy mutkapätkän jälkeen...

              Ihmettelen jos vaikuttaa e39:ssä, siinä on niin paljon löysiä alustan osia ja massaa sen +1700kg...
              Aprilia RSV4

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #67
                Kaivellaanpa iänikuista kiistankohdetta arkiston uumenista.

                Kun BMW on hetken aikaa sitten ilmoittanut irtisanovansa mm. vahvan euron takia 8100 työntekijää, jotta omistajille saadaan entistä enemmän rahaa (tällä hetkellä tuottoprosentti on viisi ja tavoite on 8-10%). 2012 vuoteen mennessä tehdas tavoittelee 6 miljadin säästöjä pääasiassa henkilöstökuluista ja materiaalikustannuksista. Joten, tehtaalla on kovat paineet alentaa kustannuksia, jolloin kaiketi autoja pitäisi tehdä entistä halvemmalla ja käyttämällä entistä vähemmän rautaa.

                Tätä taustaa vasten vaikuttaisi loogiselta, että autoihin ei lisätä turhia osia ja joista asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan. Ja liittyen topicin aiheeseen katsokaapa uusien mallien konetilaa ja etenkin iskaritolppien väliä.

                Esim:

                BMW 123d:



                X3 3,0 Si:



                Siellähän tuo paljon herjattu ja tarpeettomaksi väitetty poikkituki lymyilee, eikä edes kirkkaaksi kiillotettuna vaan ohutseinäprofiilista väännetty, mustaksimaalattu ja 1:n tapauksessa jopa lähes piilotettuna, eli todella vaikea uskoa että kyseessä olisi myynninedistämiskikka, vaan taustalla lienee teknis-taloudellinen optimointi.

                Nyt jos poikkituella ei ole vaikutusta pyöränkulmiin ja se joidenkin mielestä aiheuttaa lisärasituksia korille, niin miksi näin "tarkan markan" aikoina moinen kapistus uusista malleista löytyy?

                Asia on kiusannut pidempään ja ajattelin yrittää tänä kesänä asentaa kunnollisen poikkituen e34:seni etupäähän ja kokeilla onko moisesta mitään hyötyä. Idea olisi kiinnittää poikkitukeen venymäliuska, josta saadaan langattomasti auton sisälle tietoa jännityksistä. Tällä saadaan sitten lopullinen selvyys eri tilanteissa vallitsevista kuormituksista - ainakin e34:sen osalta.

                Ainakin seuraavat kuormitustilanteet olisi tarkoitus käydä läpi:

                -kuoppainen mökkitie
                -auto 45 asteen kulmassa vinoon (jyrkkään) ajoluiskaan (tästä ajaen kuuluu jostain takapäästä pieni ääni joka juoruu korin joustamisesta)
                -kovavauhtinen kaarreajo (jos aikatauluihin osuu niin Ahvenistolla loppukesästä)

                Vielä kysymysmerkkinä on minkä poikkituen asennan, kaupasta ostettu vai itse-suunniteltu. Suuri osa valmiista poikkituista vaikuttaa olevan täyttä kuraa, osassa ihmeellisiä välyksellisiä holkkiliitoksia, osassa voimat tuodaan iskarintolppaankiinnitettävän renkaan reunasta parilla linnunvarpaalla, jotka varmasi taipuvat ennen kuin iskaritolppa. Eli ehdotuksia e34 525i:hin (M50TÜ) sopivasta poikkituesta otetaan vastaan.

                Kommentteja?

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #68
                  Pakko taas kommentoida tätä aihetta...
                  On eri asia, verrata jo vakiona olevaa poikkitukea ja puhua sen tuomista parannuksista. Mitäpä jos kori on suunniteltu, niin että tuki tarvitsee olla siellä?
                  Jos kori ei muuten kestäisi rasitusta, kun muu rakenne ei ole enää niin vanka alumiini jne. muiden yhdistelmä rakenteiden ja kenties kolaritestien takia.
                  Eikä ole verrattavissa vanhoihin koreihin.

                  Vai meinataanko tässä nyt sitä, että BMW:n insinöörit vasta 2000 luvulla "keksivät" poikkituen.
                  Se olisi ollut siellä jo aiemmin jos olisi ollut tarpeen. Jos ei muissa niin ainakin M-malleissa.

                  Edelleenkin, rakentakaa yksi liukuva poikkituki ja mitatkaa sen kanssa miten paljon kori elää.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #69
                    Originally posted by jannmann View Post
                    Edelleenkin, rakentakaa yksi liukuva poikkituki ja mitatkaa sen kanssa miten paljon kori elää.
                    Saman asian ajaa normaali kiinteä poikkituki ja siihen asennettu venymäliuska.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9990
                      • KVLA

                      #70
                      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                      Saman asian ajaa normaali kiinteä poikkituki ja siihen asennettu venymäliuska.
                      Kerroppa tarkemmin.JOS liikkumista oikeasti tapahtuu,niin kiinteä poikkitukihan oikeasti TUKEE keulaa ja täten estää etupään liikkumista (mihin se on tarkoittukin).Tällöin mitattavuus on mielestäni hankalaa,jos tolppakoteloiden liikkumista ei pääse vapaasti tapahtumaan.Ja mittaustulos olisi virheellinen vapaaseen liikkumiseen verraten.

                      Jos taas keulan joustoa mitataan ilman kiinteitä tukia,niin todelliset liikkumiset on mitattavissa juuri liukutuella tms. joka ei estä MAHDOLLISTA elämistä.

                      Jos auto on kovapeltinen ja suunniteltu ilman tukea,niin saatu mittaustulos voisi olla tietenkin sama liukutuella kuin kiinteälläkin.Eli minimaalista joustoa,eikä havaittavissa.

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #71
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Kerroppa tarkemmin.JOS liikkumista oikeasti tapahtuu,niin kiinteä poikkitukihan oikeasti TUKEE keulaa ja täten estää etupään liikkumista (mihin se on tarkoittukin).Tällöin mitattavuus on mielestäni hankalaa,jos tolppakoteloiden liikkumista ei pääse vapaasti tapahtumaan.Ja mittaustulos olisi virheellinen vapaaseen liikkumiseen verraten.

                        Jos taas keulan joustoa mitataan ilman kiinteitä tukia,niin todelliset liikkumiset on mitattavissa juuri liukutuella tms. joka ei estä MAHDOLLISTA elämistä.

                        Jos auto on kovapeltinen ja suunniteltu ilman tukea,niin saatu mittaustulos voisi olla tietenkin sama liukutuella kuin kiinteälläkin.Eli minimaalista joustoa,eikä havaittavissa.
                        Venymäliuskalla saadaan selville joustoliikkeen poikkitukeen aiheuttama jännitys. Venymäliuska on niin tarkka instrumentti, että esim. tässä tapauksessa lukeman saamiseksi riittää kun painaa kädellä auton etunurkkaa kevyesti alaspäin.

                        Tällä testillä saadaan selville onko poikkituesta mitään hyötyä. Jos poikkituki on tarpeeton, siihen kohdistuva veto/puristus on minimaalinen. Jos taas poikkitukeen nähdään kohdistuvan kohtuullisia rasituksia, voidaan vahvistaa ainakin teoria rasitusten jakamisesta suuremmalle alueelle, iskaritornien hitsien väsymiskestävyyden parantamisesta sekä keulan vääntöjäykkyyden lisääntymisestä. Lisäksi saadaan jopa näiden parannusten tarkat numeroarvot.

                        On totta, että tällä ei saada vertailtua pyöränkulmamuutoksia poikkituen kanssa ja ilman, mutta tuleepahan todistettua onko tuesta jäykkäalustaisen +10 vuotta vanhan auton tapauksessa (E34+H&R -35 mm+Bilstein B8 Sprint) mitään hyötyä eli lisääntyykö vääntöjäykkyys ja jakaako poikkituki todella kuormia iskaritolppien välillä.

                        Comment

                        • r.w.
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2007
                          • 2510
                          • Länsirannikko

                          #72
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Pakko taas kommentoida tätä aihetta...
                          On eri asia, verrata jo vakiona olevaa poikkitukea ja puhua sen tuomista parannuksista. Mitäpä jos kori on suunniteltu, niin että tuki tarvitsee olla siellä?
                          Jos kori ei muuten kestäisi rasitusta, kun muu rakenne ei ole enää niin vanka alumiini jne. muiden yhdistelmä rakenteiden ja kenties kolaritestien takia.
                          Eikä ole verrattavissa vanhoihin koreihin.
                          Nyt menee kyllä metsään. Se, että uusien korien kevyempi rakenne/kolariturvallisuusvaatimukset/materiaalit mahdollisesti vaatisivat vahvikkeeksi poikkituen, tukisi sekin juuri sitä, että siitä olisi mahdollisesti hyötyä myös vanhemmissa ajoneuvoissa. Tämä siksi, että kehityksestä huolimatta raaka geometria ei ole muuttunut yhtään miksikään sitten esim. E34:n ja 80-luvun. Siinä autossa on edelleen kone edessä ja paino jakautuu korin kulmissa oleville neljälle tolpalle, jne. jne. Samat edut se poikkituki tuo sekä E87:n, että E34:n konehuoneissa, vaikka havaittavat vaikutukset olisivatkin eri suuret.

                          Niin, vaikka poikkituen vaikutus muuten vankassa katuautossa olisikin täysin marginaalinen, sitä kiistämättä kuitenkin on - ja mitä veltompi lähtökohta on, sitä enemmän tuo pieni ero aina tekee. Ymmärrän Hemin ja kavereiden yskän täysin, sillä omastakin vinkkelistä näkisin suuremmat vaikutukset täysin muualla, kuten alustan päivityksessä, korin vahvikehitsauksessa ym. Poikkituki on hieman kuin helmiä sioille: jos auton jokainen mahdollinen pusla on väljä ja päivä paistaa puhki ruostuneiden helmakoteloiden läpi sisälle, on pienelläkin parannuksella suuri merkitys, kyllä nastattomien nastarenkaidenkin pito talvella paranee, kun lastaa kontin täyteen hiekkasäkkejä. Jokainen saa minun puolestani ihan omista lähtökohdistaan pohtia missä taas on järkeä ja missä ei...
                          Last edited by r.w.; 30-03-2008, 14:56.
                          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                          Comment

                          • Wihis
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 155
                            • Lieto

                            #73
                            Heitämpä nyt tämmäsenkin tänne, kun luin tota topickia ni paljon noita pyörä tuentoja verrataan noihin urheilu autoihin ja tommosiin, kuten AMG:t ja Quattrot. Mutta eikös kyse ole perus henkilöautoista kuten joku tais tossa yrittää painottaakkin? Esim. Skoda Feliciassa (Dieselissä ainakin) on tietyssä kormallissa ollu poikkituki vakiona. sellaset voimanpesät tuskin on niitä autoja mihin poikkituki laitetaan ihan vaan "ulkonäön" tai "urheilullisuuden" vuoksi?
                            Lexus GS430 Sport '03

                            Past BMW's: e30 316 '87, e30 320iA '87, e28 518i '85, e46 328Ci '99, BMW 316 E30 '88, BMW 325 e36 '91, BMW 520 E39 '97.

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #74
                              Itse laitoin poikkituen sen takia että alustasarjalla koppa alkoi natisemaan. No ei muuta kuin tuki paikalleen ja kas, natinat olivat poissa. Eli kyllä se siellä ihan syystä on. Mutkiin en nyt sen lujempaa oo nojaillu, joten siitä en osaa sanoa sen kummempaa. Ehkä aavistuksen kori tuntuu jäykemmältä, jos johonkin kuoppaan ajaa moottoritien mutkarampissa. Kyllä se hyvä on jäykemmän alustan kanssa. Tämmösen breytonin tekeleen laitoin omaani. Niillä ebayn pellistä väänneltyillä paskoilla ei tee kyllä mitään. Tai kai niihin saa vaikka johtoa tai letkua nippusiteillä kii.

                              Comment

                              • SledgeHammer82
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1651
                                • Pk-seutu

                                #75
                                Originally posted by Juppe View Post
                                Tämmösen breytonin tekeleen laitoin omaani. Niillä ebayn pellistä väänneltyillä paskoilla ei tee kyllä mitään. Tai kai niihin saa vaikka johtoa tai letkua nippusiteillä kii.
                                Mites tuo poikittaistuen kiinnitys iskaritolppaan kiinnitettäviin tukiin? Kiristääkö tuo yksi ruuvi poikittaistukielementin liikkumattomaksi?

                                Jotenkin tuntuu, että tämä Motorsportin esitys samasta aiheesta on lähempänä sellaista mihin itse päätyisin. Eli kahdella ruuvilla toteutettu kitkaliitos pitää poikittaistukielementin tiukasti asemoituna iskaritolppaan kiinnitettäviin tukiin nähden.



                                P.S. Taustavaikuttimena poikkitukeen on minullakin jäykän alusta mukanaantuoma naksahdus esim. poikittain korkean kanttarin päältä ajettaessa (ei ilmennyt vakioalustalla).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎