Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akku tyhjä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Temmi
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 18

    Akku tyhjä?

    BMW M3 1994. Seisoi tallissa 2 kk. Eilen menin starttaamaan ja ei inahtanutkaan. Ennen talliin laittoa pelasi ilman ongelmia.
    No kaverin autosta otettiin virtaa ja 10 minuutin lataamisen jälkeen lähti käyntiin. Ajelin 1,5 tuntia ja sammutin. Lähti tunnin päästä hyvin käyntiin.
    Sitten jätin auton yöksi ulos (-3) ja seuraavana päivänä 16 tunnin seisonnan jälkeen yritti käyntiin, mutta ei lähtenyt.
    Tuhoutuiko akku 2 kk seisonnan myötä? Eli pitääkö ostaa uusi akku? Jos haluan hyvän akun M3:een, minkä ostan?
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by Temmi
    BMW M3 1994. Seisoi tallissa 2 kk. Eilen menin starttaamaan ja ei inahtanutkaan. Ennen talliin laittoa pelasi ilman ongelmia.
    No kaverin autosta otettiin virtaa ja 10 minuutin lataamisen jälkeen lähti käyntiin. Ajelin 1,5 tuntia ja sammutin. Lähti tunnin päästä hyvin käyntiin.
    Sitten jätin auton yöksi ulos (-3) ja seuraavana päivänä 16 tunnin seisonnan jälkeen yritti käyntiin, mutta ei lähtenyt.
    Tuhoutuiko akku 2 kk seisonnan myötä? Eli pitääkö ostaa uusi akku? Jos haluan hyvän akun M3:een, minkä ostan?
    Jos on tavallinen lyijyakku niin kai olet katsonut että on nestettä kuten pitääkin..?
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • 316tic
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 244
      • Nokia

      #3
      Originally posted by Temmi
      BMW M3 1994. Seisoi tallissa 2 kk. Eilen menin starttaamaan ja ei inahtanutkaan. Ennen talliin laittoa pelasi ilman ongelmia.
      No kaverin autosta otettiin virtaa ja 10 minuutin lataamisen jälkeen lähti käyntiin. Ajelin 1,5 tuntia ja sammutin. Lähti tunnin päästä hyvin käyntiin.
      Sitten jätin auton yöksi ulos (-3) ja seuraavana päivänä 16 tunnin seisonnan jälkeen yritti käyntiin, mutta ei lähtenyt.
      Tuhoutuiko akku 2 kk seisonnan myötä? Eli pitääkö ostaa uusi akku? Jos haluan hyvän akun M3:een, minkä ostan?
      Osta niin iso akku kun sinne akku koteloon mahtuu ja mielellään merkiltään Bosch tai Varta jotain 80-110Ah akku niin se ei polvistu pikku asioista.
      BaijerilainenMutteriWiritys

      Comment

      • Masinol
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 988
        • "Turku"

        #4
        niinno

        Hyvin todennnäköistä että akku ei pidä varausta. Jotkut akut kestää huomattavasti paremmin seisottamista kuin toiset. Tuo oli varmaan sitä laatua mikä ei kestä.
        Voihan siellä tietty olla joku laite joka sitä akkua purkaa, mutta tuskimpa siinä niin ihmeellistä tuuria olisi ollut että se juuri seisonnan jälkeen hajoaa.

        Eli siis testaa ensin toimivalla akulla ja vasta sitten etsi vikaa muualta. Ja ainahan sitä voi mittailla paljonko se auto purkaa sitä akkua kun virrat on pois.
        Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

        Comment

        • jori
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1011
          • Vantaa

          #5
          oma -94 m3:nen seisoi myös 2kk tosin kylmässä autokatoksessa ja akku oli menny ihan vituix vaikka sitä laitaili ja ajeli niin ei jaksanut lähtee käyntiin ees heti sammutuksen jälkeen. marssin vaan akku liikkeeseen ja ne vaihtoi uuden akun autoon ja kyl ne siellä tietää mikä akku on autoos käypänen. mulle ne möi semmosen kun midax-tx akun mikä näyttää toimivan ihan hyvin ja sain siihen 2 vuoden takuun, hintaa tais olla 65e.
          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

          Comment

          • Temmi
            Newbiemmer
            • Jan 2006
            • 18

            #6
            Akku

            Kiitos kommenteista. Käväsempä huomenna ostamassa uuden. Kaipa semmosen käypän löytää ihan tarvikeliikkeestä, kuten osasilta.

            Comment

            • mv-
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 125
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by Temmi
              Kiitos kommenteista. Käväsempä huomenna ostamassa uuden. Kaipa semmosen käypän löytää ihan tarvikeliikkeestä, kuten osasilta.
              Kyllähän sieltä löytyy, sanoo auton mallin niin siellä katsotaan kirjoista/koneelta millainen käy. Vaihtoehtoisesti sitten ottaa itse akun mitat/arvot ylös ja niillä menee ostamaan.
              Nyt: e39 520i, H-D
              ex: e30 320i Cabrio, e34 535i, GSXR750, CBR 600, ZZR600, e28 520i Bavaria, e28 518i, e34 535iA, e34 520i, e28 518i

              Comment

              • Tami
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 69
                • sastamala

                #8
                kyll se voi mennä ...varsinki jos se on vanha akku ja kylmässä energian tilavuus pienenee suosittelen ostaan uuden akun.. itellä ollu samaa ongelmaa aina...ole huoleti
                vain köyhillä on kiire

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10043
                  • KVLA

                  #9
                  Kannattaa tuon mahdollisen risan akun lisäksi perehtyä topiikkeihin,joissa varoitetaan antamasta ja ottamasta virtaa kaapeleilla.ko.automerkistä.Voipi tulla kalliiksi.

                  Comment

                  • Juho_P
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 313
                    • p-pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Tami
                    kyll se voi mennä ...varsinki jos se on vanha akku ja kylmässä energian tilavuus pienenee suosittelen ostaan uuden akun.. itellä ollu samaa ongelmaa aina...ole huoleti
                    nyt saat kyllä selittää että mitä meinaa energian tilavuuden pieneneminen?
                    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Tami
                      ...ja kylmässä energian tilavuus pienenee
                      Joka päivä oppii jotain uutta
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • Temmi
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 18

                        #12
                        Akku ostettu, toimii

                        Ostin Tranen 71 A akun Osasilta. Maksoi 89 EUR. Hienosti pelaa kaikki nyt, eli eipä ollut muusta tällä kertaa kysymys.
                        Kiitti vielä kommenteista

                        Comment

                        • Temmi
                          Newbiemmer
                          • Jan 2006
                          • 18

                          #13
                          Energiatilan pienenemisestä

                          Periaatetasolla olet oikeassa, koska kylmässä materiahiukkasten lämpöliike hidastuu. Lisäksi akun metalliset osat omaavat pienemmän ominaispinta-alan, juuri alhaisemman lämpötilan takia. Tämä on ihan perus lämpö-laajenemisfysiikkaa.
                          Käytännössä en usko kuitenkaan mainittavaan eroon. Määrääviksi tekijöiksi nousevat nesteen määrä ja akun siirtopintojen puhtaus.

                          Comment

                          • Juho_P
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 313
                            • p-pohjanmaa

                            #14
                            Joo siis hiukkasten liike hidastuu ku lämpötila laskee ja ku mennään nollaan Kelviniin niin liike lakkaa teoriassa. Todistettuhan tätäkään ei ole.

                            Ja ne metallipinnat tosiaan pienenee mutta jos haluaa sitä kokeilla käytännössä niin ottaa vaikka kuparilangan pätkät, anodin ja katodin ja laskee niiden pinta-alan +20C asteessa ja toisen kerran -20C asteessa. Eroa on jos on tarpeeksi tarkat mittalaitteet mutta ei käytännön eroa.

                            Nesteen, eli väliaineen määrä on tietysti tärkeää ja pintojen puhtaus, niihinhän kertyy suoloja ym yhdisteitä akkua käytettäessä, akun kuluessa siis.
                            Tärkein juttu tuossa on se että niiden pintojen ja väliaineen johtavuus ominaisuudet heikkenee pakkasella, eli juuri silloin kun sitä virtaa tarvitaan yleensä hieman normaalia enemmän. Siksi akku yleensä tulee tiensä päähän täällä Suomen talvessa. Toki ne akut loppuu palmujen allaki joskus.

                            Energian tilavuuden pienenemistä en silti ymmärrä että mitä sillä tarkoitetaan.


                            Sori täydellisestä OT:stä.
                            Last edited by Juho_P; 23-03-2006, 20:57.
                            pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎